Kleine kinderen en verdriet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Kleine kinderen en verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:05

Ik heb een beetje een tweede thuis (lang verhaal, ga ik hier niet uitgebreid neerzetten) en daarbij een extra broertje en zusje. Zij zijn anderhalf jaar geleden hun vader verloren en hebben het daar erg moeilijk mee. De jongen is 14 en met hem heb ik inmiddels een goeie manier gevonden om erover te praten en er samen een beetje mee om te gaan. Het meisje is 9 en dat is natuurlijk heel anders. Vannacht heeft ze alleen maar liggen huilen dat ze pappa zo miste. Het is zo sneu, ze is erg lamlendig nu.

Hoe ga je hiermee om? Is leuke dingen doen een optie, of is dat alleen maar vooruit schuiven van de tranen?

Twiggy2008

Re: Kleine kinderen en verdriet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:07

Voor afleiding zorgen door leuke dingen te gaan doen is altijd goed (als het kind dat ook wil natuurlijk). Maar een kind moet ook de kans krijgen verdriet te voelen en haar verlies te verwerken. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat de vader overleden is? (sorry, ik zie dat het anderhalf jaar geleden is)......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 04-06-07 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:08

Vreselijk trouwens om zo jong al met zo'n verlies om te moeten gaan....... Huilen
Dat is niet niks voor kinderen.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:09

bespreekbaar maken lijkt me belangrijk

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:10

Ze hebben een superlieve moeder die er heel goed mee omgaat en ze erg helpt. Het gaat mij er vooral om dat ik iets kan doen, in plaats van het alleen maar sneu vinden en haar op schoot nemen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:13

bespreken met iemand die er verstand van heeft. Dokter kan doorverwijzen.
natuurlijk kan je haar afleiden, maar bv naar het graf gaan, boodschappen sturen naar haar vader (bv door een brief aan een ballon of verbranden o.i.d), als zij dat wil.
Ook kunnen kinderen soms wat kwijt door de creativiteit aan te spreken. bv tekenen, schilderen etc.
Zij het wel dat je dat samen met haar doet en in samenspraak met haar moeder. Geef haar een dagboek?
Ook een aanrader: zoek een kinderboek dat aansluit bij de gebeurtenissen. Kan ook helpen verdriet te laten uiten of een plekje te geven.

edit: heeft ze een huisdier? kan ook erg goed helpen!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:14

Verdriet kan heel erg lang duren bij kinderen die hun moeder of vader verloren zijn.
Ik denk dat je hun de kans moet laten om hun verdriet te uiten en het verlies te verwerken.
Wat ik kan aanraden is erover praten. Het is misschien niet makkelijk maar het verlicht de pijn wel een beetje.
Als het kind wil, ga dan leuke dingen doen. Ga samen knutselen, ga fietsen, doe iets wat dat meisje graag doet.
Veder denk ik dat er echt heel weinig is wat je kan doen. Laten blijken dat je er bent voor haar, iets leuk doen...
Het is niet niks om als kind een van je ouders te verliezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:15

Djesseka schreef:
Ze hebben een superlieve moeder die er heel goed mee omgaat en ze erg helpt. Het gaat mij er vooral om dat ik iets kan doen, in plaats van het alleen maar sneu vinden en haar op schoot nemen.

Je zou wat leuke dingen met haar kunnen ondernemen, mits ze maar altijd kan praten over haar papa. Daar lijkt mij niets mis mee. Ik weet niet of je dan meer aan afleiding denkt of aan bezigheden die het voor haar makkelijker maken te accepteren/verwerken dat haar papa er niet meer is.

Knap hoor, dat de moeder er zo goed mee omgaat. Petje af. En lief van jou dat je die kinderen zo wilt helpen. Lachen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:15

Ik zou iemand zoeken die ervaren is in rouwverwerking, dat is zo expliciet. Overigens is het heel lief van je dat je zo zorg voor ze hebt. Ik denk dat je het hee open moet houden, verdriet hebben mag. Het is alleen beter er dan iets mee te doen ipv de hele nacht huilen...

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:20

Bedankt. Lachen

Gelukkig is het meisje helemaal gek van paarden en ze vindt het prachtig als ze mag helpen met Wild (haar broer is Wild d'r verzorger, dus dat paard is onmisbaar). Helaas staat Wild tot september met haar veulen op de fokkerij, dat maakt het allemaal iets minder makkelijk om leuke dingen te doen.

Praten doen we sowieso wel en ze is ook erg van het foto's laten zien en knutselen voor pappa. Misschien dat ik haar morgen eens ophaal om een ijsje te gaan eten.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:21

maak een speciale "papa" doos, daar kan ze dan briefjes, tekeningen, knuffeltjes enz in doen wanneer ze haar vader mist. Die doos in dan alleen van haar, dat geeft misschien ook een beetje troost.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:24

Ken je "Stichting Achter de Regenboog" (http://www.achterderegenboog.nl)
Zij organiseren, onder andere, weekenden waarin kinderen, die een dierbare verloren hebben, met elkaar in contact komen, en een combineren leuke dingen doen en wat serieuzerer zaken.
De kinderen waarvan ik min of meer "reserve-moeder" ben, hebben op ongeveer dezelfde leeftijd hun vader verloren, en zijn toen naar zo'n weekend geweest. Volgens mij hebben ze er veel aan gehad.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:38

Er zijn bij bol ook een aantal goede kinderboeken te koop. op www.kinderrouw.nl kan je ook een ontspanningscd bestellen!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:24

Bedankt voor de goede tips. Gelukkig heeft ze vannacht beter geslapen, maar ik ga er zeker iets mee doen!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:40

Geweldig van je dat je je zorgen maakt over dat kindje. OK dan!
Zelf ben ik mijn vader ook op jonge leeftijd kwijtgeraakt en kon er toen met niemand over praten. Er werd altijd gedaan of er niks aan de hand was, als je er niet over sprak dan was het er ook niet, dat idee. Ik praat wel over 32 jaar geleden dus totaal niet te vergelijken met nu.
Geef het kind de kans om er over te huilen en/of te praten, dat geeft al zo ontzettend veel opluchting en vooral het idee dat haar verdriet serieus genomen wordt.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:56

Ik ben vanmiddag bij haar geweest, had een grote stapel paardenstickers mee en daar hebben we mee zitten rommelen. Verder een beetje gepraat en lekker gek gedaan. Ze kon weer een beetje lachen. Lachen

Bedankt!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:34

Die stichting, achter de regenboog, die was ik vergeten maar die doet erg goed werk. Ik heb een leerling gehad die haar moeder verloor en voor haar was een weekend echt heel fijn. Ja