Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:02

Ik kom me ook melden hier.
Word komende maand 32 en heb afgelopen week mijn eerste afspraak bij de orthodontist gehad. Ik heb een overbeet van 10 mm, crowding beneden bij mijn voortanden. Kaakgewricht dat regelmatig knakt en blijft vasthangen en mijn bovenlip sluit niet goed aan dus zonder moeite kan ik mijn mond niet dicht doen/houden.
Mag me ook gaan melden bij de logopedist omdat ik blijkbaar verkeerd slik/mijn tong gebruik bij het slikken en daardoor ook steeds duw tegen mijn voortanden aan de bovenkaak.

Er is nu een verzoek ingediend door de orthodontist voor een eventuele vergoeding van de beugel. De operatie zelf zou vanuit de basisverzekering vergoed worden gaf de dame van CZ aan. Iemand die dat kan bevestigen?

Over 2 weken heb ik de volgende afspraak staan voor foto's en bespreken wat voor beugel het wordt enz.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:12

Als kaakchirurg vindt dat een operatie noodzakelijk is, wordt het gewoon vergoed.
Dan kost het alleen je eigen risico.

Orthotraject wordt alleen maar vergoed na akkoord van de vezekering.
Anders is dat voor eigen kop.
Handelingen die de tandarts in opdracht van de ortho moet doen, worden sowieso niet door de verzekering vergoed, tenzij je een (aanvullende) tandartsverzekering hebt.
Extra controle door mondhygiënist omdat je een beugel draagt wordt ook niet vergoed mocht de verzekering wel akkoord geven voor het beugeltraject.

Mijn machtiging is heel vlot door verzekering afgegeven toen zij de benodigde info hadden ontvangen. Meen binnen 2-3 werkdagen.

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:35

Heb gelukkig wel aanvullende tandartsverzekering dus dat komt fijn uit! Als beugel niet vergoed wordt dan helaas, maar mocht het wel vergoed worden zou dat heel fijn zijn natuurlijk. Leven met paarden is al duur zat haha.
Hoop dat ik ook snel reactie krijg op mijn verzoek.

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 18:13

xJurdyWonanx schreef:
Ik kom me ook melden hier.
Word komende maand 32 en heb afgelopen week mijn eerste afspraak bij de orthodontist gehad. Ik heb een overbeet van 10 mm, crowding beneden bij mijn voortanden. Kaakgewricht dat regelmatig knakt en blijft vasthangen en mijn bovenlip sluit niet goed aan dus zonder moeite kan ik mijn mond niet dicht doen/houden.
Mag me ook gaan melden bij de logopedist omdat ik blijkbaar verkeerd slik/mijn tong gebruik bij het slikken en daardoor ook steeds duw tegen mijn voortanden aan de bovenkaak.

Er is nu een verzoek ingediend door de orthodontist voor een eventuele vergoeding van de beugel. De operatie zelf zou vanuit de basisverzekering vergoed worden gaf de dame van CZ aan. Iemand die dat kan bevestigen?

Over 2 weken heb ik de volgende afspraak staan voor foto's en bespreken wat voor beugel het wordt enz.


Als je dat wil zou ik echt aanraden niet bij CZ te blijven. Mijn orthodontist heeft moeten vechten om mijn beugeltraject en operatie te laten vergoeden en uiteindelijk is dat niet gelukt, omdat CZ een heel juridisch team heeft om alle loopholes in de wetten en regels uit te pluizen om zo niet uit te hoeven keren. Daar zijn hele groepen orthodontisten echt behoorlijk verbolgen over. Ik ben zelf overgestapt naar IZA en heb uiteindelijk alles vergoed gekregen, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik dat zeker proberen.

Prairy
Berichten: 9194
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 23:52

Ik zat jaren geleden bij zilveren kruis en heb ook bijna alles vergoed gekregen. Check wel even goed of het ziekenhuis en ortho waar je heen wil ook gecontracteerd zijn door de verzekering, daar ging het bij mij aan het eind mis, ik was met mijn kaakchirurg mee verhuisd toen hij van ziekenhuis wisselde en dat heeft me een behoorlijke smak geld gekost omdat ik daar geen rekening mee gehouden had (nooit over nagedacht/wist ik niet). Het was het waard daar niet van, maar beter dat je het van tevoren even goed uit zoekt.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:03

Morgen is het precies weken geleden dat ik geopereerd ben.
Na controle vorige week en de boodschap dat ik een extra elastiek moest gaan dragen, heb ik heel veel pijn gehad aan het implantaat als ik het nieuwe elastiek droeg.
Die moet zorgen dat mijn onderkaak naar links getrokken wordt.
Dus linksboven naar rechtsonder.
Het was net of mijn voortand dan druk op het implantaat uitoefent en daardoor helse pijn veroorzaakt.

Gisteren in overleg met ortho ander soort elastieken. Ik draag er nu 3 aan de zijkanten en een minder sterke dwars voorlangs.
Vandaag tussentijdse extra controle bij de KC gehad en die vind deze tactiek ook goed.
En ik mag zacht voedsel voorzichtig gaan kauwen.

Kleur nagenoeg weer normaal in mijn gezicht en hals.

Even met mond open.
Afbeelding

_Mir
Berichten: 1372
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:34

Ik heb mijn kaakoperatie inmiddels al een tijdje achter de rug, kort geleden de schroeven laten verwijderen ivm pijnklachten.

Ik heb nog steeds heel veel pijn aan een kant van het kaakgewricht. Pijn die ik voor de operatie niet had (wel knakkend geluid).

Mijn mondopening is sinds de operatie enorm beperkt en wordt ook niet meer beter (fysio geprobeerd) ook hoor ik constant bij mond open doen een krakend geluid, maar dan echt alsof er iets verbrijzeld is. Het is een rotgevoel en doet enorm veel pijn, gapen kan ik niet vol uit.

Is er iemand hier die ook na de operatie juist meer klachten ervaart?

Het resultaat is op zich prima, maar qua pijn heb ik echt enorm veel spijt van de operatie ik ben er flink op achteruit gegaan. In het ziekenhuis kunnen ze me niet verder helpen.

chanicha

Berichten: 12194
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:54

Wat vervelend zeg!
Heb je al aan een second opinion gedacht?
De KC die mij heeft geopereerd doet ook gezichtsreconstructie bijvoorbeeld misschien dat zo’n iemand je kan helpen.

Prairy
Berichten: 9194
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:41

Ja ik, 8 jaar later nog steeds mee aan het klooien.

Mijn uitleg staat volgens mij op de vorige pagina en ook verder terug nog, maar ik heb nu 10mg baclofen per dag (nu een week, kan nog niks zeggen over het effect), 5 september heb ik een afspraak met een neuroloog om Botox te laten zetten. Op aanraden van mijn kaakchirurg (professor in universitair ziekenhuis Leuven, Politis heet hij).

Over een paar weken ga ik ook voor het eerst weer naar hem toe voor een evaluatie.
https://www.icliniq.com/articles/dental ... r-dystonia

Ik kwam voor mezelf uiteindelijk hierop uit en dat heb ik naar hem gemaild en daar kwam dus dit advies uit van hem. Ik had niks over Botox gezegd tegen hem, wel dat ik het vermoeden had van deze aandoening.

Hopelijk kun je er iets mee. Ik ga naar de neuroloog in Eindhoven, Catharina ziekenhuis.

Ik zou er niet te lang mee doorlopen, kijk naar mij...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:42

Net mogen bellen naar de chirurg voor consult, eerste plek 8 november :') had ik beter half jaar terug kunnen bellen :')

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:17

Gisteren mijn tweede consult gehad na de operatie. Chirurg is erg tevreden. Ortho blijft zich afvragen waarom bovenkaak niet gedaan is.
Kaakchirurg heeft daar een ander idee over en vindt die ingreep onnodig en heeft er vol vertrouwen in dat alles goed komt na onderkaakcorrectie en de boel met elastieken in het gareel te krijgen.
Volgens hem had ik dan niet zo fris en fruitig bij gezeten kleine 5 weken na operatie.
Het gevoel in de onderlip komt steeds meer terug.
Als ik pijn heb, komt het door het dragen van de elastieken. Iedere 14 dagen controle en meestal wordt er dan wel iets gewijzigd in het aantal, de plaats en dikte van de elastieken.
Dat bezorgt me dan weleens ongemakkelijke nachten.
Zwelling moet nog wel verder wegtrekken, als je het niet weet denk je gewoon dat mijn gezicht a-symmetrisch is.
Zwelling binnenkant moet ook nog verder slinken, ik bijt af en toe mijn wang stuk.
In december terugkomen.
Veranderingen in de kaak en tanden gaan onwijs snel. De ene dag slis ik als een malle en de andere dag praat ik prima.
Ik mag weer proberen te kauwen en te bijten. Gewoon kijken wat ik kan.
Mijn gewicht blijft stabiel.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:37

Sinds week of twee heb ik vaak last van gevoel alsof ik een oorontsteking ontwikkel. Het gevoel is ontstaan nadat ik op 11 augustus de elastieken weer op een andere manier moet dragen.
Het gevoel is soms enkelzijdig, soms doen beide oren gelijktijdig pijn. Links of rechts, geen pijl op te trekken wanneer het komt en gaat.
De pijnsteken zitten binnenin de oorschelp.
Het belemmert we wel om in slaap te vallen en ik word er wel eens wakker van. Meestal neem ik dan maar een ibuprofen voordat ik naar bed ga, op naproxen reageert de pijn niet.
Meer mensen die dit herkennen?

_Fleurtjuhh_
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Tiel

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:32

Ik herken het wel.
In de eerste week na de operatie na een dag of 5 had ik 's nachts verschrikkelijke pijn links. Na 2 nachten stond gelukkig controle bij kaakchirurg. Waarschijnlijk spieren die een klap hebben gehad. Nadat elastieken verandert waren, was die pijn ook zo goed als direct weg. Pijnstilling deed bij deze pijn vrijwel niks. Hielp alleen om rechtop te gaan zitten, wachten tot de pijn wegtrok en dan snel gaan liggen en hopen dat ik eerder sliep dan de pijn terug was. Dan kon ik weer paar uur slapen.

Paar maanden na de operatie kreeg ik pijnlijke steken in mijn linkeroor. Daarvoor bij huisarts geweest en die gaf aan dat er vocht achter mijn oor zat. Waarschijnlijk gekomen door zwelling na de operatie. Neusspray voorgeschreven gekregen. Dat helpt wel, maar merk dat het nog altijd niet volledig over is. Dus misschien binnenkort nog maar een keer terug daarmee.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:40

Dank je voor de tip van neusspray. Ik zal
Het in de gaten houden en hopelijk verbetert het aanzienlijk.
Eind oktober vliegen we naar een heel eind. En vliegen is natuurlijk belastend voor je oren.

Ibuprofen werkt inderdaad korter dan normaal. Zwelling in mijn mond is zeker nog aanwezig. Aan de buitenkant nog miniem.
Pijn is bij zowel rechtop als liggend aanwezig.

_Fleurtjuhh_
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Tiel

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:44

Best kans dat het dan vocht achter het trommelvlies is. Even laten checken bij de huisarts.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:19

De tip van neusspray blijkt gouden tip.
Het biedt behoorlijk verlichting. Over is het nog niet. En ik klaar mijn oren af en toe.
Net weer een controle bij ortho.
Ik merkte dat ik helaas weer een overbeet krijg.
Ik raak met mijn boven tanden de onderste blokjes.
Als oplossing nu achter mijn voortanden een soort bumper geplaatst.
En weer 4 elastieken ipv 3. Deze moet weer op een andere manier gedragen worden. En dan zijn het ook nog eens drie verschillende soorten elastieken.
Op naar de volgende controle over een paar weken.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:34

Ik had mijn kaakchirurg opdat gedaan over stand van zaken via de mail.
Daarom heeft ie toch een extra controle ingelast. Over een dikke week even langskomen. Anders zou het pas december worden. (Vanwege mijn afwezigheid in november).

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:30

Medicatie, amitriptyline, gekregen voor de nacht. In de hoop dat dat de spanning in de kaak wegneemt en daarmee ook het gevoel van oorontsteking.
De neusspray helpt absoluut, maar dat mag niet langdurig gebruikt worden en dat wil ik ook niet.
Helaas duurt het wel een week voordat het medicijn gaat werken zei de arts en apotheek.
Pijnscheuten in de kaakspieren zijn de afgelopen week wel in frequentie afgenomen.

Kirstenx
Berichten: 409
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:11

Hoe lang hebben jullie niet kunnen/mogen paardrijden na de operatie?

Ik ben 2 november de operatie gepland staan aan mijn bovenkaak ivm een onderbeet en openbeet.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:37

De eerste 6-8 weken na de operatie vond ik een onverwachte dreun in mijn kaak echt onplezierig.
3,5 week na de operatie stond ik op de dansvloer, ik heb het gevoeld, au.
Nog steeds, inmiddels 11 weken na de operatie, is door een kuil fietsen vervelend als je er niet beducht op bent.

Vooral het feit dat mijn wangen aan de binnenkant gezwollen was en daardoor vaak op mijn wangen beet, was bij mij het euvel. Tot bloedens toe.
Een misstap dreunde wel flink door in mijn kaak.

6 weken na de operatie mocht ik alles weer doen zoals ik gewend was. Toen zou alles wel goed vast zitten.
Ik ben wel voorzichtig geweest voor die 6 weken, dus geen dingen gedaan met valrisico, niet het water induiken.

Hier alleen onderkaak gedaan.
En flink in het elastieken traject. Mijn boven -en onderkaak zijn nog steeds flink in beweging. En dat voel ik vooral ‘s nachts.
Voorde operatie heb ik altijd al elastieken gehad, vanaf moment dat de beugel erin ging.
Begon met twee elastieken 24/7, inmiddels draag ik er nu 5 , ook 24/7.
Maar na de operatie is er nog veel meer aan buttons, stootblokjes en haken geplaatst.

Geen spijt van het hele traject, maar ik had vooraf wel graag gehoord van ortho en/of kaakchirurg dat dit er ook bij kan horen.
Vooral de ortho kijkt me glazig aan als ik mijn klachten vertel.

kosseh

Berichten: 2616
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:52

kirstenx, Ik zat na precies 6 weken weer op het paard, eerder mocht niet. Die rit er ook gelijk afgegooid en op m'n kin geland, geen aanrader...
Ik ben ook aan een open en onderbeet geopereerd, beide kaken tegelijk.

Kirstenx
Berichten: 409
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:02

O jeetje, dat lijkt me inderdaad geen pretje! Heeft je val nog gevolgen gehad voor je herstel of het resultaat?

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:39

Kaakchirurg is tevreden. Ik ook over het resultaat tot dusver. Ondanks de ongemakken.
Ortho verzucht bij iedere controle dat het langer duurt dan gepland en wat voor constructie weer nodig is en hij was voorstander om beide kaken te doen.
Kaakchirurg vond dat onzin en die heeft elastieken-traject bedacht om de bovenkaak meer ruimte te geven.
Ik zie en voel zelf ook duidelijk verschil in de breedte van mijn rij kiezen.
De boog is toch wijder geworden door de beugel etc. Zowel boven -als onderrij.
Ik wacht gewoon af.

Elastiek nr 6 vergeten. Semi-permanente; die is superstrak door de assistente langs de blokjes boven gevlochten. Elastiek is amper zichtbaar.

kosseh

Berichten: 2616
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:38

Tienus63, fijn dat de kaakchirurg tevreden is! Gek he om het verschil te gaan voelen/zien?
Ik wet nog de eerste keer dat m'n voortanden elkaar konden raken, vond dat zo een raar gevoel.
Met elastieken kan ook echt veel bereikt worden. Mijn gedachte is altijd dat een kaakchirurg er toch wat langer voor geleerd heeft en ervaring heeft dan een ortho, wat die zegt hou ik dan ook maar aan.

Kirstenx schreef:
O jeetje, dat lijkt me inderdaad geen pretje! Heeft je val nog gevolgen gehad voor je herstel of het resultaat?


Nee, gelukkig niet. Alles zat goed vast, maar wel blij dat ik echt de 6 weken heb aangehouden.
Meer dan tijdelijke pijn en schrik (vooral bij de andere) was het niet.

tienus63

Berichten: 12200
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:17

Ik kan me voorstellen dat de omstanders nog harder geschrokken zijn dan jijzelf @kosseh.
Gelukkig dat de pijn meeviel.

En zo denk ik ook, de kaakchirurg heeft nog langer doorgeleerd dan de ortho.