hardlopen, volgende dag last van schenen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

hardlopen, volgende dag last van schenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:07

Ik loop nu al enkele weken buiten hard, maar na gister ochtend heb ik ineens heel erg last van mn scheenbenen, onderin, eigenlijk net boven de enkels zeg maar.. Ik weet niet precies wat het is, maar het voelt als een soort spierpijn?
Ik merk sowieso wel dat ik gauw last heb van mn scheenbenen als ik hardloop, soort pijn schokken wanneer ik mn voet op de grond zet bij het lopen.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Hobby

Re: hardlopen, volgende dag last van schenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:16

Het kan inderdaad een vorm van spierpijn zijn, maar de plek die jij voelt staat bekend om de scheenbeenvliesontsteking. Zowel bij het wandelen als bij het hardlopen kan er irritatie ontstaan aan het scheenbeenvlies. Vaak is dit een teken van overbelasting, bijvoorbeeld door ineens veel te trainen zonder goede opbouw of door te lopen op ander terrein. Als je niet voldoende rust neem na een irritatie kan dit een ontsteking tot gevolg hebben.
Kijk even kritisch naar je loopschema en ga na of een aanpassing in het schema kan helpen. Je manier van hardlopen (o.a. grootte van passen) kan ook de klachten veroorzaken, dat kan ik vanaf hier niet bepalen. Mocht de pijn niet overgaan en steeds terug blijven komen, probeer dan een loopschema op te stellen met een fysio of een atletiekleraar.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:17

ik volg het loop schema van die start to run, en hou me keurig aan de dagen. Daarnaast was ik al wel wat gewend want ik ben met regelmaat (lees 2 tot 3 x per week) in de sportschool bezig met Cardio fitness en groepslessen. Daar heb ik nooit last gehad.. daarom vond ik het ook zo vreemd

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:25

Dan heb je in ieder geval een trainingsschema dat goed in elkaar zou moeten zitten. Nou is het lopen op de weg wel een andere belasting dan het lopen op een loopband. Ik weet niet of je nu op harde ondergrond loopt, maar misschien zou je dan kunnen proberen hoe zachte ondergrond loopt (of juist andersom). Let erop dat je niet te grote passen neemt tijdens het hardlopen en niet te veel heuvelachtig terrein (al zal dat denk ik wel meevallen in Friesland). Laat eventueel een kundig persoon van de sportschool naar je loophouding kijken. Misschien kan hij/zij je advies geven.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:27

overbelast?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:27

Ik heb de zelfde loophouding als op de band(vriendin is fitness instructrice, en die heeft er al naar gekeken) ik merk idd wel dat als ik loop op gras of zand, dit minder is, maar ik kan niet overal op gras of zand lopen (denk aan hondepoep en stukken waar het gewoonweg niet te vinden is). Mn loop passen zijn niet groter dan normaal.. tenminste zover ik dat van mezelf kan zien, ik probeer er wel op te letten de passen redelijk klein te houden omdat dat ook makkelijker loopt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:28

fixture schreef:
overbelast?

Dat zou eigelijk niet kunnen omdat mn benen al heel wat gewend zijn van de fitness en de groepslessen(bodycombat, aerobics, steps etc)
En ik hou me netjes aan mn rustdagen

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:31

misschien verkeerde beweging gemaakt dan?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:33

niet zover ik me kan herinneren... het is gewoon vaag haha Clown
Ben in ieder geval vandaag maar niet gaan fitnessen leek me beter om het maar zo rustig mogelijk te houden vandaag

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:35

Let eens op het afrollen van je voet,hoe je hem neerzet daar kun je namelijk ook zon soort spierpijn van krijgen, succes

patatkraam

nou ja dan weet ik het ook niet Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:35

brendalevita schreef:
Let eens op het afrollen van je voet,hoe je hem neerzet daar kun je namelijk ook zon soort spierpijn van krijgen, succes

En hoe zou je volgens jou je voet af moeten rollen?

Junip

Als je last heb van de voorkant van je scheenbenen heb je geen goede schoenen aan! Heeft niets met ontstekingen te maken. Heb het net bij me ma gechecked en die werkt in het ziekenhuis Knipoog
Dus als ik jou was zou ik andere schoenen gaan proberen! Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:36

heb je wel echt goede hardloop schoenen aan?
scheelt vaak al een hele hoop namelijk Knipoog

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:37

ja ik heb ze in een running zaak gekocht...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:39

maar het vreemde is, dat ik dit nog niet eerder heb meegemaakt op deze manier. Wel eens even een beetje een gevoel, maar dat was ook direct weer weg.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:47

Heb je niet gewoon een misstap gemaakt? Ik zou het heel even aankijken, hoeft niet persé een blessure te zijn. Als je echt last blijft houden natuurlijk wel even ernaar laten kijken en sowieso voorzichtig ermee zijn, maar misschien heb je het gewoon gestoten of een rare draai gemaakt ofzo?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:48

ja ik kijk het idd maar even aan... ik bedenk me net dat ik wel over een losse veter gestruikeld ben.. maar dat was natuurlijk maar 1 been Tong uitsteken en ik heb wel last aan beide benen. Ze zijn overigens niet dikker of zo..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:50

Didoo schreef:
Als je last heb van de voorkant van je scheenbenen heb je geen goede schoenen aan! Heeft niets met ontstekingen te maken. Heb het net bij me ma gechecked en die werkt in het ziekenhuis Knipoog
Dus als ik jou was zou ik andere schoenen gaan proberen! Lachen

En ik ben oefentherapeut. Als je goed leest, zeg ik niet dat ze nu al een ontsteking heeft, maar dat die kans aanwezig is als de irritatie blijft. Ga maar eens bij een Rode kruispost zitten tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. Dan zie je genoeg scheenbeenvliesontstekingen voorbij komen.
Het afrollen van de voet is inderdaad belangrijk bij het hardlopen, maar dat kan ik niet via de computer goed uitleggen. Wel zou je er op kunnen letten dat je de voet zo ontspamnnen mogelijk houdt tijdens de fase dat de voet in de lucht naar voren wordt gebracht. Tijdens normaal wandelen hoort er één voet tussen je passen te zitten (stapgrootte). Bij het hardlopen mag dat iets meer zijn. Zo kun je voor jezelf nagaan of je pasgrootte goed is.
Als de schoenen goed zijn aangemeten en je volgens jouw vriendin goed loopt, denk ik echt dat de ondergrond meespeelt. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld naar een bos te wandelen/fietsen/autorijden om daar te gaan hardlopen? Anders heb je misschien schoenen nodig met een grotere demping. Nogmaals als je er zo niet uitkomt, probeer dan of je een fysio of atletiekleraar naar het hardlopen kan laten kijken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:52

ja ik zou idd eens in het bos bij ons kunnen gaan wandelen... maar ga pas woensdag weer, wil eerst echt even goed rust geven.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:03

Ik denk dat eerst rust geven ook verstandig is. Doe daarna even een stap terug in je trainingsschema en probeer het dan opnieuw.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:05

ja woensdag ga ik ook weer met mn moeder lopen (ex roker, daarbij gaat het allemaal niet zo hard Knipoog ) dan doe ik les 2 ofzo... zit zelf bij les 5, dus moet wel goedkomen Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:13

Haha, krijg mijn moeder niet zo gek dat ze gaat hardlopen. Mocht je woensdag nog last hebben, dan ben je denk ik nog te snel begonnen. Veel succes met trainen!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:15

mijn moeder is door het roken onwijs aangekomen, en ze weigerde de sportschool, dus toen heb ik haar verplicht en zijn we samen begonnen alleen loop ik over het algemeen wat lessen voor op haar, omdat ze lang niet altijd op de aangegeven dagen kan

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:10

grote kans dat je looppatroon misschien niet helemaal juist is (sorry als het als genoemd is Knipoog geen tijd om alles na te lezen!). Zorg dat je je voeten goed recht plaatst en land goed op je hak en wikkel dan via de buitenzijde van je voet goed over je tenen af. Bij een verkeerd looppatroon kunnen de pezen die aan de onderkant van je schenen aanhechten irriteren, ontsteken