Grote teen uit de kom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Grote teen uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:36

jaja, ik heb weer iets..
Ik sprong gisteren van mijn paard op de grond (Fjord, 1,35 hoog, en ik had rijlaarzen aan) en mijn grote teen van mijn linkervoet deed opeens heel veel pijn. Niet zozeer de teen, maar het 1e gewrichtje ervan, waar hij aan je voet vastzit..

Het bleef zeer doen, en toen ik thuis kwam en mijn laarzen uitdeed heb ik er een tik tegen gegeven (hij sliep een beetje) en toen knakte het (terug op zijn plek?)..
Toen ik daarna mijn sokken uitdeed zat er een grote blauwe plek (zo hard sla ik mezelf niet Vork ) en het is dik, en uiteraard doet het goed zeer..

wat doe ik nu?Kan ik iets kapot gemaakt hebben en moet ik naar de dokter, of is het gewoon pech? Ik kan hem wel gewoon bewegen Lachen

Dorus

Re: Grote teen uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:37

Ik ben niet echt medisch aangelegd, maar zoals je het verteld zou het wel kunnen dat hij uit de kom is geweest en met dat tikje terug is gekomen. Ik zou voor de zekerheid gewoon even langs de huisarts gaan, dan weet je het zeker.

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:39

Als je hem gewoon kan bewegen zal het nu misschien wel een kneusing zijn en zou ik niet gelijk naar de dokter gaan, die kan daar namelijk ook niks aan doen Knipoog Gewoon blijven bewegen is dan het beste!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:40

Falona schreef:
Ik ben niet echt medisch aangelegd, maar zoals je het verteld zou het wel kunnen dat hij uit de kom is geweest en met dat tikje terug is gekomen. Ik zou voor de zekerheid gewoon even langs de huisarts gaan, dan weet je het zeker.

Haha! ik durf niet, mijn huisarts lacht mij uit Tong uitsteken (ben al voor een schouder uit de kom, een hersenschudding, en een dikke blauwe plek op mijn rug geweest..alles door paard.. ''hoe komt het?''nouja ik sprong van mijn paard Vork )

ik wist trouwens niet dat ook tenen uit de kom konden... kunnen ze dat allemaal?(voelt zich dom Bloos )

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:42

Ja, tenen kunnen uit de kom en dat kan heel erg pijnlijk zijn. Dit kan komen doordat de pezen slapper zijn dan normaal (of d.m.v. een goede klap). Ken ook iemand die aan d'r voet is geopereerd aan het zelfde euvel.

Wat nu te doen:
- teen veel omhoog, koelen, onbelast bewegen (even niet op je teen staan- zal ook wel pijn doen).
- huisarts bellen, misschien vindt hij een foto noodzakelijk om te kijken of er geen breuk zit!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:44

teen uit de kom kan volgens mij helemaal niet, het is namelijk geen gewricht met een kom!!

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:46

jij je schamen?:P
haha ik had een keer een schouder op 3 plekken gebroken omdat ik van mijn fiets was afgevallen precies op de stoeprand Slapen
ik ken iemand die had last van haar teen, bleef er last van hebben bleek dat ze haar teen had gebroken, ze heeft er 3 weken mee rond gelopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:47

Is dat zo?
je vinger kan ook uit de kom? Is dat bij een teen anders?

Maar ik denk als het het nu weer goed doet dat het oke is Ja
Althans dat was bij mij wel zo toen mijn schouder uit de kom was en ik de HA belde.
Als hij het weer deed en ik geen raar tintelend gevoel oid had, was het goed Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:49

Djulitaa schreef:
jij je schamen?:P
haha ik had een keer een schouder op 3 plekken gebroken omdat ik van mijn fiets was afgevallen precies op de stoeprand Slapen
ik ken iemand die had last van haar teen, bleef er last van hebben bleek dat ze haar teen had gebroken, ze heeft er 3 weken mee rond gelopen...

ik heb al die fratsen binnen 2 maanden uitgehaald Knipoog
en mijn hersenschudding is 1,5 week geleden Knipoog

De fysio zei dat ik maar rustigaan moest doen (moest er toch heen voor mijn schouder) maar hij vond me wel erg (on)handig Knipoog Ik doe er direct wat ijs op. Maar vanavond moet ik werken.. als het niet gaat is dat pech voor de Hema.. Sigaar

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:50

Mijn vriend heeft ook zijn teen een keer uit de kom gehad (door mijn paard) en is er daarna weer terug in geschoten. In principe kan de dokter daar niet veel aan doen, ze kunnen er volgens mij geen verband omheen doen voor de stevigheid. Je moet denk ik gewoon de komende tijd rustig aan doen, mijn vriend heeft er ook nog een aantal weken last van gehad, maar uiteindelijk gaat de pijn vanzelf weg. Beterschap!! Ach gut

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:54

LiSSy schreef:
teen uit de kom kan volgens mij helemaal niet, het is namelijk geen gewricht met een kom!!

wil nog niet zeggen dat ze dan niet van elkaar af kunnen...
En het is dan wel geen kop-kom gewricht, het kan net zo goed los van elkaar.
feitelijk kunnen alle botten "uit de kom"
zo ook je grote teen.
Ik zou koelen, omhoog en bewegen voor zover het toelaat.
Kijk het even aan, het is nu 4 uur..wacht eventot 5 uur af.
Word het dan stijver, dikker/pijnlijker, bel dan als nog de dokter.
Blauw en dik en pijn en een knak..doet m ij toch denken aan flinke kneuzing of breuk oid.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:58

Inderdaad gewoon koelen, dokter kan er toch niets aan doen die plakt hem hooguit vast met een pleister aan je andere teen (dakpan manier)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:00

iss, ik heb elleboog uit kom gehad, terwijl scharnier en geen kom gewricht is. ik zou koelen en mss tapen voor stevigjeid, Over paar dagen niet minder pijnlijk toch even foto laten maken
beterschap

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 23:30

goed...dan is je teen niet uit de kom...maar geluxeerd Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:50

Kijk, zo leren we nog eens wat Ja

Nooit geweten dat de teen geen kom heeft Haha!

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 12:27

Ik heb het ook eens gehad. Dacht ook dat hij uit de kom was maar blijkbaar kan dat dus niet Tong uitsteken

Maar dat was tijdens het voetballen gebeurt. Trapte in het gras en toen voelde ik dat hij krom was.. Toen schoot hij weer normaal... Half uur later ging hij weer. Toen deed ik mn schoen uit, hing hij er dus half naast! Hij is gelukkig snel weer teruggeschoten en kon daarna gewoon weer verder Tong uitsteken Beetje gevoelig, maar meer niet.. Heb het daarna wel steeds ingetaped met sporten omdat k bang was dat het weer zou gebeuren.