Paniekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 23:38

Tja,... ik dacht zal wel aan de warmte liggen maar toen ik het er met mijn moeder overhad vond ze dat ik toch wel erg veel overéénkomsten vertoonde ten opzichte van haar, want mijn moeder heeft er wel last van.
Ik heb het vaak op dezelfde plekken,... en situaties. Vandaag had ik het in de auto en ben ik gewoon bang dat ik van mezelf ga ( flauwval ) en wordt dan duizelig en licht in het hoofd ( moeilijk uit te leggen Vork )
Terwijl dat geen eng stuk is op de weg en ik ook niet extreem bang ben,...

Wie herkent dit ook? En wat doen jullie ertegen? Oefeningen, medicijnen of wat anders,...?
Ik ga er in ieder geval mee naar de huisarts en dan zien we wel verder Scheve mond

Soph12

Re: Paniekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 02:39

Ik denk eerder dat je wat anders hebt dan een paniek aanval, zou even bloed laten prikken. Een paniekaanval is qua symptonen ongeveer gelijk aan een hartinfarct.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 05:53

Heb je ook last van tintelende vingers, want het lijkt wel wat op hypervetileren

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 06:32

Cyntje schreef:
Tja,... ik dacht zal wel aan de warmte liggen maar toen ik het er met mijn moeder overhad vond ze dat ik toch wel erg veel overéénkomsten vertoonde ten opzichte van haar, want mijn moeder heeft er wel last van.
Ik heb het vaak op dezelfde plekken,... en situaties. Vandaag had ik het in de auto en ben ik gewoon bang dat ik van mezelf ga ( flauwval ) en wordt dan duizelig en licht in het hoofd ( moeilijk uit te leggen Vork )

Wie herkent dit ook? En wat doen jullie ertegen? Oefeningen, medicijnen of wat anders,...?
Ik ga er in ieder geval mee naar de huisarts en dan zien we wel verder Scheve mond

Dat lijkt heel erg op hyperventilatie. Ik heb exact hetzelfde gehad en heeeeel soms nog wel eens, en het blijft maar gebeuren vooral omdat je er voordat het gebeurt al bang voor bent dat het gaat gebeuren. Met de huisarts ben ik toen niks opgeschoten, ik heb een jaar op yoga gezeten (wel een soort yoga waar ze veel aan ademhalen en meditatie doen) en daar heb ik heeeel veel baat bij gehad. Nou, sterkte ermee

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 10:46

sophie_kurk schreef:
Ik denk eerder dat je wat anders hebt dan een paniek aanval, zou even bloed laten prikken. Een paniekaanval is qua symptonen ongeveer gelijk aan een hartinfarct.

Ik heb laatst zeven buisjes bloed laten prikken voor een andere diagnose Knipoog

Tintelende vingers niet echt, mijn moeder heeft ook hyperventilatie,... ( ik weet, tis niet erfelijk! ) maar toch,... die opperde het ook al,...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:37

Probeer tijdens zo'n aanval eens op je ademhaling te letten? Krijg je het ook benauwd?
Misschien kun je het eens met je ha overleggen, dan kan die zeggen wat de beste oplossing is (bijv. ademhalingstherapie).
Ik (blijk) ook te hyperventileren en bij mij is het ook niet zo dat ik echt heel kortademig word, maar wel idd een licht/beetje onwerkelijk gevoel in m'n hoofd en het idee dat ik te weinig lucht krijg.

Medicatie zou ik niet doen, dat is echt troep volgens mij. Je zou wel naar een homeopatisch middel kunnen kijken (vb. valeriaan), als je alleen maar dénkt dat het helpt is dat vaak al genoeg Knipoog.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 09:46

Aan valeriaan had ik zowiezo al gedacht, want er hoeft hier maar iets een tikkie verkeerd te gaan en ik ben aan het stressen Scheve mond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 09:48

je kan bij paniek aanvallen ook oxazepan slikken, maar aan je verhaal te horen is eerder soort van hyperventileren,
bij paniek aanvallen word ik heeel onrustig, wil weg, van waar ik dan ook ben, en mn hartslag gaat dan wel 1000 keer per minuut

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:05

Nee dat herken ik idd niet in mijn klachten, wel heb ik altijd een paniekerig gevoel in de V&D op één of andere vage wijze Clown
Het is er vaak erg druk enzo,... daar kan ik ook niet zo goed tegen Scheve mond

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:23

Nou, dat laatste had (en heb soms nog) had ik ook vaak!! Vooral in 'dichte' grote winkels waar de uitgang erg ver is en niet in zicht. beetje claustrofobisch word je ervan.
Maar je kan (als je yoga te zweverig vind) idd bij de fysiotherapeut ademhalingstherapie krijgen, heeft bij mij minder goed geholpen dan de yoga maar ja, iedereen is anders dus misschien is dat wat voor jou. En dat word tenminste vergoed door de verzekering. Maar niet meteen naar de medicijnen grijpen hoor!! Dat kan altijd nog, veel succes.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:31

Cyntje schreef:

mischien heb ik het wel helemaal mis, maar ik schrijf het toch even.
het lijkt mij dat je jezelf een beetje bang maakt voor iets.
en dat die dingen ook daadwerkelijk gebeuren.
als dit het daadwerkelijk is.
adviseer ik je om gewoon met de dingen door te gaan en niet weg wil lopen voor je angsten, anders word het alleen maar erger.
en om bij jezelf te denken dat zoiets niet gaat gebeuren ofzo.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:36

Ik weet waar je het over hebt. Ik heb daarvoor ook speciale ademhalingstherapie gehad (weet even niet meer de echte naam) en slik al een paar jaar medicijnen. Daarmee is het goed onder controle te houden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:10

Ik heb het ook sinds een paar jaar, ik hyperventileer en krijg daardoor soms weer een paniekaanval. Het is al minder heftig als in het begin, omdat ik er (een beetje) mee om leer gaan. Ik ben bij een psycholoog en bij acupunctuur, de laatste heeft me geholpen om van de medicijnen af te komen (oxazepam, slikte ik 4x per dag). Ik ga nu ook sinds kort naar een haptonoom en dat lijkt heel goed te bevallen. PB me maar als je meer info oid wilt.
groetjes!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:41

Ik meld mij ook even!

Sinds ruim 2 jaar heb ik een angst/paniek stoornis.

In het begin was het echt verschrikkelijk, ik wist niet wat er met mij gebeurde.

Na een half jaar in huis doorgebracht te hebben (durfde nergens meer heen) kreeg ik antidepressiva en oxazepam. Daarna ging het steeds beter.

Ik weet het nu te herkennen, maar toch spelen je gedachten een spelletje met je.

Ook kreeg ik Reikie, dit heeft heel goed bij mij geholpen. Alleen is die man zelf nu ernstig ziek Huilen Ook ben ik 2 maanden geleden gestopt met de antidepressiva, want ik had nergens meer last van.

Maar nu komt het terug, heb al weer nachten opgelopen. Kan dus nog niet zonder die medicijnen.

Het overvalt mij op de raarste momenten. Maar meestal snachts. Dan denk ik echt dat ik doodga ofzo. Ik laat er tegenwoordig niets meer om. Maar mijn leven wordt geleid door angst en elke dag is het weer angsten overwinnen.

Je moet echt sterk zijn om het te overwinnen, alhoewel ik denk dat ik er mijn hele leven last van zou houden.

Je kan eraan toegeven en je isoleren van alles, maar je moet op een gegeven moment echt geloven dat er toch niets met je gebeurd en gewoon doorgaan in de dingen die je doet.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:53

Ik zal niet quoten maar ik heb precies hetzelfde wat shaienne heeft. Het begon bij mij op mijn 17e nadat mijn ouders uit elkaar gingen. Ik heb het ook heel heftig gehad, 2 maanden binnen gezeten, bang voor alles en inderdaad elke avond lag ik in bed bang te zijn om gek te worden of dood te gaan.

Ben er nooit mee naar de dokter gegaan. Weiger er ook medicijnen voor te slikken want veel te bang daar afhankelijk van te worden. Hoewel 2 vrienden van mij er wel medicijnen voor hebben geslikt en daar nu weer vanaf zijn. Wat bij mij enorm helpt is leuke dingen doen. Als ik het op voel komen probeer ik zo veel mogelijk aan leuke dingen te denken of met iemand over leuke dingen te praten. Afleiding helpt bij mij enorm goed. Nu bijna 10 jaar later ben ik er bijna vanaf. Denk niet dat het ooit nog over gaat maar heb wel een enorm stuk overwonnen!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:55

Shaienne schreef:
Je kan eraan toegeven en je isoleren van alles, maar je moet op een gegeven moment echt geloven dat er toch niets met je gebeurd en gewoon doorgaan in de dingen die je doet.

En hier sluit ik mij helemaal bij aan. Angst is een spook dat je recht in de ogen moet aankijken. Vooral er niet aan toegeven!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:00

Klinkt als hyperventilatie. Als jarenlange chronische hyperventilatie klant zijn al je klachten mij zeer bekend. Ik heb veel steun gehad van de hyperventilatie stichting. Vooral de herkenning van alle klachten. Ik kan je zeker aanraden naar de website te gaan en te lezen. Word lid.
http://www.hyperventilatie.org/

En door de informatie op de site leer je heel veel over alles wat er met je gebeurt als je te hoog of te snel onbewust ademhaalt. En zeker hier geldt: kennis is macht. Je wordt een stuk minder angstig als je weet wat er gebeurt.

Tip: doe aan beide handen je middelvinger tegen je duim en je zal merken dat onmiddellijk je ademhaling naar je buik zakt. Als je rustig even zo blijft zitten, verdwijnt het duizeligheidsgevoel.

Sterkte!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:22

Ik heb net al gereageerd, maar wil er nog even aan toe voegen dat ik ongeveer hetzelfde bedoel als Shaienne hierboven........Nou ja we zijn in ieder geval niet de enige!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 15:01

janouk schreef:
Klinkt als hyperventilatie. Als jarenlange chronische hyperventilatie klant zijn al je klachten mij zeer bekend. Ik heb veel steun gehad van de hyperventilatie stichting. Vooral de herkenning van alle klachten. Ik kan je zeker aanraden naar de website te gaan en te lezen. Word lid.
http://www.hyperventilatie.org/

En door de informatie op de site leer je heel veel over alles wat er met je gebeurt als je te hoog of te snel onbewust ademhaalt. En zeker hier geldt: kennis is macht. Je wordt een stuk minder angstig als je weet wat er gebeurt.

Tip: doe aan beide handen je middelvinger tegen je duim en je zal merken dat onmiddellijk je ademhaling naar je buik zakt. Als je rustig even zo blijft zitten, verdwijnt het duizeligheidsgevoel.
Sterkte!

Tijdens het autorijden is dat een beetje moeilijk he Knipoog

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:05

Lynn_Nikita schreef:
je kan bij paniek aanvallen ook oxazepan slikken, maar aan je verhaal te horen is eerder soort van hyperventileren,

Als ik eerlijk mag zijn een slecht advies.
Lorazepam en Oxa moet je proberen te vermijden.
Allereerst moet er een goede diagnose gesteld worden en je gaat alleen maar meer ernaar grijpen, op lange termijn is het zelfs slecht, verslavend en kan het erger van worden omdat je meer nodig hebt
Ik heb gegeneraliseerde angststoornis en ik krijg het niet eens!

Mocht je er echt mee zitten ga dan naar de HA, mocht hij het erg genoeg vinden dan zou je naar een psycholoog kunnen. (je krijgt dan vaak cognitieve gedragstherapie)

Ik heb geen last van hyperventilatie maar ik ben bang om misselijk te zijn en wordt hierdoor onrustig en kan dan vluchtgedrag vertonen.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:17

Haagsemeid schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Als ik eerlijk mag zijn een slecht advies.
Lorazepam en Oxa moet je proberen te vermijden.
Allereerst moet er een goede diagnose gesteld worden en je gaat alleen maar meer ernaar grijpen, op lange termijn is het zelfs slecht, verslavend en kan het erger van worden omdat je meer nodig hebt
Ik heb gegeneraliseerde angststoornis en ik krijg het niet eens!

Mocht je er echt mee zitten ga dan naar de HA, mocht hij het erg genoeg vinden dan zou je naar een psycholoog kunnen. (je krijgt dan vaak cognitieve gedragstherapie)

Ik heb geen last van hyperventilatie maar ik ben bang om misselijk te zijn en wordt hierdoor onrustig en kan dan vluchtgedrag vertonen.

Klopt helemaal over oxazepan, hoewel het het laagste rustiggevende middel is kan het inderdaad verslavend werken en is dus geen medicijn voor de lange termijn.
Daarnaast lees ik even mee, een ervaring die ik ooit heb gehad lijkt hier wel wat op namelijk.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:13

Oxazepam werkt pas na 1/2-1u, dus als je een hyperventilatie-aanval hebt werkt het ook niet meteen.
Zou het ook niet nemen, je wordt er suf van en je pakt het gevolg van je probleem aan en niet de oorzaak.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:09

Maar dat is toch zo bij alle rustgevende medicatie? Ik heb ook een periode oxazepam geslikt, ben er nu weer helemaal vanaf, maar ik was blij dat het er was.Op die manier had ik in ieder geval even tijd om aan de oorzaken te werken, wat anders niet lukt , omdat je constant met je gevoel bezig bent(paniek en ademhalen in mijn geval). Ik ben met je eens dat oxazepam in veel gevallen niet ideaal is, maar het werd mij toen in eerste instantie door de ha voorgeschreven en ik heb er wel veel aan gehad. (ik moedig hierbij niet aan om oxazepam te gebruiken hoor, maar het is ook niet alleen maar slecht)

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:21

Shaienne schreef:
Ik meld mij ook even!

Sinds ruim 2 jaar heb ik een angst/paniek stoornis.

In het begin was het echt verschrikkelijk, ik wist niet wat er met mij gebeurde.

Na een half jaar in huis doorgebracht te hebben (durfde nergens meer heen) kreeg ik antidepressiva en oxazepam. Daarna ging het steeds beter.

Ik weet het nu te herkennen, maar toch spelen je gedachten een spelletje met je.

Ook kreeg ik Reikie, dit heeft heel goed bij mij geholpen. Alleen is die man zelf nu ernstig ziek Huilen Ook ben ik 2 maanden geleden gestopt met de antidepressiva, want ik had nergens meer last van.

Maar nu komt het terug, heb al weer nachten opgelopen. Kan dus nog niet zonder die medicijnen.

Het overvalt mij op de raarste momenten. Maar meestal snachts. Dan denk ik echt dat ik doodga ofzo. Ik laat er tegenwoordig niets meer om. Maar mijn leven wordt geleid door angst en elke dag is het weer angsten overwinnen.

Je moet echt sterk zijn om het te overwinnen, alhoewel ik denk dat ik er mijn hele leven last van zou houden.

ik slik van die korrels van de homeopaat.
eerst slikte ik okzasepam.
heb maar een persoon die ik echt vertrouw en dat is mijn moeder.
ik durfde eerst niet meer naar school en ging nooit ergens naartoe nu is dat al veel beter

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:12

sifra01 schreef:
Maar dat is toch zo bij alle rustgevende medicatie? Ik heb ook een periode oxazepam geslikt, ben er nu weer helemaal vanaf, maar ik was blij dat het er was.Op die manier had ik in ieder geval even tijd om aan de oorzaken te werken, wat anders niet lukt , omdat je constant met je gevoel bezig bent(paniek en ademhalen in mijn geval). Ik ben met je eens dat oxazepam in veel gevallen niet ideaal is, maar het werd mij toen in eerste instantie door de ha voorgeschreven en ik heb er wel veel aan gehad. (ik moedig hierbij niet aan om oxazepam te gebruiken hoor, maar het is ook niet alleen maar slecht)

Ja, dat klopt en ik wil ook niet zeggen dat oxazepam slecht is, maar alleen dat het niet dé oplossing is en je er dus niet te snel naar moet grijpen.