Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 23:18

Waaah, bij mij gaat het ineens heel snel. Ik heb waarschijnlijk 1 november mijn bovenkaak + kin operatie al! Als dat doorgaat dan heb ik 2 weken om thuis te herstellen voordat mijn laatste stage (diergeneeskunde) begint. Hopelijk is dat genoeg, hoe waren jullie er na 2 weken aan toe? Als het echt niet gaat kan ik misschien nog proberen een week later te beginnen.

tienus63

Berichten: 12138
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 23:36

Ik had niet verwacht dat ik zeker de eerste week meer dan genoeg aan mezelf had.
Mijn lijf was heel hard aan het werk om te genezen en de narcose uit mijn lijf te werken.

Vriendin die zelf 25 jaar geleden een dubbele kaakoperatie had ondergaan, zei bij voorbaat ik kom pas na 14 dagen langs.
Want je krijgt het nog wel zwaar.
Ze had gelijk.
Zwaar, niet in de zin van pijn, maar herstellen.

Succes en een spoedig herstel gewenst.
En succes met je stage.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:44

Dankje tienus63!

Hebben jullie nog tips qua voorbereiding op de operatie? Dingen die handig zijn om in huis te halen, info die goed is om te weten?

En zijn hier mensen die ook de combinatie bovenkaak (Le Fort 1) en kin hebben gehad en hoe was jullie herstel?

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:59

Bij mij zijn beide kaken en kin gedaan en geen centje pijn, misschien wel omdat ik met mijn kaken op elkasr zat voor zes weken en was vrij snel hersteld het was meer de zwelling die opviel, had alleen best last van de narcose.
Ik zou daarom wel de druppels van Dr. Vogel halen tegen zwelling en blauwe plekken dacht ik en al even ervoor gebruiken, ik wist toen niet dat dat bestond.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18028
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:42

Het is bij veruit de meeste mensen vooral de zwelling die vervelend is, pijn valt mee.
Wat fijn kan zijn is om genoeg coldpacks in huis te hebben. Sommigen hier zweren erbij, anderen gebruiken ze vrijwel niet, maar beter mee verlegen dan om verlegen.

Verder was ik heel erg blij met mijn soupmaker, omdat ik daar heel veel mee kon variëren qua eten.

En kan het hoofdeinde van je bed wat omhoog? Het hoefde niet van mijn arts, maar plat liggen was niet fijn en de zwelling was dan de volgende dag ook wel weer extra dramatisch. Dus daar naar kijken kan handig zijn.

Hier boven en onderkaak, kin dus niet. Dus net iets andere combinatie.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:02

Ik heb veelschik van de staafmixer gehad, deed er mijn avondeten mee :')
Mijn dochters maakten ons babyhapje voor me, sinaasappelsap met liga en banaan zó lekker :))

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:43

Vandaag het beslissende telefoontje gehad, het wordt 1 november! De komende weken dus nog een paar keer langs voor beugelcontrole, bespreken van het behandelplan, wafer afdrukken maken en wafer passen. En nog een telefonische afspraak met de anesthesioloog. Lekker druk, ik heb ondertussen ook gewoon coschappen dus waarschijnlijk vliegen de komende weken voorbij.

En ik heb waarschijnlijk kunnen regelen dat ik 2 weken later kan beginnen bij mijn stage, waardoor ik na mijn operatie 4 weken heb om rustig te herstellen. Dat lijkt me ruim voldoende toch :D Het leek me zonde om daar te beginnen terwijl ik eigenlijk nog niet genoeg energie of lichamelijke capaciteit heb. Dus echt superfijn dat dat mag van de universiteit.

Bedankt iedereen nog voor de reacties!

tienus63

Berichten: 12138
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:11

Fijn om te horen dat je datum vast staat. En blij dat je twee weken later kunt beginnen.
Succes met alle regeldingen vooraf.
Ga je nog een koelmasker voor thuis huren?
Ik was er heel blij mee, maar mijn operatie was ook tijdens hele warme periode?

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:05

Met die wafer is wel beter!
Ik kreeg gewoon aan iedere kant een ijzerdraad vanonder mijn bovenlip over mijn jukbeen heen om de bovenkaak vast te zetten.
Kan je zeggen dat het verwijderen geen pretje was :n

Fijn dat je een datum hebt, spannend!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:40

Fijn dat je een datum hebt!

Ik heb net weer een hele rubber handel in mn mond gekregen.

8nov naar de chirurg, hopelijk krijg ik dan ook een datum. Ben benieuwd hoelang daar tussen gaat zitten qua tijd .

tienus63

Berichten: 12138
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:48

Vandaag weer controle bij de ortho.
Dit was de eerste keer dan hij niet zuchtte. Neem aan dat ie tevreden is met het verloop en hoe de elastieken hun werk doen.
Stand vandaag nog steeds 6 elastieken, 5 sterktes.
Over 14 dagen terug komen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:53

Dat is dan toch een klein stapje vooruit tienus ;)

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:24

Ben bij de kaakchirurg geweest wegens aanhoudende pijnklachten. Waar ik al bang voor was.. het schijfje (zeg maar) beweegt bij mij niet meer mee naar voren. Waardoor het niet alleen heel pijnlijk is om te eten/lachen etc. Maar ook nog eens een beperkte mond opening veroorzaakt.

De enige oplossing hiervoor is een operatie waarbij ze een stuk bot weghalen bij het kaakgewricht zodat dat schijfje de boel niet meer blokkeert. Maw meer ruimte creëren.

Er wordt een snee gemaakt naast de oor, er wordt wat haar weg geschoren en er is een risico dat ze een zenuw aanraken die in het gezicht loopt. Dus al met al.....

Ik wil heel graag van de pijn af, maar ben als de dood voor narcose en de risico's van de operatie zelf vind ik ook niet niks.

tienus63

Berichten: 12138
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:48

In hoeverre zou de schade aan de zenuw blijvend zijn als ze die raken?
Zenuwen groeien heel langzaam weer aan.

Een blokkade van de zenuw heeft geen zin?

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:06

tienus63 schreef:
In hoeverre zou de schade aan de zenuw blijvend zijn als ze die raken?
Zenuwen groeien heel langzaam weer aan.

Een blokkade van de zenuw heeft geen zin?


Dan zou t lijken of je botox hebt laten spuiten maar aan één kant van het gezicht. Dus geen gezicht.

Hoe bedoel je blokkade ? Bij mij zit het probleem in het schijfje die mee naar voren moet bewegen.

Overigens is het gevoel in mijn onderlip/kin ook nooit terug gekomen helaas

tienus63

Berichten: 12138
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:49

Blokkade als het schijfje toch minder in weg zit dan vermoed wordt.
Zenuwpijn is een raar iets.

Heel vervelend dat je gevoel niet terug is gekomen!
Bij mij is het inmiddels weer behoorlijk normaal in lip en onderkin.

Ik heb ooit zenuwblokkade in de rug gekregen voor gevoelszenuw die pijn veroorzaakte in de voet.
Onderliggende oorzaak is afgelopen jaren nauwelijks aanwezig geweest, daarom heb ik de helse pijnen die vooral in de winter had, na de blokkade nog niet weer gehad.
Maar dat is eerlijk gezegd ook een kip of het ei verhaal.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:02

Bij mij gaan ze alleen mijn bovenkaak en kin opereren, dus geen onderkaak. Hebben jullie enig idee hoe het dan zit qua zenuwschade en verlies van gevoel?

Verder ben ik gister door de anesthesioloog gebeld om de vragenlijst die ik moest invullen te bespreken en het hele proces van aankomst tot vertrek door te nemen, heel fijn. Nu wordt het wel heel echt allemaal :oo

En mijn moeder heeft een rugsteun voor in bed geregeld zodat ik rechtop kan slapen :) Denk dat die wel goed van pas gaat komen.

_Mir war vervelend van je klachten zeg, en wel schrikken lijkt me dat je weer onder het mes zou moeten. Die risico's klinken niet fijn..

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:51

_Laura_ schreef:
Bij mij gaan ze alleen mijn bovenkaak en kin opereren, dus geen onderkaak. Hebben jullie enig idee hoe het dan zit qua zenuwschade en verlies van gevoel?

Verder ben ik gister door de anesthesioloog gebeld om de vragenlijst die ik moest invullen te bespreken en het hele proces van aankomst tot vertrek door te nemen, heel fijn. Nu wordt het wel heel echt allemaal :oo

En mijn moeder heeft een rugsteun voor in bed geregeld zodat ik rechtop kan slapen :) Denk dat die wel goed van pas gaat komen.

_Mir war vervelend van je klachten zeg, en wel schrikken lijkt me dat je weer onder het mes zou moeten. Die risico's klinken niet fijn..


Er is altijd een risico, ik zou het met de kaakchirurg bespreken.
Spannend, dan komt het echt dichtbij!

Eigenlijk heb ik voor mezelf al wel besloten dat ik niet nog een keer geopereerd wil worden. Zul je net zien dat ik weer bij dat kleine percentage zit dat een kant van mijn gezicht gevoelloos blijft. En ben niet zo dol op narcose. Eigenlijk snap ik niet zo goed waar de pijn ineens vandaan komt, bij een operatie gebeurd er niks aan het kaakgewricht zelf.

Prairy
Berichten: 9145
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:02

Mir, aan het kaak gewricht is misschien niks gewijzigd, maar aan de rest natuurlijk wel. Ik had ook daarna ineens onwijs veel problemen, toen ik een nachtbeugel kreeg.

Volgende week naar de KC in Eindhoven, eens kijken wat die te vertellen hebben over de botox in de spieren naast mijn oren. Dus niet de grote kauwspieren bij je wangen.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:22

Prairy schreef:
Mir, aan het kaak gewricht is misschien niks gewijzigd, maar aan de rest natuurlijk wel. Ik had ook daarna ineens onwijs veel problemen, toen ik een nachtbeugel kreeg.

Volgende week naar de KC in Eindhoven, eens kijken wat die te vertellen hebben over de botox in de spieren naast mijn oren. Dus niet de grote kauwspieren bij je wangen.


Naar welke chirurg ga je? (Mag ook in PB)
Ben zelf geopereerd en heb het hele traject in Eindhoven gevolgd en ben enorm te spreken over de chirurg daar. Echt heel erg tevreden met het werk wat zij heeft verricht :j
(en blij dat zij mij als second opinion nam nadat de ortho mijn volledige gezicht wilde vervormen met een buitenboordbeugel O:) )

Prairy
Berichten: 9145
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:37

Mw Willemsen. Ben wel erg benieuwd naar jouw ervaring :)

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:00

Vandaag bij de Kruidvat alvast wat eerste inkopen gedaan voor mijn operatie: een babytandenborstel, lippenbalsem, en paracetamol met een smaakje die je kan oplossen. Over iets meer dan 2 weken is het zover, en ik weet niet zo goed of ik er tegenop moet kijken of er zin in moet hebben :+ De tijd gaat ook ontzettend traag voor mijn gevoel, dus dat worden nog 2 lange weken..

tienus63

Berichten: 12138
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:09

Het is mij absoluut niet tegen gevallen en ik heb er niet tegen aan gezien.
Komt echt goed! Succes alvast.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:23

Dinsdag wordt een dagje heen en weer vliegen tussen ortho en tandarts :') Ik heb wat beginnende gaatjes in mijn kiezen, maar die kunnen niet gevuld worden als de draad van mijn beugel erin zit. Dus 's ochtends naar de ortho om afdrukken te maken voor de operatiemal en dan blijft de draad eruit, zodat ik om 13.30 bij de tandarts de gaatjes kan laten vullen. Vervolgens om 16.35 weer naar de ortho om de draad erin te laten zetten en het behandelplan voor de operatie nog even door te nemen :+

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:47

Wat deden jullie eigenlijk in de eerste 1-2 weken van jullie herstel? Films kijken? Of hadden jullie energie om echt dingen te doen in of buiten huis? Ik ben maar vast een lijstje aan het maken met films en series die ik kan gaan kijken :Y)