Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:12

Tja zoals de titel al zegt.
Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?
Sinds een jaartje gelede is door onderzoek gebleken dat ik een tarwe
allergie heb. Nu vroeg ik me af of er nog meer mensen zijn en wat die
eten als vervanging voor al het voedsel met tarwe?

Groetjes,

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:38

Pfff ik kan je zo een lijst geven Clown

m'n zus die heeft een tarwe allergie, vreselijk!

zij eet als brood speltbrood (bakken we zelf, anders is het onbetaalbaar) ehm.. tsja.. verder gewoon groente, fruit, finax muesli (bij ons bij de plus, ik geloof 1 kg voor 7 euro ofzo, is glutenvrij) ennehm.. ja speltkoekjes, speltcrackers, we bakken regelmatig zelf wat, soms ook cake maar dat wil niet rijzen, we hebben zelf recept voor oliebollen, en verder is het overal opletten dat er niets 'verkeerds' in zit!

als je recepten nog nodig hebt ofzo... gil maar Vork

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:00

Je bedoelt Coeliakie?
Lijkt me enorm vervelend hier mee te zitten.
Eén van mijn vrienden heeft het en ik heb met redelijk veel moeite een taart-recept gevonden dat ik kan bakken zonder gluten er in. Ik bak graag zelf, maar met coeliakie zijn de opties ineens erg beperkt!!

Heb je op internet gezocht naar patientenverenigingen? Daar worden ook vaak recepten en ervaringen uitgewisseld...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:27


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:49

Coeliakie en een tarweallergie zijn twee heel verschillende dingen.
Iets wat glutenvrij is (coeliakie) is nog niet per definitie tarwevrij. Bijna alle producten van glutafin zijn gemaakt op basis van "schoongespoeld" tarwe.
Daarnaast is speld een oertarwe en is vaak geen oplossing.

Als vervanging kun je oa denken aan mais en rijstemeel. Maar het is vooral belangrijk om goed duidelijk te hebben welke van de twee het is. Grotendeels kun je van beide adviezen gebruik maken maar het gaat lang niet altijd op.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:58

Dank voor deze uitleg Sjakie, weer wat geleerd Lachen

blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:17

[quote="Ilsiie"]Pfff ik kan je zo een lijst geven Clown

m'n zus die heeft een tarwe allergie, vreselijk!

zij eet als brood speltbrood (bakken we zelf, anders is het onbetaalbaar)

Ik eet wel gewoon speltbrood. Wij halen het gewoon op bestelling bij onze eigen bakker en het schilt echt heel weinig met gewoon brood

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:50

blacklight schreef:
Ilsiie schreef:
Pfff ik kan je zo een lijst geven Clown

m'n zus die heeft een tarwe allergie, vreselijk!

zij eet als brood speltbrood (bakken we zelf, anders is het onbetaalbaar)

Ik eet wel gewoon speltbrood. Wij halen het gewoon op bestelling bij onze eigen bakker en het schilt echt heel weinig met gewoon brood


Hmm ja wij zouden het hier ook wel op bestelling kunnen krijgen, mja dit is net zo makkelijk Vork

Ze heeft eerst een periode maisbrood gegegeten, écht alleen mais, maar dat rijst voor geen meter dus dat ging al niet.. Nouja op gegeven moment via www.thuisbakker.nl aan een aantal goede recepten gekomen, daar staan echt veel recepten in!

pannenkoeken bakt ze trouwens zelf met speltmeel/speltbloem, werkt super, evenals koekjes uit het gewone kookboek, gewoon speltbloem/meel nemen ipv gewoon tarwebloem!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:58

Spelt is geen oertarwe maar oergraan Knipoog Zit wel degelijk verschil tussen.

Heb zelf ook een tarwe-allergie en eet nu speltvolkorenbrood van de natuurwinkel. EUR 3,25 per brood Schijnheilig

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:39

whow da's best duur schaapjuh Bloos!

doe jij trouwens brood invriezen en per dag eruit halen?

wij bakken het dan zelf, we betalen geloof ik 5,50 voor 2,5 kg speltmeel, en 5,50 voor 2,5 kg speltbloem. In een brood gaat ehm, 400 bloem en 200 spelt, enn ze doet 4 dagen met één brood geloof ik.. dus reken het maar uit Vork

plus dat zelfgebakken brood wel meer vult, zegt ze zelf, en we doen zelf ook pitjes oid erdoor, soms krentenbrood enzovoorts..

spelt is idd een oergraan

blacklight

Berichten: 1010
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Wintelre

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 07:28

Wij hebben ook zo een broodbakmachine, maar het brood wordt dan zo`n brok waar je moeilijk een sneetje vanaf kunt snijden en het is na een dag al taai. Hoe doen jullie dat dan goed houden??

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:42

Ilsiie schreef:
whow da's best duur schaapjuh Bloos!

doe jij trouwens brood invriezen en per dag eruit halen?

wij bakken het dan zelf, we betalen geloof ik 5,50 voor 2,5 kg speltmeel, en 5,50 voor 2,5 kg speltbloem. In een brood gaat ehm, 400 bloem en 200 spelt, enn ze doet 4 dagen met één brood geloof ik.. dus reken het maar uit Vork

plus dat zelfgebakken brood wel meer vult, zegt ze zelf, en we doen zelf ook pitjes oid erdoor, soms krentenbrood enzovoorts..

spelt is idd een oergraan


Ik haal altijd voor een week en vries dat in. Eet 4 broden in de week, meer dan 12 plakken per dag Vork Denk dat ik maar eens zelf ga bakken, wordt een beetje duur zo Haha!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:22

blacklight schreef:
Wij hebben ook zo een broodbakmachine, maar het brood wordt dan zo`n brok waar je moeilijk een sneetje vanaf kunt snijden en het is na een dag al taai. Hoe doen jullie dat dan goed houden??


wat voor een hebben jullie dan?
vroeger was het bij ons ook zo'n broodklomp, maar dat was omdat we geen bloem hadden, meel rijst niet namelijk! Ik kan je wel het goede recept geven als je wilt? goede verhouding meel/bloem etc.

Wij snijden het als het al een stuk afgekoeld is in boterhammen zegmaar, verdelen het dan in bakjes/zakjes (net wat jij wilt) en dan gooien we het in de vriezer, of het nou voor de voglende dag is of niet, gewoon in de vriezer. Dan blijft het wel redelijk vers, niet even vers als dat het net gebakken is, maar dat is sowieso altijd zo ook met gewoon brood. En dan haalt of m'n moeder er 's avodns voor de volgende dag uit, of m'n zus 's morgens zelf.. wel op tijd eruit halen want (bij ons) ontdooit het niet zo snel Clown

Butsmuts
Berichten: 523
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:02

Ik heb vorige week te horen gekregen, na een bioresonantietest bij een alternatieve arts, dat ik allergisch ben voor tarwe en rogge.

Dacht dat het wel mee zou vallen, maar nu blijkt er in een heleboel dingen toch wel tarwe (zelfs in glutenvrije dingen) te zitten als bindmiddel of olie en dat mag ik ook niet! Lastig!

Heb speltbrood en spelt cruesli gevonden in de natuurwinkel wat ik nu gebruik, en ik vervang een broodmaaltijd door een salade of zo. Heb pasta van maïs gekocht maar nog niet gegeten.

Ben erg benieuwd naar het recept voor speltbrood. Waar koop je het speltmeel en bloem? Of van welk merk is dat? Ben het nl. nog niet tegen gekomen in de natuurwinkel. En bak je dat in de oven of een broodbakmachine?

Mocht je verder nog tips / handige links hebben dan hoor ik het graag! Heb zo'n merkartikelenlijst besteld bij het Voedingscentrum maar hoorde dat dat wel even duurt voor je die binnen hebt.

Bedankt alvast voor de tips!

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:13

ik hbeb ook tarwe allergie..
speltbrood is hier 2,50 voor een broodje, veeeel lekkerder dan gewoon brood Haha! Wel iets duurder dan, maar ach Lachen
Verder bepaalde soorten ontbijtkoek, bammetjes en volkoren crackers van wasa..
bitterkoekjes mogen ook..
mais en boekweitpasta enz enz

En met veel andere dingen: gewoon de verpakking checken. Dan kom je er vanzelf achter wat wel en niet kan. Zo zit er bijvoorbeeld in de kaassaus van maggi geen tarwe, maar in vrijwel al hun andere sauzen wel enz..

Butsmuts
Berichten: 523
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:48

Noukie, welke ontbijtkoek, bammetjes en wasa bedoel je dan? Volgens mij zit overal tarwe (of rogge) in hoor!
Ook in het speltbrood van Oerbrood wat bij o.a. Super de Boer te koop is, daar zit ook tarwe in kwam ik achter!
Maar goed, ik blijk ook niet goed tegen spelt te kunnen dus brood kan ik voorlopig wel even vergeten... Boos!

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:53

ahh silfre..

da's balen, maar crackertjesk un je ook eten

ehm.. 1e stap van liga mag je hebben, rijstewafels! mag je hebben, ehm.. Even denken.. Ja cornflakes kun je eten als ontbijt/lunch, of yoghurt met finax-muesli (hebben ze bij de plus) is ook tarwevrij allemaal..

ik ga even in de kast kijken welke merken ontbijtkoek we hebben Knipoog ontbijtkoek/candijkoek: perfect (eigen merk van de aldi geloof ik) enn kruidrepenkoek, nu hebben we modderman ofzo, maar er is ook nog andere, bij de aldi, met een friese vlag op de voorkant, is voorgesneden in 3 repen, of 4..

Verder hebben ze bij de aldi ook per stuk verpakte ontbijtkoek, cosico heet het, dan moet je de blauwe verpakking hebben, daar zit ook geen tarwe in!

als je trouwens van eiersalade houdt en je kunt er geen vidnen zonder tarwe kun je ook zelf maken he!

net als pannenkoeken, kun je ook zelf maken, speltbloem/meel doen ipv tarwe..

en silfre; voor jou dus niet.. bij wat voor arts ben jij geweest?
wij hebben hier een homeopatisch genezer en die kan dan uitvissen wat je wel/niet mag hebben..

wat voor reacties krijgen jullie eigenlijk?
m'n zus krijgt ondraaglijke hoofdpijn..

Noukie
Berichten: 10944
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:39

Silfre schreef:
Noukie, welke ontbijtkoek, bammetjes en wasa bedoel je dan? Volgens mij zit overal tarwe (of rogge) in hoor!
Ook in het speltbrood van Oerbrood wat bij o.a. Super de Boer te koop is, daar zit ook tarwe in kwam ik achter!
Maar goed, ik blijk ook niet goed tegen spelt te kunnen dus brood kan ik voorlopig wel even vergeten... Boos!

en tarwe is geen rogge!
dus inderdaad zit er rogge in ja... maar bij (mijn iig) tarwe allergie is dat geen probleem

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:21

hier nog iemand met tarwe allergie Verdrietig
maar heb niet alleen tarwe allergie maar ook noten en pinda allergie.
moet je maar is opletten waar pinda's en noten in zitten dus nog lastiger Verdrietig en als het er in zit ga ik kapot van de pijn in spieren en maag en daarna kan ik ook niet tegen chocolade

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Zijn er nog meer mensen met een tarwe allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:26

Hmm ja..

Maar in veel dingen is het 'let op, dit product KAN sporen van noten en pinda's bevatten' tsja.. eet je het dan wel of niet; is de keus aan jou eigenlijk, je weet niet zeker of het erin zit..

Pinda's, noten en chocolade mag ik zelf ook niet ivm het feit dat dat migrainetriggers zijn, kan ik écht niet hebben..

heb de dingen gemaild!