Zwanger.....afstuderen en financien

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:38

Ik weet sinds twee weken dat ik zwanger ben. (nu 4 weken) Dit was wel even schikken.Ik ben zelf 25. 26 als het kindje er zou zijn. Mijn vriend is 22 en wil het eigenlijk niet omdat hij bang is dat we er het geld niet voor hebben en dat hij straks te veel ervoor moet laten. Hij werkt fulltime en ik 32 uur.
Ik wil me eerst goed laten informeren voordat ik een beslissing neem. (wel of geen abortus). We zijn vandaag bij het Fiom geweest maar daar werden we ook niet veel wijzer van.

Ik studeer nog. Ik doe de pabo in deeltijd. Ik zit nu in mijn derde jaar. Vanaf augustus ga ik beginnen met afstuderen. De theorie mag ik zelf plannen de stage is in totaal 28 wkn 2 dagen per week. Ik wil in augustus 2008 klaar zijn. Is dit te doen??

Wat ook ook graag zou weten wat kost een baby eigenlijk. Ik weet het is zo duur als je het zelf maakt maar wat is een reeel bedrag per maand?

Anoniem

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:40

IceQueen schreef:
Ik weet sinds twee weken dat ik zwanger ben. (nu 4 weken) Dit was wel even schikken. Mijn vriend wil het eigenlijk niet omdat hij bang is dat we er het geld niet voor hebben en dat hij straks te veel ervoor moet laten.
Ik wil me eerst goed laten informeren voordat ik een beslissing neem.
Ik ben zelf 25. 26 als het kindje er zou zijn.

Het is namelijk zo dat ik nog studeer. Ik doe de pabo in deeltijd. Ik zit nu in mijn derde jaar. Vanaf augustus ga ik beginnen met afstuderen. De theorie mag ik zelf plannen de stage is in totaal 28 wkn 2 dagen per week. Ik wil in augustus 2008 klaar zijn. Is dit te doen??

Wat ook ook graag zou weten wat kost een baby eigenlijk. Ik weet het is zo duur als je het zelf maakt maar wat is een reeel bedrag per maand?

Ik zou zeggen loop je stage 4 dagen in de week of zelfs 5, dit krijg je ook betaald als het goed is omdat het een lio stage is. Dan kun je daarna met verlof en als je dan weer back in business bent kun je je op de theorie storten. Dan ben je misschien niet in augustus klaar, maar goed, in december afstuderen is ook geen ramp toch!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:42

ik moet in augustus klaar zijn omdat ik anders een behoorlijke studieschuld heb ivm 10 jaar te hebben gestudeerd. En ik kan de stage niet op die manier versnellen omdat het niet volledig betaald wordt en ik dan financieel in de knel kom.

Anoniem

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:44

IceQueen schreef:
ik moet in augustus klaar zijn omdat ik anders een behoorlijke studieschuld heb ivm 10 jaar te hebben gestudeerd. En ik kan de stage niet op die manier versnellen omdat het niet volledig betaald wordt en ik dan financieel in de knel kom.

Dat halve jaar extra studieschuld lijkt mij geen ramp maar goed Clown Overigens kun je als je geen recht meer hebt op stufi ook een overheidsbijdrage ontvangen, weet niet of dat voor de pabo geldt, voor gewone lerarenopleiding wel i.i.g.

Verder als je goed zoekt kun je vaak ook al een aanstelling krijgen als lio zodat je toch op deze manier kunt afstuderen. Het is de moeite waard om het te proberen Lachen

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:49

Doordat ik deeltijd doe ziet het er bij mij anders uit. Eerst 24 dagen stage en dan 16 weken 2 dagen per week en dat is betaald. Ik ontvang geen stufi omdat het deeltijd is. Als ik niet voor aug. 2008 klaar ben heb ik een schuld van ong 9000 euro omdat ik niet binnen 10 jaar een hbo diploma heb gehaald.

Anoniem

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:51

terugbetalen moet je toch al Haha!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:53

ik hoef niks terug te betalen als ik voor aug. 2008 mijn hbo diploma heb

sambagirl

Berichten: 1381
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:55

Ik zou de beslissing niet van financien af kunnen laten hangen.

Wat zegt je gevoel in deze? Dat zou voor mij veel zwaarder wegen. Financieel is er altijd wel en mouw aan te passen.
Laatst bijgewerkt door sambagirl op 29-05-07 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:56

IceQueen schreef:
ik hoef niks terug te betalen als ik voor aug. 2008 mijn hbo diploma heb

alleen de eerste vier jaar wordt omgezet in een gift, daar ben je wel van op de hoogte?

ijspeert

Berichten: 939
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Overal ter wereld

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:03

Helemaal met Samba girl eens.
Wat zegt je gevoel ervan want als je het financieel het er vanaf laat hangen en je laat het weghalen.
Komt de spijt later.

Er valt altijd wel een mouw aan te breien praat met je ouders en eventueel de ouders van je vriend,en misschien ziet de toekomst er in eens beter uit.
Probeer gewoon van je zwangerschap te genieten,weghalen is niet altijd de optie.
Je kunt het ook nog ter adoptie afstaan

Succes met de beslissing

Passiepaard
Berichten: 338
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Zevenbergen

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:09

Nou zeg ik niet dat ze het weg moet laten halen, maar met 9000 euro schuld beginnen als er een kleine komt lijkt me ook vervelend. Ik heb geen kids dus weet niet wat het kost.

Sterkte!

Nikitah86

Berichten: 796
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Medemblik

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:14

Ik snap wel wat je bedoeld, als je niet binnen die 10 jaar een diploma heb en je moet daardoor terugbetalen wat je anders zou krijgen is het natuurlijk wel een beetje zonde... Toch zou ik je gevoel volgen, dat geld dat kun je wel oplossen, een kindje dat je hebt laten weghalen heeft (emotioneel) heftiger gevolgen... Of het reëel is weet ik niet, ik zou dat eens met je decaan overleggen. Die kent jouw studieresultaten en de flexibiliteit van de opleiding.. en die is er voor! Ik zou dus even een afpsraak maken. Succes met je (zware) keuze!

Liefs,

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:17

Liek_ schreef:
IceQueen schreef:
ik hoef niks terug te betalen als ik voor aug. 2008 mijn hbo diploma heb

alleen de eerste vier jaar wordt omgezet in een gift, daar ben je wel van op de hoogte?


Hier ben ik van op de hoogte. Ik heb ook maar vier jaar gehad en nooit geleend.

Ik weet dat je financien niet nummer 1 reden voor abortus zou moeten zijn, maar schuld vind ik gewoon niet fijn als je een kindje krijgt.

Ik ga zo maar eens met mijn coordinator van de opleiding praten......

Nikitah86

Berichten: 796
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Medemblik

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:19

Liek_ schreef:
IceQueen schreef:
ik hoef niks terug te betalen als ik voor aug. 2008 mijn hbo diploma heb

alleen de eerste vier jaar wordt omgezet in een gift, daar ben je wel van op de hoogte?


Als je vier jaar een uitwonende of een aanvullende beurs heb gehad zit je al snel op de 9000 euro... Aanvullende beurs is rond de 250 euro per maand, x 48 = 12000 euro...
(even meerekenend)

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:21

Het laatste bericht van IB Groep was inderdaad rond de 8500...

DebGizmo

Berichten: 1955
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:21

Ik ben zelf moeder geworden toen ik 19 was. Had dus ook geen vetpot omdat mijn contract bij mijn toenmalige werkgever stop gezet werd. Ik leefde van 60 euro per week! ( en ik ben alleenstaande moeder ) Het is logisch dat je het een rot idee vind om je kind een 'valse' start te geven door de schuld die je mogelijk kunt krijgen als je niet op tijd afstudeerd, maar laat daar je beslissing absoluut niet op hangen!!! Je kindje weghalen is definitief, als het weg is kun je het nooit meer 'terug stoppen'! Is dat wel wat je wilt? Kun je daar mee leven? Wat als je dan niet meer zwanger kunt worden door de ingreep, dan kun je jezelf wel voor je kop slaan. Of wat als je een tweede zwangerschap krijgt, dan komt in 1x alles boven van je eerste kindje, hoe had het eruit gezien, hoe had het geheten, wat zou het nu doen, hoe oud had het nu geweest enzovoorts. Ik geef je groot gelijk dat het een rot gevoel is om met schulden te beginnen, maar een kindje ervoor laten weg halen is daar echt geen oplossing voor. Ik weet uit ervaring dat de kosten best meevallen. Als je borstvoeding gaat geven, is dat dus gratis. Luiers moet je proberen zoveel mogelijk in de aanbieding te kopen, en vind je het dan ook nog te duur, bestaan er ook nog uitwasbare luiers, die je dus wel uit moet wassen, maar wat wel een stuk goedkoper is. Is er iemand die je financieel zo nu en dan zou kunnen steunen? ( (schoon) ouders? ) Echt, ik moest van 60 euro in de week rond komen, soms zelf minder, en dat was ook voor mij haalbaar! En wat je ervoor terug krijgt is onbeschrijvelijk! Spulletjes zoals een kinderwagen, box enzovoorts kun je tweedehands kopen, ik had een super mooi bedje, met alles erop en eraan, zelfs een matras en beddengoed tweedehands voor 25 euro! In bijna nieuwstaat! Echt, denk hier goed over na voordat je een verkeerde beslissing maakt. Je kunt me altijd PB'en als je wilt mocht je vragen hebben. Succes in ieder geval met de keuze die je gaat maken, ik hoop dat je er absoluut 100% achter zult staan!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:23

Tja 60 euro per week is wel erg weinig, want nu komt dan probleem nummer 2. Ik wil mijn paard voor geen goud verkopen!!

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:27

ben het helemaal met hierboven eens.
Je hoor zo vaak dat vrouwen er spijt van krijgen...
Ik snap wel dat je je kindje ook een goede toekomst wil geven e.d. en je opleiding en alles, maar dat kan altijd nog.
Een kind kan niet altijd nog.. wie weet is dit je eerste/laatste kind?

succes ermee!!

DebGizmo

Berichten: 1955
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:30

Kun je je paard niet ergens goedkoper stallen? Of iemand zoeken die mee kan betalen in de kosten? Voor alles is een oplossing. En als jullie beide zoveel werken ( fulltime en 32 uur ) neem ik aan dat er ook best wat binnen komt.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 19:31

Het probleem is ook nog dat mijn vriend het absoluut niet wil....

Smartiej

Berichten: 655
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:32

ik heb toevallig een artikel over aburtus gelezen in de intermediar. Daarin staat dat de nummer 1 reden voor een aburtus de financien zijn...

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:32

ik ben nu 27 en heb drie kids....
het is financieel heel goed te redden, mijn man werkte al fulltime bij de eerste, ikzelf parttime
inmiddels werk ik niet meer en hij nog steeds fulltime.

weet je financiele toestanden moet je inderdaad niet laten beslissen, wij hadden het ontzettend goed toen ik zwanger raakte van de eerste, dus geen haar op ons hoofd die er aan dacht dat het misschien wel eens verkeerd kon gaan....
toen ik negen maanden later ging bevallen zag het er ineens een stuk minder rooskleurig uit, man teruggezet in een lagere functie en dus een stuk minder centjes...

maar we hebben het gered ! en ben zo ontzettend blij met de kids, al zou ik nog maar een tientje hebben dan gaat het allemaal naar hun!

heel veel succes met je beslissing, ik hoop dat je er helemaal uitkomt voor jezelf! en dat je er volledig achter staat, wat je ook beslist !

p.s: over je paard, die van mij heeft een hele tijd heel erg goedkoop gestaan maar heb hem niet verkocht dat is nou eenmaal mijn ding en mijn hobby, het enige wat ik voor mezelf heb naast de kids ! die gaat dus nerens heen Knipoog

DebGizmo

Berichten: 1955
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:01

Nooit weg laten halen voor de ander. Abortus is alleen bedoeld als je er zelf 100% achter staat. Als hij het niet wil en jij wel, dan zul je het in je eentje moeten doen.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:19

Áls je je studie niet op tijd afrond hoef je sowieso de eerste 2 jaar nog niet terug te betalen, daarna betaal je terug naar vermogen.
Toen ik begon, zat ik net in een "rotperiode". Als je binnen 6 jaar (en niet binnen de huidige 10 (?) jaar) klaar was, werd de basisbeurs van de eerste 4 jaar een gift. Ik heb op dit moment een studieschuld en betaal momenteel 50 euro in de maand terug.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Zwanger.....afstuderen en financien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:24

Ik ben het niet helemaal eens met de reactie een kind moet je nooit weghalen voor een ander. Ik begrijp de redenatie, heb zelf ook wel zoiets, niemand kan dat van je verlangen. Maar je 'vergeet' daarbij een ding, je ontneemt je kind wel direct zijn of haar vader op die manier. Wie weet wat een last dat kind daar nog mee krijgt. Natuurlijk realiseer ik me dat je er soms niets aan kunt doen (partner die later opstapt etc, maar in dit geval kiest de vader dan echt niet voor het kind, dat vind ik iets anders)

Financieel is voor mij dus wel een reden om abortus te overwegen (als ik zwanger zou zijn). Ik werk zelf dagelijks met kinderen en ik maak het af en toe mee dat mensen echt hun eigen leven en dat van hun kind comleet mislopen doordat ze het echt niet trekken. Daar wordt het kindje (soms) ook niet beter van.

Anderzijds kan je het inderdaad niet meer terugdraaien.. Dus je moet je heel goed bedenken wat je wil.
Ik ben trouwens ook derdejaars PABo deeltijd, ga ook mijn laatste jaar in, en het wordt wel een heftig jaar.


Een heel moeilijke beslissing... praat met je vriend overweeg alles en neem geen overhaaste beslissingen. Dit kan je niet in een paar dagen beslissen.

Veel sterkte ermee!