altijd/erg vaak last van mn darmen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

altijd/erg vaak last van mn darmen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:58

Pff, ik zit hier al lange tijd mee... Moet het even kwijt!

Ik heb echt al tijden onwijze last van m'n darmen. Soms (sorry voor de details) dagen geen toiletbezoekjes voor de nr. 2 Knipoog en dan weer 5 keer op een dag! Dan lijkt het weer op een kurk Clown en dan weer op water...

Heb al van alles geprobeerd. Op bepaalde tijden Activia eten (indien nodig), van die yoghurtdrankjes met LGG erin (Vifit enzo), Yakult, Actimel (één van twee doe ik sowieso, iedere dag), extra vezeltabletten... Het lijkt allemaal wel een beetje te helpen, minstens tijdelijk, maar nu zit ik er toch weer mee. Gisteren begon m'n buik al een kwartier na het eten pijn te doen... Ik word gek van dat gerommel van binnen!
Eerst dacht ik nog wel eens dat ik iets verkeerds had gegeten (wel raar dat vriendlief niks had, maar goed ik ben altijd al wat gevoelig geweest met het eten), maar ik kan toch niet al maandenlang verkeerde dingen eten?! Overigens eet ik echt gezond (ALTIJD genoeg vezels, gevarieerd, genoeg fruit en groeten, etc) en probeer ik mezelf zoveel mogelijk beweging te geven (bij voorkeur wandelen, omdat dat je binnenste toch masseert enzo Bloos ).

Zou er iets aan de hand kunnen zijn (in de zin van een ziekte/overgevoeligheid)? En heeft iemand dan enig idee wat? Ik heb zelf al een beetje lopen surfen, maar kom behalve de ziekte van Crohn (en die heb ik niet, tenminste zo erg lijkt het er niet op...) niet echt darmaandoeningen tegen die hier op lijken. En naar de dokter gaan hiermee durf ik ook niet zo goed....

Kan iemand mij helpen?? Bloos

lesilla

Re: altijd/erg vaak last van mn darmen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:59

spastisch darm syndroom?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:01

klinkt idd als een spastische darm
ik heb hem ook
en met mij veeele anderen.
ik heb ook vanalles geprobeerd, maar niets helpt echt afdoende.
de dagen dat je veel moet poepen, eet dan dingen zoals wit brood ed, de dagen dat je niet moet, eet dan veel vezels, een scheut slaolie over bijvoorbeeld sla doet ook wonderen Clown
om erachter te komen waar je nu zo op reageerd zou je een eetdagboek moeten bijhouden, en daarnaast opschrijven wanneer je moest poepen Haha! klinkt stom, maar zo kun je wel achterhalen welke dingen jou kramp bezorgen Knipoog
verder is stress vaak de grootste boosdoener Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:04

Voedselallergie of intolerantie voor koemelk of gluten bijvoorbeeld. Enigste manier om duidelijkheid te krijgen is een onderzoek denk ik? Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:06

ik heb het ook. spastische darm is het bij mij idd. veel bewegen schijnt goed te zijn. kan ik helaas niet. verder goed op letten wat je eet. staat vast wel een lijstje van op internet. ik ga em niet helemaal overtypen hier;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:49

Heb even geGoogled... Waarom kon ik hier eerder niks over vinden!!! Dit lijkt er inderdaad verdraaid veel op.

Zijn jullie er mee naar de huisarts gegaan? En zo ja, kan zo iemand iets voor je betekenen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:52

ik wel, maar er zijn een medicijnen voor. kunnen niets voor je doen. alleen zeggen wat je wel en niet moet eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:14

Wat dan wel en wat dan niet? Zoals je weet heb ik zitten Googlen maar ik kan nergens lijstjes vinden met wat je dan wel en wat je dan niet zou moeten eten. Alleen dat veel vezels worden aangeraden en weinig vet... (Maar dat doe ik al...)

Heb je misschien een goede website voor me?

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:24

Vezels, vezels en nog eens vezels. In een normaal dieet zitten eigenlijk nooit echt genoeg vezels (je moet er minimaal 30 gram binnenkrijgen op een dag) en zeker bij iets als spastische darm is dat nóg belangrijker. De huisarts kan je vezelpreparaten voorschrijven, dan hoef jij je niet heelmaal klem te eten aan vanalles en nog wat Knipoog

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:08

Ik heb ook PDS en ik kan dus tegen bepaalde dingen helemaal niet meer zoals yoghurt.
PDS heeft ook veel te maken met stress en hierdoor worden je darmen nog gevoeliger.
Soms heb ik door de stress enorme maagpijn en hiervoor neem ik dan soms Pantozol 20 mg.

Op de dagen dat ik pijn krijg door geen toiletbezoek neem ik een magnesiumpil, wat als bijwerking heeft dat het je stoelgang bevorderd.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:14

Ik had het ook. Ben toen naar de dokter gegaan en moest foto's laten maken en het zat aardig verstopt (daardoor krijg je ook diaree). Ik moet nu elke dag 2 zakjes met vezeltroep drinken (weet zo even niet hoe het heet). Dus misschien toch beter om even langs de dokter te gaan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:26

ook ik heb PDS.... het enige wat helpt is uitvinden waar je wel en niet tegen kan ...
zo kan ik niet tegen koolzuur, aspartaam, zonnebloemolie, melk, eten met veel zetmelen, jus d'orange en zeer gekruid eten.
het duurt lang voor je erachter ben waar het fout gaat, maar het scheelt wel erg veel als je daar rekening mee kan houden en helaas ook als je je toch weer laat verleiden door bv. een lekker bord bami...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:31

Daar heb ik dus ook al een tijd last van!
Komt allemaal wel overeen.

Ben tijdje geleden, helemaal onderzocht in het ziekenhuis. Bloedprikken, foto's met contrast vloeistof. Er kwam helemaal niks uit, hij zei dat ik prikkelbare darm syndroom heb, dat was het dan maar...
Kan vooral niet goed tegen vet en gekruide dingen en jus 'd orange.

Tijdje geen last meer gehad, maar nu laatst begon het weer. Maar nu dan ook echt in m'n darmen. En kreeg last van alles wat ik at. Echt heel vervelend. Binnekort ga ik naar een homeopaat, want dat wat ik van de huisarts krijg, helpt helemaal niks...!

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:42

Ik heb ook al sinds mijn geboorte last van prikkelbare darm syndroom. Het rommelt altijd in mijn darmen en gaat harde geluiden maken waardoor het lijkt alsof het onweert, haha. Mij is verteld dat ik er nooit overeen kom, maar meeste mensen wel. 20% van nederland heeft hier last van, alleen sommige weten het niet eens (lichte vorm). Vooral koffie, roken, kauwgom, dat soort dingen zijn slecht. Ook stress is niet handig, je haalt dan namelijk op een andere manier adem, dus je krijgt te veel lucht binnen. Als ik het aan voel komen dan kan ik meestal helemaal niets meer, klap helemaal in elkaar, maar probeer dan toch zo veel mogelijk te doen (merkte dat inderdaad lopen, of paardrijden en snowboarden heel erg hielp). Ik drink nu zo'n sachet met vezels twee keer per dag en moet zeggen dat het tot nu toe helpt. Verder helpt helemaal niets bij mij. Is ook niets tegen te doen, dus mijn dokter zei 'leer er mee leven'. Probeer toch naar de dokter te gaan om te kijken of jij ook PDS hebt, kan nog altijd iets anders zijn. Success er mee!!!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:58

Hmmm dit komt me allemaal wel heel bekend voor..... Scheve mond

Ik heb echt precies dezelfde klachten die hier worden omschreven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:01

Gelukkig... Ik ben tenminste niet de enige Knipoog

Kan je zo'n sachet met vezels echt alleen van de dokter krijgen? Weet iemand dat?

Verder bedankt voor alle tips! Ja

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:09

romatjuh schreef:
Ik had het ook. Ben toen naar de dokter gegaan en moest foto's laten maken en het zat aardig verstopt (daardoor krijg je ook diaree). Ik moet nu elke dag 2 zakjes met vezeltroep drinken (weet zo even niet hoe het heet). Dus misschien toch beter om even langs de dokter te gaan.

Movicolon?
Dat gebruik ik al bijna 2 jaar ( 2 zakjes per dag) en dat helpt inmiddels al bijna niet meer...

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:44

Ik heb dit een tijd geleden gehad, nu gaat het een tijdje beter.
Ook ik heb gegoogled en de klachten waar het bij mij heel erg op leek wkamen uit op Coeliakie, hiervoor kun je een bloedtestlaten doen bij de huisarts. Uiteindelijk kwam het er bij mij op neer dat het dat niet was, maar wat wel.. geen idee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:34

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:45

metamucil word ook nog al eens voorgeschreven
is ook vezelpeoder, om op t elossen in water

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:47

Mijn leidinggenootje zit iig op een streng dieet ivm haar spastische darm, ze mag geen onnatuurlijke suikers eten, geen vet, geen theeine en caffeine.
Ik zou gewoon even langs de dokter gaan dus.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:49

Ik vind dat je naar de dokter moet gaan in plaats van zelf te gaan doktoren aan de hand van tips en adviezen die je hier krijgt. Laat je goed onderzoeken!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:57

En ga aub niet zelf op internet speuren over wat het kan zijn... dan maak je je zorgen om niets.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:03

Ik zou vooral eens naar de huisarts gaan.

Los daarvan denk ik ook aan spastische darm. De klachten die jij beschrijft herken ik zooo goed, ik heb er ook al jaren last van. Ik heb eerst pillen moeten nemen (weet de naam niet meer), maar die hielpen niet. Nu heb ik, voor als het echt gewoon te erg wordt, Spasmine forte.

Ik heb ook allerlei onderzoeken laten doen (geloof me, was echt niet leuk) en ik had in ieder geval geen afwijkingen in mijn darmen. Oorzaak was dus stress, wat maakt dat ik er soms heel erg last van heb en andere dagen wat minder, maar het is er altijd wel. Blijkbaar komt het tegenwoordig meer en meer voor bij jongere mensen, en ja, door stress.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:55

draumpje schreef:
metamucil word ook nog al eens voorgeschreven
is ook vezelpeoder, om op t elossen in water

Kreeg ik in eerste stantie ook en hielp geen kont