Borstonderzoek belangrijk!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoanneArnhem

Borstonderzoek belangrijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:11

Sinds ik weet dat het gelukkig niet heb wil ik eigenlijk alle boktlezeressen erop attent maken dat het belangrijk is om je borsten te onderzoeken zo af en toe. Als je geluk hebt kom je niks tegen, heb je dat niet, zoals ik voel je wel wat....

Mijn verhaal begon 2 weken geleden, ik voelde voor de gein even in bed of ik geen bultjes in mijn borsten had....Nou dat voor de gein kon geschrapt worden er zat echt wat....

De eerste 2 dagen heb ik er niks mee gedaan, daarna moest ik van mijn vriend de dokter bellen, natuurlijk gedaan en ik moest meteen langs komen. De dokter voelde ook een bobbeltje maar omdat ik bijna ongesteld moest worden moest ik de week erop terug komen. Dat was een week van stress kan ik jullie vertellen...maar ja afgelopen maandag was het zover en moest ik weer naar de dokter. Ze voelde nog steeds wat dus ik moest naar het ziekenhuis voor borstfoto's. Gelijk een afspraak gemaakt en s'avonds een flink potje zitten huilen want, tja je bent 26, de bult zit er na de OG nog en nu????

Vandaag, om kwart voor 9 in het ziekenhuis, oh oh oh, wat een pretje die foto's, ik wil jullie de pijn besparen en wijd hier niet te veel over uit, maar ze moest de foto's gaan bespreken met de arts. 10 min, later kwam ze terug, ik moest ook nog even een echo doen. Nou toen zat ik helemaal in de rats, want voor mij gevoel werd dus bevestigd door hun dat er wat zat. Op de tafel/bed meegekeken met de echo, maar ja wat zag ik....zwart en wazig....voor mij geen duidelijkheid. Voor de arts wel want er zat niks vreemds, ik heb gewoon een beetje veel klieren en die kunnen soms irriteren.

Nog nooit ben ik zo blij geweest.....

Maar nu wil ik met mijn verhaal zeggen dat het misschien anders had kunnen zijn, ik bedoel ben 26 en had nog nooit mijn borsten onderworpen aan een zelf-onderzoek. Wie doet dat wel?? Tja ik nu regelmatiger denk ik, niet meer voordat ik ongesteld moet worden, maar ik ben even met mijn neus op de feiten gedrukt, we zijn helaas niet onsterfelijk....

MissStynk

Re: Borstonderzoek belangrijk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:38

Ik controleer regelmatig mijn borsten. Omdat je jong bent betekent het nog niet dat je geen borstkanker kunt krijgen.

Ik vind het super belangrijk dat je het met regelmaat doet. Hoe beter je je lichaam kent, hoe eerder je opmerkt als er iets niet klopt!

Persoonlijk vind ik dat iedere vrouw dat moet doen Knipoog

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:44

Jeetje gelukkig dat er niets zat! Wat moet dat een opluchting zijn zeg!

Ik controleer mijn borsten ook regelmatig. Mijn oma is overleden aan borstkanker en ik ben er ook echt bang voor dat ik het ook krijg.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:44

zelfde leeftijd en tot op heden dezelfde klachten als de TS.
ben er 4 weken geleden voor bij de huisarts geweest. en ook het hele rattaplan in het ziekenhuis af (AAUW!)
gelukkig niets aan de hand, alleen geirriteerd borstweefsel. doet nu nog steeds pijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:48

ik controleer mijn borsten 1 maal per 2 maanden. ben nog behoorlijk jong, maar waarschijnlijk wel erfelijk belast (oma, tante en moeder met borstkanker)
vanaf mijn 25ste moet ik elk jaar een mammografie laten maken. denk dat ik tegen die tijd ook elke maand mijn borsten wel ga onderzoeken.

het schijnt het beste te zijn als je een week na je ongesteldheid je borsten onderzoekt, zorg dat je dat altijd rond dezelfde periode in je cyclus doet, dan merk je veranderingen het snelst

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:49

Als ik het goed heb wordt er geadviseerd om je borsten te controleren de week ná je menstruatie. Dan zouden ze het minst gevoelig zijn. Het is logisch dat je borsten voor en tijdens je menstruatie gevoelig zijn en eerder pijn doen of raar/harder aanvoelen.
Regelmatig controleren is idd aan iedereen aan te bevelen. Er is vast op internet te vinden hoe het precies moet, ik heb ook een foldertje meegekregen in een lingerie winkel.

@TS: Gelukkig dat er niks aan de hand was, is wel schrikken geweest zeg!!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:55

ik probeer ook regelmatig te controleren....alleen....voel ik vanálles. Het lijkt me zo moeilijk een knobbeltje te voelen. Voel je dat meteen, of moet je heel 'diep' voelen ? Zo 'diep' dat het pijnlijk is ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:01

juist omdat je vanalles voelt is het heel belangrijk om het vaak te doen, dan leer je je borsten kennen en merk je het snel genoeg als er iets zit wat er niet hoort te zitten.

je moet wel zorgen dat je op de juiste manier voelt, dus met je platte hand, met je wijs, middel en ringvinger, oefen je wat druk uit en maak je langzame ronddraaiende bewegingen.
op de internetsites kan je precies lezen hoe je moet staan/liggen en in welke volgorde je moet voelen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:07

Ik controleer het ook regelmatig en vooral rond ongi voel ik altijd wel knobbels en is het gevoelig. denk er eigenlijk steeds over om naar de huisarts te gaan maar dan zal je zien dan is er niets meer te voelen. toch de volgende keer maar voor de zekerheid gaan. als je het regelmatig controleerd dan leer je je borsten kennen en voel je de veranderingen op een gegeven moment duidelijker.
borstkanker lijkt wel steeds vaker voor te komen. je hoort het overal. een paar maanden terug nog eens flink met neus op de feiten gedrukt. onze leidinggevende moest naar zo'n routine onderzoek voor borstkanker. ze kreeg een brief in de bus dat ze nog een keer voor extra controle moest komen omdat ze iets gezien hadden. m'n collega's hebben haar nog gerust gesteld omdat ze wel vaker cystes zien die onschadelijk zijn. die hadden het wel vaker mee gemaakt. het was dus niet goed. ondanks dat ze dus regelmatig zelfonderzoek deed bleek ze dus borstkanker te hebben en zelfs nog in beide vormen. er was helemaal niets aparts te voelen. ze zou de allerzwaarste behandelingen moeten krijgen (beide borsten eraf, chemo, bestralingen en hormoonbehandelingen) en dan nog was het de vraag of ze het zou overleven. haar beide borsten zijn weg gehaald en tot ieders grote opluchting bleek het niet uitgezaaid te zijn. haar beide borsten zijn verwijderd en daar is het gelukkig bij gebleven. voor de rest geen chemo of wat dan ook. zo zie je maar, zo leef je lekker en de volgende dag ben je in feite doodziek en bijna opgegeven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:13

Tieme schreef:
Ik controleer het ook regelmatig en vooral rond ongi voel ik altijd wel knobbels en is het gevoelig. denk er eigenlijk steeds over om naar de huisarts te gaan maar dan zal je zien dan is er niets meer te voelen. toch de volgende keer maar voor de zekerheid gaan. als je het regelmatig controleerd dan leer je je borsten kennen en voel je de veranderingen op een gegeven moment duidelijker.

daarom moet je ook niet tijdens of vlak voor of na je ongesteldheid controleren... je maakt jezelf dan alleen maar onnodig ongerust. een week na je ongesteldheid is het beste en hou elke maand hetzelfde tijdstip in je cyclus aan

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:21

freespirit schreef:
ik probeer ook regelmatig te controleren....alleen....voel ik vanálles. Het lijkt me zo moeilijk een knobbeltje te voelen. Voel je dat meteen, of moet je heel 'diep' voelen ? Zo 'diep' dat het pijnlijk is ?

dit heb ik precies net zo.....
wanneer is het 'iets' en wanneer is het gewoon klieren en vet etc....
op sites etc staat het wel duidelijk uitgelegd, maar dan nóg is het voor mij niet helemaal duidelijk. Clown

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 22:52

freespirit schreef:

Ik deed het een dikke week voor ik OG moest worden, er zat bij mij echt een knobbel, de dokter noemde het een gerstekorrel, zo voelde het iig. Toen ik klaar was met de OG was ik zo erdoor gestresst dat ik de ene keer niks voelde en de andere keer bobbels en deuken. Ik heb geen tips mee gekregen maar weet dat ik het nu regelmatig ga doen, gewoon voor de zekerheid. Ik weet dus ook niet of het bij mij in de familie voorkomt omdat ik geen contact heb met vader's kant.

Diep moet je iig niet voelen, doet de dokter ook niet, het doet ook niet zeer zegt ze en aangezien mijne nu wel zeer doen (vooral na vandaag... Bloos ) dacht ze al dat het ws klieren waren. De arts in het ziekenhuis zei ook dat borsten eigen levens leiden en er dus vanaltijd alles veranderd, het is gewoon goed controleren denk ik.

Schroom er iig niet voor, het is niet raar als je je eigen borsten bevoeld, het heeft een doel, en vertrouw je het niet, ga naar je huisarts, beter een x te veel dan te weinig!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:30

_rosita_ schreef:
freespirit schreef:

dit heb ik precies net zo.....
wanneer is het 'iets' en wanneer is het gewoon klieren en vet etc....
op sites etc staat het wel duidelijk uitgelegd, maar dan nóg is het voor mij niet helemaal duidelijk. Clown

Hier hetzelfde.. ik heb daarbij ook nog eens overgevoelige borsten, en echt alles doet eraan pijn. Ik voel zoveel, allemaal klieren etc..

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:00

Even een stom vraagje hoor,
Ik ben een tijdej aan het klooien geweest met de pil 2x vergeten 1 dag ingenomen toen een tussentijdse bloeding weer met de pil gestopt, en een week later weer ingenomen, nu zijn mijn borsten extra gevoelig als ik erop druk doet het zeer en mn tepels geven een beetje branderig gevoel, ik ben naar de huisarts geweest, en die heeft gevoeld maar kon niks raars voelen, ook mn tepels maar omdat ik een te veel te kleine beha droeg zou het daar van kunnen komen ik heb nu zalf gekregen.. maar kan het ook komen dat ze nog gaan groeien? ik moet volgende week ongesteld worden of zou het komen omdat mn hormonen een beetje in de war zijn geworden? maak me beetje ongerust hopelijk kunnen jullie me helpen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:06

Ik controleer mijn borsten in ieder geval iedere maand, in de week na mijn ongesteldheid.

Het gaat er bij dat controleren ook vooral om dat je op een gegeven moment weet hoe je borsten voelen en als er dan iets mocht veranderen, dan valt dat je op.

Kissmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:13

Ik controleer regelmatig als ik onder de douche sta. Dit voornamelijk omdat me moeder borstkanker heeft gehad en ik dus meer kans heb dan andere mensen. Als ik rond mijn 25/30 ste ben dan laat ik me zeker regelmatig nakijken.
Groetjes