Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:13

Lalidan schreef:
4 jaar :oo Ik hoop toch niet dat ik nog anderhalf jaar bezig ga zijn..... -O- -O- -O- Kan me voorstellen dat je dan helemaal blij bent dat hij er uit gaat, feestje waard denk ik?


Elke dag een feestje, tanden poetsen zonder blokjes, geen zorgen of je nog eten tussen je blokje hebt, een appel kunnen eten.

Of heb ik een te euforisch gevoel na 4 jaar gemis aan blote tanden? *D

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:08

Wieke schreef:
Elke dag een feestje, tanden poetsen zonder blokjes, geen zorgen of je nog eten tussen je blokje hebt, een appel kunnen eten.
Of heb ik een te euforisch gevoel na 4 jaar gemis aan blote tanden? *D


Dit zijn precies mijn geluksmomentjes op het moment :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:12

Oooohhhh, ik wil ook :):) Zou het helpen als ik de ortho mijn liefste puppy-ogen-blik geef? Nee hè denk ik? :\ -O-

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:37

Ik ben op mijn 3 mnd check geweest. Alles is goed gekeurd en hoef pas met 1 jaar na ok weer terug. Ik heb nog strakke littekens achteraan, maar de kc verwacht als ik meer ga bewegen als de elastieke uit zijn dat ze weg trekken. Zo niet kan ik in augustus terug komen en knipt hij ze wat in zodat de spanning eraf is.
Hij zei dat ik met 2 a 3 mnd van de beugel af ben... ik vrees dat mijn ortho daar anders over denkt. Zij vind het wel prima die 85 euro per mnd die ik binnen breng. Ik moet maandag overzicht foto's maken van de wortels, ik hoop dat ze dan wat kan zeggen...
Hoe is jullie ervaring hierin?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:16

Ik kan weinig meegeven over je ortho, ikzelf ben naar de orthodontist gegaan waar mijn chirurg graag mee werkt en hij zat al tegen pensioen aan en was compleet volgeboekt, echt een man met expertise. Hij heeft de laatste maanden echt nog alle puntjes op de i gezet en ik vond het soms wat lang duren maar achteraf had ik het niet eerder gewild omdat het nu pas écht goed staat.

Wel denk ik dat het zinvol is om even (voor of na je ervoor gaat liggen) te overleggen met hoe het staat, wat hij nog verwacht te gaan doen, hoe lang dat zal duren en wat jij er eigenlijk van vindt. Imo heb je namelijk ook gewoon het recht om het te melden als je er tevreden mee bent.

Heb jij flinke littekens overgehouden aan de ingreep? Ik herken dat strakke namelijk helemaal niet, bij mij is gewerkt met 2 inkepingen, als ze 1cm lang zijn is het veel en daar is helemaal niets meer van te zien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:27

Hier hetzelfde als bij Lonni, mijn kaakchirurg en ortho werken heel veel samen. Waarom heb jij het gevoel dat je ortho het wel prima vind Zoe? Ik denk dat het inderdaad goed is om maandag even rustig dingen te bespreken.

Ik heb afgelopen week overigens ook mijn 3 maand controle gehad. Dag ervoor tandarts (was toeval, gewoon controle) en 's ochtends eerst ortho (was ook toeval, als ze me allebei willen zien, plannen ze een gezamenlijke afspraak). Iedereen is behoorlijk enthousiast over hoe het staat :)) Ik heb mijn gipsafdruk én de bitjes die gebruikt zijn bij de operatie mee gekregen, daarmee kan ik leuk zien wat er gebeurt is en hoe ze dat gedaan hebben.
Verder zijn we gewoon tevreden. Ortho traject loopt goed, linkerkant is echt heel goed genezen, alleen die rechterkant blijft wat moeilijk doen. Dus zoals het er nu uitziet gaan we in augustus toch besluiten dat het ijzerwerk aan die kant er dan uit gaat. Beetje dubbel gevoel, maar als het zo blijft rommelen vermoedelijk wel beter.
Mond openen is nog wel beperkt, maar ik zit het grootste deel van de week alleen thuis. Ik praat weinig en door de elastieken van de ortho, staat het gewoon de hele dag strak op elkaar, behalve als ik eet. Dus tja, zoveel heb ik mijn mond niet open. Daarvoor kurken mee gekregen om dat wat actiever te gaan oefenen.

Al met al, als ik bedenk dat het 3 maanden geleden is (en foto's terug kijk van hoe ik er toen uit zag en bedenk hoe ik me toen voelde) is het best onvoorstelbaar hoe goed het nu gaat en hoe gewoon alles al weer geworden is :j.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:47

Mijn beugel is er dinsdag uit gegaan! Ben er echt super blij mee, staat echt heel mooi :)
Grappig is dat veel mensen helemaal niet doorhebben dat mijn beugel eruit is. Ik heb het idee dat dit zo is omdat het gewoon eigenlijk zo "hoorde" te zijn. Het ziet er gewoon heel netjes uit.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 17:19

Horsiegek super!! Fijn joh. Zo zie je dat mensen niet eens echt focussen op je beugel op gebit.

Mijn ortho werkt ook echt veel samen met mijn kc. Doen dit soort trajecten vaak samen. Is misschien een gemene aanname van mij betreft dat maandbedrag. Ik vroeg vorige maand of we oktober gingen halen ivm ideale verjaardagskado, de beugel eruit. Toen zei ze dat ze dat niet durft te zeggen, want misschien staat het niet perfect en heeft ze me toegezegd dat de beugel eruit mag. Dat is over 6mnd! Ze heeft na of voor mijn behandeling echt geen tijd voor een praatje. Misschien nu iets langer omdat ze de uitslag van de foto's geeft. Ik kan in ieder geval aangeven wat de kc zei of beter afwachten?

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:13

Oh betreft de littekens. Ik heb het tot voorbij mijn hoektanden tot mijn bovenste kiezen zeg maar. En dat gedeelte van mijn laatste kies achter naar laatste kies boven zit strak. Waardoor er een rare vouw komt waar eten in blijft zitten. Bij mij zit je echt een witte lijn lopen aan de zijkant van mijn tandvlees beneden hoor. Is bij jou echt super met 1 cm sneetje.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:47

Geen tijd voor een praatje is natuurlijk maar net of ze er tijd voor maakt, toen ik door een van de assistentes werd afgescheept heb ik tijdens het spreekuur naar de orthodontist zelf gebeld voor extra informatie (maar dan moet ze die wel een hebben natuurlijk) waarin hij zich verontschuldigde :') Vind dat zo'n onzin dat ze je soms niet goed willen informeren omdat het druk is. Ik zou zeker gewoon even die tijd 'claimen', 6 maanden is idd wat mijn chirurg als de absolute max aangaf voor het natraject.

Hopelijk worden je littekens snel wat flexibeler, ik zou niet weten wat daarvoor kan helpen eigenlijk. Honing ofzo erop om het soepel te houden? Maar dat is zo weer weg natuurlijk :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:53

Gewoon open het gesprek aan gaan. Ik heb het idee dat je ergens vanuit gaat waarvan je niet weet of het zo is. En of dat nou is 'goh, ik was eens nieuwsgierig naar de planning, hoe lang verwacht je nog ongeveer dat het duurt?' of 'de kaakchirurg gaf aan dat ik met ongeveer 3 maanden klaar ben, gaan we dat halen?' maakt niet heel veel uit lijkt mij.

Bij mij is de verwachting overigens een half jaar tot een jaar, en eigenlijk is dat minimaal. Dus het hangt er ook heel erg vanaf wat er nog moet gebeuren.

Hier een klein feestje, ik heb mijn eerste Big Tasty op *\%/* _O-

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:29

Hahaha heerlijk big taste!!

Nee ik heb dit de laatste keer aangekaart. Hoe ze het vond gaan en of ze een indicatie duur kon geven. Ze zei van niet en toen ik aangaf over oktober reageerde ze dus dat ze zelfs dat niet kon beloven. Ik vind het ook wat om 2x te vragen, andere kant het is net wat jij zegt Lonnie. Gewoon tijd claimen. Ze kan best aangeven wat ze denkt dat er moet gebeuren, zeker na die foto's. Desnoods email ik naderhand als ik het idee heb dat ze geen tijd maakt, of een afspraak om het "plan" te bespreken. Bij ons doen ze assistenten alles, ze komt 5min kijken, geeft door wat er moet gebeuren en gaat weer verder. Vaak is het dus vlug vlug. De kc zal er toch wel iets kijk op hebben?

Volgens kc worden te lukken wel soepeler als ik mijn mond meer ga gebruiken. Heb nergens last van enkel het "hoekje" waar eten in blijft steken.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:06

Nou ben vandaag geweest en zat privé met de ortho, zoals gevraagd. We hebben de foto's bekeken en er zat nog ruimte bij de laatste kiezen en er stond nog een kies en hoektand scheef. Heel logisch dat dit goed moet, dus heb er vrede mee dat we nog even moeten. In principe zegt ze 5 mnd nog. We gaan dus naar aftellen!!

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:06

Fijn dat het duidelijk is nu wat er nog gebeuren moet! Dat zijn inderdaad geen puntjes op de i die nog rechtgezet moeten worden.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:14

Nee dus dan heb je er ook vrede mee dat het nog even duurt. Wel lekker om nu af te kunnen tellen... Al heb ik wel vreselijk veel pijn nu!! Tandenpoetsen is een hel en leef op yogurt vandaag en denk komende 2 dagen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:21

Fijn dat het duidelijk is Zoe!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:02

Ik heb mijn beugel nu 3 maand en alles gaat ontzetten vlot dus ik word waarschijnlijk in september al geopereerd. Heb nog 1 hoektand die goedgedraaid moet worden :=

Dus ik maak asap een afspraak met de chirurg en dan hopelijk na de zomer eindelijk mooie tandjes!

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:32

Ik mag me hier ook melden, ik krijg twee kaakoperaties ivm een te lange bovenkaak en niet goed op elkaar passende kaken. Eerst een slotjesbeugel, dan een bovenkaakoperatie (wordt omhoog gezet en een beetje gekanteld) en een paar maanden later de onderkaak er tegenaan en mijn kin een stukje naar voren. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met iets wat hierop lijkt?

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:24

Hier ook beide kaken gedaan, wilde geen beugel dus hebben ze 5/6 weken mijn kaken aan elkaar gezet na de ok.
Ook heeft hij een stukje mijn kin verlengd om het in proportie te krijgen.
Is me erg meegevallen allemaal.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:44

Ik ben wel benieuwd waarom ze dat bij jou in 2 keer gaan doen _Laura_. Ze hebben bij mij vrijwel hetzelfde gedaan (alleen de kin niet), maar dat is in 1 operatie gebeurt. Dus als je mijn berichten in dit topic opzoekt, vind je ervaringen van iets wat er op lijkt. Ik geloof ook niet dat ik blij zou zijn als ik een tweede keer dit hele gedoe door zou moeten, eigenlijk := Dus ben wel benieuwd waarom daar voor gekozen is.

Overigens was bij mij 'geen beugel maar 5/6 weken kaken op elkaar' geen optie, dat kan alleen als je tanden en kiezen verder vrij goed staan. Ik zat dus helaas wel aan een lang beugel traject was. En ben er meer dan zat van. En zit momenteel vrijwel elke week bij de ortho omdat er wel iets is dat niet goed gaat. Maar naar het schijnt is het einde in zich, mogelijk eind juli happen voor spalkjes, maar daar durf ik nog niet al te veel op de hopen.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 19:53

Mijn tanden onder waren voor mijn boventanden gegroeid door een aandoening aan mijn hypofyse.
Eigenlijk waren mijn kaken gewoon ver/gegroeid.
Lijkt me ook dat je dat zat wordt hoor, heb het met mijn dochter haar beugel gezien en nu weer mijn kleindochter.
Succes, hoop dat je snel klaar bent!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:55

Ik heb wel operaties gehad, maar niet wat aansluit bij jou, dus helaas kan ik je niks zeggen.

Lalidan!! Super al eind in zicht!! Ik moet nog langer wachten helaas. Zeker nu met zomervakantie ertussen. Ik ben het ook wel beu, dus kijk ernaar uit. Sept zit boven er 2 jaar in en okt onder, lang zat haha.

Bij kennisje van mij zat de blokjes beugel er 2 jaar 3 mnd in... door uitstel door corona telkens en daar gingen de klepjes niet meer open of dicht door de tandsteen. Beugel was gewoon op. Die had na de onderkaak osteotomie zoveel pijn in kaakgewrichten dat ze 3 weken op elkaar zat en toen los en geen elastieke niks. Ok was in febr en ze is nu van beugel af. Is niks meer aan de stand gedaan verder. Dus zoveel verschillende methodes hoor je.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:29

Ik heb ook een operatie boven, onder en kin gehad. Bij mij ging het in 1 keer.
Ondertussen al weer 5 jaar geleden. Alles is nu weer helemaal goed, op een klein stukje gevoelsverlies in m'n lip.

Als je door.m'n berichting in dit topic gaat vind je meer :)

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 21:58

Lalidan schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom ze dat bij jou in 2 keer gaan doen _Laura_. Ze hebben bij mij vrijwel hetzelfde gedaan (alleen de kin niet), maar dat is in 1 operatie gebeurt. Dus als je mijn berichten in dit topic opzoekt, vind je ervaringen van iets wat er op lijkt. Ik geloof ook niet dat ik blij zou zijn als ik een tweede keer dit hele gedoe door zou moeten, eigenlijk := Dus ben wel benieuwd waarom daar voor gekozen is.


Ik laat het doen bij een kliniek waar ze niet aan overnachting na de operatie doen en voor een dubbele kaakoperatie moet je altijd een nacht blijven. En ze zeiden dat het fijner is om eerst de bovenkaak te verplaatsen en vast te laten groeien zodat ze de onderkaak er op de juiste manier tegenaan kunnen zetten als de bovenkaak goed vastzit, en dat je daardoor een nog beter resultaat krijgt. Het herstel van alleen een boven- of alleen een onderkaakoperatie gaat als het goed is ook sneller en met minder pijn en ongemak dan van een dubbele kaakoperatie. Dus ik vind het zelf niet zo erg eigenlijk, maar misschien piep ik daar tegen die tijd wel anders over :+

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:01

Ik heb wel 2 operaties gehad. Eerst is mijn bovenkaak verbreed en 1,5 jaar later... door corona... is mijn onderkaak naar voren gezet. Ik vond het prima in 2x. Wist wat te verwachten de 2e keer dus was niet meer eng zeg maar. Gelijk een dubbele vind ik erg dapper! Knap hoe jullie het ondergaan hebben hoor.