Stem kwijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nevony

Stem kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 07:34

Ik ben nu alweer 3 dagen mijn stem kwijt.
Het begon ong. 6 dagen geleden met heel erge keelpijn en erg schor en nu sinds gister kan ik helemaal niks meer zeggen, alleen nog fluisteren.

Wat kan ik doen zodat het zo snel mogelijk over gaat?
ik las namelijk ergens dazt fluisteren niet echt bevoorderlijk is.
Iemand ervaring?

tienus63

Re: Stem kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:41

Vooral niet fluisteren.
Je stem zoveel mogelijk rust geven. En als je moet praten, gewoon zo normaal mogelijk proberen te praten.
Fluisteren forceert de boel alleen maar.

Dennenknoppensiroop verzacht de keel er goed, verkrijgbaar bij supermarkt en drogist.
Kamillethee verzacht de keel ook, als je er honing doorheen doet i.p.v. suiker, wordt het effect nog versterkt.

Als het niet opknapt toch even met de HA (laten) bellen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:52

goed op je ademhaling letten en zwaar proberen te praten. heel laag praten dus. niet fluisteren. daar wordt het alleen maar erger op...

zorg dat je een lage ademhaling hebt. dus via je buik en niet via je borst.

oefeningen:
1. ga zitten met je knieen in een hoek van 90 graden en je rug ook. dus echt rechtop zitten.
2. leg je hand op je buik
3. zorg dat je goed ademt via je buik. makkelijk te zien aan of je hand op en neer gaat;)
4. probeer te ontspannen terwijl je dit doet. kan dmv gapen. dan ontspan je al je spieren
5. probeer de klinkers heel laag te zeggen. met een hele lage stem.

deze oefeningen had ik (geloof ik) 7 jaar terug toen ik mijn stem kwijt was. ik moest er voor naar logepedie want ik was hem 3/4 jaar kwijt... succes

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:37

Dank jullie wel Lachen

Ik hoop iig dat het bij mij niet zolang duurt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:30

mijn moeder heeft het zelfde en is vandaag naar de huisarts geweest, ze moest zoveel mogelijk vermijden te praten en afentoe maar een ibropufen slikken, dan moest het vanzelf weer overgaan

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:14

Ik heb hetzelfde vorig jaar ook gehad, vermoedelijk overgekregen van een vriendin die het de week daarvoor ook had... Beginnen met keelpijn, beetje pijnlijk hoesten, pijn als je moet slikken, in het begin een schorre stem en uiteindelijk zogoed als geen stem meer. Vervelend (jaja, ik kwam toen net terug van een week Boedapest, studentenuitwisseling, had dus megaveel te vertellen..).
Bij mij was het een ontsteking op mijn stembanden denk ik, één of andere ontsteking allesinds Lachen. Best misschien eens langst de dokter gaan als je er snel vanaf wilt!

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:17

het perfecte middel is van vsm de tonsiotreen druppels! Echt het perfecte middel tegen geen stem hebben! Gebruikte ik ook altijd. Gewoon te halen bij de drogist/apotheek!