Hele zwakke enkelbanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hele zwakke enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:22

Hallo allemaal,

Ik heb al een paar jaar hele zwakke enkelbanden. heb ook fysiotherapie gehad etc. maar werkt niet. ik heb nu ook een brace(medische). Maar ik kan gewoon heel weinig bij gym vaak want ik ga d'r heel vaak doorheen. Vrijdag ben ik er ook weer doorheen gegaan en ik heb er nu nog steeds heel veel last van. hij is iets dikker dan mijn andere enkel(mijn enkels zijn allebei zwak maar mijn linkse is het zwakst, nu is het ook mijn linkse), maar niet veel. wie heeft hier ook last van en weet iemand iets wat ik nog zou kunnen proberen ofzo?

xxx

Plukje

Re: Hele zwakke enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:11

Ik ben aan mijn beide enkels geopereerd. Maar bij mij waren mijn enkelbanden zo lang dat ik echt niet meer kon lopen.
Via twee gaatjes hebben ze met een kijkoperatie mijn enkelbanden gelaserd, waardoor ze zijn gekrompen. Toen was dit nog een hele nieuwe operatie, dus de kans was erg groot dat ik dit eens in de vijf jaar moest ondergaan. Maar nu zijn we al 8 jaar verder en het gaat hartstikke goed.

De operatie zelf stelde echt niets voor, na een week kon ik lopen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:58

Hier nog één, ik kan soms geen eens rennen of ik voel al dat ze pijn doen. Volgens mijn dokter is zo'n brace helemaal niet goed, want dan "leren" je enkels niet om zelf sterk te zijn. Ze krijgen nu (te) veel hulp.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:01

Idd, je kunt veel liever langzaam aan op bouwen Ja Zelf gewoon oefeningen doen. Niks doen wat pijn doet. En zo steeds een beetje meer Haha!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:02

Ik heb er ook last van.. ook een brace maar mag die alleen dragen als ik er teveel last van heb...
Zelf heb ik geen operatie gehad maar ik heb nu inlegzooltjes (heb ook platvoeten) en moet elke dag minstens een half uur (hoog) op mijn tenen lopen... merk wel dat het al veel beter gaat:)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:02

Touwtje springen bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:08

Amrah schreef:
Ik heb er ook last van.. ook een brace maar mag die alleen dragen als ik er teveel last van heb...
Zelf heb ik geen operatie gehad maar ik heb nu inlegzooltjes (heb ook platvoeten) en moet elke dag minstens een half uur (hoog) op mijn tenen lopen... merk wel dat het al veel beter gaat:)

Ik mag hem ook alleen dan dragen. en met gym altijd moet ik hem om.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:10

ik niet omdat de banden en spieren daar dan sterker kunnen worden maar moet als het niet lekker gaat gelijk rustig doen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:16

ik heb het ook een hele tijd gehad.

was in groep 7 (alweer 8 jaar geleden) van zo'n wandrek bij gym naar benden gevallen en de hele boel was toen kapot gescheurd.
(en had een breuk in mijn voet)

na enkele weken gips mocht ik de boel weer gaan belasten en toen bleef het mis gaan.
klapte er door het minste geringste door en kon dan weer helemaal niks...
heb toen ook erg veel fysio therapie gehad en ook een soort kunstof brace (die ik er dan savonds met slapen van mijn voet moest halen)
ook is mijn enkel een aantal keren ingetaped voor de stevigheid.

wat bij mij heeft geholpen toen was wandelen op goede rechte stukken en dan opletten of ik mijn voet wel goed afrolde.

heb nu soms nog last als ik heel veel heb gelopen of intensief heb paard gereden.
en heb ook nogsteeds vocht ik mijn enkel.

helaas is het gewoon een kwestie van uitkijken waar je loopt (een misstap op een stoeprand kan voor "ons" al een blessure betekenen terwijl een ander lachend verder loopt)

verder opletten of je goede schoenen aan hebt dus uitkijken met hoge hakken enz.

veel sterkte ermee in ieder geval Lachen

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:11

heey,

ik heb nu ongeveer 7 jaar geleden mijn enkelband aan de rechterkant gescheurd. Nog steeds heb ik er regelmatig last van. Ik heb ook van alles geprobeerd. Fyshio enzovoorts. Bij mij werkt het ook niet.
Wat ik doe is gewoon alles doen maar als ik merk dat iets pijn gaat doen dan ga ik 's avonds meestal zitten met mijn enkel omhoog.
Als ik merk dat ik veel ga zwikken dan doe ik mijn brace om. Die brace draag ik eigenlijk ook zo min mogelijk omdat mijn spieren anders alleen maar zwakker worden. Als je hem weinig draagt dan moeten je spieren nog alles zelf doen maar als je hem elke dag draagt dan worden je spieren automatisch zwakker omdat ze toch steun krijgen.

groetjes tijger

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:18

Ik heb ook hele zwakke enkelbanden, mede door fysio is het wel verbeterd de afgelopen jaren, maar het is nog niet wat het moet zijn.
Ik loop erg scheef (naar binnen) en heb ook vaak pijn aan mijn enkels. Het is de bedoeling dat ik over een tijdje aan mijn enkels geopereerd word, mede omdat ze zo naar binnen staan.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:20

Ik heb ook zwakke enkelbanden. Ik voel het nog nieteens als ik er weer eens doorheen ga. Maar gelukkig heb ik het niet zo erg als hierboven...
Ik heb vroeger steunzolen gehad maar van de podo&fysio moest het nu met goede lage schoenen kunnen. Dus leuke hakslippertjes zitten er voor mij helaas echt niet in...
Hebben jullie ook wel eens dat je in de beugels door je enkels gaat?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:23

kheb ook hele zwakke enkelbanden
ik heb ooit mijn voet enkel/voet gebroken en meteen mijn enkelbanden gescheurd. kheb er een brace voor.
ook een klein heuveltje en ik ga er al door heen
ook met paardrijden doen mijn enkels echt erg vaak pijn en ik kan mijn tenen dus niet naar binnen draaien als ik rijd Tong uitsteken

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:47

Ik had 22 september mijn enkel gebroken en mijn enkelbanden beschadigd. Nouja, ik mocht na 2 weken uit het gips, omdat gips slecht was voor mijn enkelbanden, omdat ze beschadigd waren ofzo.
Maar daar houd ik ook pijn aan. Lopen kan ik niet lang, als ik van het paard afkom [als ik eens rijd xd] moet ik eerst voorzichtig een stukkie lopen, loop dan ehlemaal mank, en zak constant door mijn enkel heen. Ik heb er niets voor ofzo, moet er eens mee naar de dokter, omdat het aan blijft houden. Maar ik zit wel in een familie met slechte banden. Mijn broertje is aan biede schouders geopereerd, banden ingekort...

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:18

nadina schreef:
Ik heb ook zwakke enkelbanden. Ik voel het nog nieteens als ik er weer eens doorheen ga. Maar gelukkig heb ik het niet zo erg als hierboven...
Ik heb vroeger steunzolen gehad maar van de podo&fysio moest het nu met goede lage schoenen kunnen. Dus leuke hakslippertjes zitten er voor mij helaas echt niet in...

Heb ik ook welleens en dat kijkt iedereen me raar aan dat dat kan, volgens hun niet Clown

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:22

ik heb 2 jaar geleden m'n enkelbanden gescheurd in m'n rechterenkel en deze enkel is sindsdien altijd een zwakke plek gebleven, ook met paardrijden. ik heb een halfjaartje fysiotherapie had en en als ik m'n oefeningen trouw blijf doen dat gaat t aardig. Uiteindelijk bleek ook dat de stand van m'n voeten niet goed is en dat ik dus inlegzooltjes moet. Dit moet het ook verbeteren.

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:25

Ik heb ook hele zwakke enkelbanden. Een tijdje geleden had ik mn enkelbanden voor de zoveelste keer verrekt.
Ik ben toen naar de fysio gegaan, en dat heeft bij mij heel goed geholpen. Ik moest mn enkels toen op kracht en evenwicht trainen.
Kracht; Ga op 1 been staan, op je tenen. Zet je handen op bijv. een wat hogere stoel/tafel oid. Niet leunen op je handen, is alleen voor het evenwicht.
Druk jezelf dan elke keer omhoog met een gestrekt been, en dus niet met je handen die op de stoel/tafel leunen! Je moet op je tenen blijven staan.
Dit moet je ongeveer 40 keer achter elkaar kunnen.
Evenwicht en kracht; Plak een plus-teken op de grond. Ga op 1 been staan, en spring van 'hokje' naar 'hokje'. Doe dit van voor naar achter, van links naar rechts en diagonaal.
Op een gegeven moment zal je echt verschil merken! Je moet het wel regelmatig doen. Bij mij heeft het heel goed geholpen, mn enkels zijn al veel sterker. Succes ermee!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:39

Veirl schreef:

Spring, spring, krak, spring, krak, spring, krak, spring, spring, spring, krak, krak..

Ik kan ook meepraten met jullie. Sinds ik 4 jaar voor het eerst mijn enkelbanden scheurde tijdens het voetballen (mijn voet bleef staan en de rest van m'n been draaide door, krrrrak), is dat mijn handicap. Ik heb na de derde keer dat het gescheurd was driekwart jaar fysiotherapie gehad en dat heeft bij mij echt heel veel geholpen. Mijn fysiotherapeut heeft me toen wel doorgestuurd naar de podotherapeut, omdat ik er doorheen blééf gaan (welliswaar zonder pijn, maar toch.. volgens hem moest het niet kunnen). De podotherapeut heeft toen heel mijn voeten opgemeten en toen van hem steunzooltjes gekregen. Die dingen, in combinatie met goede schoenen, hebben er wel voor gezorgd dat het minder werd. Maar nog steeds is mijn enkel niet op normale dikte terug (ben er gisteren weer eens doorheen gegaan toen ik van m'n fiets afstapte) en heb nog regelmatig pijn.

Ik ga volgende week op bivakkamp (lees: 5 uur per dag lopen en daarnaast ook nog allerlei activiteiten) dus ik ben héél benieuwd of mijn enkels het gaan overleven...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:40

Ja, maar hopelijk wordt het dan na een tijdje minder krak en meer spring. Ik neem aan dat je ze moet trainen?
Bij mij helpt het wel iig.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:47

De 'kraks' zullen dan inderdaad wel minder worden. Ik ga het eens proberen. Ja

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:07

Ymke schreef:
Veirl schreef:

Spring, spring, krak, spring, krak, spring, krak, spring, spring, spring, krak, krak..

Ik wou net hetzelfde zeggen.. het is niet de bedoeling dat je na een oefening 2 dagen mank loopt Haha!

Zoals iemand in dit topic al eerder zei kunnen je enkelbanden operatief ingekort worden. Dit zullen ze alleen doen als je klachten echt heel ernstig zijn en waarschijnlijk ook pas als je helemaal uitgegroeid bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:59

odetteke schreef:
Ik wou net hetzelfde zeggen.. het is niet de bedoeling dat je na een oefening 2 dagen mank loopt Haha!

Zoals iemand in dit topic al eerder zei kunnen je enkelbanden operatief ingekort worden. Dit zullen ze alleen doen als je klachten echt heel ernstig zijn en waarschijnlijk ook pas als je helemaal uitgegroeid bent.

bij mij gaan ze inderdaad als ik uitgegroeid ben waarschijnlijk mijn enkelbanden operatief inkorten Doei, doei

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:00

Hoe oud ben je nu?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:11

Probeer dan toch eens een andere fysio is mijn advies. De een is de ander niet.
Mijn vriend is fysio en de helft die hij kent zijn zowat prutsers.
Inderdaad je enkels gaan trainen zodat ze meer kunnen hebben.

Een brace is inderdaad geen lange termijn oplossing daar worden ze alleen maar zwakker van

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:04

nadina schreef:

Jaaa dat heb ik ook wel eens, zo'n vreemd gevoel. Het ziet er ook heel vreemd uit denk ik... Clown