teek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:06

Ik zit net in mijn kamer achter mijn computer in mijn (nieuwe bikini) en ik ik voel wat in mijn zij. Ik soort pijnlijke plek. Ik keek zo en zag een zwart dingetje. Ik dacht dat het een korstje was, dus ik pakte het met mijn nagels en trok het los.

Toen zag ik dat het korstje pootjes had die bewogen. iehwl... ik vind het echt eng, was het een teek, ik denk het wel, klein zwart met pootjes en er zit nu ook echt zo'n steekplekje. Hij loopt nog vrij rond in mijn kamer, maar wat ik me vooral afvraag, waar komt hij vandaan... ik heb niks meer met paarden, ben ook niet in het bos geweest of iets dergelijks en zo te zien was hij echt net komen zitten.

Kan het zijn dat hij gewoon uit het raam viel. Ik slaap op zolder, kantelraam. Ik vind het maareen vies idee. En zou het kwaad kunnen? En zouden er nog meer kunnen rondlopen? Ik ga dadelijk mijn hele kamer nog maar een keer zuigen en mijn nieuw beddegoed erop doen.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:10

tja het kan een teek zijn, die zitten niet alleen in bossen, maar overal eigenlijk in struiken en dergelijke.
je hoeft ook niet speciaal iets met paarden te hebben. honden en katten hebben ook veel last van teken, dus daar kan je het ook van hebben...
de plek goed in de gaten houden hoor, wordt het rood, dik, etc... dan ff langs de huisarts

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:12

teek heeft inderdaad niets met paarden te maken, ze kunnen in bomen zitten, tussen het gras, op bielzen enz, je kunt wel flink ziek van ze worden dus goed ontsmetten en als je een rode kring om de bijtplek krijgt eventjes naar de huisarts of EHBO gaan

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:14

Ik zou het nog niet zo gauw gaan ontsmetten,want zodra je er alcohol op de bijtplek doet,en er zit nog een pootje...

Ik zou er zsm even mee langs een Eerste hulp of Huisarts gaan.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:15

ja idd nooit en te nimmer alcohol op doen... dat verdooft de teek waardoor het zn speeksel losl laat en dus... misschien de ziekte doorgeven

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:16

Je moet zowieso naar de huisarts of EHBO.

Teken kunnen ziekte van Lyme overbrengen en geloof me die is niet mis maar heel ernstig.

Ik snap niet waarom die Teek nu nog rond wandelt in je kamer....je trok hem eruit en toen gaf je hem zijn vrijheid weer terug Haha!

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:17

ik wacht nog wel heel even af en als het morgen nog pijnlijk (naja echt pijn doet het niet, maar toch) of rood of dik is, ga ik wel even langs de dokter.

Maar is er dan kans dat er meerdere zitten als er een is? Ik kan me namelijk zo gauw niet bedenken waar ik hem vandaan heb. Ben de laatste dagen niet bij honden, katten andere dieren of bossen, struiken en dergeljken geweest. Eigenlijk alleen maar thuis en gewerkt op de skibaan.

Ik heb wel vorige week zondag gevoetbald en toen ben ik de bosjes ingegaan op zoek naar een bal, maar dat is al anderhalve week geleden.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:17

sexy_back schreef:
ja idd nooit en te nimmer alcohol op doen... dat verdooft de teek waardoor het zn speeksel losl laat en dus... misschien de ziekte doorgeven

de teek was er toch al uit?

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:18

tita schreef:
Je moet zowieso naar de huisarts of EHBO.

Teken kunnen ziekte van Lyme overbrengen en geloof me die is niet mis maar heel ernstig.

Ik snap niet waarom die Teek nu nog rond wandelt in je kamer....je trok hem eruit en toen gaf je hem zijn vrijheid weer terug Haha!


Ja ik schrok omdat hij bewoog en toen liet ik hem los en aangezien ik donkerblauw vloerbedekking heb is hij moeilijk terug te vinden.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:18

Een teek kan weken of maanden ergens zitten voordat je hem in de gaten heb.

Je had hem dood moeten drukken om te kijken of ie bloed heeft opgezogen

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:18

Ik zou idd ook even langs gaan,
Heb namelijk zelf de ziekte van Lyme, en daar word je echt niet vrolijk van

flyinglady
Berichten: 410
Geregistreerd: 19-11-06

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:19

sexy_back schreef:
ja idd nooit en te nimmer alcohol op doen... dat verdooft de teek waardoor het zn speeksel losl laat en dus... misschien de ziekte doorgeven

Ik heb begrepen dat de teek er al uit is.
Dan kan je het plekje wel even ontsmetten met alcohol.
Krijg je een rode plek zou ik wel even kontakt opnemen met de huisarts.
Ik zou er ff op googlen, je kan er genoeg over vinden op internet.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:20

En zijn er nog symptonen van zo'n teek. Want ben wel al vanaf vorige week een beetje ziek, keelpijn, heel moe en gisteren begon mijn linkerarm de hele tijd uit het niets te trillen.
Zou dat er mee te maken kunnen hebben, of haal ik dat nou gewoon allemaal maar in mijn hoofd, omdat ik die teek net zag.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:20

Ja hij is eruit, daardoor ontdekte ik hem ook, ik dacht eerst namelijk dat het gewoon een korstje was, totdat hij begon te bewegen.

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:21

Uhm waarmee het begint zijn rode kringen,
en later kun je idd verschijnselen krijgen van moe heid, en last van je spieren, uitvallen enze, maar dat komt vaak iets later pas.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:22

als je het niet vertrouwt zou ik morgen gewoon even naar de huisarts gaan al was het alleen voor je eigen gevoel Lachen

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:22

Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik ga even op tekenjacht door mijn kamer... of zou hij geen tweede keer meer aanvallen?

wereldhummel

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:23

sjorsie schreef:
als je het niet vertrouwt zou ik morgen gewoon even naar de huisarts gaan al was het alleen voor je eigen gevoel Lachen

Precies, want nu haal je je allemaal dingen in je hoofd die misschien nergens voor nodig zijn.
En mocht het wel een besmette teek zijn gewees,d heb je kans dat ze de ziekte nog voor kunnen zijn, met een goede kuur medicijnen

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:26

Een teek kan een paar jaar zonder voedsel (bloed dus), heb ik ergens gelezen. Maar als je niet oppast zit ie zo weer aan je vast.

Tipje voor als je geen tekentang hebt, maar wel een teek: wrijf er met een vinger met speeksel zachtjes rondjes overheen, hij lost zich dan na een paar minuten vanzelf. Daarna moet je hem doodknijpen of als je dat eng vindt, hem verdrinken in een glas water met afwasmiddel. Met pen even een cirkeltje om de beet heen en in de gaten houden.
Bij mij staat de teller sinds twee weken geleden op 4 teken Rolleyes

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:29

oh dat is balen, ik moet dus wel even gaan stofzuigen nu, anders zit hij er zo weer?

En zijn ze dan met broertjes en zusje enzo, of is het goed genoeg om mijn kamer even grondig te reinigen.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:30

Haha! dadelijk loopt ie de stofzuiger uit net als spinnen

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:32

tita schreef:
Haha! dadelijk loopt ie de stofzuiger uit net als spinnen

he lekker Tong uitsteken
Ik doe altijd motteballen in de stofzuigerzak zodat eventuele spinnen en andere beestjes meteen dood gaan als ze worden opgezogen.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:37

ik heb net op de plek waar ik hem heb laten vallen en onder mijn bed, onder bureau enzo gestofzuigd, ik hoop maar dat hij opgezogen is nu. En anders weet ik nu hoe ik hem moet verwijderen Haha!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:20

sjorsie schreef:
tita schreef:
Haha! dadelijk loopt ie de stofzuiger uit net als spinnen

he lekker Tong uitsteken
Ik doe altijd motteballen in de stofzuigerzak zodat eventuele spinnen en andere beestjes meteen dood gaan als ze worden opgezogen.

Dat is een goede tip. Ga ik ook doen.

Er zijn echt ontzettend veel teken in Nederland en het worden er elk jaar meer.
Ik vind het maar vieze beesten. Heb er gelukkig nog nooit een gehad, maar controleer het wel elke dag even, zeker als ik in het bos ben geweest.
Anouar heeft er een keer een gehad die was gaan ontsteken. Wat was dat smerig.

Even goed in de gaten houden. Zodra en een rode plek komt direct naar de huisarts

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: teek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:40

Als de teek niet meer dan een klein zwart torrebeestje was, en dus niet zo een volgezogen beest heb je hem zeer waarschijnlijk al snel te pakken gehad, en de kans op besmetting is dan eigenlijk heel klein.

Een teek zelf mag je nooit met alcohol verdoven omdat ie dan het opgezogen bloed terug kan laten lopen. De beet na het verwijderen van de teek ontsmetten is juist wél sterk aan te raden.

Meteen naar je HA hollen is niet nodig hoor, en heeft zelfs weinig zin. Wel verstandig om even op te schrijven op welke datum en waar op je lichaam de tekenbeet zat, goed om te weten ALS er later problemen van komen.

Een beetje roodheid als irritatie van de beet kan voorkomen, en is geen reden voor ongerustheid. Gewoon de plek in de gaten houden, komt er een rode kring omheen te staan is het wel tijd om snel je HA op te zoeken. Dit kan weken tot eventueel zelfs maanden na die tijd gebeuren, vandaar ook het opschrijven van de datum Knipoog