Spiraaltje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

Spiraaltje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 09:52

Ik ben benieuwd wie van jullie allemaal een spiraaltje hebben.
En wat jullie ervaringen ermee zijn.

Ik ben nogal onregelmatig wat pil slikken betreft en zocht dus naar een andere optie.
Mijn huisarts legde 3 opties voor, waarvan hij de spiraal het meest aanraadde.
- Implanon (Onderhuids buisje, zijn al een paar meldingen van ongewenste zwangerschap ondanks de implanon. Plaatsen onder een plaatselijke verdoving, soms lastig met het verwijderen. Na verwijderen aantal maanden voordat je weer zwanger kan worden. 1 keer in het half jaar menstruatie)
- Prikpil. (Eens in de 3 maanden, hierna duurt het een half jaar voordat je weer zwanger kan worden)
- Spiraaltje ( Erg betrouwbaar. Beschermd 3 tot 5 jaar. Weinig tot geen menstruatie. Makkelijk plaatsen, ingreep van nog geen 15 min. Je kan direct zwanger worden 's ochtends eruit halen, 's avonds zwanger worden. Zo zei de huisarts het. Hihi)

Ik wil alle opties goed overwegen, dus vandaar dat ik jullie om een mening vraag.

Yellowfish

Re: Spiraaltje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:05

Spiraaltje schijnt nogal wat bijwerkingen te hebben, maar daar weet ik het fijne niet van.

Ik neem hier even een abbo.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:16

Ik heb inmiddels tot volle tevredenheid mijn tweede Mirena (hormoonspiraaltje).
Het zetten vind ik erg pijnlijk Nagelbijten / Gniffelen , maar ik ben geloof ik een van de weinige die daar last van heeft Knipoog .
Als erg plezierige "bijwerking", ben ik al bijna 9 jr. niet meer ongesteld OK dan! !
In het begin vond ik dat niet zo prettig, tenslotte is ongesteld zijn toch een soort controlle voor het wel/niet zwanger zijn Knipoog .
1 x Per jaar kontroleerd mijn gyn of het spiraaltje nog goed op z´n plaats ligt.
Binnenkort zijn de 5 jaar weer voorbij en neem ik iig nog een keer de Mirena.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:18

Laatst bijgewerkt door sweetheart op 29-05-07 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:20

Ik heb ook een Mirena. Inzetten vond ik een ramp, ik ben toen ook flauw gevallen en had ontzetten pijn in m'n buik. Het schijnt te vergelijken te zijn met weeen. Dit gaat gelukkig binnen een dag weer over. Daarna heb je veel last van spotting (licht bloedverlies). Na een maand of 2 was dat geloof ik over en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad. Helemaal perfect!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:23

Een vriendin van mij heeft hem iets meer als een jaar geleden laten zetten .
En ze heeft nog steeds onverklaarbare bloedingen en krampen .
Ik stond destijds ook voor een keuze of mirena spiraal op prikpil .
Ikzelf heb voor de prikpil gekozen zag mijn vriendin kreperen door de mirena dus keuze was niet moeilijk .
Ook door de prikpil ben je van je menstruatie af en je hoeft hem maar 1 x in de 3 mnd te laten zetten .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:27

Karina, als je vriendin er veel last van heeft, dan moet ze hem er gewoon uit laten halen. Niet voor iedereen is een spiraaltje geschikt.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:28

oliebol. Haha. Ik was helemaal overtuigd van de spiraal, maar wist niet dat het zo'n pijn kon doen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:30

haha mijn nicht heeft er ook een
Ze zegt een van de meest ergste pijnen uit heel haar leven
Voor mij is de keus zowieso al gemaakt
NEVER!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:32

LindaV schreef:
oliebol. Haha. Ik was helemaal overtuigd van de spiraal, maar wist niet dat het zo'n pijn kon doen!

Lees je ook de goede berichten Knipoog En kijk ook eens op het centrale topic, daar zitten flink wat tevreden gebruikers van de mirena.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:33

Tessebes schreef:
Karina, als je vriendin er veel last van heeft, dan moet ze hem er gewoon uit laten halen. Niet voor iedereen is een spiraaltje geschikt.

Ja idd dat gaat ze waarschijnlijk ook laten doen soms gaat het ff goed maar uiteindelijk gaat het toch weer mis .

Lindav was niet de bedoeling je nu te laten twijfelen ik heb verder buiten haar geen andere ervaringen dus die kan ik niet met je delen .
Maar door haar heb ik wel andere keuze gemaakt .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:34

Ik kan absoluut niet tegen prikken, dus als ik zou moeten kiezen tussen eens in de 5 jaar even pijnlijden of eens in de 3 maanden prikken, dan zo ik toch echt voor die eens in de 5 jaar gaan!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:34

Ja idd karina
maar Lindav het is niet zonder pijn dus je zal op je lippen moeten bijten hiihi

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:36

Aaargh, ik lees het nu indd op die site. Ik had helemaal niet aan pijn gedacht. Misschien toch maar even goed nadenken ja.. Er staat trouwens wel iets over een plaatselijke verdoving.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:42

ik heb hem een dikke maand geleden laten zetten
en ja, het laten plaatsen is ...minder prettig Nagelbijten / Gniffelen
en twee dgaen buikkramp
maar het is wel uit te houden , en je bent er wel vijf jaar vanaf
de bijwerkingen van een hormoonhoudend spiraaltje vallen reuzemee in mijn ervaring (minder bijwerkingen dna van de pil in mijn geval)

ik heb hem trouwens omdat ik de pil niet meer mag slikken ivm een trombose een paar jaar terug
mijn ervaring is in ieder geval heel postief tot nu toe

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:45

Meis, ik weet niet hoe hoog jouw pijngrens is, maar IK had nergens last van. Ik heb van te voren een pijnstiller gekregen. En tijdens het zetten, tja... het is onprettig, maar pijn, nee, dat heb IK niet gehad. Niet iedereen heeft pijn hoor.
Een plaatselijke verdoving kan, maar zou ik niet doen, is nergens voor nodig echt waar, het is even tandenbijten, maar het duurt ook letterlijk maar 5 seconde.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:48

Ik weet niet of je al sexueel actief bent, maar de pijn die je voelt is ongeveer net zo als dat je vriend iets te ver doorstoot en tegen je baarmoedermond aankomt. Dat is wat ik voelde. Knipoog

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:58

Ja, maar dat is best wel een intense pijn.. Maar als het alleen dat is.. Dan heb ik het er wel voor over.

En bij mensen die al bevallen zijn, doet het haast geen pijn..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:03

Wat de pijn betreft: ik vond het zéér onaangenaam, maar ik heb een stuk of 4 vriendinnen die de Mirena ook hebben, die mij wat dat betreft maar een aansteller vinden Tong uitsteken ! Die hebben allemaal geen centje last gehad Lachen .
(En ehh... ik heb al 2 bevallingen achter de rug Knipoog .)
Bij de tweede heb ik van te voren een tabletje van mijn gyn gekregen (weet niet meer hoe dat heet) en dat hielp iig wel een heel stuk (deed wel zeer, maar was uit te houden).
Last van spotting heb ik helemaal niet gehad, ik was gewoon vanaf dag 1 niet meer ongesteld OK dan! !
(Heb dus ook al jaren geen tampons/maandverband meer gekocht Clown .)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:30

sweetheart schreef:
Meis, ik weet niet hoe hoog jouw pijngrens is, maar IK had nergens last van. Ik heb van te voren een pijnstiller gekregen. En tijdens het zetten, tja... het is onprettig, maar pijn, nee, dat heb IK niet gehad. Niet iedereen heeft pijn hoor.
Een plaatselijke verdoving kan, maar zou ik niet doen, is nergens voor nodig echt waar, het is even tandenbijten, maar het duurt ook letterlijk maar 5 seconde.

mijn pijngrens is vrij hoog, laat voor mijn plezier stukken ijzer door lichaamsdelen jagen (piercings) Tong uitsteken
ik heb trouwens ook geen pijnstillers gekregen van te voren maar twas wel degelijk pijnlijk
het scheelt ook als je al een kind hebt gebaard of niet
(na een zwangerschap is de boel wat soepeler )
maar het is zeker wel uti te houden

9wat waren ze snel bij jou dan Nagelbijten / Gniffelen ik heb iets langer met de benen in de beugels gemogen Tong uitsteken )

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:40

Ook ik heb een spiraaltje, ik heb eerst een koperspiraaltje gehad, daar bleef je gewoon bij ongestelt, maar omdat ik altijd heel erg met veel buik en rug krampen gepaard ongestelt werd heb ik er nu een mirena spiraaltje.

Over het inbrengen kan ik alleen niet veel zeggen. Het koperen spiraaltje is nu 6 jaar geleden ingezet en is bijna een jaar geleden eruit gehaalt terwijl ik een ruggeprik (verdoving) had omdat ze mijn oude spiraaltje niet meer te pakken konden krijgen. ik weet wel toen ik weer gevoel had ik nergens geen last meer van had.

Ik zweer bij een spiraaltje, ok ik voel hem in de regelmaat wel zitten, maar ik vergat altijd de pil, en van spuiten heb ik het niet op. Dan is dit echt de perfecte oplossing. Ik raad het je iig aan.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:41

Sterre schreef:
Wat de pijn betreft: ik vond het zéér onaangenaam, maar ik heb een stuk of 4 vriendinnen die de Mirena ook hebben, die mij wat dat betreft maar een aansteller vinden Tong uitsteken ! Die hebben allemaal geen centje last gehad Lachen .
(En ehh... ik heb al 2 bevallingen achter de rug Knipoog .)
Bij de tweede heb ik van te voren een tabletje van mijn gyn gekregen (weet niet meer hoe dat heet) en dat hielp iig wel een heel stuk (deed wel zeer, maar was uit te houden).
Last van spotting heb ik helemaal niet gehad, ik was gewoon vanaf dag 1 niet meer ongesteld OK dan! !
(Heb dus ook al jaren geen tampons/maandverband meer gekocht Clown .)

Maar heb jij dan geen doorbraak bloedingen? Ik heb af en toe dat ik ligt vloei--> doorbraak bloeding?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:43

draumpje schreef:
sweetheart schreef:

mijn pijngrens is vrij hoog, laat voor mijn plezier stukken ijzer door lichaamsdelen jagen (piercings) Tong uitsteken
ik heb trouwens ook geen pijnstillers gekregen van te voren maar twas wel degelijk pijnlijk
het scheelt ook als je al een kind hebt gebaard of niet
(na een zwangerschap is de boel wat soepeler )
maar het is zeker wel uti te houden

9wat waren ze snel bij jou dan Nagelbijten / Gniffelen ik heb iets langer met de benen in de beugels gemogen Tong uitsteken )

Ik heb ook wel langer dan met mijn benen in de beugels gelegen, maar het inbrengen van die vogelbek is ff niet leuk, en dan het spiraaltje zelf door de baarmoedermond heen is ook heel even AUW. Mijn HA is echt heel voorzichtig en rustig. Hij praatte ook de hele tijd, dus voor ik er erg inhad was het over.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:51

Ik ben ook aan het wachten tot de mirena geplaatst kan worden ( ben jarenlang aan de prikpil geweest en moet eerst wachten tot mijn menstruatie weer op gang komt..) en ik zie d'r als een berg tegenop...Maar altijd al die hormonen in je lijf zijn ook niet gezond, maar het plaatsen lijkt me zo erg. Het is trouwens niet helemaal waar dat je nadat je stopt met de ppil je een half jaar niet zwanger kan worden, ik kreeg een kleine bloeding na een aantal weken en moet nu dus condooms gebruiken. Oh ja dames niet die van de Lidl gebruiken Haha! Sorry offtopic!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:52

Ik ben nu ernstig aan het overwegen toch gewoon de pil door te zetten. Al vergeet ik hem vaak. Ik heb geen lage pijngrens, maar als ik het zo hoor is het niets voor mij. Dat gefrut aan mijn k*t