Ganglion

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_Ra

Ganglion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:31

ik heb een ganglion aan de bovenkant van mn pols zitten.
Heb hem weg laten halen met zo'n injectiespuit, dan spuiten ze er vloeistof in
wat het aan elkaar doet kleven. Maar nou werd ik vanochtend wakker, en het zit er nog??
alleen iets minder groot.. Vork Hebben jullie ook weleens zo'n ganglion gehad?
groetjs laura

DL_

Re: Ganglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:32

Ik heb er ook een gehad, bovenop mijn hand. Heb er bewust voor gekozen hem níet weg te laten halen. En nu is hij zomaar ineens verdwenen!

edit; die van mij was overigens wel heel klein..
(misschien moet je ff uitleggen wat een ganglion is.. )

Lau_Ra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:35

Wat raar dat het bij jou spontaan verdwenen is! wel lekker natuurlijk, nou maar hopen dat het weg blijft!

Voor degene die niet weten wat een ganglion is:
Een ganglion is een omkapselde holte, gevuld met een geleiachtige vloeistof. Een ganglion ontstaat vanuit een gewrichtskapsel of een peesschede, meestal zonder duidelijke oorzaak. Het doet zich het meest voor aan de handen (de pols, vooral aan de bovenkant), de voeten en de enkels.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:41

Ook wel een onderhuidse blaar genoemd..

Ik heb reuma en ook dit kan een gevolg ervan zijn.
Bij mij komt het idd ook uit de pols.
Het is dan een ontsteking wat voortkomt uit overbelasting.
Bij extreme pijn neem ik antibiotica en 24 uur later is het weg..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:42

Ik heb twee keer zo'n ding gehad, toen ik 17 was en toen ik 24 was. De eerste keer heb ik 'm in het ziekenhuis laten weghalen (uitzuigen), de tweede keer is-ie vanzelf verdwenen na een dagje mijn nieuwe kamer schilderen met een verfroller (die beweging was blijkbaar funest voor dat ding Haha!).

Als je even met de zoekfunctie zoekt op mijn naam en 'ganglion' dan vind je meer info. Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:43

Lau_Ra schreef:
Een ganglion is een omkapselde holte, gevuld met een geleiachtige vloeistof. Een ganglion ontstaat vanuit een gewrichtskapsel of een peesschede, meestal zonder duidelijke oorzaak.

Wat ik begrepen heb, is dat de wand waar de vloeistof in zit op een bepaalde plek wat dunner is (kan idd verschillende oorzaken hebben) waardoor je een uitstulping krijgt. Net als wanneer je een ballon hebt die op een bepaalde plek wat dunner is, dan krijg je daar ook een uitstulping als je 'm vult met lucht of water. Wordt de wand weer sterker of neemt de druk in de holte af, dan verdwijnt de uitstulping.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:08

Ik heb er vroeger ook een gehaald en ik ben er toen aan geopereerd. Soms steekt hij weer de kop op, maar na een poosje verdwijnt hij wel weer.

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:59

DresslOver schreef:
Ik heb er ook een gehad, bovenop mijn hand. Heb er bewust voor gekozen hem níet weg te laten halen. En nu is hij zomaar ineens verdwenen!

edit; die van mij was overigens wel heel klein..
(misschien moet je ff uitleggen wat een ganglion is.. )

Ik had er ook eentje, maar die is sinds een paar weken ook ineens weg Clown Ik had er wel erg veel last van, en hij was ook nogal groot, maar ik wilde hem pas weg laten halen na mijn examens omdat ik het niet kon gebruiken om dan even rustig te moeten doen.
Ik heb hem trouwens wel echt een half jaar gehad.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:41

Ik heb er al jaren last van.
komt steeds terug ( af en toe is 'ie dus gewoon verdwenen door 1 of andere rare beweging van mij)
Ik heb 'm ook op m'n pols en 't doet af en toe best pijn.
Mijn huisarts heeft me afgeraden 'm weg te laten halen, ze zei dat de kans heel groot is dat het gewoon weer terugkomt.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:35

Ja ik had er ook 1 op de bovenkant van mijn pols. Eerste keer uitgezogen door HA, geen vloeistof oid. ingespoten. Direct na behandeling was het eigenlijk nog steeds een bult.. hij kwam ook binnen 1-2 weken weer terug even groot. Toen maar naar ziekenhuis (ging daar in eerste instantie heen om te laten opereren). Zei de arts ik wil hem toch nog eens uitzuigen. Hij gedaan toen WEL vloeistof ingespoten gekregen en hij heeft het kapsel kapot proberen te maken. Hij is nu al een maand weg, tot... een week geleden! Ik balen (laatste optie voor mij laten zitten of operatief verwijderen).
Maar waarschijnlijk rare beweging gemaakt of ergens tegenaan geslagen en nu is hij weer weg! Ik ben dus weer blij en hoop dat hij weg blijft.
Heb je er een drukverband omgekregen? Bij mij moest dat 48 uur blijven zitten, dat scheelt echt!
Bij prikken is de kans dat hij terug komt 50% en bij een operatie nog 30% dus of het dat je waard is? Zelf vind je het waarschijnlijk een rot-gezicht maar anderen valt het haast niet op. Ik heb hem weg laten halen omdat het me beperkte in mijn bewegingen. Kon mijn pols niet meer volledig buigen. Omdat die bult in de weg zat!
Succes ermee iniedergeval, en ik zou hem nog een keer uitlatenzuigen in het ziekenhuis als hij nog eens terug komt en eerst goed nadenken voor je, je evt. laat opereren!

Groetjes!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:40

viewtopic.php?f=136&t=683793&hilit=

Hier is ook een topic wat over ganglions gaat, en het verwijderen ervan.

Ik heb er zelf op beide polsen eentje gehad, links is nu weg. Rechts komt steeds weer terug, met name bij zwaar en veel herhaald werk wordt 'ie groter en pijnlijker - en verdwijnt na een tijdje ook vanzelf.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:40

ik heb een ganglion aan de binnenkant van mijn pols.
Hij zit er al mijn hele leven.
Toen ik vorig jaar op wintersport was heb ik mijn polse overbelast, er was er toen nog 1 bijgekomen, precies naast mijn andere ganglion. Maar deze was 2 keer zo groot én hij ging "samenvoegen" met die andere ganglion.... Scheve mond
Hij werd toen nog groter en werd echt kei en keihard...
Eenmaal thuis gekomen zij iemand van stal (die bij de ambulance werkt) dat het wel eens een stuk bot kon zijn. Want het deed veel zeer en hij was echt mega groot en keihard.
Toen heb ik een hele middag bij de huisartsenpost gezeten en op de röntgenafdeling.
Het bleek toen een ganglion te zijn in hele extreme mate...
Ik heb er toen een soort verband voor gehad die er op drukte en het terug zou dringen.
Dat is half gelukt, maar dat ding zorgde er ook voor dat mijn spieren in mijn pols helemaal vast zaten, en dit doorliep naar mijn elleboog, waar ik een ontsteking kreeg in de aanhechting van mijn spier, die zowiso al wat zwakker was door een ongeluk met een paard...
Toen heb ik een tijd bij de fysio gelopen en toen zijn alle spieren weer losgemaakt.
De ganglion is weer helemaal terug gekomen, alleen wel minder groot als na de wintersport, maar je ziet nog duidelijk 2 bulten zitten.
Ik heb er nu geen last meer van en ik laat ze lekker zitten ook!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:48

Ik heb er ook een gehad bovenop mijn pols.
De dag dat ik het ontdekte ging ik toevallig bij Kieffer hier op
bokt eten, haar stiefvader is huisarts. Ik liet t zien, hij pakte mijn
hand vast en drukte hem zo weg! Stond er echt van te kijken Tong uitsteken
En hij is nu, zeker een jaar later niet meer teruggekomen!