kruis kapot gereden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

kruis kapot gereden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:38

Zoals de titel al zegt... pijnlijk probleem...
heb een heerlijk zadel, maar rijd steeds tot bloedens toe met dressuur mn kruis kapot.
Aan naden in ondergoed kan het niet liggen, want heb al heel veel verschillende dingen geproebeerd.
Heb zo'n zadelbontje van Harry's Horse er op liggen, maar dat is niet voldoende. Deze is vrij dun. Wil eigenlijk niet zo'n dik opvallend ding hebben...
Maar is dat nou echt de enige oplossing?

mirgino

Re: kruis kapot gereden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:42

ik rij nu western,maar toen ik een paard had met een dressuur zadel,reed ik me ook stuk Clown bleek dat het zadel -17 inch- te klein voor me was Knipoog
en ik zat met een dress zadel teveel op m`n doos Bloos
je moet je bekken kantelen zodat je op je zitbeenknobbels komt te zitten,waarschijnlijk is ook jouw zit niet goed.
zit je met een holle rug?
dan je bekken kantelen en je onderrug recht maken ,dan voel je gelijk dat je anders komt te zitten.

ik ben nu aan mijn westernzadel gewend,maar als ik weleens op een dress of vzh zadel zit merk ik direct dat ik daar verkeerd op zit.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:44

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik kan wel iets bedenken: een wielrenbroekje? Je ziet dat die wielrenners van die soort gel-stukken in hun broek hebben. Wellicht zijn die dingen ook wel los verkrijgbaar... Het is maar een suggestie.

Edit: Zie nu reactie van Mirgino (hé, ik heb een zadel ooit bij jou gekocht! Zit nog steeds erg lekker en ligt nog steeds goed, maar dat terzijde). Ik ken ook mensen die niet genoeg kun bekken kantelen met rijden en dan ook dat probleem hebben, maar sommigen kunnen ivm met rugproblemen nu eenmaal niet anders zitten. Je hebt ook wel gelpad voor op het zadel ipv eronder. Dus een gelpad tbv de ruiter dus.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:52

@Duke

Haha! heb ff in je profiel gespiekt Haha!
fijn dat je er lekker mee rijd *LOL* hij is mooi geworden je pony OK dan!
=================
en ik heb ook na mijn bevalling [ ik had toen die KWPN] een Action seatsaver op mijn zadel maar ook dat zat niet lekker Clown
maar goed ik zat op een te klein zadel. Clown

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:55

Duke schreef:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik kan wel iets bedenken: een wielrenbroekje? Je ziet dat die wielrenners van die soort gel-stukken in hun broek hebben. Wellicht zijn die dingen ook wel los verkrijgbaar... Het is maar een suggestie.

Edit: Zie nu reactie van Mirgino (hé, ik heb een zadel ooit bij jou gekocht! Zit nog steeds erg lekker en ligt nog steeds goed, maar dat terzijde). Ik ken ook mensen die niet genoeg kun bekken kantelen met rijden en dan ook dat probleem hebben, maar sommigen kunnen ivm met rugproblemen nu eenmaal niet anders zitten. Je hebt ook wel gelpad voor op het zadel ipv eronder. Dus een gelpad tbv de ruiter dus.

Wielrenners hebben geen gel in hun broekje maar een zeem Knipoog Soort dik stuk lap is het zeg maar.. Maar je zou het kunnen proberen.. denk alleen niet dat het lekker zit, omdat de zeem de vorm van een fietszadel heeft, en dus niet je hele billen 'bedekt'..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:57

Ik denk dat je zadel een te hoog middengedeelte heeft, en jou dus niet voldoende ruimte geeft bij je kruis. Tenminste... gezien het feit dat je normaal op je kont (zitbeenknobbels) zit, en niet op je kruis..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:58

@Mariannedeb: Aha, kijk, ik geef m'n bek (toetensbord in dit geval) ook maar een duw. Ik heb dus geen verstand van wielrennen. Dacht dat het een soort gel-stuk was.

@Mirgino: Thanx voor het compliment. Hij is nog wat aan de schrale kant (m'n paardje dan), maar verder gaat het erg goed.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:59

Als je er babyolie van Weleda op smeert (die tast je zuurgraad niet aan) ben je in ieder geval van het branderige gevoel af (tijdens plassen, maar ook gewoon).

Heb je een rijbroek met een leren zitvlak? Dat kan weleens zorgen voor te veel wrijving...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:02

Klinkt me bekend in de oren, ik had er al helemaal niet meer bij stil gestaan, maar sinds ik een ander zadel heb heb ik er geen last meer van.

Maar als je er echt heel veel last van hebt, zou je misschien een maandverband voor kunnen doen niet fijn maar kan je misschien wel helpen en niemand die het ziet

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:06

Kun je misschien niet een keer een ander zadel proberen? Misschien van iemand lenen ofzo? Of even op een ander paard/pony rijden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:07

maandverband?? schuurt nog erger Scheve mond

Is je zadelvlak groot genoeg?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:10

Bekend probleem. Ik heb er last van als het warm word. Katoenen rijbroeken blijken dan minder ideaal dan je zou denken.
Het komt idd van in elkaar zitten en niet je bekken kantelen. Ik heb namelijk om de week les en daar moet ik 40 minuten naartoe rijden (onder de man). Tot en met de les heb ik nergens last van maar op de terugweg stap ik alleen maar (50 minuten) en dan zit ik vaak in elkaar gezakt. Dat blijkt dan echt de boosdoener. Uiteraard kan ook je zadel te klein zijn. Bij 1.80m of langer heb je 18inch nodig volgens mijn zadelmaker ook als je slank bent.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:11

Oef dat lijkt me pijnlijk. Had het ook een klein beetje, Heb nu een bontje van schapenvacht Lachen Heb er toe nu toe geen last van.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:12

Jolliegirl schreef:
maandverband?? schuurt nog erger Scheve mond

Is je zadelvlak groot genoeg?

Ja geen idee, maar ik dacht je moet toch wat Verward

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:13

Bedoelde t niet banketstaaf hoor Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:53

Wow! Bedankt voor alle reacties.
Of mijn zadel misschien te klein is weet ik niet. Is 17,5 inch van Kentaur. Heb het ook op 18 inch springzadel en op dressuur zadel van zusje.
Mn zit kan inderdaad een deel van het probleem zijn bedenk ik me nu. Vooral in stap met dressuur oefeningen zit ik vaak te veel naar voren, maar hier ben ik wel heel hard aan het werken met lessen.

Wielrennenrs broekje (als dat het zelfde is als zo'n spinning broekje heb ik wel eens geprobeerd, maar zit op paardenzadel niet echt comfi...

Ik denk dat ik dan maar eens een gelpad voor op het zadel ga lenen van iemand om te zien of dat verlichting geeft.

Bedankt voor de baby-olie tip in elk geval!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:02

Let inderdaad op je houding. Kijk ook naar je rijbroek, misschien loopt de sluiting te ver naar onder door? Dan zit je bijna altijd op de ritssluiting en dat kan ook problemen geven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:15

Die ritssluiting is het niet.
Leren zitvlak heb ik ook niet.
Ik heb altijd ribbroeken, meestal van euro...(nogwat) en daar heb ik het het minste mee...

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:16

Misschien is het zadel te klein, en anders kun je een echt zadelbontje koopen van echt bont, ide zijn heel zacht! En bij grote ruiterzaken hebben ze!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:54

Klopt die van mij is lekker zacht Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 18:55

hm... twijfel tussen zo'n dikke bontje of een gelpad op het zadel...
Eens zien of ik allebei kan lenen hier in de buurt en eventueel dus rustig uit kan proberen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:56

denk er wel bij na, zadelbontjes, met dit warme weer, gaat lekker broeien.. is ook niet echt lekker..

Doe je vele doorzitten?
en heb je hier vaker last van gehad?

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:57

Nickeltje schreef:
Die ritssluiting is het niet.
Leren zitvlak heb ik ook niet.
Ik heb altijd ribbroeken, meestal van euro...(nogwat) en daar heb ik het het minste mee...

Eurostar Knipoog

Misschien toch zo'n echte schapenwollen ding kopen.. Ben je wel wat geld van kwijt maar als het helpt !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:40

O ja, geen onderbroeken dragen met badstof kruis.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:48

Mariannedeb schreef:
Wielrenners hebben geen gel in hun broekje maar een zeem Knipoog Soort dik stuk lap is het zeg maar.. Maar je zou het kunnen proberen.. denk alleen niet dat het lekker zit, omdat de zeem de vorm van een fietszadel heeft, en dus niet je hele billen 'bedekt'..

Volgens mij heb je ook paardrijbroekjes (ipv wielrenbroekjes), wellicht dat die helpen. Mijn moeder reed nogal eens met een fietsonderbroek omdat ze haar billen kapot reed, maar ik kan me voorstellen dat dat voor je kruis niet werkt.
Voor mij heeft het dragen van een andere onderbroek geholpen. Ik had eerst altijd van die onderbroeken en kleine pijpjes aan, maar daar reed ik mee kapot. Af en toe tussendoor met string maar dat was toch ook niet ideaal. Toen met gewone onderbroeken, maar dat ging ook iedere keer weer mis. Nu uiteindelijk toch maar weer met string en dat gaat toch nog het beste. Ik heb er wel een paar die ik absoluut niet met paardrijden aan moet doen, maar de meesten doen het goed.