Vraag voor de bokt mamma`s

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 01:49

Omdat iedereen altijd zei dat BV het beste was, had ik zoiets van "okay, een week of 4, dan heeft het kind iig de eerste anti-stoffen binnen!"
Na 4 weken ging het echter zó goed, dat ik dacht "nog maar 4 weken erbij dan Clown ." Na die 4 weken liep alles nog steeds prima, zodat ik besloot om zólang BV te geven, totdat kind of ik er geen zin meer in hadden Knipoog . (Dat was zo rond de 6 mnd.).
Ik vond BV geven vooral praktisch: niks steriliseren, voeding altijd meteen bij de hand én op de juiste temperatuur, geen gesleep van flessen + poeder als we een dag weggingen.
Ik vond het trouwens juist een plus-punt van de BV, dat mijn kinderen de eerste tijd nog zo lekker van "mij" waren Knipoog . Ik was immers de enige die ze voeding kon geven Clown . Mijn man heeft de schade in de BV-tijd overgens ruim ingehaald: hij was altijd degene die de kinderen in het badje deed Knipoog .
Natuurlijk is het je eigen keuze om wel of geen BV te geven. Gelukkig is er goede FV te koop, zodat je die zonder schlecht geweten aan je kind kan geven.
Ik heb absoluut niks tegen FV, maar ik vond het achteraf wel een groot voorrecht van de vrouw dat je BV kan geven Lachen .

uffie

Berichten: 624
Geregistreerd: 15-01-05

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:19

Ik ben met mijn 2 kindjes direct met fv begonnen, dit ook omdat het moest vanwege medicijnen.

Bij de 1e vond ik dat wel okay, het bv leek me niets, maar met de 2e had ik wel zoiets van hmm was toch wel leuk geweest, maar dan had ik dus vanaf het begin van mijn zwangerschap moeten stoppen met de medicijnen. Maar dat kon niet ik kwam er pas met 20 week achter dat ik zwanger was Bloos

Harvumi

Berichten: 901
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:38

Even een vraagje tussendoor uit nieuwsgierigheid (heb zelf nl. nog geen kleine), zit er verschil in het 'eindresultaat' kwa borsten? Dat ze bijv. bij BV meer hangen dan FV of iets dergelijks?
Vriendin van mij is pas bevallen van een zoontje, ook gekozen voor FV, omdat zij vader er bij wilde betrekken en het BV geven zelf ook niet zag zitten. Gaat allemaal prima en hier in de buurt reageren ze verschillend, toch blijft het je eigen keuze, en de kleine komt niets tekort.

tamara_85
Berichten: 411
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:40

Ik geef nu sinds 2 weken Bv, en ik vond het de eerste week echt helemaal niks, iedere keer als hij begon te drinken deed het pijn. Nu de 2e week gaat het al wat beter, maar heb nog steeds pijn aan me rechter borst vanwege kloven enzo.
Ik heb nu voor mezelf besloten, dat ik het nog even vol hou, en als het pijn blijft doen ik over ga op Fv, want daar is niks mis mee.

Mijn oudste zus heeft ook gelijk Fv gegeven, en heeft een gezonde dochter dat nog nooit ziek is geweest.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:00

Kitty schreef:
Ik geef wel borstvoeding. Daphne is inmiddels drie maanden en het gaat erg goed.
Het grote voordeel van borstvoeding vind ik dat je 's nachts en 's ochtends niet eerst de melk moet klaarmaken, maar dat je je kindje bij je in bed kunt leggen, aanleggen en gewoon lekker rustig blijven liggen. Geen gedonder met melk aanmaken en verwarmen, flessen steriliseren, etc. Ook heb je je voeding altijd bij je.
Voor mij zijn er veel meer voordelen aan borstvoeding dan aan flesvoeding.
Maar dat houdt niet in dat ik anderen er raar op aan zou kijken wanneer zij ervoor kiezen om flesvoeding te geven.


Helemaal mijn idee. Ik heb mijn zoon 9 maanden bv gegeven (op het eind alleen ochtend en avondvoeding) en ik vond het heel speciaal. En wel zo gemakkelijk. Ik had de voeding altijd bij me en hoefde niet midden in de nacht melk te gaan halen. Ik zag ook meer voordelen dan nadelen aan bv. En mijn man is superallergisch en mijn antistoffen zouden mijn zoon kunnen helpen tegen allergie ontwikkeling (zeggen ze en het was het proberen waard). Hij is nu 12 en vooralsnog is hij niet allergisch geworden en daar ben ik heel blij mee.

SUcces met je zwangerschap!

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:25

Je moet doen waar jij je het beste bij voelt.
is dat fv zou ik niet gaan medderen en fv gaan geven, maar bv is gewoon betar als fv al is de fv van tegenwoordig echt niet slecht en zijn er heel veel kindertjes groot mee geworden.

zelf geef ik nu bijna 15 maanden bv en doe dit met veel plezier.
Soms zou ikw el willen stoppen, maar als mijn zoontje dan weer lekker tegen me aan ligt dan vind ik dat toch wel weer heel erg fijn.

ik vond het ideaal, want ik hoefde nooit aan flesje te denken en had het altijd bij me en op temperatuur.

het enige nadeel vond ik het afkolven dat ik weer aan het werk ging, en dan aan de flesjes denken, maar daar heb ik nu geen last meer van.

Anoniem

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:53

In het ziekenhuis waar ik bevallen ben zijn we meteen begonnen met flesvoeding. Dit om 2 redenen; ik gebruikte destijds medicijnen waarbij het niet verstandig was om borstvoeding te gaan geven en daarnaast voelde ik er echt helemaal niets voor om borstvoeding te gaan geven...ik vond het dus ook niet erg...het was voor mij totaal geen teleurstelling dat het niet hoefde..... Dus als je er niks bij voelt en je wilt het niet, dan wordt het 9 van de 10 keer ook niks denk ik....ga voor waarbij je jezelf het beste voelt! Ja Succes met je zwangerschap! Doei!

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:47

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!
Ik heb 4 weken bv gegeven, want ik wilde het graag. Wat een drama...mijn zoontje had de hele dag honger, en tussendoor huilde hij veel (achteraf heeft het arme kind gewoon honger geleden). Hij legde vreselijk moeilijk aan, echt met de dag erger. En ik had pijn, dat wil je meemaken zo erg! Ik kon mijn zoontje niet meer tegen mij aanhouden van de pijn.

Op een goede morgen heb ik hem een fles gemaakt, en hij heeft daarna 3 uur geslapen! Wat was ik opgelucht! Toen begon het genieten pas!

Er zijn inderdaad erg veel bv-goeroe's die het enorm promoten. Overal hangen wel van die posters. En ook op het cb begonnen ze erover. Dat vond ik best moeilijk omdat ik het toch jammer vond dat het niet was gelukt.

De fv is ook heel goed tegenwoordig, mijn zoontje groeit super! Dus gewoon gaan geven wat jij wilt, niks mis mee.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:22

Mijn oudste gaf ik ook borstvoeding net als marloes hierboven een groot drama! Ik had wel voldoende vocht maar geen voedingsstoffen in de melk, dus was ze heel erg afgevallen ( en maar huilen en huilen..) Toen moest ik haar de fv geven en kreeg ik ook nog stomme opmerkingen over me heen ( ach wat een zielig kind met zo'n moeder, een baby heeft recht op bv enz.) En als je dan uitlegt dat het niet gaat is er ook geen begrip voor. Bij mijn 2e gelijk begonnen met de fles en dat was zo'n heerlijke tevreden en gezonde baby, toen kon ik pas echt genieten van mijn babietje Haha!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:14

Ik word juist scheef aan gekeken als ik zeg dat ik BV wil gaan geven!
Weet waar je aan begint heel vaak der uit niemand kan het van je overnemen en dat soort dingen krijg ik naar me hoofd!

Ik heb altijd vanaf het begin gezegt dat ik BV wil gaan geven als het kan, kan of wil het niet naja dan niet zo simpel is dat Lachen..

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:25

Hoewel ik erg voorstander ben van borstvoeding, wil ik alleen maar zeggen: DOEN WAAR JE JEZELF HET PRETTIGSTE BIJ VOELT.
DE BV-maffia die hier eerder genoemd werd is soms veel te fanatiek in het promoten van BV.
Ik heb beide meiden 1 jaar BV gegeven en ik vond het geweldig.
Maar het heeft ook zeker nadelen en is niet altijd even makkelijk. Je bent sneller onzeker, door spanningen kan het misgaan. Maar ik heb de voordelen ervaren die niet tegen de nadelen opwogen. Altijd klaar, op temperatuur en bij de hand. Vooral 's morgens en 's nachts is dat makkelijk

Maar zo heeft ook FV zijn nadelen: baby wil de speen niet of vind de melk niet lekker, of er is geen gelegenheid om melk warm te maken.

Ik zou niet bij voorbaat de BV al aan de kant schuiven. Laat je goed voorlichten door andere moeders of door borstvoeding.nl.
Kijk eens bij de verloskundige.
Succes ermee en geniet nog even van de bijzondere periode.

Als je nog vragen hebt mag je me ook PB'en.

Ik zal nog even mijn ervaringsverhaal erbij zetten Knipoog
Onze eerste dochter wilde gelijk redelijk drinken. De 2e nacht wilde ze helemaal niet meer maar ze was niet huilerig. We waren blij de de kraamhulp kwam en zij reageerde gelijk door mij te voorzien van tepelhoedjes (door de lactatiedeskundigen verafschuwt maar hebben mij prima geholpen)
Daarna geen problemen meer gehad.
De tweede meid heb ik helemaal alleen aangelegd. De kraamhulp was er nog niet en ik wilde niet langer wachten. (De kraamhulpcentrale was niet te bereiken dus thuisbevallen met VK en zonder kraamhulp)
Omdat ik de oudste nog maar net van de borst had (ik ben met 4 maanden zwangerschap gestopt) kon zij gelijk door en het ging direkt goed.

Ik heb dus gewoon erg veel geluk gehad met het beginnen van BV.
En toch heb ik ook wel probleempjes gekend maar ben daar goed doorgekomen

liloenstitch

Berichten: 385
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:03

Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt.

Ik geef nu bijna 8 maanden bv en wil dit in ieder geval nog tot 1 jaar volhouden. Misschien daarna ook nog wel bijvoorbeeld de ochtendvoeding en de avondvoeding, maar ik heb ook zoiets van, zo lang het goed gaat doe ik het.

Wat ik het makkelijke eraan vind is dat je niet hoeft te klooien met het zoeken naar de juiste voeding en dat je het altijd bij je hebt. Ook geen geklungel met flessen mee en onderweg moeilijk doen met het opwarmen ed van de voeding. En inderdaad niet savonds laat, snachts of smorgens vroeg je bed uit hoeven om de fles klaar te maken. De kleine mag gewoon lekker bij mij in bed drinken. De wieg staat dan ook nog steeds bij ons op de kamer. Lekker makkelijk (ook daar wordt vaak een eindeloze discussie over gevoerd).

Wat ik wel een nadeel van bv vind is het kolven op mijn werk. Eerst hadden ze geen ruimte dus ik zat in de invalidewc. Niet echt een aantrekkelijke ruimte. En verder vind ik het ook wel veel tijd kosten ook al mag je de 1e 9 maanden in de baas zijn tijd kolven.

Kloven e.d. heb ik gelukkig niet gehad. Maar dat is ook een kwestie van goed aanleggen. En ook doorzettingsvermogen. Als de kleine iedere keer verkeerd pakt, iedere keer weer er af halen en opnieuw aanleggen. Op een gegeven moment heeft hij/zij het door. En verder zou het geen pijn moeten doen. Doet het wel pijn, dan gaat er iets niet goed. (waarschijnlijk verkeerd aangelegd)

Net zoals eerder gezegd is, laat je goed voorlichten en besluit daarna wat je wilt doen. Iedere dag bv die je geeft is meegenomen, al is het maar 1 dag. Vooral in het begin is het colostrum belangrijk. Maar je moet zelf een keuze maken waar je helemaal achter staat, anders is het gedoemd te mislukken.

Ik denk, en ik hoop hiermee niet iedereen over me heen te krijgen, dat mensen er niet genoeg moeite voor doen om de bv echt goed te laten slagen. Misschien dat ze er onbewust toch niet voor 100% achter staan. En misschien heb ik wel gewoon heel erg veel geluk gehad dat het zo goed gaat.
Mijn zus heeft haar 3 kinderen ook allemaal 1 jaar bv gegeven zonder problemen.

Geniet van je zwangerschap en neem de voor jouw juiste beslissing. Alleen jij kan die nemen!
Laatst bijgewerkt door liloenstitch op 17-04-07 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:07

mijn broer en ik wouden nooit borstvoeding hebben en zijn dus gelijk aan de fles gegaan (met water zelfs anders wou ik niks drinken Nagelbijten / Gniffelen ) kan geen kwaad dus volgens mij Lachen

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:19

Ik ben begonnen met bv toen mijn dochter is geboren.
Maar na 3 maanden was ineens de voeding weg en werd het moeilijk, dus moest ze over op de fles.
Het leek wel of ze voldoende binnen kreeg, maar bleek meer melk met geen inhoud.
Dus over op de fles.
Uh uh dacht mijn dochter, drink dat zelf maar.
Ik heb dus veel problemen ondervonden met de overgang van borstvoeding op flessevoeding. Bloos
Ik denk dat je het nog het beste met je verloskundige of kinderarts kan bespreken.
Iedereen heeft verschillende ervaringen.
En kloven krijg je niet alleen als je verkeerd aanlegt.
Het ligt er ook aan hoe je eigen huid is en hoe sterk de zuigkracht van de baby is.
De ene baby is rustig en de andere is erg ruw, met het aannemen van de borst.
Eigen ervaring is meestal het beste.
Doe wat je hart je ingeeft.
De enige goede ervaring , wat ik vind, is dat je meer lijflijk contact hebt met je kind Knipoog
Groetjes en veel succes met je beslissing

Marloes_R

Berichten: 2003
Geregistreerd: 15-05-05

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:46

Wat veel vrouwen hier zeggen, dat fv lastig is met flesjes en als je weg moet enzo, vind ik helemaal niet! Ik vind het juist makkelijk, kan altijd goed doseren, en ik neem vaak kokend water mee, dus dat ik nog lang zat warm. Anders even de magnetron gebruiken of in de auto een flessenwarmer of in het tantstation vragen.
Ook mijn zoontje slaapt nog op onze slaapkamer. Hij is nu bijna 4 maanden. Ik vind de fles in bed geven smorgens en savonds ook supergezellig. Terwijl toen ik nog bv gaf, ik tenenkrommend en halfhuilend in bed zat. Op het einde werd ik gewoon haast boos op mijn kind vanwege de pijn. En dat vond ik dan weer zo erg van mezelf.
Nu met een flesje in bed, kunnen we lekker samen knuffelen en tv kijken. Voor mij is dit meer genieten!

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:57

Zo zie je maar weer hoe anders Bv/FV ervaren kan worden.
Je hoort van beide negatieve en positieve verhalen.
Je moet het gewoon zelf gaan ervaren. En kiezen wat je zelf het fijnst vind.