Kniebrace ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Kniebrace ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 15:19

Doordat ik met sporten op school een keer zo hard ben gevallen, heb ik al zo'n beetje 3 jaar last van mijn knie. Het begon met na de dokter gaan en daarna na de fysio. Na een stuk of 5 x bij de fysio geweest te zijn ging het weer goed. Maar ongeveer een half jaar later begon het weer opnieuw, en dat nu al ongeveer 3 jaar.

Nu had de dokter me doorverwezen naar het ziekenhuis om foto's te laten maken. Hieruit kwam niks bijzonders. Alles zag er goed uit, dus volgens de fysio 'slaat' mijn knie op slot. Na de foto's moest ik ook nog naar een orthopeet, die vertelde mij dat ik misschien wel baat had bij een brace. Nou een afspraak gemaakt bij de man die deze brace maakt en mijn knie opgemeten. Maar deze man zei dat ik er nog eens goed over na moest denken, omdat het bij veel mensen niet helpt.

Dus iemand hier misschien ervaringen mee? Voor / nadelen?

ikenindi

Re: Kniebrace ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:18

nadeel: je banden worden er juist zwakker van!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:21

Het hangt ervan af hoe vaak je de brace bebruikt. Als je hem bijna continu om hebt, zullen je banden idd zwakker worden. Als hem maar af en toe gebruikt is dit niet zozeer het geval. Het geeft wel lekker steun en of het helpt zul je toch uit moeten proberen. Succes!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:26

Ik zou hem alleen gebruiken met sporten op school. 6 uur in de week. Verder af en toe met paardrijden/werken als ik er last van zou hebben, of als ik een hele dag weg ga naar bv een pretpark. Het is dus niet dat ik hem elke dag nodig heb. Ik probeer het zowieso, maar was toch benieuwd naar ervaringen van andere. Bedankt in ieder geval!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:30

Ik heb ook een tijdje met braces gelopen. Geeft gewoon net even dat laatate beetje steun. Pas op als je hem net af hebt gedaan, ik ben regelmatig vergeten dat die steun dan wegvalt en dan knikkerde ik zo in elkaar Tong uitsteken

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 23:09

Heb je er ook mee paardgereden?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:12

Cantheon schreef:
Ik heb ook een tijdje met braces gelopen. Geeft gewoon net even dat laatate beetje steun. Pas op als je hem net af hebt gedaan, ik ben regelmatig vergeten dat die steun dan wegvalt en dan knikkerde ik zo in elkaar Tong uitsteken

Mja, ik moet er ook een, mijn knie gewricht zit in een verkeerde groeve van mijn knieschijf (ofzo) nu word mijn knieschijf zodanig dun als ik nu erop val(wat ik geregeld gebeurd omdat ik er gewoon doorheenzak) dan kan het wl eens afgelope zijn met me knieschijf.. Ik moet een speciale therpie er voor hebbe en een brace omdat ik niet aanvoel wanneer ik door me knie zag, dat gebeurd gewoon zomaar, van de trap, in de douche op de stenen, terwijl je fiets met je hoofd op je stuur Clown

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:41

L_iek schreef:
Heb je er ook mee paardgereden?

Ik heb eerst gewone bandages gehad van de drogisterij. Hier heb ik nog wel eens mee gereden, zij het zo min mogelijk. Daarna kreeg ik echte braces met een siliconen ring om mn knieschijf. Hiermee heb ik nooit gereden, maar dat had wel gekund.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:43

Een vriendin van mij heeft ook problemen met haar knieen, is hier ook aan geopereerd maar heeft er regelmatig nog last van. Ze draagt de brace alleen bij sporten, omdat ze zeggen dat bij veelvuldig gebruik het iets van de spieren kan aantasten o.i.d

Enige nadeel is wel, dat ze snel gaat zweten met zo'n kniebrace, en dat ze hem vaak lastig af kan doen Clown .

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:14

Het tast in principe de spieren niet aan, maar als je de brace te vaak om hebt worden je spieren wel slapper en gaat je coördinatie iets achteruit. Bovendien worden je banden slapper en zal je sneller door je knie heen zakken e.d. Dit is echter alleen zo bij het dagelijks lang dragen van zo'n brace.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:06

ik heb ook bracen met een siliconen ring gehad.
hielp totaal niet.
en ze zakten constant af.
heb er nog een extra rand om laten zetten en toen bleven ze afzakken.
heb ze afgedaan en weggesmeten,
kortom ik vond het rommel!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:26

dat idd een nadeel. Ze waren voor mij wel een goede reminder, want ze zakten af zodra ik verkeerd liep (benen voor elkaar zette). Maar moet je helaas gelijk geven dat ze niet altijd even goed zitten.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:27

De mijne is morgen klaar, dus ik ben benieuwd. Heb morgen meteen stage, dus heel de dag lopen, is kijken of het de pijn minder maakt.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:59

ik heb er ook een gehad, heb er ook mee gereden, trok hem altijd over men rijbroek aan. Kon alleen men laarzen niet aan, verder ging het gewoon goed. Aachteraf is alleen gebleken dat ik hem nooit nodig gehad had als de artsen verder gekeken hadden als hun neus lang was, maar dat is weer een ander verhaal, het gaf me wel veel steun en droeg hem veel met stallen uitmesten en met rijden

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:26

Ik had ze idd ook niet nodig gehad als de reumatologe iets duidelijker was geweest en had gezegd welke spieren ik moest trainen ipv bovenbeenspieren, zodat ik vrolijk door bleef denderen met verkeerde spierfuncties

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:23

@ TS, laat de artsen aub ook verder kijken dan alleen je knie, zoals ik al zei, bij mij kwam de pijn in men knie vanuit men rug, heel lang verhaal en de brace leek te werken, maar was dus niet de oplossing

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:25

Mama_Suus schreef:
@ TS, laat de artsen aub ook verder kijken dan alleen je knie, zoals ik al zei, bij mij kwam de pijn in men knie vanuit men rug, heel lang verhaal en de brace leek te werken, maar was dus niet de oplossing

Ik wacht het even af, maar inderdaad in het ziekehuis hadden ze in zo'n 5 minuten gezien wat het was Verward Aangezien ik vandaag met stage heel de dag heb moeten lopen met brace, en het er op leek dat het wel goed ging, wacht ik het nog even af. Mocht het weer minder worden zit ik weer zo bij de huisarts.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:42

Mama_Suus maakt daar idd wel een goed punt. Ik heb nu een tennisarm en dat bleek bij fysio ook gewoon uit mn bovenrug te komen. Sinds ik gekraakt word gaat het inens met sprongen vooruit. Haha! En toen ik last had van mn knieën bleek ook een deel uit mn rug te komen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:14

L_iek schreef:
Mama_Suus schreef:

Ik wacht het even af, maar inderdaad in het ziekehuis hadden ze in zo'n 5 minuten gezien wat het was Verward Aangezien ik vandaag met stage heel de dag heb moeten lopen met brace, en het er op leek dat het wel goed ging, wacht ik het nog even af. Mocht het weer minder worden zit ik weer zo bij de huisarts.

Ook bij mij leek het met de brace beter te gaan, helaas was dat alleen men gevoel, vergeet niet dat je in je hoofd ook veel doet he, ik bedoel denk heel de dag dat je hoofdpijn hebt en de kans is groot dat je einde van de dag ook echt hoofdpijn hebt [tenminste is bij mij zo] De brace geeft je nu meer steun aan je knie, die vangt te functie van je spieren deels op.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:35

ik heb niet echt een brace, eerder soort van elastische band voor om mn knie. Die heb ik alleen om met schoolgym en dansen. Nooit met paardrijden. Verder ook nooit, last van mn knie of niet. Dit omdat dit alleen de banden van mn knie en de omliggende spieren zwakker maakt. En dat moet juist niet, ze moeten juist sterker worden.
Wat daarom kan helpen is beenspieroefeningen doen. Nog maar eens naar de fysio gaan en speciaal daarom vragen. Heb ik ook opgedragen gekregen van de fysio, na 5 jaar gekwakkeld te hebben met die knie. En ik heb er baat bij. Door die oefeningen zijn mn bovenbeenspieren sterker geworden waardoor ze meer kunnen hebben, en als mn knie dna lastig doet vangen mn beenspieren weer wat op zeg maar. Klinkt misschien vaag, maar weet het neit anders uit te leggen, sorry.
Succes en sterkte.

Bouwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:51

Ik heb ook een soort van brace...een die mijn knieschijf naar rechts duwt. Echt een heel naar gevoel.. ik heb hem nooit om..omdat 1 je knie alleen maar zwakker word.. en 2 hij zakt gewoon af en bezorgd me meer ellende dan dat het helpt.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 14:12

Nou de mijne werkt dus inderdaad niet. Als ik hem om heb gaat het goed. Maar als ik hem afdoe zak ik zo in, dat ik weer super erge last van mijn knie heb. Toch weer terug naar de dokter.

Onbekend123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:24

Ik heb ook een brace. 2 voor allebei mijn knieën.
Ik gebruik ze alleen maar als ik er heel erg last van heb. En met skien en snowboarden.
Dan helpen ze wel. Al is het als ze af zijn, wel even wennen. En voelen je knieën heel slap aan.

Ik heb er ook wel eens mee gereden, springen, maar ik had niet het idee dat dat hielp.