Wie heeft er ook de ziekte van Lyme gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 10:54

Voor de mensen die niet weten wat dit is, de ziekte van Lyme kan je krijgen na een tekenbeet. De ziekte is al vrij oud, maar toch is er tot voor kort nog weinig over bekend.

Ik heb zelf Lyme gehad toen ik 12 was. Ik had een tekenbeet achter mijn oor (overgens heb ik dat nooit opgemerkt, daar waren we later achter) en kreeg op ten duur een grote rood-witte circel over het linker gedeelte van mijn gezicht heen. Ik zat op dat moment in het buitenland (Ach buitenland, België Haha! ) en we zijn daar naar verschillende doktoren geweest. Niemand die ook maar enig idee had. 'Misschien een allergie?' 'eczeem'....van alles heb ik gehoort! Ondertussen voelde ik me beroerder en beroerder. Ik sliep ongeveer 23 uur per dag en het uurtje wat ik wakker was probeerde ik te bewegen maar het ging niet echt. Ik was ongelofelijk moe. Alles was een waas en ik had hoge koorts en voelde me gewoon erg beroerd.

Uiteindelijk was het zo dat mijn halve gezicht, het deel waar eerst ook die kring zat, verlamd was. Mijn ene oog hing op half zeven, mijn mond hoek hing...alles hing. Wilde ik lachen dan ging mijn ene (goede) mondhoek omhoog, de andere niet. Trok je je neus op (een 'zuur gezicht') dan rimpelde alleen de goede kant, de andere bleef glad. Ik kon niets!

Toen dat erger werd ben ik snel terug gegaan naar de belgische dokter die ons met grote spoed doorverwees naar het Erasmus MC. Daar aan de hartmonitor, hersenscan en alles gelegen.

Uiteindelijk bleek, ik had de ziekte van Lyme. Had daar ongeveer 3 maanden mee door gelopen omdat de artsen niet op de hoogte waren van de ziekte. Mijn hartritme was nog goed, hersenscan bleek ook in orde en na een hele zware penicilinekuut was mijn verlamde gezicht ook weg. De arsten vertelden me wel, zou ik nog 2 weken hebben rondgelopen had ik waarschijnlijk enorme schade aan mijn hart en hersenen gehad en zou ik coma zijn geraakt.

Het is zo vreemd om nu, 8 jaar later, prima in orde te zijn. Ik heb nu wel de chronische variant van Lyme, dat betekent dat ik soms in perioden moe en lusteloos ben. Eigenlijk als de ziekte van Pfeiffer, zo voelt het. Dit kan voorkomen als je Lyme in een ver stadium gehad hebt. Hier zal ik rekening mee moeten houden maar dat gaat prima.

Waarom vertel ik dit? Ten eerste om meer mensent die spreken die Lyme hebben gehad maar ook om te waarschuwen. Kijk jezelf altijd goed na na buiten geweest te zijn, vooral je 'warme' plekjes (zoals, oksels, knieholten, onderbuik, lies, oren etc etc). Vind je een teek, haal hem er dan uit met een tekentang en verdoof vooral NIET met alcohol. Hiermee loop je juist meer risico Lyme op te lopen en dat wil je niet Clown . Lyme is een serieuze, gevaarlijke ziekte en let dus goed op. Niet elke teek is besmet, maar voorkomen is beter dan genezen!

savath

Re: Wie heeft er ook de ziekte van Lyme gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:00

Ik heb de ziekte in hele lichte vorm gehad.
we waren op twee daagse met de paarden,eerste dag voelde ik een verveldend gevoel ter hoogte van lijn lies.
Bij de eerste plaspauze zag ik een teek zitten in mijn rechter lies.
Ik had deze verwijderd en er verder geen aandacht aan geschonken.
Volgende dag zag de plaats erg rood,ik dacht dat het was omdat het niet ontsmet was.
Maandag die volgde stond er een mooie rand met lichtere kleur erin.
deze werd groter,en ik voelde me belabberd.
Naar de huisarts geweest en onmiddelijk meer dan 1 maand aan de antibiotica gezeten.
Was dus ook de ziekte van lyme.

Ik ben nogal aantrekkelijk voor teken(heb al een 8 tal keer raak gehad) zelfs ooit eentje moeten uitsnijden toen ik nog een kind was.
ben nu dus erg fobistisch voor teken,als ik in hoog gras of onder de bomen ben,en het jeult ergens zal ik alles doen om zo snel mogelijk me tegoei na te kunnen zien en liefst nog te douchen.

Is dus wel soms een probleem met tien paarden en 70 koeien (ik ben landbouwster)
Dus het kriebelt in de zomer wel regelmatig.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 11:06

Ik ben er ook erg gevoelig voor.

Heb er totaal rond de 30 gehad, super veel! Gelukkig de laaste jaren minder, maar ik let wel altijd goed op.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:20

Ik heb (nog) geen Lyme gehad, even afkloppen..
De kans daarop bestaat wel aangezien ik dagelijks in het bos loop, van de paden af en dus ook door het hoge gras en onder de takken/bosjes door. De teller staat sinds drie weken op 5 teken, vanmorgen ontdekte mijn vriend er weer een op mijn rug. Samen met de twee teken die ik rond mijn 14e/15e heb gehad is dat dus 7 teken en het zullen er nog wel meer worden.. ik heb nl het vermoeden dat die beesten net als muggen een voorkeur hebben voor 'lekker' bloed. Mijn stagegenootje, met wie ik dagelijks in het bos loop, heeft nog nergens last van gehad.

Wel goed dat je dit verhaal vertelt, het ziekteverloop klinkt heel naar en ik ben blij dat alles nu beter met je is, ook al heb je nog chronische last ervan.

Een tip die ik vaker heb gepost hier de laatste tijd; heb je een teek maar geen tekentang in de buurt, wrijf dan met wat speeksel aan je vinger zachtjes rondjes over de teek. Niet trekken, draaien of iets dergelijks. Gewoon rondjes wrijven totdat de teek zich vanzelf lost. Daarna moet je hem wel dooddrukken, anders wandelt ie vrolijk weer verder.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 11:40

Goede tip inderdaad zwartwitje!

Met een pincet verniel je het beestje 9 van de 10 keer en dan komt het achterlijfje er wel vanaf maar blijft het koppie gewoon zitten. Het hoofde ' eet' zich gewoon weer verder naar binnen en dan kan je hem er niet meer uithalen. Als je een teek eruit haalt kijk hem dan even na of hij '' compleet' is, ik weet het een beetje een luguber verhaal maar het zijn nou eenmaal nare beestjes.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:50

de reden dat ze bij mij die teek moesten uitsnijden was omdat hij op mijn rug zat en ik het erg voelde jeuken en hem kapot gekrabt had.

Is wel een goeie tip die je geeft. Zal hem zeker onthouden.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:18

Oh, die rotbeesten... ik heb zelf gelukkig nog nooit een tekenbeet gehad, (althans, ik heb ze nooit gevonden en controleer wel regelmatig) maar ik ben er wel erg alert op. Ik heb ze bij onze huisdieren regelmatig verwijderd, inderdaad altijd goed opletten dat het kopje meekomt. Ik krijg echt de kriebels van ze.

Omdat ik al een hele tijd niet goed was, ben ik ook gecontroleerd op Lyme. Dit bleek ik gelukkig niet te hebben. Lachen

Hier ook een tipje; Het is het gemakkelijkst om een vaste routine te hebben. Ik check bijvoorbeeld mijzelf bijna elke avond voor het slapengaan op teken. Je kunt ook een spiegel gebruiken, zodat je je rug en nek kunt bekijken.

Chrisssy... sterkte. Dat is ECHT balen! Ach gut

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:47

nakisha, ik kijk mezelf idd ook iedere avond na. Bij mij zitten ze vaak op m'n buik (4) of op m'n rug (3) of aan de binnenkant van mijn arm (1); waar de huid het dunst is, denk ik. Ik heb ook al een aantal teken onderschept die aan een wandeling over mijn lijf begonnen waren.
Het gekke is wel, ik hou er kleine rode bultjes aan over, zoals vlooienbeten (ik weet niet of iemand die weleens gehad heeft, ik iig wel Haha! ). Soms jeuken ze een beetje (maar ik probeer er niet aan te krabben), ik heb geen kringen eromheen maar ze gaan ook niet weg, zelfs die van 3 weken terug zit er nog! Ik hoop niet dat dit ergens op wijst, weet iemand dat?

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 14:36

Niemand verder?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:55

Ik heb vorige weekvoor het eerst een teek ontdekt op mijn lichaam.

Hij zat in mijn rechterzij en ik dacht dat het een korstje was, dus ik trok hem er gewoon uit met mijn nagels, daarna zag ik dat het een teek was.

Dit is wel een goed topic, het aantal teken wordt alsmaar groter in Nederland en de kans dat je er een krijgt is dus ook verhoogd.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:57

ik had ook een teek en had hem verwijdert met een tekentang, na een week rode kringen en toen naar de huisarts dus aan de penciline.. als ik dat niet had gedaan was ik ook de sjaak

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:23

ik heb geen tekentang, maar een teken schepje. Het is een soort van vorkje dat schuif je onder de teek en dan draai je hem er zo uit. Je heb 3 verschillende vorkjes/schepjes in een zaktje. Te koop bij de dierenarts.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:45

Ik heb momenteel de ziekte van Lyme,
ik ga morgen weer naar de dokter omdat ik nu ook hartkloppingen heb en extreem koude rillingen.
Ook val ik veel af, door de medicijnen, krijg er last van mijn maag van.
( en aangezien er nog meer aan de hand is, met familie, mezelf en relatie dat over is enzo)

Ben constant moe, en heb veel last van mijn spieren.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:34

Ben afgelopen weekend ook gebeten door een teek na een wandeling in het bos zaterdagavond.
Ik werd zondag wakker en toen zat er een klein teekje op mijn buik, die had zijn koppie al in mijn vel gezet.
We hebben hem er gelukkig wel helemaal uit kunnen krijgen met een pincetje. Ik heb nu enkel een klein rood puntje waar hij heeft gezeten.
Denken jullie dat ik nu best ook even de dokter kan bellen ofzo? Of moet ik gewoon dat plekje in de gaten houden.
Ik vermoed dat ik al wel vaker gebeten zal zijn want ik ga bijna 4 keer per week het bos in en pas nu ontdek ik er eentje.
Ik hoop niet dat ik nu besmet kan zijn... .

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:46

Alleen een rood puntje is normaal,
maar als je echt grote rode kringen er om heen krijgt, dan zou ik wel naar de dokter gaan ja Ja