Erfelijk belast, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke86

Erfelijk belast, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 23:47

Heey,,

Ik zelf ben erfelijk belast met een te hoog cholesterol.
Dat betekend in het kort dat mijn lichaam en bloed te veel cholesterol aanmaakt.
En dus krijg ik pillen, ben ik bij een internist, en ben ik bij een dieetiste.
Mijn broer heeft het ook en mijn moeder ok.
Het komt ook van mijn moeders kant.

Dat ik dit heb is nu ongeveer 3 jaar bekend.
Ik ben nu afgevallen en probeer zo gezond mogelijk te leven ( is toch best moeilijk).
Bewust eten en drinken is dus voor mij erg belangrijk.
Ik ben erg geschrokken toen ik hoorde van mijn internist, dat ik als ik op deze voet ( 3 jaar geleden dus) zou doorgaan ik de 40 niet zou paseren Verdrietig.
Ben al erg in mijn etens patroon aan het veranderen geweest,.
Ben 8 maanden van het roken af geweest en ben toen ongeveer 10 kilo aangekomen.
Ben nu nog te zwaar.
Ben niet te dik maar ben lang ( dus ben je al zwaarder meestal dan iemand van dezelfde leefdtijd die kleiner is ) , en wil er zelf nog wat kilo's afhebben.
Maar ben dus weer begonnen met roken, daar ga ik weer mee stoppen als ik mijn gewicht en mijn etenspatroon weer goed op de rit heb.

Mijn oom is hierdoor ( toen het nog onbekend was de 'ziekte') op zeer jonge leefdtijd overleden.
Hij at erg ongezond, rookte en mocht graag een biertje drinken.
Ik lust op zijn tijd ook wel een lekker patatje met mayo, of als ik op stap ben een lekker biertje.
Maar ik moet alles heel erg beperken.
En op mijn leeftijd, en losbol als ik ben, is dat wel eens moeilijk;(.

Nou vroeg ik mij dus af wie is er nog meer erfelijk belast door dus een soort van ziekte.
En heeft hierdoor sommige beperkingen, en moet waarschijnlijk( net als ik) zijn/haar leven lang pillen slikken hiertegen.

Ik zou het kort houden, maar ja niet gelukt.
Ik hoop dat er bokkers zijn die de tijd willen nemenom dit te lezen.

Alvast bedankt.

xxBiancaxx

Re: Erfelijk belast, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:17

Hallo,

Het zit bij ons ook in de familie van moeders kant.
Praktisch alle broers en zussen van mijn moeders hebben dus ook een te hoog cholesterol.
Mijn moeder gebruikt er dus ook medicijnen voor en moest ook op een dieet. Van de rest weet ik het niet omdat ik daar bijna geen contact mee heb.
Mijn moeder heeft haar dieet maar 2 maanden vol kunnen houden, ze was al slank van zichzelf, en toen ze op dieet was, viel ze zo veel af dat het gewoon geen gezicht meer was, ze werd ook moe en futloos.

De dokter heeft toen tegen mijn moeder verteld dat haar kinderen zich ook moesten laten prikken, maar dat heb ik dus op de dag van vandaag niet gedaan. (mijn broer dus ook niet)

Ik weet wel dat ik het eigenlijk gewoon even moet laten doen, het is tenslotte voor mijn eigen gezondheid, maar ik ben er gewoon te laks in.
Ik weet dat het erg dom en onverantwoord is, maar misschien ben ik wel gewoon bang voor de uitslag...

Ik vind het knap dat je kon stoppen met roken, ik heb het ook al een paar keer geprobeerd, maar ik sta er nog steeds niet goed genoeg achter denk ik, het is gewoon gemakkelijker om door te roken... Bloos

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:51

Ik zou echt even gaan prikken hoor.
Is erg belangrijk.
En als je hebt geprikt, en je hbet het krijg je medicijnen die het de kop wat in kunnen drukken, dat is wel beter hoor Lachen.
En van dat roken ja is idd erg makkelijk, maar zal straks toch weer proberen;).
Succ6 .
En als ik jou was toch maar even prikken, kleine moeite Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:56

ik ben drager van het gen dat Cystic Fybrose veroorzaakt. dit is een ziekte die het slijm in de longen heel taai maakt, waardoor de opname van zuurstof ernstig bemoeilijkt wordt. het komt vooral voor bij vrouwen en kan een generatie overslaan.
mijn vader is drager en heeft het gen aan mij doorgegeven. mijn moeder is geen drager. 5 zussen van mijn vader zijn overleden aan CF, ook toen er 2 een donor-long hebben gekregen.

wij zijn nu aan het denken aan kinderen. mijn partner moet zich laten testen op CF. als hij het gen niet heeft (wat waarschijnlijk ook zo is), is de kans op erfelijke belasting minder dan 2%.

mijn partner en ik zijn beiden in onze pubertijd depressief geweest, daarnaast is de broer van mijn partner schyzofreen, wat ook erfelijk is.
helaas zijn van deze 2 'geestesziekten' geen cijfers bekend over kans op erfelijkheid.

kan wel zeggen dat het de keuze om voor een kindje 'te gaan'' wel heel moeilijk maakt.

trieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:02

Dit klinkt erg bekent, mijn vader moeder en broertje hebben het ook en ik zou me ook
moeten laten testen *zucht* ik heb een hekel aan bloedprikken en ben nog in de struisvogelfase

Groetjes

Tries

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:08

voorlopig hoef je het ook nog niet te weten trieske, bij mij ging het pas spelen toen we aan kinderen gingen denken.

xxBiancaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:21

@trieske

hebben je ouders een te hoog cholesterol of Cystic Fybrose?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:24

In mijn familie "heerst" manisch depressiviteit, ik heb de ziekte an sich gelukkig niet maar heb er toch wel een tikkie van meegekregen. Snel depressief en makkelijk wisselen van stemmingen. En zo zijn er veel van mijn neven en nichten die daar last van hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:24

tiessie; heb je hier al eens over gesproken met een arst o.i.d? hoe groot is de kans op erfelijkheid?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:28

hoge bloeddruk en heup (gewricht) problemen zit bij ons in de familie..
hoge bloeddruk heb k ook... dus moet op letten met zoute dingen ed (laat ik nou gek zijn op zoute drop)
van mn gewrichten heb ik ook last...
Heb heupproblemen (niet echt handig met paardrijden maar goed) daar heb ik steunzolen voor, omdat mn voeten verkeerd staan en benen ongelijk...
ach, iedereen zal wel iets hebben denk ik..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:37

@benangelique, ik heb hier weleens met de huisarts en de psycholoog over gesproken. Het blijkt erfelijk te zijn maar het is mij niet bekend hoeveel kans erop is. Het is bij mij ook pas op later leeftijd gebeurd dat de zenuwen zwakker werden om het zo maar te zeggen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:41

dat is met schyzofrenie en depressie hetzelfde verhaal. het openbaart zich pas rond of na de pubertijd (zeker bij schyzofrenie) en kan niet worden aangetoond met bloedwaardes of iets dergelijks.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:48

Sommige van mijn neven en nichten hadden al jong last van "geestelijke zwakte", bij mij is het pas vaf mijn 30e. Daarbij is het ook wel getriggerd door nare gebeurtenissen. Ik ben ook vrij snel angstig/paniekerig.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:20

Ik ben dan niet erfelijk belast (tenminste, niet met een ziekte oid) maar ivm diabetes (type 1, heeft in mijn geval niets met erfelijkheid te maken) heb ik wel een verbeperkend dieet. En ach, ik heb mijn eetpatroon aan moeten passen en zit altijd aan mijn pomp -en heb dus altijd insuline bij me- vast én ik moet met aardig wat dingen rekening houden (wat ga ik doen, ga ik sporten, hoe ga ik naar school, hoeveel boterhammen ga ik eten, hoeveel kh bevat het eten etc.) maar ik vind het prima te doen en er zijn ergere dingen in het leven Vork

Dus nee, echt helpen kan ik je niet Clown

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:24

Ik wel. Vernauwde luchtweg, als jong meisje astma gehad, en nu af en toe nog steeds last. Mijn vader heeft hetzelfde en gebruikt echt veel medicijnen, de kans dat ik dezelfde kant opga is erg groot..

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:25

Bij ons zit scheve heupen in de familie en rugklachten Scheve mond

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:11

Mijn moeder heeft ook heel erg last van der heupen schouders en knieeen en vooral der vinger, die beginnen te draaien( wokkelen) zeg maar .
Maar of dat bij een tehoog cholesterol hoort weet ik niet.
Maar zag dat hier nou 2 x voorbij komen van gewrichten, dat heeft mijn moeder dus iook.
Ik hou mijn gewrichten ook maar even in de gaten;).

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:16

-> MW

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 16:37

KindnessM schreef:
hoge bloeddruk en heup (gewricht) problemen zit bij ons in de familie..
hoge bloeddruk heb k ook... dus moet op letten met zoute dingen ed (laat ik nou gek zijn op zoute drop)
van mn gewrichten heb ik ook last...
Heb heupproblemen (niet echt handig met paardrijden maar goed) daar heb ik steunzolen voor, omdat mn voeten verkeerd staan en benen ongelijk...
ach, iedereen zal wel iets hebben denk ik..

En die gewricht problemen, hebben jullie daar ook medicijnen voor??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:53

Mijn oma kreeg vorig jaar kortadmigheidsklachten. Bleek allemaal achteraf van haar schildklier af te komen. Er zaten bobbeltjes op de schildklier die ervoor zorgden dat de schildklier te snel werkte. Dus naar het zh voor een radioactievepil. Toen naar Daniel den Hoed voor een nog hogere dosis. Tijdens mn vakantie kwamen we erachter dat mijn moeder ook een opgezette keel had. Dus zij ook naar het zh en Daniel den Hoed. Mn tante had meer geluk, zij hoefde niet naar Daniel. Mn nichtje heeft de ziekte van Graves, ook een schildklieraandoening. Mn andere nicht en ik zijn getest, maar er kwam niks uit. Pas als wij aan kinderen willen denken moeten we een uitgebreider onderzoek laten doen. Mn nicht met de ziekte van Graves kan waarschijnlijk geen kinderen krijgen en anders is de kans op een miskraam of verstandelijk gehandicapt kindje enorm hoog.

Toevallig nadat mijn oma gediagnotiseerd was kreeg mijn moeder een dikke keel en mn tante ook. Bijna tegelijktijdig dus. Mn opa en oma woonden in Frankrijk en verblijven dan bij ons (lang verhaal) ze kwamer eerder naar Holland toe vanwege de klachten. Het is niet iets dodelijks ofzo, maar toch had ik het idee dat het meer dan toeval was dat ze alle 3 er last van hadden. Mijn moeder en tante hadden geen klachten behalve dat hun keel dikker was dan normaal.
Het wordt dus doorgegeven door de vrouwelijke lijn, Mn overgrootmoeder scheen ook problemen met dr schildklier te hebben gehad.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:00

Jeetje dat is ook enorm heftig Bloos

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:04

Als ik dit zo lees ben ik erg blij dat ik geen ernstige ziektes heb en er niets 'heerst' in mijn familie! Sterkte voor mensen die het wel hebben..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:10

Wij hebben een astmafamilie Nagelbijten / Gniffelen
en helaas heb ik het ook behoorlijk Scheve mond
slik heel wat medicijnen er voor

sterkte ermee nienke

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:34

Thnx Corina!
JIj ook meid

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:05

Aan mijn vaders kant zit ook een te hoog cholesterol gehalte. Verleden week is er iemand geweest die bij ons bloed heeft afgenomen om te zien of wij ook erfelijk belast zijn. Ook heeft ze direct bloed afgenomen voor het DNA en ze heeft direct gekeken of het cholesterol gehalte goed bij ons was. Bij mij was het gelukkig goed! Dus nu moeten ze alleen kijken of het ook in mijn DNA zit.. Mijn zusje had wel een te hoog cholesterol, dus die moet er wel goed om denken. Mijn andere zusje is flauwgevallen Ach gut Haha! en mijn broertje durfde niet...

Die vrouw die bij ons is geweest, die vertelde dat het eten eigenlijk niet veel uitmaakte. Ze zei dat je nog op zo'n streng dieet kon zitten, voor het cholesterol maakt het niet veel uit, ook al eet je heeeel gezond. Als je op een streng dieet zit kan het zo'n 10% schelen in je cholesterol gehalte. Wat wel heel veel uitmaakt is het roken en te weinig beweging..