wie heeft er een borstonderzoek gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

wie heeft er een borstonderzoek gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:19

hoi

ik voel sinds een paar dagen in mn linkerborst iets hards,
niet echt een bult maar in mn rechter borst voel ik dit niet erg..
nu maak ik me zorgen dus denk dat ik naar de dokter ga,
ik schrijf het nu heel nonchalant op hoor maar ik maak me echt zorgen..

wie heeft dit ook gehad? en hoe verliep het bij de dokter?

Nakisha

Re: wie heeft er een borstonderzoek gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:22

Allereerst een kleine geruststelling... voel je bij de bult ook aderen lopen die voelen als ''spinnepoten''? Kortom; een soort verdikte adertjes?
Zo niet, dan schijnt het vaak niet om borstkanker te gaan.

Echter; ik raad je toch aan te gaan. Kwaad kan het nooit, en het zal je wat geruster maken!

Ikzelf heb al jaren een moedervlekje op mijn linkerborst, die ook verdikt is. Ik kreeg toen dus bovenstaande mee, en heb me er niet meer druk om gemaakt. Volgende bezoek aan de arts laat ik er nog even naar kijken, voor de zekerheid, maar ik verwacht niks geks.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:24

nee ik moet aardig drukken en op die plek voel ik dan iets hards,lijkt wel zo hard als bot..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:25

ik ben vorige maand nog bij de huisarts geweest omdat ik een zeer pijnlijke tepel had rechts en daarnaast ook een harde plek zat. geen echte knobbel, maar vooral pijn. vanwege die pijn dus ook een bezoek aan de huisarts.
hij heeft een 'kortdurend borstonderzoek' gedaan; dit houdt in dat hij beide borsten bevoelt als je zit of ligt en je armen langs je lijf of juist omhoog. ook bekijkt hij de vorm van je borsten en hoe ze veranderen bij beweging.
bij mij was dit allemaal goed, al voelde hij links duidelijk een harde plek, hij ging er vanuit dat het klierweefsel was.
ook ik was er niet gerust op en heb me dus laten doorverwijzen naar het ziekenhuis. daar heb ik een mammografie (auw!) en een echo gehad. hierop was niets vreemds te zien.
na mijn menstruatie van afgelopen week ben ik ook van de pijn af.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:28

ja over die foto's hoor ik ook enge verhalen... vooral als je kleine borsten heb en die heb ik!
maar goed, ik moet het wel laten zien. ben gewoon zo bang ook vanwege de achtergrond van mijn familie(veel soorten kanker)..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:30

Ik heb een paar jaar geleden een borstontsteking gehad, ging over maar ik bleef een bult voelen. Omdat ik me er toch ook ongerust over voelde ben ik naar de huisarts gegaan. Verhaal gedaan, hij heeft toen ook zelf even gevoeld. Hij dacht dat het achtergebleven littekenweefsel van die ontsteking was, maar hij kon zich voorstellen dat ik het zeker wilde weten dus ben ik naar het ziekenhuis doorverwezen voor een mammografie. Daarbij "pletten" ze je borst tussen een paar platen om een goed beeld te kunnen krijgen. Sommigen ervaren dat als vervelend/pijnlijk, ikzelf had er niet zo'n last van.
Bij mij is toen zoals verwacht niks verontrustends gevonden, maar het was toch wel een enorme geruststelling om dat te horen te krijgen. Zou dus ook gewoon naar de dokter gaan hoor. Is misschien een beetje eng, maar als je ermee rond blijft lopen gaat je je continu zorgen maken en daar schiet je ook niks mee op.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:34

nee daar heb je helemaal gelijk in... ik ga ook wel maar ik heb het nu constant in mn hoofd zitten maar me er dan gewoon heel erg zorgen om, wie weet zit het er al heel lang..

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:36

Ik denk dat als je je er naar over blijft voelen inderdaad maar beter naar de dokter kunt gaan.
Anders blijf je ermee in je hoofd zitten en het zou natuurlijk altijd iets kunnen zijn.
Sterkte ermee!

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:17

Bonny4life schreef:
ja over die foto's hoor ik ook enge verhalen... vooral als je kleine borsten heb en die heb ik!
maar goed, ik moet het wel laten zien. ben gewoon zo bang ook vanwege de achtergrond van mijn familie(veel soorten kanker)..

Zo ongeveer een anderhalf jaar geleden (nou ja jaar en drie kwart) voelde ik een bult rechts..
Het was nog geen vierkante cm groot.
Na 2 maanden toch maar naar arts gegaan, want hij groeide..
Arts krt onderzoek gedaan en doorverwezen naar ziekenhuis.
Foto's laten maken ( had kleine B cup en pijn voel echt mee!), uitslag: niet duidelijk, dus ja een echo.

Echo laten maken, uitslag: We weten het niet zeker, maar er is een kans dat het een tumor is..dus een punctie
(bult was inmiddels ruim 2 bij 2 cm)

Punctie gedaan, twee hapjes met een veeeeel te dikke, veeeel te lange naald. Maar lang leve verdoving. (had gevoel dat ze die hapjes niet uit bult hadden genomen)

Na twee weken uitslag. (pfff wat een angst in mijn hoofd die 2 weken!) uitslag: Mevr. het is niks, moet vanzelf weg gaan.. wat een opluchting!

Na paar maanden was bult weer gegroeid, terug naar het ziekenhuis dus.. weer echo en foto's.. weer geen duidelijke uitslag..
Dus maar weer een punctie! nou na die x nooit meer een punctie..

Uitslag: tumor, kan omslaan naar kwaadaardig, bult moet eruit...
Tegen de tijd dat ik geopereerd werd nam de bult kwart van rechter borst in beslag. 06-06-06 ben ik geopereerd, dus nu net jaar geleden en heb nu een bult links..
Ben toen ik hem voelde meteen naar arts gegaan.. beter te vroeg dan te laat met zoiets..
heb inmiddels weer foto's en echo gepland staan..

Foto's vallen best mee... zeker als ze je zorgen weg nemen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:57

heyhey
ik ben heel erg opgelucht....
ben meteen geweest, het was een cyste, moet het 2 maanden in de gaten houden als het goed is slinkt het dan maar kan ergens anders weer terug komen, het was niet erg... helemaal blij! en heel erg bedankt voor jullie reacties enzo..wat moet ik zonder jullie?;)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:57

amberp schreef:
Bonny4life schreef:

Zo ongeveer een anderhalf jaar geleden (nou ja jaar en drie kwart) voelde ik een bult rechts..
Het was nog geen vierkante cm groot.
Na 2 maanden toch maar naar arts gegaan, want hij groeide..
Arts krt onderzoek gedaan en doorverwezen naar ziekenhuis.
Foto's laten maken ( had kleine B cup en pijn voel echt mee!), uitslag: niet duidelijk, dus ja een echo.

Echo laten maken, uitslag: We weten het niet zeker, maar er is een kans dat het een tumor is..dus een punctie
(bult was inmiddels ruim 2 bij 2 cm)

Punctie gedaan, twee hapjes met een veeeeel te dikke, veeeel te lange naald. Maar lang leve verdoving. (had gevoel dat ze die hapjes niet uit bult hadden genomen)

Na twee weken uitslag. (pfff wat een angst in mijn hoofd die 2 weken!) uitslag: Mevr. het is niks, moet vanzelf weg gaan.. wat een opluchting!

Na paar maanden was bult weer gegroeid, terug naar het ziekenhuis dus.. weer echo en foto's.. weer geen duidelijke uitslag..
Dus maar weer een punctie! nou na die x nooit meer een punctie..

Uitslag: tumor, kan omslaan naar kwaadaardig, bult moet eruit...
Tegen de tijd dat ik geopereerd werd nam de bult kwart van rechter borst in beslag. 06-06-06 ben ik geopereerd, dus nu net jaar geleden en heb nu een bult links..
Ben toen ik hem voelde meteen naar arts gegaan.. beter te vroeg dan te laat met zoiets..
heb inmiddels weer foto's en echo gepland staan..

Foto's vallen best mee... zeker als ze je zorgen weg nemen!

jeetje lijkt me echt heel moeilijk allemaal,
hoe gaat het nu verder?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:27

ga niet te snel mee met de arts; een cyste en tumor voelen van buitenaf het zelfde en zien er ook nagenoeg het zelfde uit op foto en echo. alleen met een punctie is het 100% uit te sluiten.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 18:56

tja hij zei dat ik het 2 maanden in de gaten moet houden maar dat het ook op een andere plek weer kan komen, het moet wel iets gaan slinken.maar je moet een arts toch ook een beetje vertrouwen? hij weet hoe we in de familie zitten met ziektes en weet hoe wij zijn als hij het maar half niet vertrouwde zou hij me echt een foto laten maken..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:20

Ik heb dit op het moment ook...het viel me begin van de week op.
Aan de kant van mijn oksel zit een bultje van iets kleiner dan 1cm².
Ik vertrouw het ook niet helemaal.

Is het bij jou ook gevoelig Bonny4life?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 21:13

ligt eraan waar je drukt maar ik voel geen echte pijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:21

waar zit het dan bij jou?
Ik zit bij namelijk te denken dat het ook een lymfeklier zou kunnen zijn...aangezien het bij mijn oksel zit.
Die kunnen wanneer ze opgezet zijn ook wel pijnlijk zijn.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 22:05

ja dat kan ook,
ik heb ook meteen een bultje op mn ader laten zien dit was een lymfeknoopje die waarschijnlijk nooit meer weggaat, maar doet ook geen pijn. laat het anders gewoon even zien, anders zit je net als ik zat er steeds aan te denken..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:10

Ja klopt, hoe meer ik er aan zit en er aan denk...dan beeld ik ook pijn in.
Ik heb er de hele dag geen last van gehad en nu ik er aan denk ineens wel..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 22:23

ga naar de dokter, ik durfde niet maar ben heel blij dat ik gegaan ben..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:25

Ja zal ik doen....
'T voelt wel een beetje rottig zo...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 22:28

heel veel succes komt vast goed.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:51

Hey hey
Artsen voelen vaak wel snel of het goed of kwaadaarig is. Maar zeker zelf in de gaten houden.
Ik heb het ook gehad. Toen een heel onderzoek gehad (vond pijn heel erg meevallen, na al die enge verhalen). T was goed, maar bleef groeien. Uiteindelijk na een jaar weg laten halen. Dat is wel echt super mooi gedaan.
helaas 2 jaar later zit het er weer en ook aan de andere kant heb ik nu een knobbeltje. Moet binnenkort toch naar de chirurg (ben gist gebeld dat ik kwaadaardige moedervlek had) dus ga ook meteen maar weer voor de knobbeltjes.
Probeer er gewoon eens een week niet aan te zitten, aan te denken. Ik ervaarde dat wanneer ik iedere dag voelde ik helemaal niks merkte van groei (terwijl ie dat wel deed)
Succes, en maak je niet te druk, dr zijn veel meer die dit hebben:) Houd het alleen wel in de gaten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:02

gelukkig dat het hoogstwaarschijnlijk niets is! mijn moeder werkt mee aan onderzoeken naar geneeswijzen in borstkanker en moet ook af en toe tussen van die platen.
ik heb haar weleens gehoord dat het pijndoet alleen zij heeft flinke borsten!
daarom moet het flink bij elkaar gedrukt worden, omdat er meer vet zit..

houd je het wel in de gaten! want het is ieders nachtmerrie!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:59

Er loopt dus al een topic over zogezegd rare bobbels in je borst.
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, vind het doodeng Clown
Maar ga toch maar ff de huisarts bellen maandag. Maar niet elk bobbeltje in je borst hoeft dus gelijk borstkanker te zijn Blond
Mn moeder dacht aan ontstoken melkklier ofzo Verward
Vind het maar een eng idee Scheve mond

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:20

bij mij zit het aan beide kanten heel dicht bij mijn oksel dus ik denk dat het wat anders is...lymfeklier ofzo.
Misschien omdat ik de laatste weken veel met zieke dieren in aanraking kom en daar een beetje op reageer ofzo (stage bij de dierensarts)...ik weet niet hoor zeg maar wat..