Goed verbrand, veel pijn, wat doe ik er aan ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Goed verbrand, veel pijn, wat doe ik er aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:51

Normaal gezien verbrand ik vrijwel nooit. Meestal wordt ik gelijdelijk aan mooi bruin en blijft dat zo de rest van de zomer. Ik ben niet iemand die in de zon gaat liggen bakken, maar ik wordt bruin door het buiten bezig zijn. Dat is dus geen uren achter elkaar.

Ik werk in een winkel en zie dus weinig zonlicht, mijn huid is er ook nog niet aan gewend, ik ben van 9 - 6 binnen.
Echter ben ik afgelopen weekend 2 dagen volop in de zon geweest. Zaterdag heb ik de hele dag in een haltertop op een marathon rondgelopen. Toen was ik al aardig verkleurd en heb het zaterdagavod ook goed ingesmeerd met Korean Ginseng creme.
Gister heb ik aan een groep kinderen keuringsles gegeven, ook weer de hele dag buiten op de vlakte in een hemdje.
Ik had me wel ingesmeerd, maar dat heeft niet geholpen en voelde gisteravond dan ook alles branden.
Normaal altijd binnen en nu ineens 2 dagen volop in de brandende zon heeft mn huid niet zo goed gedaan.
Ik ben zo rood als een kreeft, mn huid is superdroog en verschrompeld en alles doet me zeer.
Ik heb haast niet kunnen slapen, kan geen deken of wat dan ook tegen mn huid verdragen.
Zit nu al de hele dag binnen en heb een shirtje aan om mn schouders te beschermen, maar dat shirtje doet ook ontzettend pijn.
Elke beweging die ik doe voel ik.

Voor mensen die vaak verbranden waarschijnlijk normaal, voor mij is dit nieuw en ondraaglijk.

Ik smeer het nu continu in met notenolie, aftersun, maar echt helpen doet het geloof ik niet. Ja het houdt de huid wat glibberig maar de branderigheid wordt er niks minder van.

Iemand een tip wat ik hieraan kan doen ? Mensen met wat meer verbrandings-ervaring dan ik ?
Iets om de pijn wat te verlichten en wat beter te kunnen slapen vanacht ?

Bitterbal

Re: Goed verbrand, veel pijn, wat doe ik er aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:55

misschien even lekker douchen en dan nog een keer insmeren?
Verbranden is een ramp.. ik verbrandde vroeger nooit, vorig jaar ineens waren mn schouders zo rood als een kreeft en t deed super zeer, ik weet alleen niet meer wat ik toen nog eens deed....
Succes ermee!

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:56

koud douchen en ik smeer er dan altijd tiger-balsam op (=verkoelend) of een of andere creme met eucalyptus

success!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:57

Ik was afgelopen vrijdag heel erg verbrand, en had ook erge pijn. Heb toen 2 dagen aftersun van Nivea gebruikt en nu is het zo goed als weg.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:57

Komkommer in heel dunne plakjes raspen en dat erop leggen, dat haalt de warmte eruit en voelt erg prettig maar ik denk toch dat je vooral je tanden op elkaar moet blijven houden voor paar dagen.... Knipoog

Sterkte

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:00

Volgens mij zijn degenen met een donkerdere huis die weinig vernranden juist extra verbrand zodra ze er maar iets van merken. Ik verbrand ook bijna nooit, maar als ik me voor mijn doen al een beetje rood vindt zien (waarvan anderen dus echt niets rood aan mij kunnen ontdekken) dan voel ik al een trekkerige en pijnlijke huid.

Insmeren met calendulan creme helpt bij mij, verkoelend en helpt ook tegen jeukende/ brandende huid. Lekker dik opsmeren. Houdt het vettig, maar ook verkoelend tegelijkertijd.

Tijgerbalsem doet toch juist spieren opwarmen en daardoor pijnlijke spieren verminderen? Daar zou ik liever niet voor kiezen in ieder geval..

Greentea01

Yoghurd werkt het zelfde als kommer ook dat trekt de brand eruit en verkoeld

Silence

Voor mij jaarlijke kost, ontzettend verbranden.
Ik ben vannacht terug gekomen uit Griekenland, dus je raad het vast al wel Clown

Voor afkoeling leg ik er altijd natte koude handdoeken op.
Dit werkt heel goed. Gaat ook het tintelen en prikken tegen.

Verder heel veel insmeren met After Sun of een milde bodylotion mocht je dat eerste niet hebben.
En een lauwe douch of bad nemen. Dat is niet echt fijn, maar het koelt wel heel lekker af.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:01

calendula emulsie Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:01

Tijgerbalsem lijkt me dan weer niet zo heel erg handig Knipoog

Ik heb een tubetje zalf uit duitsland dat verkoelt, helpt tegen muggebeten, lichte brandwondjes, en dus ook lekker voor verbrande schouders Haha! (fenistil, misschien ff googlen en kijken of er hier in nl iets vergelijkbaars te krijgen is??)
Komkommer, yoghurt, allemaal lekker Knipoog
En geloof me, ik met m'n roodblonde haar en superbleke gesproete huid weet echt wel hoe vervelend verbranden is Knipoog
Maar behalve verkoelen moet je het gewoon uitzitten, over een dag of 2 is de pijn waarschijnlijk al een stuk minder..

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:04

karnemelk erop doen dat haalt ook de brand eruit. En verder zorgen dat het vet blijft.
Ik ben vorige week ook verschrikkelijk verbrand Verdrietig ben nu lekker aan het vervellen

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:09

NaNi schreef:
Tijgerbalsem lijkt me dan weer niet zo heel erg handig Knipoog

er zijn verschillende soorten en die van mij werkt verkoelend!! Knipoog

hebv ik gekocht in Thailand, toen ik daar vet verbrand was.... Clown

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:15

ik ben het weekend 2 dagen met mijn vriendin op concours geweest.
en nu zijn mijn schouders zo enorm verbrand dat ze haast niet kan gebruiken van de pijn.
ik heb n frisse douche genomen en toen de schouders nog nat waren heb ik er baby olie op gedaan.dit trekt dan meteen de huid in zodat je weer wat vocht in de huid krijgt.
verder doe ik er goed aftersun opsmeren,dat is altijd wel lekker verfrissend.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:58

Koud douchen en aftersun op smeren, en anders nog een keertje voordat je gaat slapen!.
Want ooohw, wat doet dat zeer slapen met verbrande schouders, rug en nek... Vork

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:45

Voor dat je na bed gaat uierzalf opsmeren,, kan soms gigantisch prikken maar volgende dag is het bij mij altijd weg Haha!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:57

Wat ik vaak doe als ik echt verbrand ben en een brandend gevoel heb is een handdoek helemaal nat maken, deze uitvringen en om me heen. Bij schouders bijv. gewoon op me schouders leggen.
Verkoelt heerlijk!
Begeve moment is de handdoek wel warm en dan weer even opnieuw de handdoek nat maken met koud water.
Dit heb ik overigens ook wel eens in bed gedaan. Natte handdoek op matras gelegt en proberen te slapen. Stuk minder last van gehad toen.
Word wel je matras ook nat natuurlijk maar slapen heb ik toen teminste wel beter gedaan.
En veel smeren met After Sun.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:59

yoghurt, komkommer en bodylotion. dat heeft bij mij allemaal erg geholpen laatst! het is belangrijk om je huid vet te houden! ik ben nu overal aan het vervellen hihihi

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:06

En als aanvulling, een ventilator op zachte stand er op zetten, vind ik altijd heel fijn. Wel de huid/vochtig/ingesmeerd houden dan.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:06

aloevera gel, dat is echt heerlijk als je verbrand bent Lachen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:07

al die tips om te smeren helpen je van de wal in de sloot!!!
mijn oma had vroeger in zandvoort een hotel waar veel duitse gasten kwamen die steevast de eerste dag flink verbrandden, het enige maar dan ook echt het enige wat helpt is koude natte handdoeken erop die als ze heet zijn geworden weer eraf in emmer koud water enzovoorts.
je moet de brand er zo snel mogelijk uittrekken, en dat gaat alleen met koud.
als je wilt dat de vellen er over twee dagen aanhangen dan moet je het inderdaad vooral vet houden....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:08

Zo'n (licht)groene fles van Intensive Care met Aloe Vera, werkt perfect daarna als je verbrand bent.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:09

Wat mij betreft kan je 'de brand' er niet uittrekken hoor Verward Het is gebeurd, en je vel moet zich herstellen.

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:16

Marcella_e schreef:
Yoghurd werkt het zelfde als kommer ook dat trekt de brand eruit en verkoeld

Karnemelk heeft hetzelfde effect. Het stinkt enorm. Maar als je dat opsmeert voordat je gaat slapen en de hele nacht in laat trekken, is de pijn de volgende dag veel minder. Het vocht trekt namelijk in de huid en dat helpt ook. De volgende ochtend alleen wel even douchen en je bed verschonen, maar dat heb je er vast wel voor over.

Edit: ik heb hier overigens zelf ervaring mee na een behoorlijke verbranding (ik heb zelf een lichte huid, dus verbrand erg snel)
Laatst bijgewerkt door Twinkle81 op 11-06-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:18

de verbrandingen van de zon die ik nu heb zijn 2e graats!
heftig en het doet echt heel veel pijn.het allefijnste vind ik nu een natte koude doek erover heen te leggen.
ik heb het idee dat dat meer helpt als smeren

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:41

Magere yoghurt opsmeren.
Helpt echt om de brand eruit te halen Ja