De kleur groen zien maar het steeds oranje noemen..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

De kleur groen zien maar het steeds oranje noemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:00

Ik heb al een hele tijd dat als ik de kleur groen zie en er iets over zeg dat ik het dan oranje noem?
zo ook met rood&groen en andersom
Het gebeurd de laatste tijd veel vaker en het begint anderen nu ook aardig op te vallen.
Zo zei ik laatst dat het gras fel oranjewas na de regen en er lag een knalgroen kussen bij de bench van onze hond dus ik vraag of dat knaloranje kussen voor de hond was, waarop ik erg vragend aan werd gekeken en er gezegd werd uhm ja het is felgroen hoor Nors opkijken

Moet binnenkort toch weer voor controle naar de opticien vraag het dan meteen maar wie heeft dit ook? Heb het ook als ik niet moe ben dus daar ligt het niet aan.

gollempje

Re: De kleur groen zien maar het steeds oranje noemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:02

wat vreemd, nog nooit van gehoord. ik vraag me af of je bij de opticien goed zit... zie je ook echt oranje of vergis je je meer?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:03

als je groen ziet, en je het oranje noemt, is er eerder iets mis met je lange termijn geheugen dan met je ogen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:08

ehmm korte termijn geheugen, met lange termijn geheugen kan je niks meer herinneren van vroegah Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:09

Raar, misschien eerst even een tes doen op http://www.kleurenblind.nl. Past er volgens mij niet bij maar dan kan je dat alvast uitsluiten.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:14

crossmonster schreef:
als je groen ziet, en je het oranje noemt, is er eerder iets mis met je lange termijn geheugen dan met je ogen.

Dat is wat ik ook heb, er ligt dan een groen t-shirt en dan zeg ik 'hé kijk, die oranje is mooi'. Ik heb het dus ook met oranje en groen. Knipoog Maar ik zie wel dat het groen is, er is dus niets mis met mijn ogen.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik de spatiebalk 'W' noemde. Toen voelde ik me echt heel dom. Blond

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:23

er is eea mis met mn ene oog, die heeft ook steeds een andere sterkte, vandaar dat ik maandelijks mn ogen moet laten testen en iedere keer wisselt de sterkte, hoe dat komt weten ze niet, zijn ook al scans gemaakt zowel van mn ogen als van mn hersenen&ruggenmerg(heb nml ook geen knie-reflex Clown )

Weet ook niet of de opticien er iets mee kan, die zal vast wel een kleuren testje hebben, kan het allicht vragen Lachen

@appelbolfan, das idd zoals ik het ook heb, ik zie groen maar zeg oranje, zit er met meer dingen vaak langs maar dit groen-oranje begint erg op te vallen Nagelbijten / Gniffelen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:50

Op de eerder genoemde link staan testen dus kan je het alvast proberen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:53

Het is geen vorm van kleurenblindheid.

Ik heb vooral last van een rood/groen kleur verwarring en dan heb ik nog wat andere kleuren die ook verkeerd gaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:56

Je haalt de kleuren gewoon door elkaar, het is niet dat je de kleuren niet goed ziet.
Ik haal blauw en paars altijd door elkaar. Ookal is het beetje licht paars, noem ik het vaak blauw.
Nagelbijten / Gniffelen Geen idee waar het door komt, maar die 2 kleuren gooi ik altijd door elkaar, net als geel en oranje..

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:56

hm dat heb ik ook met rood en blauw, ik weet zeker dat ik rood zie en toch zeg ik blauw. raar eigenlijk. maar denk niet dat het met je ogen te maken heeft, eerder met je hersenen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:40

Ik heb het vaak met paars, dat ik paars oranje noem of anders om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:49

Klopt, heeft ook met je hersenen te maken. Ik heb het gehad bij Taalwetenschappen, er is een gebied in je hersenen die wat je zegt overeen laat komen met wat je ziet. Soms functioneert dit gebied niet goed, en zeg je wat anders. Dit komt veelvuldig voor bij oudere mensen, en dan kan het echt in erge vormen voorkomen waarin als het ware je geest gevangen zit in je lichaam (je geest weet wat je bedoelt, maar je kunt het niet uiten). Dan is het écht erg...
Maar bij jou valt het gelukkig hardstikke mee Knipoog Je kunt er op trainen, gewoon vaak groene/oranje dingen benoemen met de kleur erbij. Dan gaat het meestal vanzelf over...

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:55

Je moet eens kijken of het alleen is als je het vanuit een bepaald oogpunt bekijkt. Als het wat Ffortuna is, speelt dat, denk ik, ook een rol.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:57

Je ziet gewoon liever oranje dan groen? Haha!

Nee ik heb geen idee denk verwarring of iets in die richting, je zegt dat je wéét dat t groen is maar zegt oranje, dan ben je dus niet kleurenblind.

debzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:51

hey,, das vreemd!! ik heb dat precies hetzelfde, ook met oranje en groen! ze houden mij er ook wel eens mee voor de gek! haha grappig dat er meerdere zijn met t probleem, dacht al dat ik de enige zou zijn..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:54

Ffortuna schreef:
Klopt, heeft ook met je hersenen te maken. Ik heb het gehad bij Taalwetenschappen, er is een gebied in je hersenen die wat je zegt overeen laat komen met wat je ziet. Soms functioneert dit gebied niet goed, en zeg je wat anders. Dit komt veelvuldig voor bij oudere mensen, en dan kan het echt in erge vormen voorkomen waarin als het ware je geest gevangen zit in je lichaam (je geest weet wat je bedoelt, maar je kunt het niet uiten). Dan is het écht erg...
Maar bij jou valt het gelukkig hardstikke mee Knipoog Je kunt er op trainen, gewoon vaak groene/oranje dingen benoemen met de kleur erbij. Dan gaat het meestal vanzelf over...

Afasie noemen ze dat toch?

Wel heel goed weten wat je ziet en wilt zeggen maar er komt iets anders uit je mond...
Meer info op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afasie

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:00

Als je inderdaad groen en oranje door elkaar haalt, kan je een rood/groen stoornis hebben. Dat komt doordat de golflengtes ('velden' waarin kleuren gezien worden) van rood en groen dicht bij elkaar liggen.

Het is een aandoening die bij 5 tot 6 % van de MANNEN voorkomt (heb even niet uitgezocht of je inderdaad man bent) maar soms komt het ook voor bij vrouwen, en allerlei vormen. Vergis je je ook wel eens viltstiften en potloden?
Op zich namelijk geen ramp hoor, als je een kleurzienstoornis hebt. er zijn trouwens wel een aantal beroepen die je minder goed kan uitvoeren.

Het zou kunnen dat de opticien het testje dat er voor is niet heeft, dan zou je even naar de oogarts moeten.

(ben orthoptist, dus weet wat van ogen. vandaar.)

Of zie je het eigenlijk wel goed, maar noem je het niet goed? dat begrijp ik niet zo goed uit je verhaaltje....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:03

Zie je toevallig OOK rose olifantjes, dan moet je toch echt een keer van de drank afblijven!! Nee hoor FLAUUUW!! Eigenlijk dacht ik in eerste instantie...kleurenblind, maar je hebt het nooit gehad, dus toch maar even naar de oog, of huisarts.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:04

dat heb ik erg gehad na auto ongeluk & whiplash, de meest simpele dingen kon ik niet op komen (brievenbus werd post dinges en hoe beter ik mn best deed hoe minder woorden ik kon vinden Lips are sealed is nu 3 jaar later grotendeels over Lachen maar wat een frustratie gaf dat!
maar had dat toen bij namen&voorwerpen en juist niet met kleuren, vaag maarja zolang het niet nog meer mensen op gaat vallen vind ik het niet zo'n ramp.

Wel grappig dat er meer bokkers hetzelfde hebben met oranje&groen!

@driebergen, mn opa was kleurenblind idd rood-groen maar dat is alleen voor mannen dacht ik

ik heb eigenlijk niet het idee dat ik de kleur zelf fout zie(ons grasveld ziet er erg groen uit ipv oranje Knipoog ) maar om de een of andere reden noem ik al het groene dus oranje