Pityriasis versicolor (vlekken op de huid)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GummyBear

Pityriasis versicolor (vlekken op de huid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:56

Hee,
Voor mensen die zich afvragen wat het is, hier een stukje van internet:

Wat is pityriasis versicolor?
Pityriasis versicolor is een onschuldige huidaandoening die vooral op de hals, de borst en de rug voorkomt, maar vaak ook in het gezicht en op de armen en benen. Wat opvalt zijn de vele kleine verkleurde vlekjes. De vlekjes zien er donkerder uit op een witte huid, en lichter op een gebruinde huid. Op de vlekjes ontstaan vaak fijne schilfertjes. De vlekjes kunnen jeuken.

Afbeelding

Zijn hier nog meer mensen die Pityriasis versicolor hebben? En hoe ga jij ermee om (dan bedoel ik sociaal enz, niet medisch)?
Ik heb het nu sinds ongeveer anderhalf jaar op mijn armen. Het begon met een paar kleine, bijna niet zichtbare witte vlekjes. De vlekjes zijn heel gevoelig voor zonlicht, omdat daar geen pigment zit, en verbranden dus snel. Toen het een keer verbrand was, werden de vlekjes dus ook beter zichtbaar en het werden er meer.
Laatst bijgewerkt door GummyBear op 15-05-07 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Re: Pityriasis versicolor (vlekken op de huid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:03

PV is een aandoening van de huid die wordt veroorzaakt door een schimmeltje. Het kan geen kwaad en je kan het behandelen met Selsun R wat je bij de apotheek kan halen. Als je een donkere huid hebt zie je het sneller.
Vitiligo is iets volslagen anders. Men weet niet precies waar het door komt. bekendste theorie is dat het een auto-immuun stoornis is. Behandeling: corticosteroiden evt een vorm van lichttherapie.
Psoriasis is weer iets volslagen anders. Het zijn overtollige huidcellen. Het ziet er uit als wit met rode vlekken.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:07

Nikka schreef:
PV is een aandoening van de huid die wordt veroorzaakt door een schimmeltje. Het kan geen kwaad en je kan het behandelen met Selsun R wat je bij de apotheek kan halen. Als je een donkere huid hebt zie je het sneller.
Vitiligo is iets volslagen anders. Men weet niet precies waar het door komt. bekendste theorie is dat het een auto-immuun stoornis is. Behandeling: corticosteroiden evt een vorm van lichttherapie.
Psoriasis is weer iets volslagen anders. Het zijn overtollige huidcellen. Het ziet er uit als wit met rode vlekken.

Ja, heb inmiddels dat van Vitiligo en Psoriasis eruit gehaald Lachen Bleek idd niet hetzelfde te zijn. Ik heb idd Selsun gebruikt en het heeft wel degelijk geholpen. De vlekjes zijn een stuk kleiner en minder zichtbaar. Ook heb ik veel in de zon gelegen en zijn de vlekjes nu een beetje bijgekleurd. Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:13

Soms trekt het weer bij, soms niet. Je kan met namelijk bij de zuidelijke types hele grote witte vlekken zien. Wist je dat als je er last van hebt en er met zo'n paarse lamp op schijnt, dat je dan allemaal oranje spikkeltjes ziet.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:25

Nikka schreef:
Soms trekt het weer bij, soms niet. Je kan met namelijk bij de zuidelijke types hele grote witte vlekken zien. Wist je dat als je er last van hebt en er met zo'n paarse lamp op schijnt, dat je dan allemaal oranje spikkeltjes ziet.

Ja klopt, mijn moeder had het ook, maar het ging na een weekje weer gewoon weg. Haha ja, in de disco ga ik ook expres niet in de blacklight staan. Vork Maar hoe weet je dat eigelijk allemaal? Heb je het zelf ook gehad? Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:34

Nee, heb medicijnen gestudeerd. Ik hoor er dus wel iets van af te wetn

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:39

Nikka schreef:

Okee Lachen Maar gaat het met Selsun uiteindelijk helemaal weg? Of ligt het eraan hoe je lichaam erop reageerd, want bij sommige mensen werkt het namelijk niet heb ik gehoord.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:02

Het schimmel gaat er wel mee weg maar de witte vlekken kunnen soms blijven. Vaak zie je dat ze langzaam verdwijnen.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 04:49

ik heb het ook gehad op mijn bovenarmen.
mijn zusje heeft het op allebij de armen, in haar nek en op haar rug.
ik ga dat middeltje maar eens doorgeven want ze durft van schaamte niet meer met een shirtje met korte mmauwen

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:15

Nikka schreef:

Weet je dan misschien een goed afdoend middel tegen psoriasis?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:18

Ik heb het ook, al verschillende middeltjes geprobeerd maar komt na een tijd weer terug.
Vind het erg lastig, en dan vooral de jeuk!!

Steef_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:24

Ik heb het ook! Begon op mn rug, toen kwam het op mn armen. Bij mn borst, mn nek en vorig jaar had ik het zelfs bij de haarrand op mn gezicht. Ik gebruik ook Selsun en daar gaat (gelukkig!!) de een groot deel van de jeuk van weg. De vlekjes blijf ik houden, maar ik ben het onderhand gewend. Die jeuk vind ik veel erger, maar daar hebben we Selsun voor. Als ik Selsun heb gebruikt dan is mn huid wel héél erg dun bij mn oksels en achter mn oren. Soms hangen de vellen er gewoon los.. Heb eerst ook pillen geslikt ervoor, maar die hielpen bij mij helemaal niks. Bij mn vader hielp dat wel. Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:25

pingu schreef:
Nikka schreef:

Weet je dan misschien een goed afdoend middel tegen psoriasis?

bloedzuigers volgens mij.
(ik heb een documentaire gezien dat er in een turkije een zwembad is met 3 verschillende soorten vissen die gingen aan je psoriasis knabbelen enzo en dat werkte bij 90% van de patienten, psoriasas was verdwenen, soms voor altijd soms voor een jaar ongeveer.. )

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:27

Psoriasis is een lastige aandoening. Beetje afhankelijk van de ernst kunnen een aantal dingen gedaan worden
Dit is wel goede info, hier staat het wel duidelijk beschreven.

http://www.huidinfo.nl/psoriasis.htm

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 15:50

Nikka schreef:
Het schimmel gaat er wel mee weg maar de witte vlekken kunnen soms blijven. Vaak zie je dat ze langzaam verdwijnen.

Ja, dat heb ik ook. Je hebt heel erg het gevoel dat iedereen je nakijkt, terwijl het bij mij niet zo duidelijk meer te zien is. Knipoog

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:14

Ik heb het ook heb ook dat goedje dat ik er op kan doen maar daar heb ik niet zo veel zin in. Bij mij is het al een stuk minder geworden door de zon! Verder zegt nooit iemand er iets van, dat ze het raar vinden ofzo. Het valt niet zo erg op. (het zit op mijn beide armen)