Meer mensen met een Whiplash?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smookey

Meer mensen met een Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:26

Hallo allemaal,

Ik zou graag ervaringen willen uitwisselen met mensen die ook een Whiplash hebben. Hoe lang hebben jullie hem al, hoe heb je hem opgelopen en wat doe je eraan...

Ik heb zelf nu ruim 4 jaar een Whiplash en er is dus sprake van een Late Post-Whiplash syndroom. Ik heb deze opgelopen door een kopstoot van een cliënt met een verstandelijke beperking. Ik heb er een jaar overgedaan voordat ik weer aan het werk was. werkte voor m'n Whiplash 36 uur en na een jaar 32 uur na een jaar 32 uur gwerkt te hebben en regelmatig ziek moeten melden ben ik 27 uur gaan werken. Nu 4 jaar later loop ik weer voor 50% in de ziektewet omdat het gewoon erg slecht gaat de laatste tijd. Je kan wel spreken over een flinke "terug val".

Ik zou graag ervaringen willen uitwisselen en willen weten of er mensen zijn die ook weleens een "terug val" hebben gehad met een Whiplash...

Groetjes Ilse

caro29

Re: Meer mensen met een Whiplash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:31

Ik heb sinds 1993 een wiplash doordat ik met paard en al over de kop bengegaan.
maand volledig platgelegen en 3 maanden niet meer paardgereden. Ik heb regelmatig een hoge piep in mijn oor dat schijnt er door te komen en ben snel afgeleid en heb vaak hoofdpijn en stijve nek en schouder (2x per week fysio om dat los te houden). Heb ook moeite om mij lang te concentreren. Werk 32 uur en rij 2 paarden.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:45

Heel herkenbaar dat je moeite hebt om je te concentreren. Als ik moe ben en iemand verteld een verhaal, dan snap ik de helft ook niet meer...

Gaat dat goed 32 uur werken en 2 paarden rijden, loop je nog tegen dingen aan? 2x per week fysio, heb je dat nog steeds?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:32

Ja hier nog een met whiplash.
Inclusief alle bijbehorende problemen zeg maar.
Werk nu gemiddeld 36 uur per week ( ene week 32 andere week 40) maar houd het al niet zo goed meer vol.
Daarnaast nog 2 paarden te rijden, wat ook al haast niet meer te doen is.
Wil dus ook proberen om minder te gaan werken, ik heb namelijk continu het gevoel dat ik mezelf voorbij loop.

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:41

Hier ook een. Heb er ook nog vrij veel last van al is het nu een half jaar geleden gebeurd. Ben toen tijdens een springwedstrijd van mn paard gevallen, en heel vervelend neergekomen.
Loop nog steeds 1x per week bij de fysiotherapeut. Ik ben snel moe, geregeld last van hoofdpijn, en een stijve nek+rechterschouder. Hierdoor heb ik heel veel van dit schooljaar gemist. Het was gewoon niet te doen, en daarbij had ik ook nog eens pfeiffer. Dus ik had het lekker getimed allemaal Clown
Ik moet wel zeggen dat het sinds de Fysiotherapie een stuk beter is geworden.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:07

Ik heb sinds 11 augustus 2006 een wiplash dankzij een ongeluk met mijn brommer.

Mijn nekwervel is daarbij een een ietsiepietsie stukkie verschoven dus zit dat er ook nog bij, Ik moet eigelijk zovaak mogelijk naar de Fysio, maar dit is te duur voor me. Ik heb altijd pijn, mijn spieren in me nek zijn altijd gevoelig en hard, ik krijg er vaak hoofdpijn van, en het trekt door naar mijn onderrug.
Soms is het heel moelijk om met een wat drukker paard te moeten lopen, Maar toch volhouden he Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:11

Ik heb in 1995 mijn eerste Whiplash letsel opgelopen bij een aanrijding. In 2000 heb ik mijn tweede Whiplash opgelopen. De prognoses waren bij keren somber en vastgesteld door speciale Whiplas deskundigen. Ik zou eiegnlijk weinig tot niets meer kunnen.

Gelukkig valt het allemaal er mee. Ik heb er niet of nauwelijks nog last van. Wel herken ik de klachten. Toch denk ik dat ik zeker voor 87% hersteld ben van mijn klachten.

Ik ben het dus ook zeer zeker niet eens met de bewering dat je van een Whiplash niet meer af komt.

Er is dus best nog hoop voor jullie!! Ik rijd paard, run een pensionstal, geef les en heb een praktijk. Ik zou het niet precies weten maar ik schat dat ik zeker tussen de 50 en 60 uur werk. Met heel veel plezier en zonder klachten. Mogeijk kan het voor jullie ook nog een stuk opknappen net als bij mij. In ieder geval veel sterkte allemaal!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:47

Ik heb 2 maanden geleden een whiplash opgelopen door een trap van mijn pony.
Er waren ook 2 nekwervels verschoven, en loop nu 2 keer per week bij de fysio.
Rest van de dagen loop ik constant met pijn, koppijn, misselijk.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 11:25

Caroleklomp: Ben het eens met je uitspraak dat je van Whiplash kan genzen, want de meeste genezen ook van een Whiplash.

Stukje van een Whiplash site:
In de meeste gevallen geneest een whiplash spontaan; bij ongeveer vijftig procent van de mensen gaat het binnen drie maanden vanzelf over.
Zeventig procent is binnen een jaar hersteld. De dertig procent die overblijft, herstelt niet goed en wordt in het jaar daarna meestal met allerlei therapieën behandeld. In ruim de helft van deze gevallen komt het dan alsnog goed.
Bij ongeveer tien procent van de slachtoffers blijven de klachten bestaan.

Ik moet zeggen dat het bij mij na een jaar ook steeds beter ging. Ik heb 2 jaar gewoon er goed mee kunnen leven. Ik wist waar me grenzen lagen en ik wist wanneer ik m'n rust moest nemen. Daarbij had ik therapie en dat waren we ook flink aan het afbouwen omdat het goed ging. Helaas heb ik dus nu zo'n terugval (ik weet ook hoe het komt en het is niet 1 ding) dat ik me dus weer ziek heb moeten melden. Gelukkig maar gedeeltelijk. Ik dacht ook dat ik dan wel genoeg rust zou krijgen, maar ben nu 7-8 (4 weken in de ziektewet)verder met flinke pijn en er zit nog niet veel vooruitgang in Boos!

Bedankt dat jullie jullie verhaal kort wilde neerzetten, misschien dat we met elkaar wijzer kunnen worden...

Het meest frustrerende is dat niemand je kan vertellen wat er nou echt in die nek gebeurd is. Ja we weten dat het een zweepslag heeft gemaakt, maar niemand weet waar die klachten vandaan komen. Ik hoop dat ze daar ooit nog eens achter komen en dat ze dan ook therapie kunnen ontwikkelen wat zeker te weten helpt. Nu is het vooral de eerste periode vaak toch zoeken naar wat helpt.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:44

Heb door mijn val een gebroken nekwervel opgelopen die is gaan schuiven (daaraan ben ik geopereerd). Alles was oke dacht ik tot afgelopen week dat mijn harde kraag er af mocht. Ik kreeg tintelingen in mijn arm.
Nu mijn vraag zijn dat ook kenmerken van een whiplash

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:12

Ca 10 jaar geleden heb ik een whiplash overgehouden aan een val. Heb nu nog steeds concentratieproblemen, en moet zorgen dat ik genoeg rust anders krijg ik ontzettende last van mijn nek.
40 uur werken per week gaat, maar dan heb ik het gevoel dat ik mezelf inderdaad voorbij loop continue. heb een tijd 32 uur per week gewerkt verdeeld over 5 dagen en dat ging wel goed.
Verder kan ik slecht tegen onregelmatigheid, dan krijg ik er ook weer last van...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:15

Hebben jullie trouwens hier ook last van?:
Vergeetachtigheid/verstrooidheid.

Daar heb ik met name als ik een drukke week heb gehad last van.
Zoals net:
Ik wil brood smeren, en het bakje met smeerspul voor op brood wou ik in de koelkast zetten, en dan daarna uit de keukenla botehamzakjes.
Alleen is het niet handig als je dan het smeerspul ook in die la doet Huilen van het lachen

Of dat je soms totaal niet meer op de naam van iets kan komen, bijvoorbeeld afstandsbediening van de tv.
Haha dan wordt het soms echt hints spelen, ja dat ding om te * maakt beweging alsof je hem in de hand hebt en van zender wisselt*

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:48

@ smookey. Het is wel druk 32 uur en 2 paarden rijden. Ben snel moe maar we gaan gewoon door.
De fysio hebben wij sinds 4/5 weken omdat ik steeds hoofdpijn had en alles vast zat (spieren) dat zal ik nog wel even hebben. Helpt wel

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:59

Ik heb ook whiplash sinds 11 jaar. Na 5 jaar stabiliseerde het eindelijk. Werken ging in die tijd helemaal niet. Na die 5 jaar weer langzaam aan begonnen. Inmiddels heb ik sinds een half jaar een terugval. Het gaat echt slecht. Waarom weet ik niet. Heb vooral last van enome stijve spieren in nek en schouders, hoofdpijn, concentratie problemen, duizelig enz.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:56

Die vergeetheid ken ik ook.
toe ik nog rookte vond ik regelmatig mijn pakje sigaretten in de koelkast of in een la of ik zet de chocopasta in de koelkast. Is lekker handig.
Ik noem ook vaak spullen ding of dinges. ach ik moet er vaak wel om lachen. Je leert er mee leven.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:11

woordvindingsproblemen is een verschijnsel van Whiplash.

Bedankt allemaal voor je reacties, ik ben er achter gekomen dat een terugval helemaal niet zo raar is bij Whiplash (helaas). Hoor hier ook dus dat er mensen zijn met een terugval.

Novice: Ik heb wel vaak uitstralingen naar mijn armen toe. Als je er meer over wilt weten, google eens naar Whiplash. Ga zeker eens langs bij je huisarts. Het zou best kunnen dat je systomen overeen komen met die van een Whiplash, maar het kan ook best zijn dat het van je gebroken nekwervel (ik weet dat die geopereerd is, maar je weet nooit wat je daaraan kan overhouden) af komt... Succes en sterkte

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:19

ik heb 3 jaar terug ook auto ongeluk gehad met bijbehorende wiphlash. Ook hier hoofdpijn/misselijk/duizelig en vooral stijve nek en schouders... Na heel erg veel fysio ed zijn de meeste klachten weg. wel blijft het een probleemzone. Heb zojuist weer een sessie manuele therapie achter de rug wat we heeft geholpen. Gaat nooit helemaal weg maar heeft zijn ups en downs.

Mijn moeder heeft 2 jaar terug een aanrijding gehad en heeft toen ook een flinke smakker gemaakt. Is er erger aan toe dan mij en is onlangs ook volledig afgekeurd. Suisoren, hoofdpijn, moe enz. Prognose is dat het nooit meer overgaat en dat ze vooral naar zichzelf moet luisteren en stoppen zodra ze aanvoelt dat het te veel wordt... Ja je leert jezelf erg goed kennen zo, helemaal als je altijd aan het rennen was van hot naar her!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:29

Ik heb in December '06 een ongeluk gehad met de auto en trailer (incl paard) en sinds dien heb ik een whiplash. tevens zijn mijn nekwervels verschoven. ik heb als het ware de wervels anders om staan.

Vlak na het ongeluk had ik weinig last, maar naar mate de tijd verstreek, kreeg ik steeds meer problemen. Ik sta sinds 4 maand onderbehandeling om m'n wervels weer op de juiste plek te krijgen, maar het heeft veel tijd nodig. Verder komen de klachten die jullie beschrijven erg bekend voor. Momenteel worden de klachten weer iets minder, maar ik ben nog lang de "oude' niet.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 18-06-07 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:32

Wat is alles herkenbaar zeg!
Ik ben in 2000 aangereden toen ik stilstond in de file...
Nu heb ik er nog steeds last van met de meeste klachten die jullie ook hebben.
Hebben jullie ook erg veel last als jullie paardrijden??
Met name dat je je schouders niet kan ontspannen??

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:33

ben altijd geneigd om mijn schouders en nek aan te spannen om te ontlasten...dit resulteerd natuurlijk weer op spanning in die spieren....

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 12:36

Ja daar heb ik ook veel last van. Ik zit altijd heel krampachtig op mijn paard wat ook weer z'n uitwerkingen heeft op hem waardoor het nog weleens bots tussen ons met de dressuur *zucht*...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:37

Ja dat heb ik dus ook waardoor ik weer van die ellendige hoofdpijn krijg...

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:50

nou hier nog één, ben met een koprol van mijn paard gevallen in 99 en had toen enkele botbreuken en mijn nekwervels staan niet meer zoals ze horen, en in het begin had ik er niet echt last van maar met de tijd is het zo erg geworden , op een gegeven moment was ik zo duizelig en misselijk dat ik alleen maar kon liggen , echt verschrikkelijk, mijn nek en schouders zijn stijf waarvoor ik dus fysio heb één keer per week om het los te houden maar binnen no time zit het weer vast, medicijnen tegen duizeligheid(reisziekte tabletten ) hielpen redelijk maar je wordt er ook zo suf van, nou werken gaat niet meer dan 20 uur , ga het wel weer proberen op te bouwen,
zo voel ik me redelijk en dan heb je toch een terugslag, hoofdpijn iedere dag , slik 2/3 tabletten saridon , maar die druk op mijn oren en hoofd zijn afgrijselijk , heb het snel warm af en toe lijkt het wel of ik dan explodeer door de druk op mijn hoofd , bijna niet om mee te leven, kan geen boek lezen, concentratie problemen, nou kortom afgrijselijk, en na een ritje achtbaan vorig jaar heb ik bijna een week plat gelegen en weken last gehad, geen aanrader dus

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:51

shcmarathon schreef:
Wat is alles herkenbaar zeg!
Ik ben in 2000 aangereden toen ik stilstond in de file...
Nu heb ik er nog steeds last van met de meeste klachten die jullie ook hebben.
Hebben jullie ook erg veel last als jullie paardrijden??
Met name dat je je schouders niet kan ontspannen??

heel herkenbaar, ik kan niet ontspannen , en een last dat ik dan heb vooral rechts , probeer het wel maar gaat niet Huilen

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:03

Vreselijk vind ik het!
Ik reed altijd dressuur maar op een gegeven moment ging dat helemaal niet meer. En nu zijn we boscrossers geworden! En dat gaat weer wel...
En inderdaad die terugvallen heb ik minstens 1x per jaar...