Multiple Sclerose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Multiple Sclerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:45

ja de titel zegt het al,
bij mijn tante is ms geconstateerd heel erg schrikken dus.
maar wat is ms nou eigenlijk?? op google staat heel veel, te veel en allemaal in die 'grote mensen taal' ik word er niet veel wijzer uit alleen dat je spieren kunnen uitvallen.
zou iemand mij wat meer willen/kunnen vertellen?
via pm mag ook!!

Jilletje

Re: Multiple Sclerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:28

nou als niemand het weet mag hier wel een slotje op!!!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:30

Je hebt je toppic nog geen uur geleden geplaats... Kan toch niet meteen heel bokt erop reageren?

Ik weet wel wat de ziekte inhoud, maar weet niet het preciese erover.

Heb je alleens gevraagd aan je ouders?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:31

merrylegsje schreef:
nou als niemand het weet mag hier wel een slotje op!!!

Take it easy, merrylegsje... het is rond etenstijd, je kunt niet verwachten dat je binnen korte tijd een reactie hebt op zo'n specifiek soort onderwerp... Lachen
Ik zou zeggen google er eens op of gebruik hier de zoekfunktie. Er zijn in het verleden al meerdere topics over MS geweest.

Heel veel sterkte met je tante.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:34

wat op google staat is zo veel ik weet niet waar ik beginnen moet, mickeytje dat verwacht ik ook niet maar ik heb n btje een onwerkelijk gevoel weet even niet wat ik moet dus kan even niet met mn gedachtes omgaan

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:40

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:42

dankjewel k ga gelijk kijken!!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:06

Ik heb door mijn werk mensen met ms wel verzorgd. MS heb je in versch. stadia. De mensen waar ik mee omging zaten vooral in de laatste fase. Tsja en dat is de fase van bijna volledige verlamming. Geleidelijk vallen bep. spierfuncties uit. Wat ik gemerkt heb is dat bijv. bij een dalende weerstand uitval versneld kan worden.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:16

Mijn schoonvader heeft ook MS. Het is een progressieve spierziekte, waarbij dus steeds meer spierfuncties uit kunnen vallen. Deze ziekte heeft idd verschillende stadia. Soms blijven mensen jaren lang in het zelfde stadium, zonder achteruit te gaan. Maar het kan ook gebeuren dat iemand bijvoorbeeld 3 maand na de diagnose al in een rolstoel zit, dit is door geen dokter te voorspellen.

Bij mijn schoonvader gaat het gelukkig erg goed, hij kan nog gewoon lopen, fietsen, autorijden enz. Maar hij heeft ook dagen waarop hij amper zijn bed uit kan komen. Als hij eens een verjaardag heeft gehad en heeft daar 1 of 2 biertjes gedronken is hij ook veel slechter de volgende dag, dan als hij geen alcohol drinkt, ook al is het maar een klein beetje.

Ik snap dat je geschrokken bent van de diagnose bij je tante, maar je moet er niet meteen van het ergste uitgaan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:12

het is idd ene prgressieve ziekte
waarbij je er vanuit kunt gaan dat een persoon met ms steeds meer achteruit zal gaan
maar het is niet echt te voorspellen wat en hoe
bij de 1 gebeurt er veel in vrij korte periodes
en bij een ander gaat het ontzettend langzaam ...
dus idd niet meteen van het ergste uitgaan maar als j je zorgen maakt vooral van de info uitgaan die er is , en op je tante van toepassing is

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:59

_Sas_ schreef:
Mijn schoonvader heeft ook MS. Het is een progressieve spierziekte, waarbij dus steeds meer spierfuncties uit kunnen vallen. Deze ziekte heeft idd verschillende stadia. Soms blijven mensen jaren lang in het zelfde stadium, zonder achteruit te gaan. Maar het kan ook gebeuren dat iemand bijvoorbeeld 3 maand na de diagnose al in een rolstoel zit, dit is door geen dokter te voorspellen.

Bij mijn schoonvader gaat het gelukkig erg goed, hij kan nog gewoon lopen, fietsen, autorijden enz. Maar hij heeft ook dagen waarop hij amper zijn bed uit kan komen. Als hij eens een verjaardag heeft gehad en heeft daar 1 of 2 biertjes gedronken is hij ook veel slechter de volgende dag, dan als hij geen alcohol drinkt, ook al is het maar een klein beetje.

Ik snap dat je geschrokken bent van de diagnose bij je tante, maar je moet er niet meteen van het ergste uitgaan!

Ik heb zelf ms en wilde even kwijt dat het geen spierziekte is Knipoog Haha!
Even wat korte feiten op een rijtje
-16.000 mensen in Nederland hebben multiple sclerose

-2,5 miljoen mensen in de wereld hebben multiple sclerose

-In landen met een koel klimaat komt meer MS voor dan in landen met een warm klimaat

-Meer vrouwen dan mannen hebben MS

-MS is een ziekte van het centrale zenuwstelsel

-Sclerosis betekent: littekens. In de isolerende laag myeline die rondom de zenuwen zit onstaan ontstekingen

-MS is geen spierziekte

-De oorzaak van MS is niet bekend. De wetenschap gaat er van uit dat MS onstaat door een combinatie van factoren

-MS is niet erfelijk maar genetische factoren spelen wel een rol

-De meeste mensen krijgen de diagnose MS als ze tussen de 20 en 40 jaar oud zijn

-Mensen jonger dan 12 en ouder dan 55 jaar horen zelden de diagnose MS

-MS hebben en kinderen krijgen kan goed samen gaan

-MS is niet besmettelijk

-Lang niet iedereen die MS krijgt zal een rolstoel nodig hebben

-Er is geen geneesmiddel voor MS maar er zijn wel medicijnen om klachten te verminderen of de progressie te beïnvloeden

-Vermoeidheid is een veel voorkomend symptoom bij MS

-Zo’n zestig procent van de mensen met MS heeft problemen met hoge omgevingstemperaturen

-Mensen met MS leven ongeveer net zo lang als mensen zonder MS
Bron http://www.msweb.nl hier staat ook is ook een gedeelte voor jongeren en een forum waar je vragen kunt stellen
liefs madrieka
Laatst bijgewerkt door gekketeckel op 12-04-07 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:05

merrylegsje schreef:
ja de titel zegt het al,
bij mijn tante is ms geconstateerd heel erg schrikken dus.
maar wat is ms nou eigenlijk?? op google staat heel veel, te veel en allemaal in die 'grote mensen taal' ik word er niet veel wijzer uit alleen dat je spieren kunnen uitvallen.
zou iemand mij wat meer willen/kunnen vertellen?
via pm mag ook!!

Ik heb hier vandaag een toets over gehad en als ik alles nog een beetje goed weet
MS is een aandoening aan de witte stof van het zenuwstelsel de witte stof bevind zich in je hersenen en het ruggenmerg. Als je MS hebt ontstaan er verhardingen in de witte stof waardoor je zenuwen niet goed meer werken er ontstaan stoornissen in het gevoel en bewegen
Helaas is genezing niet meer mogelijk, de ziekte gaat gepaard met goede en slechte tijden de ziekte schrijdt langzaam maar zeker voort. de klachten kunnen zelfs ook nog ernstiger worden meestal worden mensen met MS behandeld door een fysio ook is het erg belangrijk dat een patient met MS zich niet te druk maakt want oververmoeidheid veroorzaakt lichamelijk achteruitgang

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:32

Er ontstaat een soort kortsluiting in de zenuwen, zo hebben ze het bij ons bij geneeskunde uit gelegd. Tis alweer tijdje geleden dus weet het niet meer precies. Geloof dat myelineschede, de stof die om de zenuwen zit wordt afgebroken en daardoor worden actiepotentialen niet meer goed overgebracht.

oh kijk heb al stukje gevonden:

Multiple sclerose (MS) is een chronische ziekte van het centraal zenuwstelsel
Deel van het zenuwstelsel bestaand uit hersenen en ruggenmergcentraal zenuwstelselcentraal zenuwstelsel (CZS). Het CZS bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de oogzenuwen, en verstuurt en ontvangt elektrische signalen via een netwerk van zenuwen. Deze zenuwen zijn geïsoleerd met een beschermend eiwit dat myeline
Basis eiwitbestanddeel van de myelineschede
Uit vetten en eiwitten bestaand omhulsel (isolering) van zenuwvezels.myelineschedemyelineschede. Proteïne dat bij MS door ontspoorde immuuncellen wordt aangevallen.myelinemyeline heet.

Bij MS wordt het myeline afgebroken (demyelinisatie), waardoor de signalen niet meer goed doorkomen. Myeline is een vetachtige stof die de zenuwcel isolerend omhult. De myelineschede speelt een belangrijke rol bij de impulsgeleiding in het axon. Bij multiple sclerose, kortweg MS, wordt myeline in het centraal zenuwstelsel aangetast waardoor de overdracht van boodschappen moeilijker wordt en uiteindelijk helemaal stopt. Dit noemt men demyelinisatie, waardoor de signalen niet meer goed doorkomen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:55

bedankt allemaal voor de reacties!!! k begrijp hier meer van dan alles wat er op google staat Bloos