Depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Depressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:20

Hoi,

Het gaat niet over mij, maar over mijn moeder.

Mijn moeder is depresief, Ze doet depresief, en ze zegt ook dat ze depresief is, maar ze wil niet met mij of met mijn vader praten. Ze is heel erg veranderd, en soms herken ik haar ook niet terug.

In mei 2006 heeft mijn moeder een Hersenbloeding gehad, Ik was er ook zelf bij toen het gebeurde, en ben er nog stuk van en ben ook bji haar gebleven in het ziekehuis tot ze naar de IC moest.

Nu doet mijn moeder alsof ik een alien ben, Er is niets wat iemand goed kan doen als er ook maar iets fout gaat raakt ze totaal in paniek en gaat gillen en krijsen. Daarboven op komt er ook nog eens dat mijn vader niet normaal tegen haar kan doen als ze verdrietig is zal hij haar niet even een arm omheen slaan nee dan is het: Zit niet zo te zijken of doe normaal of dat soort dingen. Mijn moeder heeft zo op zn tijd gewoon een arm om haar heen nodig, van mij laat ze het niet toe.

Ik heb haar al een tip gegeven dat ze misschien dan naar een psycholoog kan gaan om daar mee te praten als ze dat niet met ons wil doen of met haar vriendinnen en dat ik best mee wil gaan als ze niet durft ofzo, maar daar wil ze niets van weten. Ik ben gewoon bang dat het vandaag of morgen weer misgaat, omdat ze haar zo druk maakt over dingen waar ze helemaal niets mee te maken heeft bijvoorbeeld als er op straat wat gebeurd dan raakt ze helemaal over de zijk en is gelijk de hele dag bloed sacherijnig of emotioneel of dat ze haarzelf dalijk wat aandoet ofzo.
Verder doet ze ook erg vreemde dingen zoals de thee en koffie verstoppen, Steeds alles verplaatsen zodat niemand het terug kan vinden en zodra je op een normale manier vraagt waar iets staat flipt ze m. Ze is ook super egoistisch geworden, alles wat zij koopt aan eten is ook van haar maar dan heb ik zoiets van? je koopt het tog voor je gezin? dan heb ik het over koekjes enzo, Snap best dat je niet wil dat het in een keer op gaat maar dan laat ze het 3 maanden in de kast staan en dan is het bedorven, omdat niemand er aan mag zitten....

Wat moet ik hiermee aan?

Iemand tips of ervaring?
Dit topic is niet bedoeld om mij te vooroordelen of om mijn moeder zwart te maken ofzo, begrijp van mijn schoenen uit dat het vreslijk is om je moeder zo te zien, en bijna dood hebben zien gaan.

lovely82

Re: Depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:29

Hoi,

Mijn vriend zijn moeder heeft ook een hersenbloeding gehad, helaas is zij er aan overleden, ik heb haar nooit gekent wat ik wel jammer vind. Ik ben blij voor jou dat jou moeder er bovenop is gekomen, Voor je moeder is dit een hele zware gebeurtenis geweest, ik weet niet of zij er wat aan over heeft gehouden, bijvoorbeeld: geheugenverlies of dat ze soms rare dingen zegt waar je niets van begrijpt.
De verwerking kan heel lang duren, het is goed dat je je moeder heb aangeraden om te praten. Is je vader altijd afstandelijk geweest of sinds je moeder de hersenbloeding heb gehad? Het kan zijn dat je vader niet weet hoe hij er mee om moet gaan. Dat ze afstand van jouw neem kant ik ook wel begrijpen, je bent haar kind en zij hoort er voor jou te zijn, ik denk dat zij zich zo voelt. Nogmaals wat je moeder heb meegemaakt is niets niks. Schrijf er eens een mooie brief, verwen haar af en toe eens met bijvoorbeeld een ontbijtje of een leuk presentje.

Je moeder zal toch zelf hulp moeten zoeken, ik begrijp je frustratie, heb geduld de rest komt van zelf. Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:31

Mijn vader is eigelijk altijd zo geweest, Soms lijkt het wel of hij de enige is die een keer last mag hebben van iets. als ik bijvoorbeeld zeg ik heb hoofdpijn dan zegt hij dat ik me niet aan moet stellen en me eens voor moet stellen hoe hij zig voelt.

Me moeder heeft inderdaa een beetje geheuge verlies, Zegt vreemde dingen en praat tegen haarzelf. Ik weet dat ze veel te verwerken heeft, en dat het ook moelijk voor haar is. Daarom vind ik het ook zo moelijk om mee om te gaan omdat ik nu gewoon amper meer wat durf te zeggen thuis.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:36

Het is voor jou ook niet makkelijk, je heb ook een zware tijd gehad, jammer dat je vader zo afstandelijk is, maar als het in het aard van het beestje zit is dat helaas niet te veranderen. Probeer met kleine dingen je moeder op te vrolijken, stap voor stap, denk ook aan jezelf meis, het is moeilijk, maar het is voor even, het is een leerschool en het zal altijd in je geheugen geschrift staan, ik merk het bij mijn vriend, zijn moeder is er dan aan overleden, maar het verdriet kun je wel vergelijken, jouw moeder is ook niet meer de moeder die het was voor de hersenbloeding. Probeer ander je gevoelens op papier te zetten en zoveel mogelijk erover te praten. doe de dingen stap vor stap, trek je het even niet schrijf het op of praat met iemand. Ik wens je veel sterkte en kracht toe meis, hou je taai en onthoud na regen komt zonneschijn.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:41

Dankjewel Lachen Ik schrijf het ook op, en mijn vriend praat ik er ook mee over, Hij woont ook bij mij in huis maar hij ziet de dingen anders, hij denkt gewoon dat ze zo is en klaagt er over. Ik probeer hem dan wel te vertellen dat ze er meestal niets aan kan doen maar het is gewoon zo irritant dat er gewoon niemand in ons huis luistert naar elkaar, Het is iedere dag ruzie

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:46

als je wilt praten kun je mij altijd een pm sturen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 09:47

Thanks dat zou erg fijn zijn Lachen