Plotseling voedselallergie/intolerantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Plotseling voedselallergie/intolerantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 21:34

Sinds twee maanden kan ik van de ene op de andere dag niet meer tegen eieren. Ongeveer 20-30 minuten nadat ik iets met ei heb gegeten (en dan is een koekje of wafeltje al genoeg) krijg ik enorme kramp in mijn buik en na een uur of twee uur moet ik overgeven. Zodra alles eruit is, is er niks meer aan de hand maar die paar uur voordat alles eruit komt ben ik echt doodziek. Dan kan ik alleen maar op bed liggen met mijn benen zo hoog mogelijk opgetrokken omdat ik echt verga van de buikpijn.

Ik heb nu al twee weken niks meer met ei gegeten en ook nergens meer last van maar het is wel lastig want in heel veel produkten zit wel iets van ei.

Is dit nu een voedselallergie of intolerantie? Ik krijg geen uitslag/jeuk of zo. En hoe kan dit zo plotseling op komen zetten? En nog belangrijker: kan het ook weer overgaan?

pingu

Re: Plotseling voedselallergie/intolerantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:27

Ik denk dat je dit best eens met je huisarts bespreekt. Een voedselintoleratie kan en is in dit geval zeer waarschijnlijk, maar ik weet niet of dit plots kan optreden. Misschien kan je eens googelen naar voedselintolerantie, de symptomen bekijken en daarna eens gaan praten met je huisarts.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:01

Het is voor mij niet te zeggen of het om een voedselintolerantie of een voedselallergie gaat. Een voedselallergie is namelijk een immunologische reactie van het lichaam op voeding en een voedselintolerantie is dit niet. Het moet dus d.m.v diverse testen getest worden en daaruit zal blijken wat je hebt. Mijn advies is dus om naar de huisarts te gaan, hij zal je doorsturen naar een dietist.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:11

Dat wil ik ook gaan doen maar ik ben nu met een stage bezig die nog 6 weken duurt. Ik heb namelijk begrepen dat je dan een dieet moet gaan doen waarbij er steeds voedingsmiddelen bijkomen om te kijken waar je allemaal op reageerd. Dat wil ik er nu tijdens de stage niet bijhebben omdat de kans er dik inzit dat ik me dan regelmatig hartstikke beroerd ga voelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:13

het kan idd gebeuren dta je "opeens" niet meer tegen bepaalde voedingsmiddelen kunt ....
soms gaat het weer over, maar vaker niet ...
zou in ieder geval voorlopig de verdachte dingen proberen te vermijden en idd toch naar de HA gaan om het te onderzoeken

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:24

GreyHorses schreef:
Dat wil ik ook gaan doen maar ik ben nu met een stage bezig die nog 6 weken duurt. Ik heb namelijk begrepen dat je dan een dieet moet gaan doen waarbij er steeds voedingsmiddelen bijkomen om te kijken waar je allemaal op reageerd. Dat wil ik er nu tijdens de stage niet bijhebben omdat de kans er dik inzit dat ik me dan regelmatig hartstikke beroerd ga voelen.

Als je alleen op ei reageert, zal ze eerst de ei weg gaan laten in je voeding, en daarna zal ze het weer introduceren om te kijken hoe je erop reageert. Aan de hand daarvan stellen ze vast of je idd last hebt van ei(producten) en kijken ze welke eiproducten je wel verdraagd en welke niet. Daarna stelt ze een 'dieet' voor je op wat het beste bij je past. Dit gaat zeker een aantal weken in beslag nemen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:34

Ik ben -volgens de HA- opeens allergisch voor mosselen.
At ze altijd heel erg graag, op een avond 4 jaar terug at ik ze en ik werd me daar ziek. Ik dacht: heeft vast een slechte mossel tussen gezeten. Overgeven, diarree.. en wat het enge was: alles zwol op.
's Avonds nog naar HAP geweest, anti-histamine spuit in mijn bil en ik knapte prima op.
Paar weken later eet ik weer mosselen, weer dezelfde reactie. Dus HA zei al: stop maar met mosselen eten..

Half jaar later eet ik viscocktail. Allerlei soorten vis en ik eet dat op, niet goed geproefd ofzo.. En wordt me daar weer ziek, bleek er naderhand ook mossels in hebben gezeten of iets van saus.

Het vreemde is dat ik hetzelfde sinds 3 jaar ook heb met tomaten die gebakken zijn of teveel aan aardbeien geeft ook problemen. 1 of 2 aardbeien kan ik nog wel händelen, maar bij teveel, slaat mijn lichaam op tilt.

Allergie kan volgens HA opeens "toeslaan"..
En ik geloof er wel in.. je moet me nu echt geen mosseltje meer voeren Haha!
Dan ga ik plat Bloos

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:59

voor een allergie wordt gewoon een bloedtest gedaan. Het dieet wat je aangeeft wordt eigenlijk alleen bij jonge kinderen gedaan. Tot 4 jaar wil een bloedtest dan nog wel eens een onjuiste uitslag geven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:49

Ik heb sinds een aantal maanden een lactose intolerantie. Werdt vreselijk broerd van melk,Yoghurt, chocola enz. Ik moest bij de dokter daarvoor een heleboel lactose naar binnen werken en dan wordt je bloed om het uur getest. Ik denk dat ze bij jou ook zoiets kunnen doen? Ik mag overigens deze producten niet meer eten.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:40

Linda86 schreef:
Het is voor mij niet te zeggen of het om een voedselintolerantie of een voedselallergie gaat. Een voedselallergie is namelijk een immunologische reactie van het lichaam op voeding en een voedselintolerantie is dit niet. Het moet dus d.m.v diverse testen getest worden en daaruit zal blijken wat je hebt. Mijn advies is dus om naar de huisarts te gaan, hij zal je doorsturen naar een dietist.

Ik ga toch twijfelen aan mijn DA.
Toen ik met zelfde soort klachten bij hem langs kwam (maar dan over Lactose) was hyet advies enkel deze voedingsmiddel maar niet te gebruiken. Er werd geen onderzoek naar gedaan en verder luchtig over gepraat ("komt wel vaker voor").