Ruggeprik en blok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie_1986

Ruggeprik en blok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 11:30

Volgende week moet ik geopereerd worden aan mijn voet. Ik krijg dan voor het eerst een ruggeprik en ook zet de anesthesist een blok.
Ben benieuwd naar de ervaring van andere mensen. Dus zijn er bokkers die met 1 van de 2 of beiden bekend zijn?

SannevdM

Re: Ruggeprik en blok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:16

Ik alleen me een een block- verdoving.
Die heb ik gehad toen ik aan mijn schouder werd geopereerd+algehele narcose.
Het is mij prima bevallen, de pijn na de operatie viel mee, alleen bij mij was die alweer snel (paar uur) uitgewerkt.
Althans toen werd de pijn een verschikking.
Bij mij werd de block- verdoving in mijn nek gedaan, maar dat zal allicht voor een operatie aan je voet anders zijn. Knipoog

Succes/ sterkte iig!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:35

Mijn man heeft al drie keer een ruggeprik gehad en ook een aantal malen onder algehele narcose geweest.
Als hij moest kiezen, dan zou hij ALTIJD voor de ruggeprik gaan, want deze heeft echt verwaarloosbare bijwerkingen in vergelijking met de narcose (waar je tot een jaar later klachten van kunt hebben).

Het inzetten van de ruggeprik (het prikken dus) hangt heel erg af van de vaardigheid van diegene die prikt. Als die persoon goed is, merk je er gewoon niets van. Is 't een prutser, dan kan het wel vervelend zijn.

Met de blok heeft hij uiteindelijk geen ervaring kunnen opdoen, helaas. Dat was wel de bedoeling, maar omdat hij slecht reageerde op de algehele narcose die hij kreeg voor die operatie was het medisch niet verantwoord op de schouderblok te zetten.

Heel veel succes met je operatie.

p.s. nog een pre van de ruggeprik: je bent mentaal helemaal bij. Kun je goed in de gaten houden of je je medicijnen wel (goed) krijgt... is helaas wel eens nodig om in de gaten te houden.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:40

wat is dat een block verdoving Haha!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:58

Meissie17 schreef:
wat is dat een block verdoving Haha!

Dat is een verdoving waarmee je zenuwen kan verdoven.
Soms gebruiken ze deze verdoving als 'enige' verdoving, zonder bijv. algehele narcose of ruggenprik.
Ik kreeg deze verdoving omdat ik aan mijn schouder werd geopereerd en dit een zeer pijnlijke opeartie is. Dus naast de algehele narcose kreeg ik nog een block, die tot 24 uur kan werken. Zodat je na de operatie minder pijn hebt. Ik had alleen een paar uur na de operatie al het idee dat deze was uitgewerkt.
Gelukkig bestaat morfine ook nog! Knipoog

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:44

ik heb nu al een keer of 6 ruggenprik en blok gehad ,
je voelt er niks van en de bijwerkingen heb je gewoon niet ,
ja je kan aanhoudende hoofdpijn ervan blijven overhouden , maar dat komt zelden voor .
narcose kom je vaak ziek uit dus ik ga ook altijd voor een ruggenprik
de enne anestasist die doet het liggen op de zij bij de ander zit je rechtop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:28

Ik heb vorige week een block gehad voor ik onder algehele narcose ging (operatie aan gecompliceerde armbreuk, moest pin in gezet worden), voor na de operatie. Heerlijk!
De spuit zelf deed niet zeer, en ik heb er na de operatie nog een uur of 14 'plezier' van gehad omdat ik geen napijn van de operatie voelde.
Ik ben even een paar minuten beroerd geweest van de algehele narcose, en na een heel klein beetje overgeven knapte ik in een half uur tijd volledig op en was ik weer helder. Verder weinig bijwerkingen van ondervonden, alleen wat last met concentreren op het moment.
Ruggeprik heb ik geen ervaring mee.

Sterkte met je operatie volgende week!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:33

ik heb een ruggeprik gehad, en echt waar het stelt geen zak voor! daar hoe je je echt geen zorgen over te maken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:20

Ik heb tijdens de bevalling een ruggeprik gehad het deed helemaal geen pijn zoals heel veel mensen zeggen. Ze hebben bij mij eerst plaatselijk een beetje verdoofd. En ik moes stil zitten wat niet meevalt als je vollegas weeen hebt. Maar ik vond het geweldig

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:24

ik heb bij twee knie-operaties een ruggeprik gehad: prima te doen! stukken beter dan algehele narcose, waarbij ik drie dagen later doorgaans nog steeds lig te spugen. Tong uitsteken

blok heb ik zelf gene ervaring mee, maar ik hoor van patiënten (ben fysio) dat het meevalt, en dat het voor na de operatie heel fijn is.

succes met je operatie, zal duimen dat alles goed gaat!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 21:46

Ik heb zelf ook ooit een ruggeprik gehad en het is me prima bevallen. Was toen banger voor het infuus prikken dan voor de ruggeprik Bloos Maar van allebei niets gemerkt.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:33

Ik heb ook een ruggenprik gehad vorig jaar, op dat moment was het wel fijn, en de ruggenprik zelf deed totaal geen pijn. Wel heb ik een paar dagen erna last gehad van mn rug.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:28

Ik heb twee jaar geleden een ruggeprik gehad en heb er nu nog last van .. Boos! meer info via pb Knipoog

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:09

ik heb 8 jaar geleden een ruggeprik gehad voor mijn heupoperatie. het enige dat ik eng vond is dat ik een tijdje mijn onderlijf niet kon bewegen, maar dat is na een paar uur weer uitgewerkt. wel heb ik er een roesje bijgehad om te gaan slapen. wilde de operatie niet meemaken, maar helaas werd ik midden in de opearatie wakker. toen heeft de anastesist gevraagd of ik nog wilde slapen, maar ik vond het toch wel interessant om mee te kunnen kijken op de monitor. dus de ruggeprik viel heel erg mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:10

Met de ruggenprik ben ik bekent, alleen de verdoving die je in je rug geprikt krijgt doet zeer voelt als een verdoving bij de tandarts. Maar van de ruggenprik zelf voel je niets!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:23

toch ''grappig'' dat het bij iedereen anders is ik heb er al twee jaar last van maar ik heb het niet meegemaakt toen hij gegeven werd. Maar sommige hebben er helemaal geen problemen mee/gehad..