verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

racheltjj

verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:09

Ojeee ,
Vorige week naar de tandarts geweest en hij kwam zomaar even met de mededeling dat mn verstandskiezen eruit moeten !
Nou ben ik sowieso nogal bang voor de tandarts ( ik heb nog nooit gaatjes gehad/ nog nooit geboord / verdoving gehad oid )
, maar toch vind ik de tandarts gewoon eng !
Dus 31 mei op donderdag moet ik naar de tandarts en dan gaan ze eerst mn rechterkant's verstandskiezen eruit halen !
(heb gelijk een afspraak gemaakt voordat ik me zou bedenken ! Bloos )
Zijn er hier nog mensen die ze er al uit hebben?
Hoe oud was je toen ze eruit gingen ?
Had/heb je er last van toen ze er nog in zaten
En wat was jullie ervaring ?

lesilla

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:10

ik heb het onder algemene verdoving gedaan vond ik beter, nooit pijn van gehad zelfs geen blauwe kaken twee uur later mocht ik al naar huis

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:11

Die van mij is nu een klein beetje door.. Moet eruit gehaald worden door een kaakchirurg.. Moet nog wel een afspraak maken.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:13

Ze moesten er vorig jaar alle 4 uit bij mij omdat ze aan het scheefgroeien waren en ik aan 1 al flink pijn had. Het moest bij de kaakchirurg.

Ik was wel zenuwachtig vantevoren, omdat het bij de kaakchirurg moest was ik bang dat het echt pijn zou gaan doen. Nou, dat viel dus reuze mee. Ik vind een gaatje boren bij de tandarts erger. En de verdovingsspuitjes deden ook niet echt pijn.

Toen ze er eenmaal uit waren had ik wel wat last (ze gingen per 2, eerst de rechterkant en paar weken later de linkerkant). Maar pijnstillers hielpen prima.

Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:32

Ik heb ze alle 4 in 1x laten trekken. Bij mij moest dit onder narcose gebeuren omdat ik zo ontiegelijk bang ben voor de tandarts. Nu ik ze eenmaal kwijt ben en dus geen last meer ben ik toch wat minder bang voor de tandarts. Gewoon even doorbijten en je bent er vanaf

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:00

Mijn verstandskies komt nu ook licht door.. Ik ben nu bijna 17. Mijn linkerkaakgericht doet pijn, kan me mond net zo open doen dat ik er een flesje tussesn kan krijgen. Verder wil wel maar doet vrij pijn. Verder staat het tandvlees linksonder wat omhoog, dus los van mijn laatste kies. Ojah en het jeukt heel erg

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:11

Ik heb ook vier verstandskiezen laten trekken.
Eigenlijk was er helemaal geen probleem Knipoog iedereen waarschuwde voor de verdovingen maar daar zelfs die hebben geen pijn gedaan.
Het is wel een raar gevoel dat er zo aan je hoofd gesjord wordt (ik had ook twee horizontale verstandskiezen waar dus geboord moest worden en een kies met vijf wortels dus misschien was het iets extremer dan normaal) maar bij mij was het geen pijngevoel.
Paar dagen iets dikkere wang gehad & iets blauw maar nogsteeds geen pijn. (er blijft alleen soms eten zitten in het gat van de verstandskies Clown )

Twee tips; meteen Inbruprofen slikken en meteen als je thuis komt gaan koelen (dus van te voren zorgen dat er al iets in de ijskast ligt, desnoods een pak diepvriesspinazie )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 00:04

Ik heb vorig jaar zomer twee verstandskiezen laten trekken (links boven en onder). In de verstandskies linksonder zat een enorm gat, dat op een gegeven moment zo'n pijn deed, dat ik hem er het liefst zelf direct uit had getrokken...

Het trekken van die kiezen heb ik niet gevoeld, de verdoving wel, maar die werkte zo snel dat dit ook een kwestie van enkele seconden was. Beide gaten die overbleven na het trekken waren gehecht en dat voelde wel een beetje vreemd, maar verder heb ik er ook echt helemaal geen last meer van gehad.

Toevallig is er van de week een kies afgebroken (oftwel bijna helemaal weg). Het restje moet eruit worden gehaald bij de kaakchirurg en dan krijg ik over een tijdje een brug. Ik heb nu wel bedacht dat ik als ik dat restje eruit laat halen, ik meteen ook maar die andere twee verstandskiezen eruit laat halen (zitten aan dezelfde kant). Mijn vader zei al heel schattig dat hij wel mee wilde gaan, dat had hij vorige keer ook gedaan. Maar aangezien het toen eigenlijk ook wat overbodig bleek, denk ik dat ik deze keer gewoon alleen ga.

Booga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:20

hou maar op schei maar uit Boos!
2 weken geleden een verstandskies onder laten trekken en afgelopen vrijdag de andere die onder zat.
Zit met een dikke bakkes, kan zo auditie gaan doen bij AH voor als er weer hamsterweken aankomen Boos!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:26

bij mij komen ze alle 4 door, wel doen ze hier al jaren over, en slechts 1 staat recht. zolang ze me geen pijn doen en ik alles kan laat ik ze mooi zitten, met poetsen kom ik er verder ook goed bij Lachen

maar mochten ze er wel een keer uitmoeten is het wel fijn om te lezen dat het meestal weinig pijn doet Bloos

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:33

bij mij gaan ze ze eruit snijden Bloos!

Freggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:21

Bij mij is er 1 kies door de kaakchirug weggesneden, omdat die nogal scheef ging. Hij groeide mijn wang in en had daardoor ook een abces verzoorzaakt...
De rest van mijn verstandskiezen zitten netjes recht en ik heb ruimte genoeg in mijn mond. Zolang de tandarts niet met een betere reden dan preventief trekken kan komen, blijven ze mooi zitten waar ze zitten!
Ik tegen het preventief trekken van verstandkiezen, met de juiste mondhygiene moet het gewoon mogelijk zijn deze kiezen de rest van je leven goed te houden.
Om toch terug te komen op de ervaring; Het wegsnijden van de kies die niet goed zat is me reuze meegevallen, ik heb maar 1 pijnstiller nodig gehad. Zelf denk ik dat dat ook komt doordat deze kies gewoonweg echt niet goed zat.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:26

Bij mij zijn ze alle vier weggehaald door de kaakchirurg.
Fijne ervaring was dat zeker niet.
De eerste keer viel mee, 2de keer was ronduit drama (verdoving werkte niet, en na behandeling ruim maand véél pijn gehad incl blauwe wang ed, heel mooi zag ik er uit Haha! )

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:30

De vorige keer stelde weinig voor! Maar de 2de ronde deed me veel pijn, ik had een zogenaamde co assistent (een stagiair) en die wist later duidelijk niet meer waar hij mij bezig was! Zorg dus dat je de man hebt die het al jaren doet! Ik heb die co assistent veel te veel vertrouwen gegeven!

Eerst krijg je verdoving in je wang, dan ergens in je tandvlees en in gehemelte. Daarna beginnen ze wat te wrikken, in 10 min zijn ze klaar! De 2de keer duurde het bij mij meer dan 15 min, omdat ik een ontsteking bleek te hebben en daardoor kwam de verdoving niet goed door en had ik pijn.

Er is niks aan de hand als je een goede kaakchirurg hebt! Dus niet bang zijn, gewoon gaan. En daarna heb je misschien wel een dikke bek, maar je hebt tenminste verdoving Knipoog

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:30

Thirsa_ schreef:
De eerste keer viel mee, 2de keer was ronduit drama (verdoving werkte niet, en na behandeling ruim maand véél pijn gehad incl blauwe wang ed, heel mooi zag ik er uit Haha! )

2de ronde was bij mij ook bagger, ik was zo kwaad, ik wou opstaan en weglopen met een halfloszittende kies haha! Clown

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:40

Bij mij zijn ze aan het doorkomen. Al een tijdje, maar hebben niet echt haast. Dat vind ik ook niet erg, laat maar lekker zo. Als ze eruit moeten moet dat ook maar onder narcose denk ik. Ben eerder een keer bij de kaakchirurg geweest (dus niet voor mn verstandskiezen) en daar heb ik hele slechte herinneringen aan...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:43

)
BounceBabe schreef:
Thirsa_ schreef:

2de ronde was bij mij ook bagger, ik was zo kwaad, ik wou opstaan en weglopen met een halfloszittende kies haha! Clown

Haha ik heb zitten janken in die stoel.
Kaakchirurg gaf er verdoving bij maar werkte nóg niet en toen heeft hij ze er toch uitgesneden Verdrietig
Vervolgens kreeg ik een ontsteking in de wond en werd het weer opengehaald en moest ik mezelf injecteren met waterstofperoxide.
Ik wil dus nooit meer naar de kaakchirurg.
Maar ik neem aan dat het vaak wél goed zal gaan (wil geen mensen bang maken Bloos )

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:46

Jeetje, jij bent vroeg! Het komt vast wel goed, maar heel fijn lijkt het me niet! Ik mag ze gelukkig houden Haha!.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:35

Sfiejj schreef:
Jeetje, jij bent vroeg! Het komt vast wel goed, maar heel fijn lijkt het me niet! Ik mag ze gelukkig houden Haha!.

Ja ik ben inderdaad heel vroeg ermee.
Ik ben 16 en ze zijn allemaal al door.
De tandarts zei ; ''voor je 23ste doet het minder pijn , dan zijn de wortels nog niet zo uitgebreid.''
waardoor ik tot de conclusie kwam dat ze nu dan helemaal minder zijn uitgebreid en het misschien minder pijn doet?
Ik vind het eigenlijk best eng !

Ben dan ook benieuwd hoe de tweede keer dan bij mij wordt, aangezien er wordt verteld dat die zeerder doet!
(als ik de eerst al overleef.. )

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:45

Bij mij komt nu net de derde door en moet zeggen dat, dat ook geen pretje is!
elke keer ben ik heel misselijk en heb pijn in mijn mond. Kan met die hele kant niet eten.
Nee zeker geen pretje! Ben trouwens 21

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:48

bij mij beginnen ze ook aardig door te komen helaas...
Ze moeten er waarschijnlijk uit ivm ruimtegebrek,
maar zolang ík er geen last van heb blijven ze zitten waar ze zitten.
T zijn tenslotte wel míjn verstandskiezen Vork

*voelt kippevel bij gedachte aan tandarts*

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:50

Ik zag er vreselijk tegenop maar vond het reuze meevallen. Had me destijds, toen ik een jaar of 18 was, erg laten opnaaien door spookverhalen uit m'n omgeving.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 01:26

Heeft je tandarts gezegt waarom ze er uit moeten? want dat gebeurt namelijk niet als er niks mee aan de hand is.
Of heb jij klachten over je verstandskiezen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:03

Het laten trekken van verstandskiezen heeft meestal een reden, veel mensen hebben namelijk te weinig ruimte. Bij mij is er 1 al eens doorgekomen, die heeft dan ook zoveel druk op mijn kiezen gezet dat er eentje is afgebroken. Dat is nu laatst weer gefixed, maar toch. Die verstandskies zal er toch een keer uit moeten. De kans dat je later schade zult ondervinden als die dingen blijven zitten is erg groot.

Ik ben echt een watje bij de tandarts (geruime tijd, verzaakt om te gaan) maar toch ook ik kan mezelf overtuigen dat er een reden is voor het laten trekken van die dingen..

Afijn, ik moet eerst deze week weer voor hetlaten vullen van een paar gaatjes. Hopenlijk dat ik deze keer er beter vanaf kom dan ruim 2 weken rondlopen met een blauwe wang (en dat alleen al voor het vullen van 2 kiezen, wordt nog wat met het trekken van die dingen.. Bloos )

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:33

Ik heb vorig jaar ofzo 2 verstandkiezen laten trekken, boven. De spuitjes deden echt flink pijn en de TA moest blijven bijspuiten..De ene kies wilde niet zo graag en dat deed verdomt pijn!

Mijn kiezen moesten eruit omdat ze in mn wang gingen groeien.
Nu moet onder nog....Knipoog