ADH misterie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

ADH misterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 22:37

Ik zit net te lezen op een drinkflesje: *aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Nou vraag ik me af, bedoelen ze daar nou mee dat er wordt aanbevolen minimaal dat te nemen, of maximaal?
Eigenlijk is het maar een hele vreemde term

Nicje87

Re: ADH misterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 00:31

ik heb het net ff opgezocht:

Vitamines en mineralen

Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)

De Gezondheidsraad, een adviescollege van de regering, geeft in Nederland per voedingsstof aanbevelingen voor de hoeveelheid die dagelijks nodig is. Deze voedingsnormen geven de hoeveelheid van een bepaalde voedingsstof aan die gemiddeld in de dagelijkse voeding aanwezig moet zijn om ervoor te zorgen dat vrijwel iedereen, ook degene die veel nodig heeft, er voldoende van binnenkrijgt. Deze voedingsnormen worden gegeven als Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH) of als Adequaat niveau van inneming (AI).

Ruime marge

Om de ADH vast te stellen, is gekeken naar de hoeveelheid die nodig is om ziekte door tekorten te voorkomen en de stofwisseling optimaal te laten verlopen. Ook is rekening gehouden met de benutting van de aangeboden voedingsstoffen door het lichaam, de aanleg van reserves en verliezen via urine, ontlasting en transpiratievocht. Deze getallen zijn vertaald naar de behoefte van verschillende groepen: kinderen, mannen en vrouwen. Om ervoor te zorgen dat vrijwel alle mensen uit zo'n groep voldoende binnenkrijgen, is een ruime marge ingebouwd. De ADH's gelden voor alle gezonde personen in Nederland. Wie zich houdt aan de ADH's krijgt zeker voldoende binnen. Slechts een enkeling heeft wellicht wat meer nodig, maar dankzij de ruime marge is voor de meeste mensen minder ook al genoeg.

Voor sommige vitamines kan door gebrek aan voldoende gegevens (nog) geen goede ADH worden vastgesteld. Hiervoor wordt een niveau van adequate inneming opgesteld. Door het toenemende wetenschappelijke inzicht worden de aanbevelingen van tijd tot tijd herzien.

dus ik denk dat het minimale ermee bedoeld wordt Knipoog