aaah! help kramp in mijn voet!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

aaah! help kramp in mijn voet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:08

auwa! ik heb kramp in mijn voet en niks schijnt te helpen....steeds als ik denk dat het weg is en ik probeer mijn voet voorzichtig te bewegen schiet het er weer in....de pijn aan de binnenkant onder mijn voet in het verlengde van de grote teen...iemand tips please???

forgood

Re: aaah! help kramp in mijn voet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:10

Wat ik dan altijd doe is mijn tenen zeg maar omhoog naar mij toe trekken, dan trekt het weg.

Bitween

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:11

ga op de grond zitten met gestrekt been en trek bij het gedeelte van je tenen je voet naar jezelf toe dit even volhouden.
dit doe ik als ik kramp heb

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:11

*als ik je goed begrijp* bij mij helpt dan dat ik mijn voet ontspan en dan mijn voet een keer goed'uitstrek'

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:12

ja, dat doe ik ook tegen kramp in mijn kuit, maar dat helpt hier niet tegen.....

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:13

O, wat gek dat dat niet helpt dan. Vervelend! Bij mij helpt dat altijd gelukkig, kramp doet zo'nnnnnn zeer.

Bitween

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:13

waar de kramp zit misschien masseren?

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:14

Je voet naar je scheenbeen toetrekken en dan even vasthouden

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:15

het zit in de holte van de voet ....die spier voelt keihard..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:15

Lopen is bij mij het enige dat helpt bij kramp.

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:18

ja ik heb er ook vaak last van maar dan gaat het ook niet over

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:22

Inderdaad die vervelende kramp. Ik heb er vaak last van en dan moet ik dus niet gaan lopen. Maar wat ik dus al zei helpt heel goed, je moet wel lang vast blijven houden en flink trekken

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:24

Dat trekken en bewegen lijkt me het beste

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 16:26

bedankt voor de tips! het lijkt erop dat het over is, maar het is nog wel gevoelig....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:32

marleen_usar schreef:
Lopen is bij mij het enige dat helpt bij kramp.

weet je dat je enorm gevaar loop ivm een breuk!! Je kan dan supersnel iets breken Cool
Bij mij werkt als ik een kramp in me kuit krijg, om hem tegen een koude ondergrond aan te leggen. In mijn geval tegen de achterkant van me bed. Heb altijd een kramp in me bed Bloos

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:38

Spierkramp en krampbestrijding

Wat is dat en hoe ontstaat het?
Het is een plotselinge onwillekeurige contractie van alle vezels van de betreffende spier, meestal tijdens of na intensieve sportbeoefening. Er zijn verschillende oorzaken voor spierkramp; oververmoeidheid, overtraining, overspannen spieren, acute en chronische overbelasting of lichamelijke afwijkingen. Ook kan het ontstaan als na een inspanning er ontspannen wordt. Dit kan zelf in rust (slaap) optreden of als reactie op een bepaalde (rek)beweging. Soms echter verschijnt spierkramp zonder dat er aanwijsbare oorzaken voor te vinden zijn, maar vaak het gevolg van achterliggende factoren, zoals slechte doorbloeding van de spier, tekort aan vocht en bepaalde mineralen. m.n. magnesium, kalium en natrium en te laag glucosegehalte of te hoog calcium gehalte. Maar ook een verstoorde bloedtoevoer met als gevolg zuurstoftekort in de spier (bijv. door het dragen van te strakke kousen of vaatstoornis) en vochtverlies (transpireren) - wat kan leiden tot verstoring van de elektrolytenbalans (stoffen die een elektrische impuls kunnen geleiden) kan een factor van betekenis zijn. En, oh ja, ook verkeerd schoeisel of verandering van schoeisel kan tot dit probleem leiden.

Wat is er aan te doen?
Voelt men de kramp aankomen, moet men dadelijk de spier aanspannen (rekken); dat kan door de antagonist te contraheren (samen te trekken). Handeling verderop. In acuut geval, wanneer de kramp er al is ingeschoten, moet omzichtiger worden gehandeld. Wanneer dat rekken te abrupt gebeurt bestaat er een kans dat er een spierscheur optreedt. Er moet dus eerst een juiste diagnose worden gesteld of het hier alleen maar om kramp gaat, of er misschien ook sprake is van een reeds opgelopen ruptuur. Dit moet door een bekwaam gediplomeerd sportverzorger/-masseur worden vastgesteld. En de kramp, niet zoals ik vaak genoeg bij o.a. het voetballen gezien heb, door de trainer of hulpje ‘er even uit worden getrokken’. Het risico is dan groot dat, als het nog geen ruptuur was, het er dan wel eens geworden zou kunnen zijn.
De verzorger moet de plek zorgvuldig observeren en heel voorzichtig met de toppen van de vingers de hele spierbuik aftasten - zowel in lengte als in breedte richting - om te onderzoeken of hij een kuil/gleuf met verhoging kan ontdekken. Is dat zo, dan is het……. afblijven, en naar de Eerste Hulp of (sport)arts. Is dit niet geval, kan er tot behandeling worden overgegaan.
Deze behandeling bestaat uit - door de sporter zelf uit te voeren - bovenstaande rekmethode; met dien verstande dat de verzorger weerstand geeft en langzaam met de beweging meegaat. Aan het eind van de beweging, zal de verzorger deze nog een fractie doorzetten en een 5 tot 10-tal seconden aanhouden, waarna hij geleidelijk de druk laat vieren. Hierna moet het getroffen deel rustig worden geschud en even lichtjes worden gemasseerd. Meestal is de kramp eruit, maar zou dat nog niet helemaal het geval zijn, dan kan de methode nog 1 à 2x herhaald worden. Is de kramp dan nog niet weg, of komt die weer snel terug, is het einde oefening en moet de sporter het spel/training staken, warm afdouchen en rust houden. De sporter doet er dan wel verstandig aan om zich na beëindiging van de wedstrijd/training direct door de sportmasseur/-verzorger (indien aanwezig) te laten masseren of zo anders zo snel mogelijk daarna. Blijft de kramp/pijn ook na de sport, kan het beste even naar een (sport)arts, (sport)fysiotherapeut worden.
Verder het in balans brengen van de water- en mineraalhuishouding, en het voorkomen van veroorzakende factoren.

Methode om kramp uit de kuitspier te halen
Bij lichte niet geheel doorgevoerde kramp, kan de verzorger de voetrug beetpakken, waarna de sporter de voet naar zich toe trekt, waarbij de verzorger de voet onder weerstand langzaam laat vieren. Aan het eind van de beweging zal hij de voet zover mogelijk doordrukken.
Is de kramp zover gevorderd dat het been reeds volkomen gebogen is, moet deze natuurlijk eerst weer gestrekt worden. Ook dit doet de sporter zelf door het aanspannen van de antagonist; in dit geval de quadriceps, waarbij de verzorger de voet bij de wreef vattend weer weerstand geeft en langzaam tot de gestrekte stand laat komen; verdergaand in bovenstaande behandeling met de voet. Mocht dit in het geheel niet lukken, dan kan de verzorger (vooropgesteld dat een spierscheur uitgesloten is) zelf het been proberen te strekken door één hand boven de knie te leggen en met de andere de hiel te omvatten, maar moet hierbij heel goed op de reactie van de sporter letten. Dit is meestal een hele opgave, omdat de sporter het vanwege de pijn maar slecht toelaat. Vervolgens weer het losschudden en afmasseren.
Als postactieve behandeling kan de getroffen regio nog verwarmd worden (douche, bad, hotpack e.d.). Er bestaat echter nog een krampsoort waarbij deze warmtetherapie juist verboden is; en dat is hittekramp. Komt niet zo vaak voor, maar toch…. Oververhitte spieren moet juist gekoeld worden.

Massage bij spierkramp
Deze moet met lichte effleurages (strijkingen) in lengterichting uitgevoerd worden gedurende 5 à 10 minuten. Dit dient niet op het veld maar op de massagetafel te gebeuren, waarbij de sporter volkomen ontspannen halfzittend heeft plaatsgenomen. Hier ga ik verder niet op in, aangezien dit behoort tot de sportmedische verzorging door sportmasseur/-verzorger.

Nachtkrampen
Deze doen zich meestal voor in de kuiten. Er zijn verschillende oorzaken voor aan te geven. Heel vaak ontstaan ze doordat er door wat voor oorzaak dan ook gedurende de dag teveel overbelast en overspannen zijn, en juist wanneer ze ’s nachts tot rust komen een anti-reactie geven en ongecontroleerd plotseling contraheren (samentrekken).
Een methode om dit te verminderen is voor het slapen gaan ze een lekkere warme douche te geven en/of zachtjes in te smeren met een warmtecrème en daarna wat passieve rekoefeningen te doen. In elk geval moet je zodra je de kramp op voelt komen direct met gestrekt been de voet buigen (naar je toe trekken) en gedurende een 10 seconden zo aanhouden om daarna rustig in ruststand te laten terugkomen.
Ook kan het zijn dat men gedurende de dag te weinig vocht tot zich neemt. Normaal is al 2 liter per dag en voor iets grotere inspanningen meer dat kan oplopen van vier liter per dag bij hoge inspanningen en bij zeer intensief (duur)sporten wel tot 1 liter per uur.
Verder kan de hormoon- en mineraalhuishouding niet op peil zijn. Een tekort aan magnesium en zouten (natrium/kalium), te laag glucosegehalte of teveel aan calcium kan ook tot spierkrampen leiden.
Het langdurig zitten op een (harde) stoel en vooral als je daarbij ook nog eens tot in de knieholte en/of met gekruiste benen zit is niet bepaald bevorderlijk. Dan worden zowel bloedvaten als zenuwen afgeklemd.
Anderzijds is het ook mogelijk, dat de kuitspieren verkort zijn of je een verkeerd bewegings- of houdingspatroon hebt of een standsafwijking in knie en/of enkels en daardoor constant onder spanning staan. Laat daar door een orthopeed of sportarts naar kijken.

- PREVENTIE is de beste REMEDIE -