Wie heeft er ook wel eens het schouder uit de kom gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Typhoon

Wie heeft er ook wel eens het schouder uit de kom gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 20:35

Ik was benieuwd wie nog meer zijn/haar schouder uit de kom heeft gehad.
En hoe het gebeurt is.
En wie er nog last van heeft.
Bij mij is het enkele weken terug gebeurt (27 maart)
Ik was aan het rijden(galopperen) bij ons in de bak,paard wou terug naar de draf,ik leg mn been er tegen aan(zonder sporen)rodeo en daarna ging ze dr vandoor,achteraf eraf in de omheining.

Dus zo liep ik 4 weken in mitella/sling.

_Evelien

Re: Wie heeft er ook wel eens het schouder uit de kom gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:37

Ik heb me elleboog uit de kom gehad, zo`n 4/5 jaar terug.
Deed echt vreselijk veel pijn.
Als ik nu af en toe aan het poetsen ben (rossen) voel ik me bot bij me elleboog kraken, en bij de andere is dat niet.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:02

Ik heb mijn schouder al een aantal keren uit de kom gehad. Eerste keer was ook door een val van een paard. Bij mij is het niet zo goed gegaan. Doordat het vaker gebeurd is zijn mijn banden en kapsel helemaal kapot. De boel wordt nu alleen nog bij elkaar gehouden door spieren. Dus ik moet altijd heel erg uitkijken. Het gaat ook heel regelmatig (net niet) fout.

Maar dat mijn schouder zo makkelijk uit de kom schiet heeft ook te maken met mijn hypermobiliteit. (alles zit vrij los) Daar zijn ze uiteindelijk achtergekomen in het ziekenhuis.

Hoop dat je snel weer opknapt en dat je er verder weinig last van blijft houden. Zodra je mag, goed gaan oefenen met bewegen om te voorkomen dat je schouder vast komt te zitten!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:10

Ik zal Tootje even naar dit topic sturen Haha! Die is inmiddels al een jaar onderweg met haar schouder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:17

ja, 3x

De eerste keer had ik een brommertje, dat wilde niet starten en dat duwde ik dus aan.
Met een ruk leip het brommertje ineens en trok zo mijn arm uit de kom.
Ik zag echt dat bot daar een stuk onder mijn schouder liggen, onder mijn vel
Zo'n raar gezicht.
Het duurde omdat het avond was vrij lang voordat er een arts was die het erug kon zetten (klien streek ziekenhuisje)
ondertussen werden mijn vingers gevoelloos.
Je kon zo hard knijpen als je wilde, maar ik voelde niks
Hoorde de zuster bellen dat het ineens spoed was.
Gelukkig was de doker er toen zo.

in mijn wijs en middel vinger had ik dezelfde dag nog het gevoel terug, maar in mij pink heeft 2 weken geduurd.

later (zat een paar jaar tussen met de eerste keer) heb ik het 2x in bed gehad. Slapen
ik draaide me dan om met mijn arm boven mijn hoofd en dat kon ik blijkbaar niet hebben
De eerste keer in bed is hij terug geschoten met het rechtop gaan zitten.
Het deed dus wel zeer, maar had eigenlijk niet in de gaten dat hij uit de kom was geweest.
ben toen gewoon gaan werken (deed zwaar tuinbuw werk) maar kon gewoon helemaal geen kracht zetten, snapte er niks van.

3 weken daarna hetzelfde, maar toen zag ik dus dat hij eruit was.
En heb toen weer een poos in de mitella gezeten.

Afkloppen, nu heb ik er al een hele poos geen last meer van gehad Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:35

Ik kan mijn schouder zelf uit de kom duwen en ook weer terug zetten. Ze hadden er foto's van gemaakt in het ziekenhuis en vonden het vreemd maar het kwam wel vaker voor. Als ik er last van zou krijgen kon ik terugkomen, maar ik heb nergens last van. Hij schiet nooit vanzelf uit de kom, het ziet er alleen erg freaky uit als hem uit de kom haal.
Verder doe ik er weinig mee, als ik er de hele tijd mee zit te klooien worden mijn schouderbanden wijder en dan kan het een probleem worden.
Het lijkt me wel pijnlijk als je schouder opeens uit de kom schiet en je hebt er geen controle over.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:56

* hierheen geschopt door Fnenn*

Ik ben inmiddels inderdaad al een jaar verder..Heb rond die tijd ook een topic gestart over een schouder uit de kom.
Ik ben gewoon plat op mn buik gevallen toen ik paard naar buiten deed.. Gevallen in het gras, struikelnd over mn eigen benen, schouder uit de kom. In het ziekenhuis lag ik op de tafel, maar mijn armen waren te lang. Dus slingeren met gewicht ging niet echt. Uiteindelijk toch weer in de kom (hoewel dat nooit zeker is geweest en nog steeds niet helemaal zeker is of ie nou helemaal goed terug zit) en 6 weken mitella. Toen was alles vastgegroeid en heb ik mijn arm een half jaar niet omhoog kunnen krijgen. In oktober een operatie gehad, waarna ik 2 weken lang plat en vastgebonden op bed heb gelegen... Inmiddels heb ik vorige week mijn jubileum van een jaar lang fysio gevierd Vork en ik ben dr voorlopig nog niet weg.
Een voordeel.. ik kan inmiddels wel weer rijden.. Afgod
Als ik er 's nachts op lig wil ik nog wel eens wakker worden van pijn, maar verder kan ik inmiddels toch bijna alles wel weer. Alleen gooien van dingen mag ik niet meer doen en de borstcrawl met zwemmen schijnt erg link te zijn

Ik hoop dat het bij jou allemaal sneller gaat. Was je in het ziekenhuis in Sneek??
Daar zullen ze je ook gezegd hebben dat je qua leeftijd in de risicogroep zit...

(hehe je wordt vast erg vrolijk en gemotiveerd door dit bericht, maar bedenk wel ik was een uitzondering..dit hadden ze op de afdeling nog niet eerder meegemaakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:31

Dat is mij idd ook afgeraden, dingen gooien en de borstcrawl
En ik moet nog wel opletten met een zware klapdeur.

Maar is het leeftijd gebonden dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:32

Yep mijn rechterschouder vloog om de haveklap uit de kom, aan laten opereren, jaren goed gegaan... maar nu is het weer een zwakke plek, en moet ik echt opletten

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:32

Ik hoop dat het bij jou allemaal sneller gaat. Was je in het ziekenhuis in Sneek??
Daar zullen ze je ook gezegd hebben dat je qua leeftijd in de risicogroep zit...

@ Tootje, ja ziekenhuis in Sneek.
Ja klopt.
Volgende week is het alweer 6 weken geleden.
Ik rij nu alweer 2 weken paard om de dag.
(moeders zadelt me paard op Bloos )
Inplaats van 3/4 paarden op een dag.
Zondag weer voor het eerst op concous, even rondje HC in het L.
Maar niet gelijk het Z weer in Bloos
Ben benieuwd.
Heb nu al weer een aantal x thuis gesprongen,maar heb dna nergens last van.

Ik heb zo af en toe wel last.
Vooral als ik teveel heb gedaan enzo.
Dan begint me hele arm ontzettend te shaken.
Of als ik verkeerd gelegen heb op bed.
Mijn vriend heeft ook vaak zn schouder uit de kom(basketballer)
Hij duwt hem dan ook zo weer terug.
Ik hoop dat ik er snel geen last meer van heb

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:52

Jawel.. hier nog een schouder-kneus.. eerste keer door een kopstoot van een paard die een tube ingebracht kreeg.. hij knielde en kwam met een zwaai van zijn hals omhoog.. kleng.. zo tegen mijn sleutelbeen aan.. sleutelbeen gebroken en schouder uit de kom..
Verder ben ik een lyme patient waardoor mijn zenuwbaan is aangetast en die hebben mijn spieren in mijn borst, bovenarm, schouderblad en een stuk rug spier ook lam gelegd, waardoor mijn schouder vaker uit de kom gaat bij het minste of gerinste beweging.. heel pijnlijk en vooral heel vervelend om daar de rest van je leven mee te leven..

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:39

Kieffer schreef:
Ik kan mijn schouder zelf uit de kom duwen en ook weer terug zetten. Ze hadden er foto's van gemaakt in het ziekenhuis en vonden het vreemd maar het kwam wel vaker voor. Als ik er last van zou krijgen kon ik terugkomen, maar ik heb nergens last van. Hij schiet nooit vanzelf uit de kom, het ziet er alleen erg freaky uit als hem uit de kom haal.
Verder doe ik er weinig mee, als ik er de hele tijd mee zit te klooien worden mijn schouderbanden wijder en dan kan het een probleem worden.
Het lijkt me wel pijnlijk als je schouder opeens uit de kom schiet en je hebt er geen controle over.

Maar doet dat dan geen pijn, als je hem er zelf uithaalt?

Ik heb mijn schouder in oktober uit de kom gehad, daardoor scheurde er ook een spier in mijn bovenarm. Ik heb er heel lang last van gehad. Nu is het eindelijk minder, eerst deed echt iedere beweging pijn. Al met al toch nog een half jaar last van gehad.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:41

Hey
Ja mij is duidelijk aangegeven dat het risico van een 'rond de 20 jarige' erg groot is dat ie er weer uit gaat. Het is zowieso iets waarbij de kans op herhaling groot is, maar bij jonge mensen sneller dan bij een 60 jarige.
Maar het klinkt wel goed dat je niet meer super veel last hebt.. Je zult het voorlopig denk ik wel blijven voelen..
Ennu je vriend.. is het dan geen tijd voor een operatie? Dat ze die spieren en pezen weer inkorten zodat schouder minder snel dr uit vliegt? Geloof dat het na een paar keer dr uit minder pijn doet, maar t lijkt me niet prettig.
En idd charlotte P. Ik had ook gescheurde spieren (en na de operatie alweer Vork )Dat blijf ik ook nog steeds voelen..

Succes en geniet ervan dat je weer kunt rijden (ennu opzadelen is best handig toch) Vergeet niet dat je de eerste maanden niet mag afwassen en ander huishoudelijk werk mag doen he.. Is heel slecht voor je Bloos Paardrijden daarintegen is een zeer goede manier om alle spieren weer op te bouwen

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:49

Bij mij is hij niet helemaal uit de kom gegaan, volgens de dokter op het randje 'half dus' Koe
Eerste keer toen een paard een rare zijsprong maaktte toen ik met hem liep, 2e keer ging het ook zo..
Na 2 keer naar de dokter geweest en röntgenfoto's gemaakt maar niks met de kom o.i.d
Laatst gebeurdde het weer toen ik wachtte bij het stoplicht met mijn fiets en ergens tegenaan leundde, 2 keer kort achter elkaar knak en enorme pijn Nagelbijten / Gniffelen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:54

heb op m'n 15e een koprol langs de schouder van een pony gemaakt (niet vrijwillig Clown ) en toen voor 't eerst m'n arm uit de kom. au! binnen een maand kukelde ik vd trap->weer raak. toen ging 't van kwaad tot erger. op 't laatst, net voor m'n operatie (wat m'n absolute redding is geweest!) ging 'ie -niet overdreven- een keer of 50 per dag eruit. deed op 't laatst geen pijn meer, wel lastig, en ik kreeg 'm steeds lastiger teruggezet. dat was wel pijnlijk dan.
na de operatie heb ik 3,5 maand in een brace gezeten, kon niks (rechterarm, rechtshandig) en moest op rug slapen, terwijl ik dat lastig kan. heb daarna bijna 2 jaar fysio gehad, en nu gata het goed. moet het wel zelf bijhouden met oefeningen, en als ik dat laat versloffen voel ik 'm na verloop van tijd weer klikken en kraken en kan ik er niet op liggen.... het blijft een zwakke plek, maar hee: ik ben er wel (dieren)fysio mee geworden! dus zo erg is het ook weer niet. ben wel heel blij dat ik me heb laten opereren, want daarvoor kon ik echt heel weinig meer.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:56

Pff ik weet niet hoe vaak in intotaal mn schouder uit de kom had.. Bloos
Ik had toen ik 4/5 jaar was ontzettend veel! hoe het kwam weet ik niet meer.. Nagelbijten / Gniffelen

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:58

hier nog iemand...
reed op mijn paard in het bos, gelukkig samen met een ander meisje op haar pony.
paard ging ervandoor sprong paar x opzij, ik verloor mijn beugel, viel eraf, maar wou het paard niet loslaten, dus hield de teugel vast Sigaar en daarna was ik dus bewusteloos, enige dat ik weet, was dat ik wakker werd, ponyhoefjes hoorde, dat was die vriendin dus, en ik probeerde op te staan, leunde op mn rechterarm, deed zoooo zeer, dus ik zakte snel weer op de grond, zei naar haar ga maar achter mijn paard aan, ik lopend naar stal. daar mijn ouders gebeld.
naar ziekenhuis...
had ik dus waarschijnlijk toen ik opstond, zelf de schouder weer in de kom gedrukt, maar er zat een zenuw klem tussen.
dus een hele tijd in een mitella, ik heb nu op een deel van mijn bovenarm nog steeds geen gevoel, kan zo hard knijpen als ik wil, voel het niet. en heb daar vaker spierpijn.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:01

ohh ikke!
reed heerlijk op een paardje, totdat ze besloot dat het wel erg leuk was om regelrecht op de muur af te rennen en dan zo snel mogelijk om te keren! arm uit de kom, maar vlak omder het gewricht ook gebroken..
dus ik heb daarna de anastheasist? bijna een blauw oog geslagen omdat het infuusnaald in m'n hand niet echt een pretje was om te latn injecteren..
pin van 10 cm in m'n arm gehad.. en geneens gips gekregen! Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:05

ohja, was ik nog vergeten: tijdens de operatie -anderhalf jaar na 't ongeluk- kwamen ze erachter dat ik een stukje van m'n schouderkom had gebroken. dat groeide maar niet vast, omdat m'n arm steeds uit de kom schoot, langs dat botje heen. au!
dat hebben ze toen weer vastgeschroefd. maar daardoor duurde de operatie veel langer, en beroerd dat ik ben geweest van het bijspuiten van de narcose. poeh! Boos!

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:42

Vroeger 3 x elleboog uit de kom, maar geen schouder.