tetanus prik - bijwerkingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marfiek

tetanus prik - bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:46

Hallo,

't afgelopen weekeind ben ik gebeten door een hond en ben dus naar de centrale huisartsen post geweest.
ik kreeg daarbij een tetanus prik (dit had ik ook wel verwacht aangezien hond ook bij de paarden en buiten loopt)
Zaterdag avond heb ik die prik dus gehad, mn arm was erg stijf dit werd opzich wel wat minder zondag ging het prima totdat ik uit de auto stapte en de deur iets terug klapte precies op de plaats waar de tetanus prik was gezet. Werd meteen helemaal draaier en niet goed.. dus even rustig tegen de auto aan gestaan, ging daarna goed.
Zaterdag avond werd mn arm steeds pijnlijker en voelde me eigen niet helemaal fit. De plek werd erg pijnlijk en dik.. door de dag heen is mn arm steeds pijnlijker geworden en het ging erg gloeien, nu maar steeds gekoeld maar vraag me dus af of dit normaal is. inmiddels is het al een aantal dagen geleden en wil graag weten of dit een bijwerking is of dat er toch nog naar gekeken moet worden. Waarschijnlijk zijn er meerdere mensen die op latere leeftijd met zo'n geval te maken hebben gehad (bedoel dus geen kinderen) dus ben je ook gebeten door een paard/hond of te maken gehad met straat vuil waarbij de een tetanus had gehad wat waren bij jullie de bijwerkingen?

Alvast bedankt.

Nickeltje

Re: tetanus prik - bijwerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:49

http://www.fk.cvz.nl/
hier kan je naar achtergrond informatie zoeken over tetanus injectie.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien kom je hier wat verder mee.
Sterkte!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:50

4. Bijwerkingen
De in het RVP gebruikte vaccins veroorzaken frequent pijn, roodheid en zwelling op de injectieplaats. Het BMR-vaccin wordt meestal als het pijnlijkst ervaren. Er treden ook frequent niet-ernstige algemene verschijnselen op, zoals huilen, hangerigheid, temperatuurverhoging, onrust of sufheid. De frequent voorkomende lokale en algemene verschijnselen zijn meestal van korte duur (1 à 2 dagen). Zeer zelden wordt abcesvorming, meestal als gevolg van onjuiste vaccinatietechniek, waargenomen. Het BCG-vaccin veroorzaakt ontsteking, ulceratie en littekenvorming. Zeer zeldzame (1 per 10000 vaccinaties) bijwerkingen zijn: convulsies en collaps (met uitzondering van BMR). Het optreden van bijwerkingen hangt deels samen met de componenten van het vaccin. Naast de werkzame stof (het eigenlijke vaccin) zijn de meest voorkomende componenten van vaccins: dragerstoffen, adjuvantia, oplosmiddelen, conserveermiddelen, antimicrobiële middelen, kleurindicatoren en resten van stoffen die bij het productieproces zijn gebruikt.

mirre

Ik heb wel een tetanus prik gehad, dit was wel preventief, dus niet nadat ik was gebeten, weet niet of dit dan dezelfde prik is. Ik heb er wel bijwerkingen van gehad, warm, stijve arm en grieperig gevoel, dit was volgens mij wel na 1 dag over. Mij lijkt dat de bijwerkingen wel erg lang duren, ik zou morgen even de huisarts bellen om te vragen of dit klopt.

Sientje

Ben ook gebeten door een hond, bijwerking was vooral een enorm stijve arm. Had arts nog gevraagd het in gebeten arm te doen, maar hij koos de andere, dus toen had ik 2 armen die het niet deden.

Zou als ik jou was de vraag gewoon aan je huisarts voorleggen. Kan me voorstellen dat je lichaam het druk heeft met de prik, en dat je verder met de autodeur een kneuzing hebt opgelopen, maar ik neem aan dat een deskundige een goed antwoord op je vraag kan geven.

Nickeltje

Bijwerkingen
Vaak: lokale reacties zoals pijn, roodheid en zwelling op de injectieplaats. Algemeen: koorts, malaisegevoel en overgevoeligheidsreacties (urticaria, anafylactische reacties). Hoofdpijn, spierpijn, gewrichtspijn en lage bloeddruk. Zelden: aseptische abcessen, neuropathische verschijnselen. Zeer zelden: hyperimmunisatie-reactie; deze lokale reactie (door vorming van antigeen-antilichaam-complexen) treedt meestal op enkele uren tot dagen na vaccinatie en bestaat uit een gloeiende en jeukende zwelling die gepaard kan gaan met systemische verschijnselen zoals malaise en koorts.

Waarschuwingen en voorzorgen
De immunologische respons kan verminderd zijn bij gelijktijdige immunosuppressieve behandeling en bij immuungecompromitteerden. Aangeraden wordt de vaccinatie uit te stellen of de respons op de vaccinatie te controleren. Bij kinderen bekend met convulsies moet men erop bedacht zijn dat tetanustoxoïde convulsies kan veroorzaken. Bij ongevaccineerden of bij onbekende vaccinatiegeschiedenis een combinatie van tetanusimmunoglobulinen met een volledige (re)vaccinatie geven. Kinderen die aan het Rijksvaccinatieprogramma deelnemen bij een verwonding altijd D(K)TP-vaccin en nooit apart tetanusvaccin geven.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:56

denk inderdaad dat ik morgen even bel, misschien dat iemand nog iets weet? hoor namelijk dat het 1 of 2 dagen kan duren maar inmiddels is het al langer geleden.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:20

-> MW

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:25

het is wel een beetje vreemd dat je zo lang last hebt hoor.
Heb je eigenlijk ook koorts ofzo? Meet dat anders even voor de zekerheid en bel morgen je huisarts. Laat je dan niet afschepen met dat je het nog een paar dagen aan moet kijken, maar verwacht een duidelijke uitleg of antwoord.
Sterkte!

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:32

Ik reageerde op mijn vorige tetanus spuit ook heel hevig. Alleen had ik geen last van arm, maar heel erg grieperig, mega stijf in alle spieren, koort en wegdraaien. Na overleg met arts is nu afgesproken dat ik die spuit alleen nog krijg onder ziekenhuisbewaking. Zeker langs arts gaan, ik kon aantal dagen niet stappen van de last.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:22

huh maar ik heb gehoord dat je een tetanus prik in je bil krijgt en niet in je arm?? of ligt dat ergens aan??

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:50

Volgens mij kan het in je bil, je been of je arm. Ik heb hem gewoon in mijn arm gekregen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:18

Kan allebei, hangt onder andere af van degene die de spuit zet en wat deze het ''prettigste'' vindt als plaats om de spuit te zetten.
En wat ook mee telt is dat als je hem in de arm zet, het handig is als daar enig vlees zit. Bij magere armen (oude mensen of soms ook kinderen) is de bil dan makkelijker omdat daar altijd wel genoeg vlees zit...

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 19:14

lore dat is wel een eng verhaal!Ik stnd woensdag op et punt naar de dokter te gaan.. toch bleek het smorgens minder erg te zijn en naar mate de week voorderde, is het allemaal stukken minder geworden waarschijnlijk reageerde ik er wel anders op dan normaal. Gek he dat jeer zo'n last van kan hebben... en dat 't toch even tijd nodig heeft.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:55

Ik had een beetje last van mn arm..meer niet!