Spelletjes met meervoudig gehandicapte kinderen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Spelletjes met meervoudig gehandicapte kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:09

Morgen wil ik spelletjes gaan doen met de meervoudig gehandicapte kinderen, maar ik weet dus écht niks.
Wat zou ik nou eens met die kinderen kunnen gaan doen??

Weet iemand iets... Scheve mond

Liefs.

Corellaa

Re: Spelletjes met meervoudig gehandicapte kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:10

Hoe bedoel je spelletjes? met een hele groep? of met 2 mensen of?
binnen spelletjes of buiten? welke materialen zijn er ?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:11

Ja met 2 kinderen, of met een hele groep. Maakt niet uit.
Het moet wel binnen zijn ja. En kom maar met ideeën, we hebben zo veel materiaal Lachen

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:01

Ik weet niet in hoeverre de kinderen gehandicapt zijn, maar ik zal een aantal spelletjes noemen die ik ze bij ons weleens zie doen:
-sjoelen
-soort petpet..maar dan makkelijke vorm
-er wordt veel voorgelezen

meer kan ik niet meer bedenken eigenlijk.. lastig!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:03

Wat ik zo snel kan bedenken is en dienblad met water en daarop scheerschuim.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:11

Als je niet constant op de kinderen moet letten, omdat ze anders iets in hun mond stoppen zou je een bak met klei kunnen kopen. Het is kneedbaar en dat vinden ze geweldig. Verder hadden ze bij het tehuis waar ik heb gewerkt nooit echt zoiets, spijtig genoeg. Als ze echt mee kunnen doen met dingen, zoals kleuren e.d..zou je misschien in de winkel kunnen kijken voor iets om te knutselen. Weet niet of dat kan, weet niet wat de kinderen wel en niet kunnen.

lodewieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:40

je zou de kinderen verschillende materialen kunnen laten voelen.. bijv. stro, zand, zaagsel, takjes, watten, koud water en warm water. Ben je bezig met snoezelen, maar dat is vaak goed met die doelgroep. Je kan trouwens die dingen voelen ook verwerken in een wandeling.. bijv. je komt langs een weiland tegen -> gras voelen, je komt langs bomen -> bladeren laten voelen.. enz.!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:53

lodewieke schreef:
je zou de kinderen verschillende materialen kunnen laten voelen.. bijv. stro, zand, zaagsel, takjes, watten, koud water en warm water. Ben je bezig met snoezelen, maar dat is vaak goed met die doelgroep. Je kan trouwens die dingen voelen ook verwerken in een wandeling.. bijv. je komt langs een weiland tegen -> gras voelen, je komt langs bomen -> bladeren laten voelen.. enz.!

Dat vind ik wel heel leuk verzonnen!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:55

Dat van lodewieke hebben wij ook al eens gedaan! dat vonden ze echt heeeeeeeeeel erg leuk!

Edit; typfoutje

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:31

Bedankt voor de tips Haha!
Ik heb een doos, met daarin wat belletjes en droge bruine bonen, zodat ze kunnen schudden er mee.
En ik heb 3 zakjes, 1 met droge bruine bonen, 1 met een spons er in en 1 met krakend zakje.
Ook heb ik nog ecoline blokjes, (dat zijn blokjes met ecoline en water, geeft een gaaf effect, heb ik zo gekocht)

Dus dan heb ik horen, voelen en zien.

Bedankt voor de tips!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:26

Succes ermee Lachen laat even weten hoe je cliënten reageerde en hoe het is gegaan enz Lachen vind ik wel leuk om die ervaring ook van andere te horen Lachen

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:33

-je kan ze laten knutselen.
Tuurlijk niet met een schaar maar scheuren (is gelijk goed voor de motoriek). Als ik jou was dan niet met een grote groep maar met 1 of 2 clienten zodat je ze goed in de gaten kan houden. Verder natuurlijk alles veel voordoen.
Als ik jou was zou ik ze ook geen vaste opdracht geven maar gewoon hier een blaadje en maak maar iets moois. Als ze zelf niets kuinnen bedenken kan je wel wat sturen natuurlijk. het is erg goed voor ze om hun eigen fantasie te gebruiken.

-je kan ook koekjesdeeg met ze maken. je laat de clienten dan het deeg maken (weer met een niet te grote groep zodat je alles in de gaten kan houden). Je laat het de client ook niet zelf afbakken maar dat doe jij of een ander.

-Een ander idee is ze lekker laten kleuren. Gewoon weer vrij kleuren ook al gaan ze lekker zitten krassen.

-Sjoelen vinden ze vaak ook erg leuk.

-Muziek aan zetten en met ze dansen.

Het is natuurlijk erg belangrijk dat ze ook gestimuleerd worden in hun handicap. Als ze dus moeite hebben met hun motoriek/ sociaal emotioneel enzovoorts om ze hier in te stimuleren met leuke activiteiten. Voor je zelf is het erg belangrijk om het goed overzichtelijk te houden. Niet te grote groepen per keer zodat je elke client voldoende aandacht kan geven. En zoals ik al zei erg veel voordoen. Als jij iets voordoet dan kunnen ze zien wat je bedoel en is het makkelijker voor ze om het ook te doen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes tijger

Ik hoop