Heupgewricht gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemieH

Heupgewricht gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 22:24

Vorige week vrijdag (drie dagen na mijn verjaardag Verdrietig ) reed ik voor de eerste keer op een nieuw paard en ben ik er na een stevige bokpartij van gevallen... Ik had heel veel pijn en kon me echt niet meer bewegen, en in het ziekenhuis bleek dat ik mijn heupgewricht gebroken had.
De breuk is bovenaan mijn dijbeen, onder de "kop" en het is een horzontale breuk. Ik ben dus geopereerd: de twee stukken van het bot zijn met een plaatje en vier schroeven weer aan elkaar vastgemaakt. Sinds zondag ben ik al weer thuis. In het ziekenhuis ging het er nogal haastig aan toe en ik heb niet zo veel info gehad van de dokter. Pas binnen drie weken heb ik een nieuwe afspraak.
Nu vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die een gelijksoortige breuk gehad hebben en mij misschien iets meer kunnen vertellen over de revalidatie en hoe en wanneer ze opnieuw zijn beginnen rijden (ik mis het nu al...) en beginnen lopen en zo.
Laat dus zeker een berichtje achter als je iets weet hierover!!

Djaleesa

Re: Heupgewricht gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:42

Bah wat naar zeg! Ach gut
Ik heb zelf afgelope zomer mn heupkom gebroken ook door een val samen met het paard. Ik heb twee maanden plat gelegen drna therapie aan huis gekregen en zo eerst leren zitten dan leren staan en zo een stapje verder steeds. Het is een hele zware tijd! Zorg, dat je er niet depri door word dat je gewoon leuke dingen blijft doen nouja dat kan in dit geval niet maar dat je vrienden hebben die je steunen. rijden meis het is het slimste om voorlopig nog lang niet te gaan rijden. dat duurt nog wel een poosje maar als je er hard aan werkt om beter te worden en alles snel te willen gaat t sneller dan je verwacht

succes Ach gut

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 23:01

Bij jou was het dus nog erger! Ik mag gelukkig al sinds zondag op krukken rondhobbelen maar ik mag gewoon nog niet op mijn been steunen. Het moet wel heel saai zijn, twee maanden plat liggen! Ik vond het al moeilijk om twee dagen in een ziekenhuisbed te ligen zonder beweging ofzo! Maar ja de heup zelf die gebroken is, dat is al een heel stuk zwaarder ook! Heb je er nu nog altijd veel last van?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:03

Ik ben zo'n drie jaar geleden van mn paard gevallen en heb ook mn heup gebroken gehad, alleen was het bij mij nog wel "aan elkaar" zeg maar, dus niet compleet kapot. Daarom besloot men het niet te opereren maar de natuur de gang te laten gaan...

Na 9 weken zat ik weer in het zadel, maar goed, ik heb dan ook geen operatie ondergaan Knipoog

Sterkte er mee, het is een pijnlijke revalidatie vond ik zelf Ja

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:08

Ik heb er nu nog altijd last van moet binnekort ook naar een van de beste therapeut en binnekort weer foto`s laten maken en waars over paar jaar nieuwe heup laten zetten ik heb geen operatie gehad maar zat echt niet naar 9 weken weer op het paard ik kon ook niet met krukken beginnen want ik had ook mn sleutelbeen gebroken. En ik kon ook echt niet zelf gaan zitten of staan met mn heup moest met alles geholpen worden. Heel vervelend maar ik zou zeggen doe zo rustig mogelijk want anders heb je er later nog meer last van.

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 23:21

ja ik moet vooral opletten dat ik geen verkeerde bewegingen doe anders kan het nog veel erger worden. Rustig aan dus inderdaad. Waarschijnlijk ga ik binnen zes weken weer kunnen lopen en een jaar moeten wachten met paardrijden.
Barmat, deed het ook pijn toen je weer begon met rijden? Of mocht je maar weer beginnen rijden als alle pijn weg was?

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:31

Djaleesa schreef:
over paar jaar nieuwe heup laten zetten.

Hebben ze jou gezegd dat je een nieuwe heup zou krijgen?? Over het algemeen wachten ze daar zo lang mogelijk mee en krijg je eerst diverse "lapmiddelen". Reden hiervoor is dat een heup maar een x aantal jaren mee gaat en ze blijkbaar niet onbeperkt nieuwe heupen kunnen plaatsen.

Mijn zus heeft haar bekken ook gebroken gehad in haar heupkom, zij heeft hier nog altijd veel last van. Met sporten, stallen mesten en zware dingen.
Ik heb daar in tegen mijn bekken gebroken gehad en daar geen last meer van. Wel had ik beter naar mijn lichaam en arts/therapeut moeten luisteren. Dan was ik minder lang onderweg geweest. Niet eigenwijs toch zonder kruk lopen, mee op concours gaan met drukken etc. Dus das mijn tip, doe het vooral rustig aan en gun het de tijd!!

Succes en beterschap!!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:40

Ze proberen inderdaad zolang mogelijk te wachten daarom zit ik nu bij manuele therapeuten die me masseren zodat alles wat losser word alles is ook laat maar zeggen vast gaan zitten. Ik heb er vooral met de eerste paar sprongen als ik rij last van of als ik iets te lang rij als je weer begint met rijden moet je ook echt stoppen als je weer pijn krijgt! Steeds weer iets opbouwen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:43

AnnemieH schreef:
ja ik moet vooral opletten dat ik geen verkeerde bewegingen doe anders kan het nog veel erger worden. Rustig aan dus inderdaad. Waarschijnlijk ga ik binnen zes weken weer kunnen lopen en een jaar moeten wachten met paardrijden.
Barmat, deed het ook pijn toen je weer begon met rijden? Of mocht je maar weer beginnen rijden als alle pijn weg was?

Echt prettig was het niet nee.... eigenlijk voel ik nu nog steeds wel eens wat van die heup, maar dat komt ook omdat ik hyper mobiele gewrichten heb en dus gemakkelijk gewrichten uit de kom heb helaas....
De eerste keer rijden was ook in verlichte zit, 3 minuten en één rondje stap, een rondje draf en een rondje galop, that's it Knipoog

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 23:52

Dus het rijden zal gaan zoals al de rest, stap voor stap en langzaam... Hopelijk houd ik er niet te veel last aan over. Binnen 1-1,5 jaar wordt het plaatje er weer uitgehaald, dus dan heb ik opnieuw revalidatie, maar die zou normaal niet zo lang duren. Nu gaat het eigenlijk redelijk goed, ik neem af en toe een pijnstiller en ik ga elke dag naar de kinesist, dit moet ik nog zes weken doen. Hoe lang na het ongeluk zijn jullie dan opnieuw begonnen met rijden? Negen weken zoals bij Djaleesa zal alvast niet gaan voor mij. Voor de rest probeer ik mij altijd zo goed mogelijk aan de raad van de dokter te houden, maar een jaar niet rijden lijkt wel ongelofelijk lang...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:59

Unity schreef:
Djaleesa schreef:
over paar jaar nieuwe heup laten zetten.

Hebben ze jou gezegd dat je een nieuwe heup zou krijgen?? Over het algemeen wachten ze daar zo lang mogelijk mee en krijg je eerst diverse "lapmiddelen". Reden hiervoor is dat een heup maar een x aantal jaren mee gaat en ze blijkbaar niet onbeperkt nieuwe heupen kunnen plaatsen.

Moderne heupen gaan zo'n 30 jaar mee, maar dan moet je wel de juiste arts in het juiste ziekenhuis zoeken, want anders wordt je afgescheept met een 10-15 jaar heup. Het loont echt de moeite om je daar serieus op te orienteren.

Vanwege de enorme verlening van de periode dat de heupprotheses blijven zitten, zijn ze snel aan het terugkomen van wat jij "lapmiddelen" noemt en vervangen ze veel sneller. Dit om te voorkomen dat mensen langere tijd met klachten blijven doorlopen, wat afwijkingen in het looppatroon en daarmee dus ook de rest van het lichaam geeft (met bijbehorende klachten elders in het lichaam, zoals bijv je rug). Ook is de revalidatie veel makkelijker en sneller bij iemand die relatief nog fit is en zich anatomisch-correct beweegt.