Voor de mensen die niet weten wat dit is, de ziekte van Lyme kan je krijgen na een tekenbeet. De ziekte is al vrij oud, maar toch is er tot voor kort nog weinig over bekend.
Ik heb zelf Lyme gehad toen ik 12 was. Ik had een tekenbeet achter mijn oor (overgens heb ik dat nooit opgemerkt, daar waren we later achter) en kreeg op ten duur een grote rood-witte circel over het linker gedeelte van mijn gezicht heen. Ik zat op dat moment in het buitenland (Ach buitenland, België

Uiteindelijk was het zo dat mijn halve gezicht, het deel waar eerst ook die kring zat, verlamd was. Mijn ene oog hing op half zeven, mijn mond hoek hing...alles hing. Wilde ik lachen dan ging mijn ene (goede) mondhoek omhoog, de andere niet. Trok je je neus op (een 'zuur gezicht') dan rimpelde alleen de goede kant, de andere bleef glad. Ik kon niets!
Toen dat erger werd ben ik snel terug gegaan naar de belgische dokter die ons met grote spoed doorverwees naar het Erasmus MC. Daar aan de hartmonitor, hersenscan en alles gelegen.
Uiteindelijk bleek, ik had de ziekte van Lyme. Had daar ongeveer 3 maanden mee door gelopen omdat de artsen niet op de hoogte waren van de ziekte. Mijn hartritme was nog goed, hersenscan bleek ook in orde en na een hele zware penicilinekuut was mijn verlamde gezicht ook weg. De arsten vertelden me wel, zou ik nog 2 weken hebben rondgelopen had ik waarschijnlijk enorme schade aan mijn hart en hersenen gehad en zou ik coma zijn geraakt.
Het is zo vreemd om nu, 8 jaar later, prima in orde te zijn. Ik heb nu wel de chronische variant van Lyme, dat betekent dat ik soms in perioden moe en lusteloos ben. Eigenlijk als de ziekte van Pfeiffer, zo voelt het. Dit kan voorkomen als je Lyme in een ver stadium gehad hebt. Hier zal ik rekening mee moeten houden maar dat gaat prima.
Waarom vertel ik dit? Ten eerste om meer mensent die spreken die Lyme hebben gehad maar ook om te waarschuwen. Kijk jezelf altijd goed na na buiten geweest te zijn, vooral je 'warme' plekjes (zoals, oksels, knieholten, onderbuik, lies, oren etc etc). Vind je een teek, haal hem er dan uit met een tekentang en verdoof vooral NIET met alcohol. Hiermee loop je juist meer risico Lyme op te lopen en dat wil je niet