heupdispleasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

heupdispleasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:55

ik heb al vanaf mijn geboorte hd, alleen hebben ze het bij mij veel te laat ontdekt. op mijn 25e kreeg ik aan mijn rechterheup een operatie met de naam pandakplastiek. ze hebben toen een stuk scheenbeen getransplanteerd naar mijn heup. nou ben ik dus vorig jaar zo erg van een paard afgevallen dat ik in t ziekenhuis terecht kwam voor die heup en dat ik niet meer mag rijden. wie heeft het nog meer en wat zijn jullie ervaringen

Ballerin

Re: heupdispleasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:58

Ik heb ook een heupdysplasie, hier ben ik achter gekomen door het continue knakken van mijn heup en het krijgen van pijn na lang lopen of rennen. Ik heb hier wel een lichte vorm van dus een operatie is niet nodig, nog niet in ieder geval. Wel moet ik elk jaar terug voor controle van arthrose...
Paardrijden werd mij sterk geadviseerd vanwege de zithouding, ben ik daar even blij mee! Ja

Wat vervelend voor jou dat je niet meer mag rijden, en zo te horen heb jij het ook erger dan ik! Heb je er veel pijn aan? En wordt je, behalve paardrijden, in vele dingen belemmerd? Heb je nog tips waardoor je minder last ervan hebt?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:02

Ik ben eraan geopereerd toen ik een klein meisje was..en heb er geen last meer van gehad...

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:37

LOTH schreef:
Ik heb ook een heupdysplasie, hier ben ik achter gekomen door het continue knakken van mijn heup en het krijgen van pijn na lang lopen of rennen. Ik heb hier wel een lichte vorm van dus een operatie is niet nodig, nog niet in ieder geval. Wel moet ik elk jaar terug voor controle van arthrose...
Paardrijden werd mij sterk geadviseerd vanwege de zithouding, ben ik daar even blij mee! Ja

Wat vervelend voor jou dat je niet meer mag rijden, en zo te horen heb jij het ook erger dan ik! Heb je er veel pijn aan? En wordt je, behalve paardrijden, in vele dingen belemmerd? Heb je nog tips waardoor je minder last ervan hebt?

ik heb inderdaad een zware vorm van hd, waardoor mijn heupen dus ook uit de kom kunnen. is dus gebeurt toen ik van dat paard afviel. bij mij werd het pas duidelijk op mijn 13e. toen knakten mijn heupen ook steeds en kreeg ik pijn in mijn liezen. toen werd er gezegd dat het de groei was. op mijn 18e kon ik opeens de trap niet meer af, ben toen met mijn ex schoonmoeder naar de dokter gegaan en die heeft me gelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's. bleek dus allebei de kanten hd te zijn, en ook nog een 6e zwevende lendewervel in mijn rug (1 extra dus). door het paardrijden word je heup als ware naar buiten geduwd en heb je de kans dat ie uit de kom gaat. op smale paardjes zou ik wel kunnen rijden denk ik. tips heb ik niet echt, je moet er gewoon mee leren leven. zo kan ik niet met twee benen over elkaar zitten. dan krijg ik last. ik ben uiteindelijk op mijn 25e geopereerd. daar ben ik wel van opgenknapt, maar helemaal over zal het niet gaan. ik moet elk jaar een controle foto laten maken voor de artrose.