te weinig eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrz

te weinig eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 15:05

Hallo!
Ik krijg vaak te horen dat ik dun ben en te weinig eet.
Ik ben een 17-jarige meid, 1.82m en weeg rond de 60-65 kilo. ('t schommelt heel erg)
Sporten doe ik graag, ik train 3x per week voor kickboxen en verder ren ik veel.
Ik ben nu zo'n 8 jaar vegetariër en ben echt niet van plan om nog vlees te gaan eten.
Op een dag eet ik meestal 2 boterhammen met beleg en verder eigenlijk niks, ja avondeten, maar daar laat ik ook soms de helft van staan.
Ik eet geen snoep of chips, daar hou ik niet echt van.
Het is niet zo dat ik wil afvallen of iets dergelijks, maar doordat ik niet aan eten denk.
Dan ben ik druk bezig met andere dingen, en dan negeer ik meestal mijn rommelende maag, ik drink dan wat en ga door met datgene waarmee ik bezig was.
Ik word hierdoor erg suf en lamlendig, waardoor ik me niet goed kan concentreren en bewegen.
Ik vind het niet fijn, aangezien ik actief sport en al uitstekende botten heb op sommige plekken.
Dat klinkt helemaal overdreven, maar je ziet echt van die knobbels op bv. mijn heupen en polsen heel duidelijk.
Ik krijg weleens de tip om een timer te zetten of mensen in mijn omgeving mij te laten waarschuwen dat ik moet eten, maar dit helpt allemaal niet.

Is er iemand die weet wat ik hieraan kan doen?

carrie79

Re: te weinig eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:43

euhm eten? Clown

Je suf en lamlendig voelen komt gewoon doordat je je lichaam sloopt op deze manier. Probeer jezelf gewoon te dwingen om(minstens) 3x op een dag te eten. gewoon s'ochtends een boterham, of wat cracker of musli met yoghurt ofzo....smiddags lunch met wat boterhammen en een appeltje en sávond avond eten...daar wordt je echt geen tientonner van.Maar je zal merken dat je weer meer energie krijgt.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:45

Idd gewoon jezelf een schop geven en eten Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:47

dwingen te eten je kunt beter paar keer per dag kleine beetjes eten

Ook kun je naar een dieetiste gaan voor advies.

Misschien kan je sportschool wel helpen.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:48

@ boterhammen is ook echt te weinig!! Probeer echt om 5 boterhammen per dag te eten. Daar zitten veel koolhydraten (of hoe heten die dingen ook alweer???) in en daar krijg je energie van, en voel je je niet meer zo suf. Probeer ook je avondeten helemaal op te eten. Desnoods doe je er een uur over. Zo weining eten is niet goed voor je!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:52

Oké, ik zou eens wat minder aan eten moeten denken. Je gaat echt wel wat meer moeten eten, of je zorgt voor een minder druk programma zodat je je maag wel hoort rommelen. Want enkel 2 boterhammen en nog wat avondeten is écht veel te weinig. Als je niet houdt van snoep enz. zoveelste beter. Maar het is ook niet gezond zo weinig te eten. Probeer op geregelde tijdstippen te eten, bv. met andere mensen ook.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:57

Mijn vriendin heeft jaren op kickboksen gezeten, zij had hulp van een dieetist om een goed eetprogramma te vinden. Kickboksen is zwaar en vraagt veel van je lichaam, ik zou zeggen ga eens naar een dieetist en vraag hun hulp met je problemen. Ik zou ieder geval nu niet zo doorgaan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:59

Probeer allereerst goed te ontbijten. Dat is de belangrijkste maaltijd van de dag. Ik weeg zelf ook niet veel (ben ook niet gek op eten), maar ik zorg er altijd voor dat ik in ieder geval niet afval. Om dat te bereiken moet ik elke dag ontbijten, middageten en avondeten. Met die structuur in je dag zul je je al veel minder flauw voelen. Succes, en zoek anders idd hulp van een dietiste! Haha!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:00

Probeer goed en verspreid over de dag te eten en misschien nog wel het belangrijkste: Begin je dag met een goed ontbijt. Dus een 2 beschuitjes of iets van muesli of crusli met yoghurt of crackers.. Neem tussendoor iets van fruit of een liga, eet tussen de middag die 2 boterhammen, neem smiddags nog een appeltje of boterham en eet 's avonds een goed maal. Probeer gewoon tijd te máken voor je eten, want zoals je zelf al aangeeft heeft je lichaam het nodig. Bouw het gewoon rustig op!

Edit: Idd Mariettek het ontbijt is dus het belangrijkst Knipoog

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:01

Misschien kan je als je wel drinkt van dat onbijtdrinken nemen (goeiemorgen ofzo),
dan krijg je in ieder geval nog vezels en vitaminen binnen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:08

Murphy1982 schreef:
ik zou zeggen ga eens naar een dieetist en vraag hun hulp met je problemen. Ik zou ieder geval nu niet zo doorgaan.

Mee eens, kijk eens of je iemand kunt vinden die je hierbij kan helpen. Probeer in elk geval te voorkomen dat dit van kwaad tot erger wordt. Je kunt er luchtig over doen, maar op deze manier vraag je erg veel van je lichaam. Om niet te zeggen té veel. Hierdoor kan je lichaam op een gegeven moment in de problemen komen en ik neem aan dat je dat niet wilt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:16

60 a 65 kilo is wel erg weinig. ik zou idd toch meer tijd nemen om te gaan eten. met anderen samen afspreken bepaalde tijden te eten is wel het makkelijkst. ik weet niet of dat kan? op school of werk zou dat moeten kunnen. als je alleen thuis zit zou dat moeilijker zijn, maar las anders een standaard tijdstip in op de dag waarop je gaat eten... en wel ontbijten natuurlijk.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:19

Wat vind je wel lekker? je zegt dat je snoep ed niet lekker vindt. Maar dingen als liga, of sultana's of dat soort dingen?
Die kun je makkelijk in je zak meenemen en kun je dan dus ook als tussendoortje eten.
Zo weinig eten als jij doet, lijkt me niet zo gezond op de langere termijn. Je krijgt ook niet je vezels, vitamines en mineralen binnen!
Ik zou als ik jou was dingen zoeken die je makkelijk mee kunt nemen om tussendoor te snaaien. En wellicht krijg je daardoor wat meer regelmaat in je spijsvertering, zodat je vanzelf meer blijft eten.

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:15

Het probleem is ook dat ik geen trek heb.
Als ik dan eindelijk eens een keer denk van, hey ik moet maar eens wat eten, weet ik echt niet wát ik moet eten.
Ik denk dat ik idd eens naar een dietiste ga.
Bedankt voor de tips!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:20

Daarom moet je dus leren eten Knipoog

Als je jezelf aanleert om regelmatig te eten, zul je merken dat je vanzelf een bepaald hongergevoel gaat ontwikkelen. Omdat je nu bent gewend om zo weinig te eten, heb je ook nauwelijks honger.

Maar idd, jezelf een schop onder je kont geven lijkt me niet verkeerd. Succes ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:22

ik heb tegenwoordig rijstwafels met chocoasta als tussendoortje:P

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:20

ikenindi schreef:

Van dat soort dingen word ik juist misselijk.
Die vindt ik zo vies. Misselijk

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:33

en een beschuitje met kaas ofzo?

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 19:43

ikenindi schreef:
en een beschuitje met kaas ofzo?

hmm..ook niet altijd trek in.
Net als vandaag bij het avondeten, m'n moeder had allemaal lekkere warme broodjes (van die kleine oven-pistoletjes) met selerie-salade gehaald, normaal ben ik daar verslaafd aan.
Maar vandaag zei ik na 2 van die ienimini-broodjes; "gsus mam, ik zit écht vol."
Mijn moeder ging er meteen op in; "Jaa je bent toch niet aan het lijnen, want dan laat ik je opsluiten, je word steeds magerder!"
Heb trouwens wel veel dorst de laatste tijd. Scheve mond

Ik ben echt ingewikkelt, als ik het zo bekijk!

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:51

En houd je wel van yoghurt? Dat is ook altijd lekker met stukjes fruit ofzo..
Ook als drinken iets met voedingsstoffen zoals optimel enz dat soort drankjes..
Naar een diëtiste lijkt me idd een heel goed idee!

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:00

Ik weet niet zo goed wat de bedoeling is van jouw topic.
Je weet zelf dat je te weinig eet en dat je je daardoor lichamelijk niet goed coelt. Daar moet je wat aan doen en het enige wat je daaraan kan doen is meer gaan eten, lijkt mij.
Het lijkt mij heel sterk dat als jij je eigen maag hoort rommelen dat je dan vergeet te eten? Je lichaam geeft en signaal en dat negeer je, dan zal een timer ook wel niet helpen. Als je iets wilt onthouden dan lukt het wel, je vergeet ook niet te gaan sporten?

Iets anders is het als je je wel fijn voelt in dit lijf en dat wilt behouden en daarom zo weinig eet. Dan is het niet zo dat je af wilt vallen, maar dat je absoluut niet aan wilt komen. Misschien dat je daarom zo weinig eet?

Daarnaast kan het zijn dat spanning maakt dat je geen zin hebt om te eten, dan voel je wel honger, maar tegelijkertijd een soort misselijkheid. Dan kan het zijn dat je liever niet gaat eten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het alleen vergeten te eten is, aangezien je ook schrijft dat je je avondeten maar half opeet. Vergeet je dan de andere helft?

Het is denk ik goed om te gaan bedenken waarom je vergeet te eten, want ik denk dat er meer achter zit dan dat je druk met iets anders bezig bent.

Succes!

Myrz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 20:21

Het is toch echt het negeren.
Ik denk ook dat het tussen mijn oren zit, ik zeg het eerlijk.
Ik vind mijn figuur mooi, oke iets aan de dunne kant, maar dikker worden wil ik écht niet.
Maar ik merk zelf ook niet dat ik afval, ik hoor het van andere mensen.
Het is niet zo dat dit iets van de laatste tijd is, ik zit er al jaren mee.
Maar ik kom er nu pas mee, omdat ik eindelijk besef dat ik slecht voor mezelf zorg, hoor het echt van veel mensen dat ik sloom en mager ben, dus begin me nu toch wel zorgen te maken.
Iig bedankt voor je steun en tips, Liveyourlife!

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:38

Door niet te eten of vergeten te eten betekent niet gelijk dat je afvalt of niet, zoals ik nu je laatste bericht lees begin ik best zorgen te maken, meid ga aub naar een dietist en zoek hulp!

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:58

Wat goed dat je inziet dat je ook echt niet dikker wilt worden, want ik denk dat dát meespeelt in het vergeten te eten.
Een diëtist zal je daarbij niet zo heel veel kunnen helpen, want je weet zelf wel dat je vooral méér moet eten om aan te komen.

Het is goed om je af te vragen waarom je niet zwaarder wilt worden. Wat maakt dat zwaarder worden zo erg lijkt dat je daarom zo weinig gaat eten. Want het eetpatroon dat jij beschrijft is echt té weinig.
Omdat je zo weinig eet voel je je lichamelijk niet goed, waardoor het spoten niet fijn is. Daardoor ga je je mischien weer rot voelen en dan wordt eten weer moeilijker. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Daarbij staat jouw spijsvertering momenteel op de spaarstand, je lichaam krijgt (te) weinig binnen en gebruikt alles wat je binnenkrijgt zo effectief mogelijk. Als je een keer wat meer eet dan normaal zal je lichaam dat direct opslaan. Hierdoor denk jij dat je direct aankomt als je wat meer eet, maar dit doet je lichaam alleen omdat die altijd te weinig krijgt. Je lichaam bewaart het dan voor slechtere tijden, als reserve.

Als je eenmaal weet waarom je het zo erg vindt om aan te komen, dan is het misschien wel goed om daar eens met iemand over te gaan praten. Dit kan bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon zijn op school, de huisarts of misschien je ouders of familie.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:07

Myrz schreef:
ikenindi schreef:

Van dat soort dingen word ik juist misselijk.
Die vindt ik zo vies. Misselijk

Waarschijnlijk wordt je misselijk omdat je maag niets gewend is..
Ik eet ook bijna nooit suiker en als ik dan wel snoep wordt ik ook snel misselijk. Maar daarom moet ej neit laten om te eten. snoep dan pocorn of kaasblokjes.
Je moet elke 3 uur wat eten, helemaal als je sport. Ik train 2 uur per dag en eet zo´n 6x op en dag.

Weet je wel dat er mensen zijn die dood neervallen omdat ze te weinig eten..en nee dat voelde zij ook niet aankomen, dan is je lichaam op, geen energie en dan trekt ej hart dat niet meer...

Hopelijk zet dat je aan het denken. Want dat je merkt dat je suf wordt en je honger gevoel negeerd en met drinken verhelpt, volgens mij weet ej dan dondersgoed dat je te weinig eet!

Over aankomen, je komt eerder aan omdat je te winig eet dan dat je teveel eet. Je lichaam zet je eten om in vet als het te winig binnen krijgt omdat het dan reserve opbouwt. Je wardt dan suf. Als je voldoende eten binnen krijgt dan gebruikt je lichaam het voedsel om spieren aan te maken en om je energie te geven. Zoals het bedoeld is dus!

Ga eens met een psycholoog praten, want dit zijn kenmerken van anorexia..