maximaal gewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

maximaal gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:43

Wat vinden jullie van de regel dat een manegeruiter niet meer dan 85 kilo mag wegen???
Ik las op internet van een manege met die regel.

Ik dacht bij mezelf: daar zullen dan niet veel mannen rijden, want de gemiddelde man weegt toch al snel 80 kilo.

Ik vind het ook een zielig gezicht als dikke mensen op een paard zitten, maar volgens mij hangt het toch echt van je rijstijl af of een paard last van je heeft. Er zijn ook ruiters van 40 kilo die hun paard gigantisch hinderen! (en er zijn ook mensen van 90 kilo die zeer paardvriendelijk te werk gaan!)

Hoe denken jullie over de regel van die manege??

pascaleJarig

Re: maximaal gewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:47

hoi! dit is al het zoveelste topic dat geopend is!over dit onderwerp!
Knipoog
Laatst bijgewerkt door pascale op 08-04-07 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:48

pascale schreef:
hoi! dit is al het zoveelste topic dat geopend!over dit onderwerp!
pfff**zucht**

Sorry Bloos Bloos
Ik zie het nergens staan, maar link het even dan ajb!

pascaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:49

eva2 schreef:
pascale schreef:
hoi! dit is al het zoveelste topic dat geopend!over dit onderwerp!
pfff**zucht**

Sorry Bloos Bloos
Ik zie het nergens staan, maar link het even dan ajb!

hoi nou vaak worden deze topics gesloten omdat er zoveel vervelende reacties op komen!
die van afgelopen week is ook gesloten!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:50

Het gaat mij niet om de discussie of dik zijn zielig is voor je paard. Dat maak ik in de openingspost toch wel duidelijk! Het gaat mij om de regel van die manege! Maar goed, ruzie is het laatste dat ik wil, dus maar weer sluiten dit dan??? Bloos Bloos

pascaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:52

ach ja je kunt afwachten!maakt mij niet wat uit! Haha! Knipoog
zou alleen weer jammer zijn van een topic!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:54

Het kan best zijn dat die manege geen paarden heeft die mensen die meer dan 85 kg wegen kunnen dragen. Toen ik een aantal jaar geleden in Wales op paardenvakantie was moesten we ook gewicht, lengte en rijervaring opgeven, zodat zij konden kijken of ze een geschikt paard voor je hadden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:57

Precies, als het bv. een manege is met allemaal ponies (en dan bedoel ik geen uit de kluiten gewassen Haflingers ofzo, hoewel ik op mijn eigen stevige Welsh Cob ook ect niet iemand van meer dan 80/85 kg. zou willen), maar meer de NRPS-types.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:57

Ik snap als manege wel waarom ze niet boven een bepaald gewicht willen. Maar 85 is misschien wel wat aan de lage kant.
Als manege hoor je daar wat rekening mee te houden, zet hem./haar dan gewoon op wat stevigere paarden.
En er zijn ook redelijk veel wat dikkere kinderen die na jaren op een manege rijden ook boven de 85 kilo komen; die kunnen ze dan toch niet zomaar wegsturen?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:59

*zucht* weer zo'n topic.........

het hangt er vanaf wat voor paard je hebt,je kan niet per definitie zeggen of 85 kg te zwaar is...............
er zijn zat paarden en pony's die het makkelijk kunnen hebben,en en ook genoeg voor wie het teveel is.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:04

ik vind het eigenlijk niet zo vreemd dat je zulke dingen moet opgeven.
een vriendin van mij heeft ook een heel mooi fijn gebouwd haflingertje, maar toch vind ik niet dat de pony fijn onder haar loopt.. (door gewicht)
en een manege wil (als het goed is) het beste voor zijn paard. en kan daardoor beter een keuze maken, want ze weten precies wat ze op stal hebben staan..

mijn paard kan echt wel iemand van 100 kilo aan,. en zelf ben ik zo'n prikje dat ik ook op een smalle pony pas. maar ik denk dat je als manege zoiets juist moet vragen, om goed te kunnen selecteren. en er zijn ook op de manege vast wel paarden te vinden die makkelijk een zwaarder iemand kunnen dragen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:05

Weet je wat ik niet snap, ze kijken altijd alleen maar naar gewicht, maar ook de lengte is belangrijk.
Je kan niet iemand van 175 cm op een shet zetten ook al weegt zij zelf maar iets van 55 kg.

En iemand die veel te lang is voor het paard hindert het paard ook, neem jij maar eens iemand op je rug die zelf net zo groot is als jou, en dan een klein iemand die net zo zwaar is, dan zal je zien dat je moelijker loopt/draagt met iemand die te lang is.

Mijn mening is dus ook dat ik het de grootste onzin vind, ze moeten het gewoon per persoon bekijken.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:07

tinaaz schreef:
een vriendin van mij heeft ook een heel mooi fijn gebouwd haflingertje, maar toch vind ik niet dat de pony fijn onder haar loopt.. (door gewicht)
en een manege wil (als het goed is) het beste voor zijn paard. en kan daardoor beter een keuze maken, want ze weten precies wat ze op stal hebben staan..

mijn paard kan echt wel iemand van 100 kilo aan,. en zelf ben ik zo'n prikje dat ik ook op een smalle pony pas. maar ik denk dat je als manege zoiets juist moet vragen, om goed te kunnen selecteren. en er zijn ook op de manege vast wel paarden te vinden die makkelijk een zwaarder iemand kunnen dragen.

Vragen naar het gewicht kan ook wel, maar om bij voorbaat al te zeggen dan mensen boven de 90 kg niet welkom zijn vind ik eeen beetje banketstaaf.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:11

suusje26 schreef:
Weet je wat ik niet snap, ze kijken altijd alleen maar naar gewicht, maar ook de lengte is belangrijk.
Je kan niet iemand van 175 cm op een shet zetten ook al weegt zij zelf maar iets van 55 kg.

En iemand die veel te lang is voor het paard hindert het paard ook, neem jij maar eens iemand op je rug die zelf net zo groot is als jou, en dan een klein iemand die net zo zwaar is, dan zal je zien dat je moelijker loopt/draagt met iemand die te lang is.

Mijn mening is dus ook dat ik het de grootste onzin vind, ze moeten het gewoon per persoon bekijken.

maar toch..
je kunt een klein dik iemand niet op een klein paard/pony zetten..
en een paar lange benen die onder een pony uitbungelen vind ik lang niet zo erg.. dan een dik iemand met een klein paard... want bij een lang iemand gaat het om het plaatje. maar je moet juist kijken naar gewicht ten opzichte van het dier

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:14

suusje26 schreef:
tinaaz schreef:

Vragen naar het gewicht kan ook wel, maar om bij voorbaat al te zeggen dan mensen boven de 90 kg niet welkom zijn vind ik eeen beetje banketstaaf.

als je het goed leest,,, dan lees je dat ik vind dat je goed moet selecteren, het goede paard bij de juiste persoon, en niet dat je iemand moet afwijzen..

of je moet echt giga zijn! maar een volwassen man daar is altijd een paard voor te vinden

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:17

Maneges kunnen beter gewoon een regel instellen dat iedereen moet rijden zonder het paard te hinderen ofzo i.p.v iedereen van 85kg> niet toe te laten.....
Koop een paar stevige paarden ofzo Tong uitsteken.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:17

tinaaz schreef:
suusje26 schreef:

maar toch..
en een paar lange benen die onder een pony uitbungelen vind ik lang niet zo erg.. dan een dik iemand met een klein paard... want bij een lang iemand gaat het om het plaatje. maar je moet juist kijken naar gewicht ten opzichte van het dier

Nee, het gaat niet om het plaatje. Benen die er onder uit bungelen, kunnen onwijs in de weg zitten en de pony hinderen!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:22

RicardoOpa schreef:
tinaaz schreef:

maar toch..

Nee, het gaat niet om het plaatje. Benen die er onder uit bungelen, kunnen onwijs in de weg zitten en de pony hinderen!

Precies, maar dat ziet (bijna) niemand.
En tuurlijk je moet kijken naar het gewicht per paard, maar dat betekent niet dat je bij voorbaat al een grens kan stellen.
Maar wat ik probeer te zeggen, een klein iemand die heel dik is, is net zo erg als een veel te lang iemand. Ze zitten allebei in de weg, en hinderen allebij het paard, en ik denk dat een te zwaar iemand die wel goed kan rijden beter is voor een paard dan iemand die veel te lang is en het paard hindert in z'n evenwicht.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:26

[quote="tinaaz]

als je het goed leest,,, dan lees je dat ik vind dat je goed moet selecteren, het goede paard bij de juiste persoon, en niet dat je iemand moet afwijzen..

of je moet echt giga zijn! maar een volwassen man daar is altijd een paard voor te vinden[/quote]

Dus jij vindt dat een volwassen MAN van 90 kg wel mag rijden, maar een VROUW van 90 kg niet?
Dat verband snap ik niet?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:30

Nee, ze bedoelt dat mannen al snel meer wegen dan vrouwen. Dus grotere kans dat hun niet aangenomen zullen worden.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:47

RicardoOpa schreef:
Nee, ze bedoelt dat mannen al snel meer wegen dan vrouwen. Dus grotere kans dat hun niet aangenomen zullen worden.

Ja, en dat zou dan ook een reden kunnen zijn om die regel dus juist niet in te stellen Lachen

Kijk, ik vind het hartsikke goed dat ze rekening houden met hun paarden, maar de manier waarop vind ik niet eerlijk. (en dat is niet bij iedereen hoor Lachen )
Ze denken niet goed na, op z'n manier verliezen ze juist alleen maar klanten dan dat ze binnen krijgen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:52

het welzijn van het paard/pony moet voorop staan.
of het nou een fjord is die wel 100 kg kan dragen of een fijn arabiertje die niet meer dan 60 kg kan hebben

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:33

Op zich vind ik het geen vreemde regel... Maar langs de andere kant vraag ik me dan af welke paarden ze hebben op die manège? Er zal toch heus wel een paard tussen zitten die meer kan verdragen dan 85kg. Ik zelf weeg 94kg (jah ik ben te dik, I know) en mijn kwpner van 1.77m heeft hiervan geen last.

Wel vind ik uiteraard dat iemand van 120kg niet op een ranke pony moet gaan zitten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:51

De regel is opzich niet verkeerd, gezien je niet weet wat voor paaren ze hebben lopen (of juist geen paarden maar alleen pony's). Op de gemiddelde manege zal het geen probleem zijn om voor mensen tot toch wel 100 kg een geschikt paard te vinden, en hoe meer ervaren je bent, hoe meer van jouw gewicht een paard kan dragen natuurlijk (niet in het oneindige Knipoog).

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:08

Wij hanteren ook voor de paarden een gewichtstabel. En we passen het heus wel aan bij verschillende ruiters. Maar 90kg is echt het maximale bij ons. Wij zijn voornamelijk een kindermanege en hebben meer pony's dan paarden.

*Mocht je dit geen zinnig topic vinden, reageer dan liever niet ipv moeilijk te doen....