Voorbeeld: Ik werk nu al meer dan een jaar in een restaurant en werk ong. 2 keer per week met dezelfde collega, die ik nu dus al supergoed ken. Maar afgelopen zaterdag wilde ik haar iets vertellen en wist ik haar naam gewoon niet meer.

Voorbeeld 2: Er werkte een nieuwe jongen in de keuken, waar ik inmiddels 3 a 4 keer mee gewerkt had en ook al een tijdje mee staan praten. Maar toen ik hem 's avonds tijdens het uitgaan tegenkwam, herkende ik hem gewoon niet.
Voorbeeld3: Ik doe nu al 4 maanden 2 keer per week aan spinning en ik kwam mijn spinninginstructeur in normale kleding tegen en het duurde ook echt enkele minuten voordat er iets begon te dagen.
En zo zijn er nog vele andere voorbeelden. Ik heb het vooral als ik mensen die ik altijd in dezelfde omgeving tegen kom, ineens ergens anders zie. Mijn spinninginstructeur herken ik aan zijn kleren, en omdat hij in de sportschool rondloopt. Maar als ik dat niet zie, herken ik zijn gezicht gewoon niet.
Mijn vriendin die kent echt iedereen, stelt me ook aan iedereen voor. Met die mensen maak ik dan ook gewoon een praatje, maar als ze de week daarop bijv. weer 'hoi' zeggen, heb ik echt geen flauw benul wie ze zijn.

Best irritant, zijn er manieren om je geheugen te trainen?