Pijn aan de gewrichten, wie is er mee bekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindah

Pijn aan de gewrichten, wie is er mee bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:50

Hey,

Ik heb al een lange tijd veel last van mijn gewrichten. Het begon met pijnlijke handen/vingers, maar ik schonk er geen aandacht aan. Ook had ik vaak zere knieen en een zere rug.
Nu heb ik in een half jaar tijd problemen gehad met beide enkels. Bij de ene mijn enkelbanden ingescheurd en bij de andere de peesaanhechting verstuikt. Terwijl er bijna niets mee gebeurd was.

De pijn in mijn handen en voeten (niet meer alleen de enkels, ook waar de tenen beginnen) werd steeds heviger en ik begon ook last te krijgen van ellebogen, schouders, heup. Echt de gewrichten dus.
Ik heb bloed laten prikken op 3 soorten ontstekingen (geen idee welke) en op de ziekte van Lyme.
Nu is er uit de bloedtesten niets uitgekomen, maar de dingen waarop ik getest ben hoeven niet altijd zichtbaar te zijn in het bloed..dus eigenlijk is er nog niks uitgesloten.

Nu ben ik doorverwezen naar een reumatoloog, dus het blijft nog even afwachten.

Nu is mijn vraag: Wie heeft hier ervaring mee? Ik zou graag wat dingen vragen aan mensen die dit zelf (of bekenden) hebben.

groetjes Linda

jen_

Re: Pijn aan de gewrichten, wie is er mee bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:21

heb ik ook last van ...niet op veel plaatsen maar vooral in mn knieën en heupen...als ik bijvoorbeeld een halve minuut of mss een hele minuut op een been sta...en wissel dan van been....doet t echt ontzettend pijn Boos!

reuma zit in de familie en mn moeder begint er nu ook een beetje last van te krijgen....hoop toch niet dat t bij mij al zo vroeg gaat beginnen :S

hestr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:39

Ik heb momenteel ook pijnlijke vingers. Enkele zijn heel stijf en het belemmerd me bij dingen waarbij ik kracht moet zetten. 1 vinger was ook een weekje superopgezwollen, hij klopte, en was superwarm. Ik had echt zo'n gevoel dat m'n vinger afgebonden was.

Ik ben ermee naar de dokter gegaan, die verwees me naar de fysiotherapeut, hij dacht dat het door paardrijden kwam (hoezo nu??? ik rijd al 8 jaar) en aan slijtage, ik heb het 6 weken aangekeken (na de fysio stopte ik met rijden). Toen naar andere fysio, die zei dat ik moest bloedprikken. Getest op bezinking, rhesusfactor, bloedarmoede (vanwege moeheid) en nog wat andere ingewikkelde dingen.
Toen kwam ik weer bij de dokter voor de uitslagen, niks opvallends te zien in m'n bloed; ik kreeg Arthrotec 50 (onstekingsremmer en pijnstiller). Na maandje weer naar dokter; pilletjes hielpen niet dus weer bloedprikken (De dokter dacht aan traag werkende schildklier) en röntgenfoto's laten maken van mijn hand; niks te zien. Nu doorgaan met Arthrotec 50.

Nu is het al 6 maanden geleden sinds de eerste klachten en ik ben er nog steeds niet vanaf. Nu moet ik 11 juni naar de orthopeed en die zal gaan kijken wat er aan de hand is. Ik hoop echt dat ze erachter komen want ik wordt er zo moe van (letterlijk en figuurlijk!)
We zitten ook al te denken aan zwakke delen Reuma (mijn buurvrouw heeft het ook en ik heb er de verschijnselen van) Maar omdat ik verder in m'n lichaam geen last heb (misschien komt dat nog?, wel af en toe in me rug) weten we het niet. En zoals jij al zei: niet alles is te zien in het bloed.

Ik wens je veel succes bij de reumatoloog en ik hoop dat het niks ernstigs is!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:47

Ik ben ooit doorverwezen naar een reumatoloog voor pijn in mijn knieën. De meest voor de hand liggende vragen van mij zijn dus: zijn je gewrichten ook rood en warm? Is het 's ochtends erger dan 's avonds? En was je bloed bij het vorige onderzoek een beetje bruinig? Het schijnt dat je bloed bruinig is bij reuma, maar ik kan me ook voorstellen dat je dat niet meer weet of dat je er niet op gelet hebt. Ik hoop voor je dat er geen reuma te vinden is!! Veel succes!!

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:53

Ik weet idd niet meer hoe mijn bloed eruit zag.. Niet uitgebreid bekeken Clown

Mijn voeten enzo zijn 's ochtends wel erger, maar mijn vingers juist in de loop van de dag.

hestr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:54

Haha zodra ik naar mijn bloed keek begon mijn hoofd te tollen en kreeg ik het superheet Vork
Ik heb wel dat het in de ochtend meer pijn doet.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:02

Ik heb de ziekte van Lyme. Ik heb daarvoor een hele tijd een hele hoge dosering antibiotica moeten slikken. Ik ben er ook heel erg ziek van geweest en dacht ook nooit meer te kunnen paardrijden.

Nu ben ik gelukkig weer voor 100 % aan het werk en kan ook weer paardrijden! Ik heb nog steeds wel een beetje last van mijn gewrichten, maar in vergelijking met vorig jaar stelt dat niet zoveel voor.

Artrotec heb ik ook gehad voor de pijnstilling. Ik kon daar alleen niet tegen, alleen maar overgeven.

Je kunt je bloed laten opsturen naar het buitenland, daar zijn de testen op lyme meestal beter. Moet je even op google zoeken naar de adressen.

Veel sterkte, bij vragen PB je maar (ben nu aan het werk, dus heb even geen tijd voor een uitgebreide uitleg).

Ik had wel de mazzel dat het er bij mijn bloedonderzoek in Nederland uitkwam. Bij een collega van mij heeft het 12 jaar moeten duren. Die kon uiteindelijk bijna niet meer lopen. Daar gaat het nu ook weer beter mee.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:50

hestr schreef:
röntgenfoto's laten maken van mijn hand; niks te zien.

Bij röntgenfoto's kijken ze o.a. naar eventuele beschadigingen die een gevolg zijn van een chronische ontsteking. Het kan best zijn dat dat na één maand nog niet het geval is, dan is er op de foto dus niets te zien. Het is ook heel goed mogelijk dat je bloed geen afwijkingen vertoond. Bruinig bloed heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord. Ontstoken gewrichten KUNNEN rood en dik en warm zijn, maar ook dat hoeft niet persé het geval te zijn bij beginnende reuma.

Dat heb ik ook gehad met mijn rug / SI gewrichten. Vanaf februari vorig jaar had ik last van m'n rug, na een maand een foto laten maken, niets op te zien. Fysiotherapie en manuele therapie hielpen niet. Bloedonderzoek laten doen, maar ook daar kwam niets uit. Na een jaar toch bij een reumatoloog terecht gekomen (na enig aandringen bij de huisarts die niet wilde meewerken), weer foto's gemaakt maar nu was er helaas wel een beschadiging te zien. De klachten die ik daarna kreeg (pijn en stijfheid in handen, voeten, knieën en heupen) bevestigden de diagnose.

Met name ochtendstijfheid is een berucht symptoom van reuma.

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 16:07

hmm.. Bedankt voor de reacties! De meeste symptomen komen me wel heel bekend voor. We zullen zien Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:03

Ik heb altijd pijn aan mijn vingers.
Precies waar de gewrichtjes zitten.
En vooral als ik met water (schoonmaken) heb gewerkt of in de kou!
Mijn heupen zijn ook een bekend probleem, maar ik dacht altijd dat dat lag aan dat ik gekantelde bekken heb..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 08:13

Komt mij ook bekend voor ja... Zoals jij het beschrijft begon het bij mij ook.

Ik heb vanalles geprobeerd, fysiotherapeut, homeopaat, osthephaat, testen op reuma, minder belasten...

Tot ik bijna 2 maanden bij dokter van Waning terecht kwam in Leiden. Hij is een orthomoleculair manueel therapeut. Ben door hem op dieet gezet. Zijn conclusies waren, dat m'n lever overbelast was (door pfeiffer van 2 jaar geleden), geirriteerde nieren door te weinig drinken, en gas in m'n darmen. Ben op een suikervrij dieet gezet, mag alleen maar water & kruidenthee drinken, en geen eiwitten bij koolhydraten, dus geen brood met kaas bijvoorbeeld. (alleen maar honing op m'n brood al 2 maanden Nagelbijten / Gniffelen ) Verder kreeg ik visolietabletten, probiotica voor m'n darmen, en mariadistel voor mijn lever.

Maar, het helpt mij wel.... Ik ben zo goed als pijnvrij op het moment! En als ik een dagje wat minder streng gedieet heb, voel ik dat de volgende dag dus al in m'n gewrichten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:31

Ik heb fibromyalgie (weke delenreuma).
Ik heb last van knieen, heupen en enkels en daarnaast bij hard werken en kou van stijve pijnlijke handen waarvan de gewrichten opzwellen. Masseren etc. kan ik niet goed meer, daar zijn mijn handen veel te stijf voor.

Fibro wordt niet op de foto gezien, maar door onderzoek bij de reumatoloog vastgesteld. Fibro treedt vooral op bij vrouwen en dan met name bij perfectionistische veeleisende vrouwen die altijd druk bezig zijn en makkelijk teveel hooi op hun vork nemen. Fibro is verwant aan CVS (Centraal Vermoeidheids Syndroom). De klachten zijn gerelateerd aan een serotoninetekort, daarom zou het slikken van antidepressiva de klachten verminderen. Dit is een optie waar ik bewust niet voor heb gekozen.
Er is ook een fibromyalgietopic hier op Mens en Welzijn en ook op internet staat er veel.
Ik hoop dat je dat niet hebt want fibro is (nog) niet te genezen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:20

Ik heb dit ook gehad met name in de knieen en de rug. Toen ik hiermee naar de dokter ging, zat het volgens hem allemaal tussen mijn oren. Na het een tijd genegeerd te hebben wou ik toch foto's laten maken van mijn knieen aangezien het steeds erger werd. In het ziekenhuis konden ze niks vinden (beunhaas ziekenhuis) na nog een half jaar door gelopen te hebben en het nog meer toe nam heb ik een second opinion aangevraagt, toen de arts de foto's zag schrok hij zich wild. Het was schandalig dat het vorige ziekenhuis niks gezien heeft of heeft willen zien. Inmiddels ben ik aan beide knieen geopereerd en in het begin was de pijn sterk verminderd maar door niet genoeg rust te nemen en alles te forseren is de pijn nu nog erger als voor de operatie's.. Maar het kan idd erg vervelend zijn!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:45

Ja hoor hier nog iemand die je klachten heel erg goed herkent!!Bij mij kwamen uit alle bloed testen de diagnose rheumatische ontstekingen er uit!!Dan een heel arsenaal aan pijn/ontstekings middellen geslikt die niet echt hielpen.Na een bezoek aan een orthomoluculaire arts,ben ik echt heel goed geholpen.Met oa supplementen slikken en een gezond dieet volgen.Nu heb ik alleen nog last als het erg lang nat (regen)is!!Veel sterkte en beterschap meid. Ach gut

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:52

Bandos schreef:
Ja hoor hier nog iemand die je klachten heel erg goed herkent!!Bij mij kwamen uit alle bloed testen de diagnose rheumatische ontstekingen er uit!!Dan een heel arsenaal aan pijn/ontstekings middellen geslikt die niet echt hielpen.Na een bezoek aan een orthomoluculaire arts,ben ik echt heel goed geholpen.Met oa supplementen slikken en een gezond dieet volgen.Nu heb ik alleen nog last als het erg lang nat (regen)is!!Veel sterkte en beterschap meid. Ach gut

Bij welke arts ben je geweest en wat deed hij precies? Wat voor supp's heb je gebruikt en wat mag je in je dieet dan wel of niet eten? Ik ben ook van plan om het alternatieve circuit te proberen dus ben erg benieuwd naar je ervaring!

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:10

Ik heb nu een oproep voor de reumatoloog. Het duurt nog even (20 juni), maar ik hoop dat er meer duidelijkheid in de zaak komt Lachen
Het wordt namelijk als maar erger :S

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:11

Ik heb er vaker last van in mijn schenen, knieen dus eigenlijk gewoon benen en rug. Wat het is geen idee Tong uitsteken

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:16

weet je wat zo lastig is,er zijn meer dan 200 soorten reuma,en ze zijn niet allemaal uit bloedonderzoek of rontgenfoto's te zien!
zoals fibromyalgie of HMS,dat laatste bleek ik dus te hebben .(http://hmsplatform.nl/hms/modules/newbb/)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:55

heb ik ook last van, pijn aan de vingers, polsen, knieen enz. maar ik heb al knie operatie's gehad en ik had geen zin meer om de rest te laten onderzoeken. maar met mijn vingers heb ik wel veel last. vooral in de winter als het koud is

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:08

Ook ik wil even mij verhaal doen. Loop vanaf mijn 14 al bij een fyshio. Elke keer behandeld voor een vast zittende schoudersspier. Zo nu ook weer in maart. Pijn ging dit keer niet weg en breide zich uit naar rug en heupen. Bijna elke week word ik gekraakt door de therapeut. Dan kan ik er weer 2 tot 3 dagen tegen aan maar dan gaat het al snel weer vast zitten.
Vorige week de stap gezet en een afspraak gemaakt voor gisteren bij de huisarts.
De huisarts hoorde mijn klachten aan en ik vernam aan hem dat hij me niet serieus nam. Ik stond er wel verbaast van eigenlijk.
Toch heb ik een beetje gedwongen om een bloedtest af te nemen en oke die kon ik krijgen.
Hij dacht dat ik overspannen was maar ik merk gewoon dat er iets niet goed zit bij mij.
Vandaag wezen bloedprikken. Word getest op schildklier, lyme, BSE ( Koe ) suiker, enz enz.
6 buisjes bloed hadden ze nodig en had nog gevraagt of ze ook voor reuma gingen controleren. Dit had de huisarts niet aangekruist dus dit hoefde ook niet. Dit terwijl ik het wel aangekaart had bij de huisarts omdat het in de familie zit.
Nou ja ik moet even afwachten ( anderhalve week ) voordat de uitslag bekent is.
Mocht er niks uitkomen moest ik van de huisarts naar een homeopaat of acupunctuur. Weet niet of ik het daar wel mee eens ben, daar zal ik nog eens even over nadenken.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:14

Nou ik ben ook steeds bij de huisarts geweest en die verzon steeds iets nieuw. na 15 jaar met pijn in de knieen toch maar eens naar een speciale kliniek geweest waar ze bekende sporters ook helpen. binnen 5 minuten zonder een foto of iets gezien te hebben zei hij wat het was.