Geheugen als een zeef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Geheugen als een zeef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:10

Rare titel misschien. Maar het probleem is: Ik herken mensen vaak niet, ik vergeet hun namen. En dan nee niet soms, maar gewoon echt vaak.

Voorbeeld: Ik werk nu al meer dan een jaar in een restaurant en werk ong. 2 keer per week met dezelfde collega, die ik nu dus al supergoed ken. Maar afgelopen zaterdag wilde ik haar iets vertellen en wist ik haar naam gewoon niet meer. Rolleyes Ik heb echt een minuut staan denken, voordat ik erop kon komen.

Voorbeeld 2: Er werkte een nieuwe jongen in de keuken, waar ik inmiddels 3 a 4 keer mee gewerkt had en ook al een tijdje mee staan praten. Maar toen ik hem 's avonds tijdens het uitgaan tegenkwam, herkende ik hem gewoon niet.

Voorbeeld3: Ik doe nu al 4 maanden 2 keer per week aan spinning en ik kwam mijn spinninginstructeur in normale kleding tegen en het duurde ook echt enkele minuten voordat er iets begon te dagen.

En zo zijn er nog vele andere voorbeelden. Ik heb het vooral als ik mensen die ik altijd in dezelfde omgeving tegen kom, ineens ergens anders zie. Mijn spinninginstructeur herken ik aan zijn kleren, en omdat hij in de sportschool rondloopt. Maar als ik dat niet zie, herken ik zijn gezicht gewoon niet.

Mijn vriendin die kent echt iedereen, stelt me ook aan iedereen voor. Met die mensen maak ik dan ook gewoon een praatje, maar als ze de week daarop bijv. weer 'hoi' zeggen, heb ik echt geen flauw benul wie ze zijn. Verward

Best irritant, zijn er manieren om je geheugen te trainen?

Vanessa24

Re: Geheugen als een zeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:22

Ik heb dat soms, namen en gezichten haal ik ook wel eens door elkaar of de plek waar ik ze van ken. Zeker als ik bijvoorbeeld de mensen alleen maar zie in paardrijkleding, en je ziet ze eens een keer in gewone kleding, dan herken ik ze ook niet altijd gelijk.

Maar je kunt je geheugen prima trainen hoor, doe memorie spelletjes!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:45

Ik heb een keer zoiets gelezen in de Quest. Mensen die gezichts blind (oid) zijn. Die mensen herkennen de gezichten van mensen niet en kunnen het ook niet voorhalen in hun hoofd.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:50

Oke, er kan dus echt zoiets bestaan. Ik weet dan natuurlijk niet in hoeverre ik dat heb, maar klinkt wel interessant, ik ga even googlen.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:55

http://www.pdd-nos.nl/columns/2006col/col_sep_06.html

"Vaak wordt gezegd dat de verklaring hiervoor is dat iemand met een ontwikkelingsstoornis een soort foto van zijn omgeving maakt en dat hem hierdoor slechts zaken opvallen die veranderd zijn na het maken van die innerlijke foto"

Dat komt overeen met dat ik mensen niet herken in een andere omgeving.

"In minder erge gevallen kun je soms niet zo snel op de naam komen die bij een bekend gezicht hoort."

Klinkt allemaal heel herkenbaar. Namen van collega's vergeet ik ook best vaak...

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:20

Ik heb het ook soms, maar dan in een mindere vorm.
Ook vergeet ik ook wat ik gisteren heb gedaan of wat er vanochtend is gebeurd en soms vergeet ik ook wel wat ik gezegd heb tegen iemand.

Het is zeer irritant, vooral met school ivm tentamens etc.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 01:20

hee daar herken ik mezelf volledig in Haha!
ik heb ook echt een geheugen als een zeef.
Als je mij iets verteld weet ik het vaak een uurtje later niet meer.
Of voor school HW enzo vergeten, werkjes vergeten af te geven Sigaar alleamaal niet zo leuk Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 02:30

Vanessa24 schreef:
Ik heb dat soms, namen en gezichten haal ik ook wel eens door elkaar of de plek waar ik ze van ken. Zeker als ik bijvoorbeeld de mensen alleen maar zie in paardrijkleding, en je ziet ze eens een keer in gewone kleding, dan herken ik ze ook niet altijd gelijk.

Maar je kunt je geheugen prima trainen hoor, doe memorie spelletjes!

of andersom, ik zag een keer mijn tandarts-assistente in paardrijkleding, die bleek bij ons op de manege te rijden Clown was ook even "schrikken". Lachen

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:54

Ik heb ook gewoon vaak dat ik vergeet wat ik heb gedaan ofzo. Ik plan ook altijd afspraken dubbel, 'ja hoor', 'dan kan ik wel werken'. En dan zit ik 5 minuten daarna te verkondigen dat ik waterpolo heb op die dag. Maar dat heet gewoon chaotisch.

Hebben jullie het ook echt met gezichten? En dat je namen van je collega's vergeet?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:01

ik heb t ook relatief vaak maar dat is meer omdat mijn visuelegeheugen niet goed meer is (in tegenstelling tot vroeger toen had ik fotografisch geheugen)
daarbij zijn ook andere delen van mijn geheugen niet meer zoals hetwas bijv ik las vroeger iets 1 keer en ik wist het, Tegenwoordig moet ik iets tig keer lezen en nog vergeet ik het dan vaak erg Irritant!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:58

ik heb er ook wel last van..

het is niet vervelend voor mezelf, het is nog vervelender voor mijn omgeving!

als ik iets vraag of afspreek ofzo, dan vraag ik het vaak nog 3x in het uur gewoon omdat ik het dan weer ben vergeten. het komt dan net over alsof ik niet geïnteresseerd ben in andere mensen en hun verhalen, terwijl dat wel zo is! nouja ook niet altijd Knipoog
echt lastig..

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:01

snoetie schreef:
ik heb er ook wel last van..

het is niet vervelend voor mezelf, het is nog vervelender voor mijn omgeving!

als ik iets vraag of afspreek ofzo, dan vraag ik het vaak nog 3x in het uur gewoon omdat ik het dan weer ben vergeten. het komt dan net over alsof ik niet geïnteresseerd ben in andere mensen en hun verhalen, terwijl dat wel zo is! nouja ook niet altijd Knipoog
echt lastig..