Telefoonangst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Telefoonangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:46

Mede bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat maar het heeft toch een beetje met je welzijn te maken..

Elke keer als de telefoon gaat op mn stage schrok ik me dood, gewoon omdat ik niet wist wat ik moest zeggen en antwoorden op de gestelde vragen wist ik ook nooit (reisbureau). Daar ben ik nu grotendeels overheen omdat ik inmiddels al ruim een half jaar stage loop en de antwoorden inmiddels wel weet. Als ik gebeld wordt gaat alles prima en vlot.

De problemen ontstaan pas als ik zélf moet bellen. Al een paar keer zat ik huilend op mn stage toen ik moest telefoneren, een aantal keer had dit een geestelijke oorzaak (ik weet niet of dat een goede uitleg is), een aantal keer door pure angst. Als mij wordt gemeld dat ik moet bellen stop ik even met ademhalen, ik schrik, maak me meteen al druk. Stel dat ik het niet goed doe of dat het niet begrepen wordt? Ik schuif het betreffende telefoontje ook vaak ver voor me uit, ik ga andere dingen doen en op het laatste moment doe ik ''toch-maar-dat-telefoontje''.

Vaak gaat het om simpele vragen die ik moet stellen bijv.: of een reis in optie gezet kan worden met uitleg over aantal personen etc. Hiervoor gebruiken wij een vast partnerbureau die een vast team heeft waarmee ik al met allemaal heb gesproken en deze mensen zijn allemaal reuze aardig dus waar mn ''probleem'' vandaan komt, ik snap het niet. Zij weten dat ik stagiaire ben en willen me allemaal erg graag helpen dus wat is het probleem?

Na urenlang zoeken op internet en weinig goede sites gevonden te hebben heb ik ontdekt dat ik wellicht telefoonangst heb. Een lichte vorm dan want naar vrienden/kennissen/familie kan ik wel gewoon bellen zonder angst, nu ja een lichte ademonderbreking gaat er wel aan vooraf. Nu zoek ik naar oefeningen om dit te reduceren want het is gewoonweg niet handig in mn toekomstige bedrijfsleven.

Wie lijd hier ook nog aan en wat doen jullie hiertegen? Of wie heeft er goede informatie over het telefoonangst op zich?

Bedankt voor de hulp en het lezen op zich..
Groeten friendly.

Mossel

Re: Telefoonangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:49

Ik heb het ook, als ik weet dat ik moet telefoneren gaat mijn hart als een razende te keer. ik zou je helaas niet kunnen vertellen wat je hier een kan doen weet het zelf namelijk ook niet.

Henri3kjuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:38

Vriendin van mij heeft dat ook,
hou dit topic in de gaten want zei weet ook niet wat ze ertegen kan doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:44

Iedereen die een lastig telefoontje moet plegen heeft dat wel een beetje denk ik. Zeker als het gaat om zakelijke telefoontjes in een branche die je nog niet zo goed kent.

Er bestaan telefoontrainingen! Daar leer je standaard zinnen en bijvoorbeeld hoe jij overkomt op degene die je aan de telefoon hebt, je krijgt gewoon wat handreikingen.

Toen ik een aantal jaar geleden begon met mijn eerste baantje vond ik het ook afschuwelijk. Belde ook het liefst als er verder niemand in de buurt was. Tegenwoordig, jaren zakelijke (en prive Knipoog ) telefoontjes verder draai ik er mijn hand niet meer voor om. Puur ervaring.

En wat is nu eigenlijk het ergste wat je kunt overkomen? Dat je 3x je naam moet herhalen? Dat je gaat stotteren? Dat je niet direct een antwoord weet op een gestelde vraag ("zoek ik voor u op, ik bel u zsm terug")?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:48

Ik heb ook wel zoiets, niet in de heftige mate als jij maar ik durf(de) ook écht niet te bellen naar mensen.
Laat staan de buitenlijn (waar dus vreemde mensen op bellen) op mijn werk opnemen, dat durfde ik écht niet! Of de dokter bellen/apotheek/zkh ofzo voor cliënten, ik durfde het gewoon niet
Inmiddels werk ik er nu bijna een jaar en heb ik alweer wat telefoontjes opgenomen en ook durf ik steeds meer mensen te bellen.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van doen, doen, doen.
en gewoon rustig blijven, zo eng is het in feite niet, je maakt er zelf vaak een groter probleem van dan dat het is.

Nu ben ik ook nog wel zo van als het niet noodzakelijk is dat ik bel/de telefoon opneem doe ik dat ook niet, maar helemaal echt direct zenuwachtig zijn en half in paniek raken doe ik gelukkig allang niet meer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:49

heb het vroeger ook gehad en je moet er gewoon een keer doorheen, klinkt niet leuk en is het ook niet maar als je er eenmaal door bent durf je zelfs de koningin te bellen. Clown
Ik werd gewoon voor het blok gezet door mn collega's, als ik de naam niet verstaan had durfde ik ook niet te vragen wie er belde, mn collega's gaven me dan gewoon het telefoontje terug om de naam te vragen.... doodeng! maar daar leer je wel van.

en inderdaad zijn er telefoontrainingen voor maar de beste leerschool (en de hardste) is de praktijk.
Denk maar zo, de telefoon bijt niet en de mensen aan de andere kant kennen je niet en zien je ook niet, blijf beleefd en zeg gewoon eerlijk dat je ze niet verstaan hebt en dat waarderen ze best hoor.
En krijg je een buitenlander aan de telefoon, jij spreekt nog altijd beter engels dan hij nederlands moet je maar denken Haha!

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:50

Gewoon doen! Hoe vaker je het moet des te makkelijker het gaat..Achteraf voel je je ook vaak opgelucht omdat het toch heel erg meeviel..nietdan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:52

oefenen!
Desnoods ga je thuis oefenen met je familie.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:08

Wat jullie me vertellen, daar heb ik wel wat aan ja. Ik herken er ook wel wat dingen in.

@superwoman: Dat is geen optie, wat ik al zei: ik heb dit probleem eigenlijk alleen met vreemden (in ergere mate dan) als ik naar vrienden of familie ofzo moet bellen denk ik eigenlijk alleen even; hmm straks is hij/zij er niet ofzo..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:09

ik herken het gevoel.
Als de telefoon overgaat dan neem ik meteen op dat is het probleem niet maar als ik zelf moet gaan bellen dan begint het...
Word zenuwachtig, zit een half uur te bedenken wat ik moet gaan zeggen enz... erg vervelend.
Ik werk nu al enkele maanden op de planning van een transportbedrijf en de telefoon gaat hier de hele dag...bellen gaat ook steeds makkelijker, denk dat veel praktijkervaring al de problemen oplost met de tijd.
Cursus kun je altijd gaan volgen natuurlijk maar toch is het altijd anders (heb ook ooit een ontvangst en telefoontechniek cursus gehad en dat is gewoon niet te vergelijken met de praktijk)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:11

Heb het ook. Moest wel veel bellen vanuit mijn werk. Ik weet dat het een kwestie blijft van veel doen. Toch blijf ik telefoontjes uitstellen en de telefoon wordt nooit mijn vriend

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:14

je mag mij ook bellen om te oefenen hoor, ik ben een vreemde voor je en dan babbelen we wel even Lachen doe ik net of ik een vervelende call agent ben of zo, of van de belastingdienst...

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:17

Als ik voor iets moet bellen naar een vreemde ga ik altijd even alleen zitten om te bellen. Zodra er opgenomen is vind ik het niet meer spannend, maar als je nog Tuuut Tuuut hoord word ik wel eens beetje zenuwachtig.