Angst Voor Zwangerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BGGBWM

Angst Voor Zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:47

Graag willen mijn vrouw en ik een kind, maar mijn vrouw heeft
een enorme angst. "Wat als het kindje een 'mongooltje' is, of een
andere ernstige afwijking heeft? Wat als het te vroeg wordt geboren"
etcetera. Nou had zij het over een vriendin van vroeger die een
bepaald supplement nam, al voor haar zwangerschap, waardoor je
de kans op hazenlip, open ruggetje etcetera zo klein mogelijk maakt.
Zo zijn er natuurlijk meerdere dingen zoals stoppen met roken, al voor
de zwangerschap en enkele anderen? Is er hier iemand met tips?

Oliebollie

Re: Angst Voor Zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:49

nee sorry , ben er nog niet aan toe om moeder te worden ,, maar heeeeel veel succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:50

Mag ik stiekum lachen dat je dit als een rijtechnisch probleem plaatst?

Verder geen tips

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:50

foliumzuur ja, bij kinderwens.
maar ja, het gebeurd wel in het echt, dat het kind iets kan mankeren.
ik denk dat jullie, als jullie het kind eenmaal hebben, er echt zoveel van houden dat het al lang zo erg niet meer zou zijn, mocht er iets aan mankeren.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:52

Merlinde schreef:
nee sorry , ben er nog niet aan toe om moeder te worden ,, maar heeeeel veel succes ermee Lachen

ik denk niet dat de TS daar veel aan heeft Knipoog
Overigens stond ik ook een beetje te kijken dat het topic hier stond...

Maargoed misschien is langs een vertrouwenspersoon? of misschien met mensen praten die een goede zwangerschap hadden?

chevax

Een zwangerschap is nooit zonder risico, maar je maakt jezelf gek als je vantevoren alle rampscenario's gaat bedenken. Je kunt inderdaad een mongooltje krijgen, maar ook hierin zijn gradaties, hoor. Leef gezond, stop met roken en drinken en zorg voor een goede begeleiding tijdens de zwangerschap. Je kunt tijdens de zwangerschap een aantal tests laten doen, maar dit klinkt makkelijker dan het is: er zijn weinig tests die 100% betrouwbaar zijn en voor sommige tests moet een medische indicatie zijn.
Mijn "tip": als je het wilt, ga er dan voor. Neem de risico's die er zijn voor lief en maak je pas zorgen als het moment om je zorgen te maken daar is.

jopa1000

Hoi, het supplement wat jij bedoeld is foliumzuur. Dit kan je krijgen bij de drogist.

Ik ben momenteel zwanger van mijn eerste en ik heb het ook gebruikt.

De gevoelens die jullie hebben zijn denk ik vrij normaal het is altijd een zeer spannende periode. Maar mijn idee is: als je het niet probeert..... de kans is vrij klein.

Succes!

Groetjes Patricia

PS: ik denk dat dit wel verkeerd staat... ik tem even
Laatst bijgewerkt door jopa1000 op 02-05-07 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Ik moet eerlijk bekennen dat mij dat ook doodeng lijkt. Ik heb toch al geen kinderwens en de kans op problemen helpt daar absoluut niet bij. Ik zou mij 9 maanden lang zorgen maken denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:54

runningkawa schreef:

Verder geen tips

ik moet ook wel lachen Haha! Haha! Haha!

je vrouw kan je vertellen dat als het niet goed is met een kind dat het lichaam de vrucht 9 van de 10 keer verwerpt.

Ik heb wel eens gelezen dat een vrouw gemiddeld 14 keer in haar leven zwanger is, zonder dat ze het weet en zonder dat ze in de gaten heeft dat ze een vrucht verliest

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:56

Misschien is het hier geplaatst omdat de vrouw in kwestie wel paard rijdt en bang is dat van al dat geschud op de rug van je knol er voor zorgt dat je kindje een chromosoompje te veel of te weinig heeft....? Bloos ( Tong uitsteken Knipoog )

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:59

nou moet ik toch echt ff iets kwijt hoor;
ik bén moeder van een verstandelijk gehandicapt kindje.
en ik heb daar van te voren juist nooit over nagedacht.
het was ook niet zo snel duidelijk na de geboorte, en het maakte en maakt nog steeds ook helemaal niks uit want het is een schatje, net als gewone kinderen, en ook net als al de kids bij hem op de opvang (ook gehandicapt).
er is veel hoor, in nl, mocht je een kindje krijgen met een handicap, dan zijn er legio aan mogelijkheden om er hulp bij te krijgen!

het is sowieso denk ik niet 'nodig' om je van te voren over dit soort dingen zo erg druk te maken, er kan altijd iets gebeuren he, ook als het kindje gezond geboren wordt,
dat is ook soort van de gezonde angst die je als ouder moet leren te verdragen.
vind ik.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:02

@Marigold: dát is nou eens goed gezegd!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:05

chevax schreef:
Je kunt tijdens de zwangerschap een aantal tests laten doen, maar dit klinkt makkelijker dan het is: er zijn weinig tests die 100% betrouwbaar zijn en voor sommige tests moet een medische indicatie zijn.

Bedenk dan van tevoren wat je doet als er iets mis blijkt te zijn!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:05

Sorry, gewoon verkeerd geplaatst. Ik moet zeggen dat toen ik de opmerking van Marigold, Chevax en Jopa goed aankwamen bij het vrouwtje. Bedankt. Is er trouwens een mogelijkheid gedurende de zwangerschap te kijken of het een 'mongooltje' is? Ik heb wel eens gehoord dat dat wel kan, maar dat je niet als gevolg daarvan mag aborteren, omdat dat disriminatie zou zijn en 'Hitler'-praktijken. Bedankt voor jullie reacties.
Ik zie nu dat Marigold wéér heeft gereageerd. Het is absoluut niet zo dat wij een hekel hebben aan kinderen met een handicap, in welke vorm dan ook, maar geen enkele ouder zal er van tevoren voor kiezen. Ik heb veel respect voor mensen die de kracht en energie vinden om een kind met een handicap op de juiste manier op te voeden. Dat zegt niet dat ik het aankan, of mijn vrouw. Ik hoop dan ook dat het niet verkeerd wordt opgevat wat wij zeggen/schrijven. Ik wil niemand voor de borst stoten.
Dank je wel, Marigold. En als laatste; ik wil je hier absoluut niet mee kwetsen, dus als je niet wilt antwoorden dan hoeft dat uiteraard niet maar; zijn er dingen die je achteraf anders had willen doen waardoor de handicap van jouw kleintje voorkomen haden kunnen worden? Een vriendin van mij heeft een scheel en blind kind, als gevolg van het slikken van een xtc-pil tijdens haar zwangerschap. Nogmaals; no offense! Ik heb respect voor je.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:07

Bij de Kruidvat kun je Gravitamon kopen, daar zit foliumzuur in. Dat zou je vrouw een maand of 2 voor het 'proberen zwanger te worden' Clown moeten gaan slikken om de kans op een open rugje of hazenlip te verkleinen.
Andere dingen als ze zwanger is: niet roken en geen medicatie gebruiken tenzij echt nodig en in overleg met de arts, geen kattenbak verschonen of in de tuin werken (of met handschoenen aan en daarna handen goed wassen), vitamine A beperken (m.n. leverproducten), groenten goed wassen, vlees goed doorbakken eten, geen grote hoeveelheden kaneel eten, geen hete baden nemen, sauna even laten voor wat het is (zeker als ze het niet gewend is) net als de zonnebank en bij buiten zonnen een handdoekje over haar buik tegen de directe invloed van de zon, als ze fitnesst: geen powerplate, bij sporten de hartslag laag houden (onder de 140).

Maar echt alle risico's kun je niet uitsluiten. Wel heb je natuurlijk kansberekeningen en tests om zoveel mogelijk afwijkingen in de zwangerschap op te sporen. Als je vrouw nog vrij jong is, zijn tests als de vruchtwaterpunctie etc. wel gevaarlijker (miskraam) dan de kans op een gehandicapt kind is. Dat is dus iets wat jullie zelf moeten afwegen.

Een vroeggeboorte is tegenwoordig een heel stuk minder erg. Een bevalling tussen 37 en 42 weken is normaal, maar een kindje heeft voor die tijd al best grote overlevingskansen door de vergevorderde wetenschap.

Overigens: het leek me verschrikkelijk vooraf als ik een gehandicapt kind zou krijgen en achteraf had Gioya voor mijn part zes armpjes mogen hebben - moedergevoel is er ook bij een gehandicapt kindje.

Succes met de beslissing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:09

het is vrij simpel, als er bij jou en bij haar in de familie geen stoornissen voorkomen is de kans gruwelijk klein dat het bij jullie wel voorkomt.

de kans is aanwezig, en stel dat het zo zou zijn...... is het dan het einde van de wereld?? denk het niet, want je houd er net zoveel van

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:10

haha Knipoog

**uitleg gegeven en ook weer verwijderd, hoeft niet voor eeuwig op internet te staan Knipoog **

en, er zijn volgens mij best mensen die ervoor zouden kiezen als ze de keus hadden, denk aan pleegouders, gastgezinnen etc.

oja, en mongooltje kan je laten testen ja, door nekplooi meting.
maar er zijn nog tig andere handicaps natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 02-05-07 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:11

KiWiKo schreef:
het is vrij simpel, als er bij jou en bij haar in de familie geen stoornissen voorkomen is de kans gruwelijk klein dat het bij jullie wel voorkomt.

de kans is aanwezig, en stel dat het zo zou zijn...... is het dan het einde van de wereld?? denk het niet, want je houd er net zoveel van

Natuurlijk, maar bedenk wel de extra zorg die je hebt, en dan bedoel ik niet in praktische zin.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:11

Marigold schreef:
oja, en mongooltje kan je laten testen ja, door nekplooi meting.

Dat geeft geen 100% zekerheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:12

natuurlijk heb je extra zorgen.......... maar kom op zeg! Ook daar groei je in als ouder zijnde

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:12

runningkawa schreef:

Je bent niet de enige Nagelbijten / Gniffelen
Stoppen met roken
Geen drank
Goede conditie houden, maar geen moeilijke bewegingen maken
Als je vrouw zich er beter bij voelt, kun jij ook altijd rijden met de auto (als die mogelijkheid er is)
etc.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 19:12

Bedankt Urielle!
Kiwiko; het is de grootste angst van de wereld voor mijn vrouw. Het komt in beide families niet voor, maar toch is de angst bij haar zo groot dat het niet nemen van een kind voor haar een optie is. Het is niet dat ik haar push, want ik ben nu ook gelukkig, maar ik wil haar zo graag geruststellen.
Dank je wel Marigold, voor je openheid!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:13

KiWiKo schreef:
natuurlijk heb je extra zorgen.......... maar kom op zeg! Ook daar groei je in als ouder zijnde

Daar denk je wat makkelijk over. Het verandert je leven daar kan je je geen voorstelling van maken als je daar niet voor staat.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:14

KiWiKo schreef:

Daar ben ik het wel mee eens. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:15

mijn stiefzoontje is autistisch.......... geloof me vergde voor mij als vrouw van heel, heel veel aanpassingen...... maar dat doe je met liefde, komt natuurlijk