Wie heeft er ooit een CT scan gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Wie heeft er ooit een CT scan gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 10:58

Dat onderwerp spreekt voor zich denk ik Knipoog

Ik heb onlangs een MRI scan gehad van mn hoofd en nu moet ik binnenkort voor een controle een CT scan maken...

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen die twee?
Via google kom ik er niet echt uit, het lijkt alsof beiden hetzelfde "doen" zeg maar. Mijn HA zegt dat een CT wel meer straling met zich meebrengt dan een MRI...

euh... help?

Wishper

Re: Wie heeft er ooit een CT scan gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:01

Het is vaak onduidelijk wanneer je met een CT-scan of een MRI-scan te maken hebt.
Het grote verschil met een CT-scan is dat een MRI-scan niet werkt met röntgenstralen, maar met een sterk magnetisch veld en radiogolven. Net als de CT-scan is de MRI-scan in staat om de binnenkant van het lichaam driedimensionaal te onderzoeken. De volledige naam voor MRI is Magnetic Resonance Imaging. Als je rugklachten hebt, waarvan met een gewoon onderzoek de oorzaak niet kan worden achterhaald, biedt de MRI uitkomst.

Mri is een lange tunnel zeg maar, en CT scan is maar heel kort, dus minder eng dan MRI.

Iig niks om bang voor te zijn, ik heb al meer dan 10 scans gehad en leef nog steeds Haha! haha.
Laatst bijgewerkt door Wishper op 08-06-07 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:04

Ik heb beide ook wel eens gehad. Een CT is een ringvormig apparaat, geen tunnel dus. Het klopt dat er meer straling vrijkomt bij een CT, een CT is namelijk op basis van rontgenstraling en een MRI op basis van magnetisme. Het is dus een ander soort techniek. Als je er meer over wilt weten, mag je altijd pb-en Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:39

Die MRI vond ik zelf idd best eng... vooral die geluiden en ik werd tijdens de contrastvloeistof erg misselijk en duizelig, net of ik in een rare kermisattractie zat.....

Dat er ondertussen vier verpleegsters stonden te wijzen op het scherm en bezorgd keken, hielp ook niet mee naturlijk....

Het wordt definiief een CT scan zei de neuroloog, MRI is nu niet meer nodig, omdat de diagnose gesteld is.

Ik hoop dat ik minder claustrofobisch reageer bij de CT.....

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:34

Ik heb een keer een MRI gehad en dat vond ik ook heel vervelend, ik was ook beroerd van dat contrast vloeistof. Maar hoe kon jij de verpleegsters zien dan? Ik lag helemaal opgesloten in dat dat ding, achterkant was ook dicht. Er lagen ook allemaal zakken op me, zodat k stil bleef liggen. Dus ik vond dat alles behalve prettig, in dat ding.

Ik heb laatst ook een CT-scan gehad van mijn hoofd en dat is echt niet eng!
Je ligt alleen met je hoofd onder de ring, maar je kan gewoon alles in de kamer zien, en je hebt echt geen opgesloten gevoel

Zo ziet het eruit, even van internet geplukt. Op precies dezelfde manier kom jij ook te liggen. Niks engs aan!

Afbeelding

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:45

Ze hadden een soort kap over mn hoofd gezet, met een spiegeltje dat zo er uit zag, dat je de kamer kon blijven zien, zo had je je blikveld naar buiten zeg maar en dat moest helpen tegen het misselijk worden Lachen

Ik keek recht op de kamer waar de verpleegsters zaten te koffie drinken... en ineens staan ze allevier op en beginnen op het scherm te wijzen en zorgelijk te knikken... fijn hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:48

Ct is zeker niet eng hoor, als je de MRI al gehad hebt, valt de CT zeker weten mee. CT maakt ook geen lawaai en is als het goed is ook sneller klaar. Succes ermee!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:00

Barmat schreef:
Ze hadden een soort kap over mn hoofd gezet, met een spiegeltje dat zo er uit zag, dat je de kamer kon blijven zien, zo had je je blikveld naar buiten zeg maar en dat moest helpen tegen het misselijk worden Lachen

Ik keek recht op de kamer waar de verpleegsters zaten te koffie drinken... en ineens staan ze allevier op en beginnen op het scherm te wijzen en zorgelijk te knikken... fijn hoor

Dat is zeker niet fijn.
Ik had niet zo'n kap....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:12

Ik lees even mee want ik moet maandag!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:15

Ik weet zeker dat jullie zeggen als jullie terug komen; ''Ow dat was echt niet eng.''

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:18

Ik kom net van de MRI af, en de ct-scan is echt NIETS vergeleken met een MRI.
ct scan is eigenlijk meer een rontgenfoto, en met een MRI kunnen ze alles meer gedetailleerd neerzette

edit: Barmat, had je al de uitslag van je MRI?(kon ik je andere topic het niet vinden) enne nogmaals, als je vragen heb...ik heb ook een bleoding gehad, ik kan misschien ook wat meer zeggen enz..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:03

Ik begreep juist dat ze bij mij per se een CT wilden omdat je op de CT meer ziet? (bij mij is het een totaal raadsel of het in wervels, banden, spieren, wat dan ook zit. Ik moet ook nog naar neurologie voor de zenuwen) Daarom zouden ze bij mij geen MRI doen?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:01

knuffelpoesz - de uitslag van de MRI kreeg ik direct - ik had een hersenbloeding gehad en er waren meerdere kleine bloedingkjes te zien... vandaar nu een controle over 8 weken met een CT Lachen

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:53

Hee barmat,

Toen ik een onsteking aan mijn blinde darm had. Heb ik ook 6 keer een ct scan gehad. Het is helemaal niet eng hoor.

x

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:03

Dus eigenlijk zijn bij jou de haarvaatjes gaan bloeden?
(1 ding, wees blij dat ze de oorzaak waarschijnlijk weten, bij mij is het nu een jaar geleden, en ze weten nog de oorzaak van mijn
(hevige) bloeding niet.)
Weten ze ook al wat ze er verder aan gaan doen enz?
Iig heel veel sterkte verder

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 20:34

Nee, ik heb een hersenbloeding gekregen nadat ik keihard met mn kop op de grond ben gedonderd toen ik van Matador viel. Geen cap nee....

Een week na die val heb ik deze gekregen en nog diverse kleine nabloedingkjes... gelukkig in goede gedeelte van mn kop en dus valt het met de schade wel mee.... alleen ikzelf en mn directe omgeving merkt en ziet het Knipoog

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:05

Nog een verschil: een ct-scan is veeeel goedkoper, daarom is dit vaak de "eerste keus".

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:47

Barmat, een bloeding is op een CT-scan ook goed te zien.
Als ze alleen willen controleren hoe het verloop is komen ze er met een CT-scan prima uit.
Voor de meeste andere afwijking in de hersenen is een MRI het duidelijkst, daarmee komen veel meer afwijkingen naar voren dan bij een CT.

Voordeel van een CT is dat het supersnel klaar is (duurt bij ons in totaal maar een paar minuten.)
Een MRI kost meer tijd.
CT is ook minder eng, het apparaat is een stuk korter en wijder dan een MRI.
Nadeel is dat je wel een hoop extra straling krijgt, bij MR helemaal niet.

Soms wordt bij een CT ook contrast gegeven, ik denk in jou geval niet.

Urielle, het is meestal afhankelijk van het onderzochte lichaamsdeel en wat ze willen zien,
of je een CT of MRI krijgt.
Om bijvoorbeeld je longen te bekijken is een MRI nauwelijks bruikbaar, maar CT heel mooi.
En een hernia is weer beter te zien met MR.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:02

Ik heb 2 keer een ct scan gehad.
Eerste keer was voor mij erg traumatisch om het zo maar te zeggen.
ze dachten dat ik een longembolie had (was ook zo) en zodra ik ging liggen kreeg ik bijna geen lucht meer, en ik moest flink lang liggen, heb echt naar adem liggen happen, ik vond het dood eng, had niets met die scan te maken, maar ik gaf die scan wel de schuld Nagelbijten / Gniffelen
Maar 3 maanden later nog een controle gehad en toen viel het allemaal reuze mee Ja Het was helemaal niet eng
Alleen die contrastvloeistof... hm vreemd spulletje Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 17:02

Kanzi - ik weet nu al dat ik wel die vloeistof ingespoten ga krijgen... brrr, vieze zooi Boos!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:44

Een MRI is vaak gedetailleerder en een duurder onderzoek. Als ze het ook kunnen zien met een CT heeft dat voorkeur.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 11:54

Die MRI hebben ze eigenlijk gedaan om te zien of ik geen MS zou hebben of een tumor oid... gelukkig was het "maar" een hersenbloeding en dat kunnen ze denk ik nu ook goed volgen op een CT scan, toch?

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:56

Zolang de bloeding op een CT te zien is, zullen ze het makkelijker kunnen volgen op een CT dan op een MRI.
Hoe zien ze bij jou eigenlijk de kans op een "tweede" bloeding?
Bij mij hebben ze me vorig jaar zelfs geopereerd, nadat er een CT scan was gemaakt,
ze konden toen al goed zien dat het goed mis was, en ik een drain nodig had.
Dus lijkt mij dat ze het ook kunnen volgen via een CT.
Houd ons wel op de hoogte hoor:)

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:22

Ik heb er zelf erg heel weinig verstand van. Heb ze alleen allebei al eens gehad, MRI en CT. Maar ik denk dat de CT echt wel goed gaath oor, denk dat je dat niet zo eng vind, helemaal als je al eens een MRI hebt gehad.
Ik mag in juli weer een MRI-scan maken. Op de CT-scan konden ze niet duidelijk zien wat het nu is, vandaar een MRI omdat het daar dus duidelijker is.

Naja, veel hebj e dus niet aan mij, in ieder geval erg veel succes!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:25

Trouwens, ik had overigens de zelfde vraag als jou, ik had toen Revanches (op bokt dus) even een pb gestuurd omdat ik wist dat zij hiermee bezig is wat werk betreft. Van haar kreeg ik dit antwoord:

Verschil tussen MRI en CT is;
Een CT is een apparaat dat werkt met rontgenstraling.
Een MRI is een apparaat(die lange tunnel) die werkt met Magnetisme. Dus zonder straling.
Met een CT kunnen ze botten goed weergeven en bepaalde organen ook.
MRI is beter voor de weke delen zoals spieren,zenuw(kanalen) etc. En ook organen natuurlijk.

Bij een CT mag iedereen in.In de MRI alleen mensen die geen metaal of apparatuur(pacemakers) in hun lichaam hebben,omdat anders de magneet het metaal verplaatst of apparatuur van de wijs brengt.

Al is het vaak zo dat claustrofobische mensen niet in een MRI durven. Dus zij prefereren een CT scan.
Het is maar net op wat voor indicatie ze iets willen aanvragen. Soms komt een bepaalde indicatie beter in beeld met MRI dan met CT of net andersom.

Misschien heb je daar wel wat aan dan Nagelbijten / Gniffelen