Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dierfysio schreef:hoi, ik ben fysiotherapeut, en behandel dus veel mensen post-operatief na een nieuwe knie (knieprothese).
het is niet 'even een nieuwe knie halen'; het is een heftige operatie, met een pittige herstelperiode. reken op zeker een maand of negen.
ik weet niet hoe het zit met sporten; met de standaard prothesen raden ze dat geloof ik niet aan.
bedenk ook dat zo'n ding niet het eeuwide leven heeft, en dus een keer vervangen zal moeten worden. meestal na een jaar of 15 zijn ze gewoon op. dus hoe jonger jij bent, hoe jonger je bent als je prothese vervangen moet worden (weer operatie, weer herstel). vervangen kan meen ik maar 1x. daarna is het niet meer mogelijk, dat kan je bot niet aan.
maar ik zou zeggen: overleg alles eens met je orthopeed. ik weet niet of je hele knie al versleten is, maar misschien zou je een halve prothese kunnen krijgen (alleen binnekant of buitenkant). die zijn makkelijker te vervangen.
sterkte! balen dat je er al zo jong aan moet...
Meys schreef:Fijn zo!!! Eindelijk wordt er dus iets gedaan aan je knie!
Top meissie, en wat snel binnen nu en 3 maanden??
Geeft me weer helemaal moed als ik in augustus naar de reumatoloog moet!
Heel veel succes meis en wil je me op de hoogte houden?
Meys schreef:Nou het is hier ontzettend moeilijk om eerder naar de reumatoloog te kunnen, hij zit vol en alleen als er iets ernstigs is dan kan je met veel moeite wel eerder komen.
Zal de link eens bekijken en opslaan, op zich wil ik weer geopereerd worden door de orthopeed die ook mijn heupprothese gezet heeft.
Meys schreef:Nou mijn knie is altijd al dik en warm en helemaal al kapot van de artrose en dat weet hij, ik zou niet weten hoe ik het nog moet overdrijven, nee ik wacht wel tot begin augustus , zo graag kom ik niet bij hem al moet ik zeggen dat ie de laatste tijd toch wel aardig is en ziet dat ik het moeilijk heb (vooral met die verdomde prednison die ik moet slikken)
Hoe ik mijn heupoperatie ervaren heb? Nou die was niet fijn want het ging niet zoals het zou moeten heb na de operatie 5 dagen plat moeten liggen (terwijl al die 80+ in de gang aan het lopen waren na de operattie) omdat ze bang waren dat de heup uit de kom zou schieten (mijn bekken zijn erg ondiep) en ik kreeg bloedtransfusies.
Maar toen dat voorbij was en ik aan de revalidatie kon beginnen was het alleen maar fijn want ik had geen pijn meer.
Maar een knieoperatie schijnt toch wel heftiger te zijn heb ik van horen zeggen maar goed als je daarna van de pijn af bent is het alleen maar fijn...toch?
Meys schreef:Oh bij de huisarts hoef ik helemaal niet aan te komen.
De enige keer dat ik wel heel snel terecht kon bij de reumatoloog was toen ik door medicijngebruik (imuran) flinke leverfunctiestoornissen had.
Wat mijn knie betreft weten ze het allemaal (huisarts, fysio en reumatoloog, orthopeed) maar nog steeds houden ze zich vast aan mijn leeftijd.
Pff morfine, ja ik weet dat het goed helpt want ik heb het toen ik mijn arm en been had gebroken ook gehad en sliep als een roosje.
Ik zie nogal tegen het gebruik van morfine op want ik weet dat je er steeds meer van moet hebben.
Tjah en van dat autorijden is balen maar ik mag al tijden geen auto meer rijden omdat mijn zicht slecht is (15 en 20%)
Ikzelf heb een tijd terug ook andere pijnmedicatie van de reumatoloog gehad maar ben daar inmiddels mee gestopt omdat ik er naar van werd, ontzettend duf en afwezig.
Ik heb hier wel 2 kleine kinderen rondlopen dus dat kan gewoon niet.
Ik wordt ook altijd s’morgens moe wakker, slaap dan ook erg slecht maar ja ik moet eruit voor de kinders.
S’avonds om 7 uur ben ik helemaal kapot kan dan ook niet meer lopen, gelukkig is mijn man dan thuis en helpt mee met de kleintjes.
Naar je paardje gaan is ook ontspanning en ook al doe je er niks mee als je je beestje ziet ben je alweer blij…toch?
Ikzelf heb geen paard en rij ook niet meer omdat dat niet meer gaat maar oeff ik mis het nog iedere seconde van de dag.
Toch naar België?
Hmm wat raar? Je krijgt dus een arts aan de lijn die je denk ik dan gaat vertellen over het hoe en wat? En 3 dagen later moet je weer naar een (andere) arts die je dan gaat opereren?
Ik weet niet meer hoe het toen met mij ging en de heupoperatie.
Ik kende de orthopeed al wel omdat ik daar op controle kwam,weet ook dat je naar een anesthesist moet voor de verdoving.
In België zal je idd wel eerder aan de beurt zijn (ik heb daar ooit een borstverkleining gehad en was daar idd heel veel sneller aan de beurt dan hier in Nederland)
Weet je wat het is? Ik zou best sneller aan de beurt willen zijn en naar België is eigenlijk ook niet echt een probleem want we wonen er dichtbij.
Maar ik zit dan altijd met de oppas van mijn kindjes, ik weet ook niet hoelang je in België moet blijven en waar je precies in België geholpen wordt (met mijn borstverkleining moest ik op controle vlak bij mijn huis maar de operatie was in Antwerpen)
Het is gewoon zo moeilijk, denk dat het voor mij het slimste is om af te wachten tot begin augustus.
Pijn heb ik toch al jaren (knie is al ik weet niet hoelang zo slecht, vanaf 2001 ongeveer ben ik al aan het “rekken”voor een operatie)
Ik wil jou in ieder geval heel veel succes wensen en ben benieuwd wat ze in België gaan zeggen als je ze belt!!
Meys schreef:Gut dus je kon heel snel al naar Belgie!
Heb wel oppas maar soms komt dat ook niet uit (ze zijn dan bij mijn ouders)omdat mijn moeder ook nogal vaak naar het ziekenhuis moet.
Zo moet ik 10 juli naar het ziekenhuis in Utrecht (voor mijn ogen) en mijn moeder moet dan ook naar Rotterdam dus dan zit je al snel vast...
Dank je voor de link, ik ga hem ff opslaan bij de favoriten, zag ook dat ze er enkelprotheses deden (mijn enkel is ook helemaal versleten maar vind het wel erg heftig om die ooit te laten vervangen, vastzetten is nog een optie)
Meys schreef:Omdat een enkel nog moeilijker is dan een heup en knie.
En ik weet ook nog niet eens of mijn enkel wel te vervangen is.
Hmm dus je moet eerst een arts bellen? Ja dat zal wel met de vergoeding te maken hebben dan..of niet? (Als je naar Belgie gaat bedoel ik dan)
Wat voor medicatie gebruik je voor je reuma?
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik vrijdag de Humira krijg, hopelijk slaat dat aan en kan ik tot begin augustus er toch nog even tegen....
Citaat:Ik kan gewoon niet meer soms van de pijn. Als ik dan ook iedereen zo zie lopen en rijden met zijn paard. Dat wil ik ook weer!
En daar ga ik ook weer voor na de operatie. Het kan voor mij ook niet snel genoeg komen!