Spataders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Spataders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 21:06

Hoi,

Mijn moeder heeft nu best wel veel last van spataders (plat gezegd: "ze zit eronder waardoor het lijkt alsof ze haar hele benen helemaal kapot heeft"). Nu weten we zobiezo de reden wel, je aders afknellen als het ware. (door middel van je voet onder je kont leggen, of je benen over elkaar doen etc.) Alleen nu zag ik vandaag dat ik het ook begon te krijgen, wat ik zelf natuurlijk niet leuk vind maar ik had het kunnen voorkomen. (zat als kind al met me voeten onder me kont etc.) Het is wel 10000x tegen me gezegd dat ik niet zo moest gaan zitten, maar mij kennden (stront eigenwijs Schijnheilig) deed het toch. En nu moet ik dus de gevolgen ervaren, alleen ik (kom ik laat mee I know) wil liever niet dat mijn hele benen zo worden (ben al zo wit altijd, wordt al niet bruin en daardoor zie je het nog beter). Dus wou ik vragen of het kan dat het niet tot niet veel verder uitbreidt. Of dat je er helemaal niks meer aan kunt doen?

Alle tips en mogelijkheden zijn welkom!
Ben zelf ookal zoveel mogelijk bezig met "normaal" zitten en de aders in me benen zo min mogelijk "afknellen".

Groetjes,
BellyBel

Nikka

Re: Spataders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:10

Niet te veel staan, geen benen over elkaar doen. Overigens is dit vaak genetisch bepaald. Eigenlijk zou je steun kniekousjes kunnen dragen om het een beetje voor te zijn als ze op je onderbeen zitten. Je kan ze altijd laten wegspuiten.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 21:14

Aha oké, me moeder heeft kniekousjes maar wat is daar dan precies de werking van?

Miss. dat ik er wat van haar kan "lenen" als ik een langere broek aan heb o.i.d. Schijnheilig

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:22

Die worden precies voor je op maat gemaakt. In je aders zitten klepjes en die zorgen ervoor dat het bloed alleen omhoog kan en niet naar beneden. Bij spataderen zijn die klepjes kapot. Kousen zorgen door er van buiten af op te drukken dat het het kapot gaan van andere klepjes tegenhoudt. Verder heb je minder last van dikkere voeten en kan je allerlei vervelende zaken op langere termijn tegen gaan. Verder doe je er verstandig aan als je ooit zwanger wordt om dan een steunpanty te dragen. Tijdens de zwangerschap zullen er veel sneller spataderen ontstaan en dan kan je het wat voor wezen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 21:30

Oké bedankt voor de tips Lachen
Het zwanger raken zal bij mij nog wel even duren (wordt binnenkort pas 16 namelijk Tong uitsteken).

Maar is het ook zo dat wanneer er een paar kapot zijn, de rest dan automatisch ook (snel) kapot gaan?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:47

*pakt schoolboek*
we hebben het er net over gehad in bio.. ..
je zit in de risico groep als:
-je een slecht voedingspatroon hebt (is nergens goed voor)
-rookt ( ook erg ongezond)
-to dik bent (gaat vaak samen met het eerste)
-met je benen over elkaar zit
-zwanger bent
-genetische aanleg

ik hoop dat je er wat aan hebt ... t is vertaalt uit het engels en hoop dat ik geen gekke fouten heb gemaakt...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:50

Klopt te dik is ook een risicofactor en vrouw zijn trouwens ook.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 21:51

@ Oslo_girl:
Bij mij is het vooral denk ik:
- Met benen over elkaar zitten (doe ik nu niet meer, tot zo min mogelijk let er iig wel beter op)
- genetische aanleg, weet ik niet 100% zeker hoor. Maar me moeder heeft het ook dus.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:43

Mijn moeder had van dat spul gekocht bij zo'n kruidenierwinkel hier in het dorp.
"Gehwol" heet dat spul, weet eigenlijk niet of het helpt, maar mijn moeder heeft het ook geërft van haar vader en haar zus heeft het ook.
Idd zo min mogelijk gaan staan heb ik ook gehoord Ja. (dus geen kapster worden Vork)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:19

Helpt niets. Venoruton wordt ook gegeven. Kan via je huisarts. Mijn dermatoloog zei: soms doet het wat.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:23

Mijn moeder heeft ze ook hevig, vandaar vrees ik er ook een beetje voor. Het beste wat je kunt doen om spataders te voorkomen is het volgende:
- beweging is belangrijk, daarvan krijg je een betere bloedcirculatie door je benen. Beste sporten zijn lopen, zwemmen, e.d. waarbij je dus echt intensief op je benen traint
- Om een betere bloedcirculatie te krijgen raad ik je ook aan om zo min mogelijk warm water te gebruiken bij het douchen, lange warme baden zijn ook uit den boze, net zoals sauna's. Na het douchen spoel ik mijn benen af met koud water, dat is ook beter voor de circulatie.
- let ook ietwat op je voeding
- roken maakt het nog erger
- en obesitas doet er nog een stukje bovenop
- constant stilzitten en constant rechtstaan is oo k niet goed, als je lange tijd stil vb. bij kantoorwerk zou ik af en toe toch pauzeren om eens rond te lopen. Ook knel je best je bloedcirculatie niet af, maar zoek een goede houding.
- verder krijg je vooral bij zwangerschappen een hoop spataders bij, en daar kun je weinig aan doen.

Voorkomen is beter dan vermijden, maar er bestaan ook (dure) laserbehandelingen om ze weg te doen. Mijn vader is dokter en heeft dit, dus mijn moeder is proefkonijn. Het is pijnlijk en ze kunnen ook niet allemaal weg, maar je ziet toch ietwat verbetering.

succes

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:59

ik heb er ook 2 op mijn been zitten, net onder mijn knie.
2 van ongeveer allebei 1 cm. lang.
vindt ik echt lelijk, schaam me rot met een rokje ofzo.. Sigaar

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:53

@ Tuttifrutti: ja, inderdaad.. Nagelbijten / Gniffelen heb ze nog niet hevig maar ben wel bang dat ze nu wel heel hevig worden.. Scheve mond
@ Kowloon1: Bedankt! Haha! Daar heb ik echt wat aan Lachen