Ik (docent) ben bezig met een verslag over mensen met ADHD en ik wil van jullie zelf horen. Kunnen jullie voor mij de volgende vragen beantwoorden:
* Tegen welk soort problemen liepen jullie op tijdens de middelbare school? Denk aan docent-leerling relatie, leerproblemen etc.Leraren begrijpn je al gauw niet. De meeste mensen kennen ADHD alleen ht hyperactief zijn, terwijl ADHD zoveel meer is. Ik wer als lastig, druk, onoplettend en vervelend betiteld. Werd ook altijd vooraan gezet enzo. Maar haalde wel goede punten, behalve bij wiskunde, ik heb een sort van wiskunde-dyslectie. Leerproblemen waren er niet direct. Ik had wel concentratieproblemen, maar omdat ik qua niveau veeel te laag zat haalde ik toch vrij goede punten. Alleen mijn chaotische levenstijl wilde me wel eens in de problemen brengen.
* Kun je tips geven hoe de docent het beste de stof kan uitleggen?Ik had er vooral baat bij als een leraar toonde dat hij zich moeite voor me wilde doen. Sommige leraren werden heel snel geirriteerd, daardoor word je nog onzekerder. Een leraar zal bij een leerling met ADHD geduld moeten hebben en sommige dingen meerdere keren uit leggen, en vooral rustig.
* Wat zie je graag veranderen aan het onderwijs wat betreft de omgang met mensen met ADHD?Een beetje meer moeite doen om zich te verdiepen in ADHD om in te zien dat het meer is dan alleen druk zijn. Ik denk dat als Leraren een beetje hun best deden geduldig te blijven denk ik ook dat mensen met ADHD zich zekerder zullen voelen in het onderwijs.
Alvast hartstikke bedankt!!!
