Angst voor naalden wegnemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Angst voor naalden wegnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 00:59

Ik studeer nu gezondheidswetenschappen en ben bijna klaar met mijn bachelor. Als Master zou ik de opleiding Arts Klinisch onderzoeker kunnen gaan volgen (na een toelatingsexamen) en dan ben je dus en wetenschapper en basisarts. Nu heb ik al een blok geneeskunde gelopen en vind het echt super leuk en erg interessant! Ik denk er dus serieus over na!

Ik heb alleen 1 probleempje.........ik ben echt bang voor naalden Clown
En dat kun je dus niet hebben als je geneeskunde wil gaan studeren! Maar omdat ik het toch wel erg stom zou vinden om voor zoiets een hele opleiding niet te gaan doen die ik verder echt super interessant vind, ben ik opzoek naar een oplossing.
Ik hoorde van een vriendin van mij die hier ook erg last van heeft dat er ook plekken zijn waar je geholpen kunt worden om van deze angst af te komen. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe gaat dat in zijn werk?
Is er iemand die ook last had van deze angst en die er nu vanaf is? Hoe is dat gelukt?

Ik heb trouwens geen idee waar de angst vandaan komt want ben nog maar amper in een ziekenhuis geweest. Ik val niet flauw ofzo maar ik raak in paniek, heb er nachtmerries over en krijg alleen al bij de gedachte al de kriebels.

Fleury

Re: Angst voor naalden wegnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:13

Is er niemand die ook bang is voor naalden of gewoon niemand die er vanaf is gekomen?? Haha!

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:24

Ik hier! Ik ben doodsbang voor naalden. Scheve mond
Ik vind het zelf ook heel vervelend, want van het kleinste spuitje val ik soms al flauw..
Je moet jezelf niet teveel opfokken en denken dat het allemaal wel goed komt. Lachen Durf je bv wel een speld beet te houden ofzo?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:28

Ben je bang om een spuit te kijgen of te geven? Of van het zicht van de naald op zich?

Misschien eens een spuit met naald regelen, spuit voltrekken met water, en een sinaasappel inspuiten, of vocht uit de sinaasappel trekken. Net zo vaak tot het grappig wordt... Het is maar een ideetje he! Vork

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:30

ik ben er ook bang voor, heb nu medicijnen die ik moet prikken, dit laat ik mijn moeder doen, toen ik mijn bloed moest laten onderzoeken was ik doodsbang, toen ze prikte hield ik onbewust mn adem in, dus die vrouw: wel doorademen he Haha! het deed uiteindelijk niet zoveel pijn, maar toch ben ik er nog bang voor

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:38

Ik ben een tijd lang erg bang voor naalden geweest, totdat ik in de afgelopen jaren zo vaak moest bloedprikken en andere spuiten heb moeten halen (tetanus en Hepatitus B), dat ik nu wel over mijn spuitangst heen ben. Nu werd ik altijd alleen maar heel erg zenuwachtig als ik zelf gespoten moest worden, omdat ik dat niet zelf kon doen en dan geen controle had (hoezo controlfreak?). Pijn heb ik nooit gevoeld en ik kan er ook goed tegen om dit bij anderen te zien.
Misschien is het een idee om regelmatig bij de dierenarts mee te kijken om zo over je naaldenangst te komen. Bij veel dierenartsen mag je meekijken tijdens operaties en behandelingen en dieren staan vaak wat verder van je weg dan mensen, waardoor het spuiten (en kijken naar spuiten) makkelijker kan zijn. Of misschien mag je wel een dag meelopen bij de bloedpolie. Voor mij hielp het aantal herhalingen. Daarnaast helpt het bij mij ook om alles puur anatomisch te bekijken. Daardoor denk ik niet na over gevoel en emotie. Veel succes met het overwinnen van je angst!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:43

ik klik zo dit topic weg Nagelbijten / Gniffelen ben ook als de dood. Ik ben ooit geopereerd, en ze hebben 3 x links in mn arm de narcoseprik verkeerd gedaan, en 2 x rechts, daarna goed..

ik heb 3 weken met een stijve en blauwe arm gelopen. en dan nog niet eens gesproken over de pijn op dat moment en daarna

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:01

Ik heb voor ondezoekjes op school ook wel eens bloed "moeten" laten prikken. Dit was niet verplicht maar het is wel zo leuk als je je eigen bloed kan testen dus heb het wel een paar keer geprobeerd. Dat eindigde altijd in een apart kamertje liggend op een bed en dan nog duurde het 45 minuten voor het eindelijk wilde lukken.
De laatste keer was helemaal een ramp want toen prikte ze eerst mis en voelde ik de naald heel goed wat me natuurlijk flink op de stuipen jaagde en de 2e poging heb ik dus uit reflex mijn arm weggetrokken en toen heeft het wel een uur geduurd voordat het is gelukt en had ik een blauwe arm Clown Toen had ik ook gezworen om nooit meer met naalden in aanraking te komen Clown
Ik kan er ook niet tegen als anderen geprikt worden en zelfs al het aanzicht van een naald maakt me aan het kriebelen, de gedachte alleen al wat daarmee gebeurd Clown
Ik had eens een practicum waarbij 9 mensen een infuus kregen, ik natuurlijk niet (:+ ) maar ik was er wel bij en heb alleen maar naar het bloed gekeken wat ik aangeleverd kreeg (want dat mocht ik verwerken en dat vind ik ook totaal niet eng)
Ik denk dat oefenen ook zou helpen maar weet iemand misschien ook ergens waar dat zou kunnen? Op school hebben ze daar denk ik geen tijd voor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:28

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 23:53

Ja, ik had ook al gegoogeld en de eerste link gevonden Lachen Er staat dus wel dat het kan maar (ja ik weet het, ik ben veeleisend Tong uitsteken ) ik zoek het wel een beetje in het zuiden van Limburg liefste dicht bij Maastricht Haha! En ik heb nog niet echt gevonden hoe dat in zijn werking gaat. En ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 00:56

Ansgt voor naalden...
Kan ik me niets bij voorstellen geloof ik.

Waar zijn jullie dan bang voor? Kunnen jullie dat uitleggen?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 11:48

Nou echt uit te leggen is heel moeilijk vooral als je het zelf niet hebt.
Maar ik vind zelfs de aanblik van naalden al eng. Wat nog enger is is dat dat ding dus IN je arm moet en daar ook blijft zitten!
Zelfs als ik het nu zo typ krijg ik al de kriebels. Maar als ik daadwerkelijk moet bloedprikken dan raak ik zeg maar in paniek. Het is nu wel 3 keer gelukt en weet dat het geen pijn doet dus dat is het niet.
Ik weet niet of dit zo duidelijk is beschreven? Ik weet dat het niets is om bang voor te zijn en ik weet dat het geen pijn doet en ik weet het allemaal maar ja als het dan zover is dan zegt mijn lichaam heel erg hard NEE!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:53

Ik moet zeer regelmatig bloed laten prikken.
Ik vind het nog steeds geen feest, maar als er veel buisjes bij mij gewisseld moeten worden, vraag ik of er een vleugel/babynaaldje gebruikt kan worden.
Op die manier heb je geen last van het wisselen van de buisjes. Er zit een slangetje aan die naald, dus de naald blijft goed zitten en het naaldje zelf is veel dunner.

Als er goed geprikt wordt, voel je er echt niet van.
Meestal kijk ik wel de andere kant op tijdens het prikken en het aftappen.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:55

Heb je wel eens gehoord van exposure therapie?
Dat is een methode om mensen van hun angsten en fobieen af te helpen, door ze ermee te confronteren.
Ze leggen bijvoorbeeld (in jou geval) een naald op de eettafel en op het nachtkastje van iemand, zodat die er steeds naar moet kijken. Het idee is hoe meer je er naar kijkt, hoe minder eng het wordt, er gebeurd tenslotte niks met je als je naar een naald kijkt.
tip: op de BBC is een programma dat heet Panic Room waarin ze mensen van hun angsten afhelpen. Ze werken met goede psychologen en ook exposure therapie. Misschien kan je er eens naar kijken? Ze geven veel goede tips, en de mensen worden echt geholpen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:03

Ik ben ook ontzettend bang voor naalden Scheve mond Weet ook niet hoe het kan, want heb nog nooit wat naars meegemaakt ermee, maar ik ben gewoon bang voor de evt. pijn. Ik raak in paniek en ga hyperventileren Bloos Ik moet zo eigenlijk al zo'n 3 jaar bloed laten prikken, en ik durf het echt niet.

Ik vind het trouwens niet eng om iemand anders te prikken.. Ik heb een poosje elke dag mijn paard moeten prikken, en die angst was na 2x wel over eigenlijk Lachen

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:19

Ik ben ZO bang voor naalden!
Maar ik denk dat het vooral komt omdat je het jezelf aan praat.

Ik moest geprikt worden op pfeiffer te testen; nou dat heb ik dus echt niet gedaan..
Maar nu komt het stomme: een navelpiercing heb ik wel laten zetten. Ik denk dat het lukte omdat ik probeerde niet na te denken en ik wou het ook heel graag..

Dus ik denk dat je niet teveel na moet denken en gewoon ervoor gaan. Dan kom je er wel overheen denk ik Lachen

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:47

Ik ben vroeger een keer verkeerd geprikt (als baby zijnde) en sindsdien ben ik altijd bang geweest. Als ik bloed moest prikken moesten ze me met 3 man vasthouden...
Nu moest ik het laatste jaar vaker te bloedprikken en heb nergens meer last van. Ben niet bang, vindt het helemaal niet eng zolang iker niet naar hoef te kijken... Weet niet hoe het is gekomen maar ik ben eroverheen Knipoog

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:51

Ik ben dus ook bang voor naalden. En dan in de zin van naalden in je lichaam prikken Knipoog Heb hier 2x een slechte ervaring mee gehad. Toen ik laatst gebeten werd door een paard, moest ik een tetanusprik halen (Dat zei de juwelier die mijn ring aan het doorknippen was) Ik barste in huilen uit en nog even en ik viel flauw in die winkel Boos!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:03

gewoon zwanger worden....haha ik ben nog wel ,maar was als de dood voor spuiten,maar moest zo vaak bloed laten trekken dat je er wel wat meer gewoon aan word,hoofd wegdraaien en ze niks laten zeggen anders weet je wanneer ze prikken en dan span ik in iedergeval me arm alleen maar meer,maar de zenuwen gieren nog altijd door me lijf als ik om een prik moet hoor

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 23:31

Haha nee, ik hoef niet zwanger te worden hoor als ik dan bloed moet laten prikken! Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:37

Hier nog een. Ik zou best iets in de gezondheidszorg willen doen, maar je moet mij niet met naalden hebben. Val ik gewoon echt gelijk van flauw. Ik weet niet of je eraf zou kunnen komen. Het zou wel fijn zijn als je dat af kan leren.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 23:45

Ja, ik val er dus niet van flauw ofzo Tong uitsteken Ik raak gewoon in paniek als het bij mij moet en griezel gewoon al bij de gedache Tong uitsteken

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:52

ik heb een hele grote angst voor naalden, waardoor ik al een tijd met een groot gat in mijn kies rondloop.
De tandarts was gaan boren maar zonder verdoving, op een gegeven moment begon het pijn te doen, maar aangezien ik zo'n hevige angst voor naalden heb kon ik geen verdoving krijgen.
Ga nu naar speciale tandheelkunde, daar hebben ze me al erg geholpen.
Voor naalden zelf ben ik trouwens niet bang, alleen als ik een prik moet krijgen.
We moest van school 1 week stage lopen en ik heb dat op een veehouderij gedaan, moest toen een kalfje injecteren en dat kon ik wel gewoon.
Flauwvallen heb ik gelukkig geen last van, wel schiet ik compleet in de stress.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:36

Injecties geven of bloed afnemen vind ik niet erg om te doen. Ik denk altijd maar zo ik voel er toch niets van Vork

Voor mijn ongeluk was ik altijd verschrikkelijk benauwd voor bloedprikken ed, sinds ik 2 jaar geleden bijna 14 dagen in het ziekenhuis gelegen heb na een ongeluk ben ik er niet meer bang voor. Ik werd 3 a 4 keer per dag geprikt, (of bloedafname of de trombosespuiten, pijnstilling noem maar op)
Vervolgens moest ik nog bevallen en krijg je weer de volle laag, sinds die tijd ben ik er dus niet meer bang voor Haha! Maar om nou in het ziekenhuis te eindigen om over je naaldenfobie heen te komen, kan ik je niet aanraden Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:38

LISAx schreef:
Ik ben ZO bang voor naalden!
Maar ik denk dat het vooral komt omdat je het jezelf aan praat.

Ik moest geprikt worden op pfeiffer te testen; nou dat heb ik dus echt niet gedaan..
Maar nu komt het stomme: een navelpiercing heb ik wel laten zetten. Ik denk dat het lukte omdat ik probeerde niet na te denken en ik wou het ook heel graag..

Dus ik denk dat je niet teveel na moet denken en gewoon ervoor gaan. Dan kom je er wel overheen denk ik Lachen

Precies!
men lijdt het meest, van het lijden dat men vreest Knipoog