Kenmerken van ODD De engelse term voor oppositioneel-opstandige gedragsstoornis is Oppositional Defiant Disorder, af te korten als ODD. Deze stoornis wordt gekenmerkt door twee verschillende problemen: agressiviteit en de neiging om anderen opzettelijk lastig te vallen en te irriteren.
Diagnostic Manual of Mental Disorders (DSM-IV), het 'handboek' dat wereldwijd door psychiaters wordt gebruikt om diagnoses vast te stellen, noemt het een patroon van negatief, vijandig en dwars gedrag dat zich langer dan vier maanden voordoet en waarbij vier of meer van de onderstaande symptomen worden waargenomen:
Wordt vaak driftig; Gaat vaak met volwassene in discussie; Verzoeken of regels van volwassenen worden bewust overtreden of genegeerd; Kliert andere mensen; Geeft anderen de schuld van zijn of haar fouten of misdragingen; Wordt snel boos of raakt snel geïrriteerd door anderen; Is vaak boos en lichtgeraakt; Is vaak hatelijk en wraakgierig.
Een extra probleem van ODD is dat het zelden als enige stoornis wordt aangetroffen bij kinderen. Vaak wordt ook ADHD of een depressie vastgesteld.
even gegoogled 'odd gedrag' en dan de eerste 2 linken samen. Ben je bekend met de kenmerken?
met sommige wel maar ja omdat allemaal op te noemen denken jullie ook dat kind is gek maar ja ik wacht zowiezo die test af ik vul alles eerlijk in en zal mijn leven als een eerlijk spelletje mee moeten spelen zo verrot heb ik mijn leven Geloof mij
En zelfs al zeggen ze dat je odd hebt, nog is het geen ramp. Dan kunnen ze beginnen met kijken wat er kan aan gedaan worden en wat jou kan helpen ermee om te gaan. Ook meen ik mij te herinneren dat dit iets is waar je kan 'uitgroeien'. Dat je er dus minder last van kan hebben eens je 20-25 bent.
Het kan even slikken zijn als je de uitslag hoort, maar voor sommige mensen is het een opluchting dat ze weten waarom ze zich op een bepaalde manier voelen en/of gedragen.
Het valt best mee hoor meid. Ik loop momenteel stage bij Jeugdhulp Friesland en kom een hoop jongeren tegen met ODD en geloof me je kan er prima mee leven met deze diagnose. Sterker nog het maakt alles een stukje makkelijker als je de diagnose eenmaal hebt. Als je vragen hebt mag je altijd PB'en
Ja, als je je diagnose hebt dan weet je waar het probleem zit en kan je ermee aan de gang. ODD is volgens mij niet zo heel ernstig, en is er best mee te leven. Iedereen heeft problemen en iedereen haat zijn/haar leven soms. Ikzelf denk altijd er aan dat ik het altijd erger had kunnen treffen en geloof mij mij leven is ook geen pretje, en ik ben geen puberende 14jarige meer (gelukkig, ik vond de pubertijd erg verwarrend...)